Moccamaster kahvinkeittimet ovat hyvin brändättyjä Suomessa vaikka keitin itsessään on aika huonosti suunniteltu.
Ihmettelen Moccamaster-kahvinkeittimien suosiota Suomessa vaikka keittimet ovat aika heikkolaatuisia ja huonosti suunniteltuja. Ulkonäköä niissä kyllä on ja hieno nimi "mokkamasteri". Siinäkö tämän brändätyn tuotteen salaisuus?
Omasta keittimestä suodattimen kiinnitysmekanismi hajosi alle vuodessa. Sain uuden keittimen tilalle ja siinä huomasin, että mekansimi on vaan huonosti suunniltetu ja vaatii, että suodatin asetetaan paikalleen aina kohtisuoraan ja varoen. Tämäkin keitin lähtee nyt kirpputorille. Normikeitin pesee Mokkamasterit!
Kommentit (65)
Ihmettelen miten ihmiset sanovat miten hyvää kahvia kyseisellä keittimellä tulee. Itsellä Braunin 50 euron keitin ja keittää kuumaa hyvää kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnistunut keittämään kahvit Moccamasterin tippalukollisella versiolla monta kertaa niin, että keitetty kahvi on jäänyt lillumaan sinne suodatinsäiliöön ja melkein valunut yli.. miten tämä on mahdollista en ymmärtänyt pitkään aikaan itsekään, ennen kuin tajusin että se kahvikannu pitää työntää tarpeeksi "pitkälle".. omituista suunnittelua tosiaan
Näin on käynyt minullekin usein. Kummallisuuksia riittää tässä keittimessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veden tiputus on noissa keittimissä myös pahasti tiellä, jos suodatintelinettä ei irroita kahvin lisäämisen ajaksi. Sekin on pielessä!
En oikein ymmärrä kommenttiasi? Siis otat vain kannen pois ja käännät/työnnät sen vedentiputtajan sivuun? Mä työnnän sen aina taakse päin. Kunhan muistat laittaa takaisin.
Ja rautalangasta: tarkoitan kannella sitten sitä tötterön päälle tulevaa osaa - en vesisäiliön kantta. Sitä ei tarvitse ottaa pois jotta vipu kääntyy...
Pressopannu. Jos siis tykkää hyvästä kahvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen onnistunut keittämään kahvit Moccamasterin tippalukollisella versiolla monta kertaa niin, että keitetty kahvi on jäänyt lillumaan sinne suodatinsäiliöön ja melkein valunut yli.. miten tämä on mahdollista en ymmärtänyt pitkään aikaan itsekään, ennen kuin tajusin että se kahvikannu pitää työntää tarpeeksi "pitkälle".. omituista suunnittelua tosiaan
Ap
Kummallistako jos keittimen osat pitää olla paikoillaan?
Jotkut ei vain osaa keitintä käyttää.
Muistakaa sitten puhdistaa se mokkiksenne määrävälein sitruunahapolla tai etikalla. Sellainen umpeen kalkkeutunut ja koskaan puhdistamaton toistakymmentä vuotta vanha keitin on pääsyy miksi on niin "huono keitin". Loppuu se ääntelykin kun hieman putsaa.
Itsellä on tapana käyttää raakaa marketin väkiviinaetikkaa. Monissa ohjeissa suositeltu 1:1 lantrattu liuos on jäänne niiltä ajoilta kun marketissa oli vielä oikeasti väkevää etikkaa (>30%). Nykyään kaikki on valmiiksi 10% vahvuisia, joten voi käyttää sellaisenaan.
Huom. kalkkeutuisi se halppisromukin täysin samalla tavalla, jos ei menisi rikki niin äkkiä.
Itse en ole huomannut makueroa moscamaisterilla keitetyllä muihin keittimiin valmistetulla. Oiskoha tässä taas käynyt niin, että muut on ottanut vanhan maisterin kiinni kehityksessä? Eiköhän suurin makuun vaikuttava tekijä ole veden lämpö?....
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa sitten puhdistaa se mokkiksenne määrävälein sitruunahapolla tai etikalla. Sellainen umpeen kalkkeutunut ja koskaan puhdistamaton toistakymmentä vuotta vanha keitin on pääsyy miksi on niin "huono keitin". Loppuu se ääntelykin kun hieman putsaa.
Itsellä on tapana käyttää raakaa marketin väkiviinaetikkaa. Monissa ohjeissa suositeltu 1:1 lantrattu liuos on jäänne niiltä ajoilta kun marketissa oli vielä oikeasti väkevää etikkaa (>30%). Nykyään kaikki on valmiiksi 10% vahvuisia, joten voi käyttää sellaisenaan.
Huom. kalkkeutuisi se halppisromukin täysin samalla tavalla, jos ei menisi rikki niin äkkiä.
Luuletko sitten ettei kukaan puhdista mokkamastereitaan koskaan? Niihin on kuule olemassa ihan omakin puhdistusaine, ei maksa paljoa ja saa useammasta kaupasta. En ole varma saiko väkiviinaetikkaa edes käyttää mokkamasterissa. Olen kyllä sitäkin tainnut joskus myös mokkamasteriin laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kummallistako jos keittimen osat pitää olla paikoillaan?
Jotkut ei vain osaa keitintä käyttää.
No voi se olla käyttäjässäkin vika, mutta kun olen tottunut nopeaan ja suoraviivaiseen kahvinkeittoon aiemmalla normikeittimellä, jota käytin vielä vuosi sitten. Kahvin laadussa ei maista mitään eroa. Ehkä mokkamasteri joo pitää kahvin lämpimänä paremmin ja ajastinsammutuksen kaksi eri valintaa on hyvä juttu.
