Uusi tieto Astra Zenecan veritulppariskistä
Ainakin minulle uusi tieto: Riski kestää vain muutaman päivän ajan rokotuksesta. Sitten se on pysyvästi ohi.
Siis se ei ole niinkuin e-pillerin moninkertainen veritulppariski, joka jatkuu niin kauan kuin pilleriä käyttää. Eikä niinkuin tupakan vielä monin verroin suurempi riski, joka sekin jatkuu niin kauan kuin tupakoit ja vielä sen jälkeenkin.
Kommentit (55)
Siis oikeastiko se rokote poistaa pysyvästi koko veritulppariskin? Eli rokotteen sivuvaikutuksena poistamme sydäninfarktit koko maailmasta?
Vierailija kirjoitti:
Jos on korkea veren trombosyyttitaso, jolloin veritulppariski on suurempi, voidaanko silloin rokottaa AstraZenecalla? Tietääkö joku?
Mulla sama juttu, ei oikein AZ houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen ottaville on kerrottu riskistä, joten jokainen päättää itse millaisen riskin haluaa ottaa, mikä vaikuttaa mahdollisiin korvauksiin, rokotehan ei ole pakollinen.
Kovin suhteellista tuo vapaaehtoisuus. Ihmiset on peloteltu aivan paniikkiin taudista ja rokottamattomat saavat jo nyt sosiaalista hyljeksintää. Tämä on lääkefirmojen märkä päiväuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on korkea veren trombosyyttitaso, jolloin veritulppariski on suurempi, voidaanko silloin rokottaa AstraZenecalla? Tietääkö joku?
Tällä hetkellä ei tiedetä miksi reaktio syntyy, mutta epäillään immuunivastetta, minkä vuoksi rokotetta annetaan vain vanhemmille ihmisille, joiden immuunivaste on heikentynyt. Suomessa haittavaikutuksia saaneet ovat olleen 30-60-vuotiaita. Katso hyytymissairauksien erikoislääkärin haastattaluvideo MTV 3 -sivuilta tältä aamulta.
Tilanne on siis se, että haittavaikutuksen syntymekanismi tai tarkka yleisyys (arviot vaihtelevat) ei ole tiedossa eli kysymykseesi ei voi kukaan vastata. Rokotteen ottaville on kerrottu riskistä, joten jokainen päättää itse millaisen riskin haluaa ottaa, mikä vaikuttaa mahdollisiin korvauksiin, rokotehan ei ole pakollinen.
Olen eri, mutta silloin ei vielä tiedetty tästä hyytymishommasta, kun rokotteen sain, joten mua ei ole varoitettu. Tällä hetkellähän ei ole vielä tietoa jatketaanko rokotuksia AZ- rokotteella ensinkään alle 65-vuotiaiden osalta.
Tiedon pitäisi tulla tänään, mutta olen varma, että et saa toista kertaa Astraa. Toisella kerralla reaktio on nimittäin voimakkaampi, ja tämä päätöshän on tehty jo Saksassa.
Kannattaa seurata myös muiden maiden uutisointia. Suomessa media on pysytellyt hyvin tiukasti oman maan viranomaisten referoinnissa, edes asiantuntijalääkäreiden (erikoislääkäreiden) haastatteluja ei ole käytetty, vaan on tyydytty toistelemaan samoja fraaseja kuten "hyödyt ovat haittoja suuremmat".
Entä kun haluan rokotteen, mutta en uskalla verenvuototaipumuksen vuoksi ottaa näitä kahta? Voinko saada Modernan tai Pfizerin myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tämä nyt on, kun tietoa pantataan, kukaan ei tiedä mitään, luotettavia lähteitä ei ole ja kysymyksiin ei saa vastauksia mistään. En ihmettele, että ihmiset ovat hermostuneita. Mä ainakin. En ota toista piikkiä MITÄÄN rokotetta, koska mulla on ollut veren hyytymiseen liittyvä tapahtuma. Sitä ei silloin tutkittu kunnolla ts. mitenkään, joten en edes edes tiedä mistä johtui ja onko se kenties este rokotukselle. Ja siitä olen täysin vakuuttunut, että kukaan hoitohenkilökunnasta ei osaa vastata mun kysymyksiin asian tiimoilta. Joo ei, en ota mitään piikkejä enää, toivotaan että yksi riitti, olin ainakin hemmetin kipeä siitä.
Hyytymissairauksien seulontatutkimus on todella kallis, perussetti maksaa yksityisesti 500-700 euroa, eikä siinä ole seulottu kaikkia mahdollisia hyytymistekijöitä, joten sitä ei tehdä kuin vasta vakavan sairauden yhteydessä. Tällä hetkellä hyytymistekijöitä ei epäillä Astra Zenecan haittavaikutusten syntymekanismin lähteiksi, vaan immuunivastetta, mikä liittyy ikään.
Niin, no, mulle tuli petekkioita joka paikkaan eräästä lääkevalmisteesta, olin ihan punainen. En päässyt päivystykseen, käskivät vain ottaa kyypakkauksen ja niine hyvineni jäin kotia ihmettelemään. Juu, että en sitten tiedä mistä johtui. Ei oo ihan kova luotto sairaanhoitoon.