Itse en taas ole ikinä ymmärtänyt sitä ulkonäköä, siis että olisi muka hieno. Se perinteinen värikin on järkyttävä. Onhan niitä värejä monia mutta oli väri mikä tahansa niin design on ruma hökötys.
Mausta en osaa sanoa kun en juo kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Pressopannu. Jos siis tykkää hyvästä kahvista.
Turhan monimutakeinen, kun pitää vesi kihauttaa erikseen ja mitata oikea määrä vettä/kahvia, että oikeasti saisi hyvää kjahvia. Itse siirryin mutteripannuun; pannuun vettä, suodatinosa täyteen kahvia, hellalle ja varotaan, ettei kiehu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veden tiputus on noissa keittimissä myös pahasti tiellä, jos suodatintelinettä ei irroita kahvin lisäämisen ajaksi. Sekin on pielessä!
En oikein ymmärrä kommenttiasi? Siis otat vain kannen pois ja käännät/työnnät sen vedentiputtajan sivuun? Mä työnnän sen aina taakse päin. Kunhan muistat laittaa takaisin.
Liikaa tekemistä, kun oon tottunut keittämään normikeittimillä kahvit paljon suoraviivaisemmin. Ihan turhaa hienostelua tuollainen vedentiputtajan sivuun siirtelyt ja sitä ennen vielä kannen nostaminen.
Siihen kannen ja vivun siirtoon menee liioittelematta kaksi sekuntia. Yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sitten ettei kukaan puhdista mokkamastereitaan koskaan? Niihin on kuule olemassa ihan omakin puhdistusaine, ei maksa paljoa ja saa useammasta kaupasta. En ole varma saiko väkiviinaetikkaa edes käyttää mokkamasterissa. Olen kyllä sitäkin tainnut joskus myös mokkamasteriin laittaa.
En luule, mutta valitettavan usein tulee vastaan sellaisia kalkkikivivuorta muistuttavia keittimiä.
Itse olen käyttänyt aina etikkaa ja hyvin on toiminut. Muistaakseni se mokkiksen oma puhdistusaine olisi ollut sitruunahappoa, tosin en ole ihan satavarma. Kannattaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Itse en taas ole ikinä ymmärtänyt sitä ulkonäköä, siis että olisi muka hieno. Se perinteinen värikin on järkyttävä. Onhan niitä värejä monia mutta oli väri mikä tahansa niin design on ruma hökötys.
Mausta en osaa sanoa kun en juo kahvia.
Kahvinkeittimen tehtävä on keittää kahvia. Vain tällä on merkitystä useimmille kahvinjuojille, toki osa haluaa sisustaa kahvinkeitintä myöten. Design-esineet voi hommata erikseen.
En ymmärrä tuota 80-lukulaisuutta edelleen tuossa keittimessä ja menty eteenpäin yhtään kun pienet tarvikenamikat käyttöön ja kokoaminen keittoon vaatii monta toimenpidettä.Odottaisi jo grippikahvaa pannussa ja sivulle kääntyvää suodatinta jonka vain nostaisi paikalleen.Nyt pannun kannen pidike katkeilee jatkuvasti ja alkuperäinen mitta rikkoutuu jatkuvasti kun väärä muovilaatu ja vaati siten alkuperäisen arvokkaan metallimitan.
Aiempi oli braun ja vain pannu hajosi kun sitten putosi ja mitään muuta vikaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten ihmiset sanovat miten hyvää kahvia kyseisellä keittimellä tulee. Itsellä Braunin 50 euron keitin ja keittää kuumaa hyvää kahvia.
Mä en onneksi maksanut mun Moccamasterista, jonka laitoin eilen komeroon. Tilalle tuli Braunin keitin.
No nyt ei tarvitse:
seistä vieressä vahtimassa että kahvi tosiaan valuu kannuun eikä jää suodattimeen lillumaan
Tippalukkokin oikeasti toimii ja välistä voi ottaa kahvia
Braunin kannuun mahtuu enemmän kahvia, jos on vaikka vieraita.
Enkä ole maussa mitään eroa huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en onneksi maksanut mun Moccamasterista, jonka laitoin eilen komeroon. Tilalle tuli Braunin keitin.
No nyt ei tarvitse:
seistä vieressä vahtimassa että kahvi tosiaan valuu kannuun eikä jää suodattimeen lillumaan
Tippalukkokin oikeasti toimii ja välistä voi ottaa kahvia
Braunin kannuun mahtuu enemmän kahvia, jos on vaikka vieraita.
Enkä ole maussa mitään eroa huomannut.
Naulan kantaan! Taidan itsekin hakea Braunin keittimen. Moccamasterini laitan myyntiin tori.fi.
Ihan perushyväkeitin on toivottavasti kestää mahdollisimman pitkään. Ei kahvin keitto mitään tähtitiedettä ole vaikka mainostajat tykkääkin väittää että joku asteen tai parin muutos lämpötilassa muka vaikuttaisi makuun. Ei varmasti läpäisisi mitään kriittisempää tarkastelua kuten vaikka sokkotestiä tällaiset väitteet.
Et taida tietää mokkamasterista paljoa? Se on suunniteltu suodattamaan ja pitämään kahvi lämpimänä oikeassa lämpötilassa, jotta se kahvi säilyy keitettynäkin. Ei tartte odottaa kahvinkeittimen korinaa eikä kahvista tule samantien tujua.