Jos rokote nostaa veritulppariskiä, eikö ole helpointa syödä kalaöljykapseleita viikko ennen ja viikko rokotuksen jälkeen?
78-vuotias isäni sai jo Astran ja vuorokauden kuluttua rokotteesta sai TIA-kohtauksen. Hänellä on ennestään ollut aivoverenvuoto. Itse en tätä uskalla ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisella pistoskerralla ei ole riskiä ollenkaan.
Riski moninkertaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen ottaville on kerrottu riskistä, joten jokainen päättää itse millaisen riskin haluaa ottaa, mikä vaikuttaa mahdollisiin korvauksiin, rokotehan ei ole pakollinen.
Kovin suhteellista tuo vapaaehtoisuus. Ihmiset on peloteltu aivan paniikkiin taudista ja rokottamattomat saavat jo nyt sosiaalista hyljeksintää. Tämä on lääkefirmojen märkä päiväuni.
Tavoitellaan rokotekattavuutta, se on suoraankin sanottu, mutta ketään ei pakoteta ottamaan rokotetta. Omasta mielestäni tulisi jatkaa nykyrajoituksilla ja odottaa, kunnes tiedetään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos rokote nostaa veritulppariskiä, eikö ole helpointa syödä kalaöljykapseleita viikko ennen ja viikko rokotuksen jälkeen?
Tää on joku jännempi systeemi, että ensin tapahtuu päinvastainen ilmiö, jolloin verisoluja hajoaa, että en lähtis hoitamaan millään kapseleilla tai muillakaan vertaohentavilla tuotteilla, voi aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun haluan rokotteen, mutta en uskalla verenvuototaipumuksen vuoksi ottaa näitä kahta? Voinko saada Modernan tai Pfizerin myöhemmin?
Voit saada. Katso eilinen A-studio, missä näin kerrottiin.
Tähän ei voi vastata muuta kuin ”kuolet vain kerran”.
Vierailija kirjoitti:
78-vuotias isäni sai jo Astran ja vuorokauden kuluttua rokotteesta sai TIA-kohtauksen. Hänellä on ennestään ollut aivoverenvuoto. Itse en tätä uskalla ottaa.
Ja tilastoihin kirjataan jonkun muun aiheuttamaksi, ei rokotteen aiheuttamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tilastoihin kirjataan jonkun muun aiheuttamaksi, ei rokotteen aiheuttamaksi.
Kyllä siinä näin helposti käy, jos katsotaan, ettei rokotteeseen liity ko. sivuvaikutusta, vaan syntymekanismi on jokin muu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään ole riittävästi kokemusperäistä tietoa tuolle väitteelle. Voihan olla että veritulppariski jää pysyväksi, tai että toisen rokoteannoksen jälkeen riski moninkertaistuu, tai vaikka poistuu kokonaan. Kukaan ei tiedä muuta kuin sen että Astra-rokote aiheuttaa kohonneen veritulppariskin. Vuosien ja vuosikymmenten jälkeen olemme varmaan viisaampia tämänkin suhteen.
Totta. Meillä on vain nämä muutama miljoona keissiä. Niiden perusteella vaikuttaisi että 1)korona pahimmillaan on tappanut juuri veritulpan kautta. KUolleisuus laski jyrkästi kun sairaalapotilaille ruvettiin antamaan verenohennuslääkettä. 2)koronarokote muodostaa juuri ja juuri havaittavan veritulppariskin laajassa aineistossa, ja kaikki tapahtumat ovat olleet heti rokotteen jälkeen. )toistaiseksi vaikuttaa siltä että esim. e-pilleri muodostaa monin verroin isomman riskin ja tupakointi vielä monin verroin sitä isomman riskin.
Tieteessä ei koskaan ole varmoja eikä pysyviä totuuksia. Tämä on olltu minulle vapauttava tieto. Tiede esittää hypoteesejaan, joita siihen asti kerätty tieto joko tukee tai ei tue. Korona vaatii meitä elämään epävarmuudessa. Mikään ei ole varmaa. Sopii sitten ihan itse miettiä että uskooko lääkäriä vai quu-anonia. Varmaa tietoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
"pysyvästi"
Rokotetta käytetty vasta kuukausia.
Niin. On mahdollista että kaikki rokotteen saneet muuttuvat vielä joskus vaaleanpunaisiksi elefanteiksi. Hyvin epätodennäköistä se kuitenkin on. Kuten on epätodennäköistä myös se että jos veritulpat ovat nyt tuleet kaikki ihan heti rokotuksen jälkeen että niitä tulisikin äkkiä joskus kuukausien päästä.
Emme voi koskaan tehdä juuri mitään jos ajattelemme kaiken olevan aina niin epävarmaa että mitä vain voi myöhemmin tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Ei kalanmaksaöljyllä ole merkitystä suuntaan eikä toiseen. Asperiinia (Primaspania) ei myöskään kannata syödä varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisella pistoskerralla ei ole riskiä ollenkaan.
Mistä tämä tieto löytyy? Mä kun en löydä mitään tietoa, vaikka miten haen.
Veritulppariski johtuu immuunipuolustustuksen aktivoitumisreaktiosta, toinen rokotushan ei aiheuta yhtä voimakasta immuunireaktiota kun vasta-aineita on jo olemassa. En ole tuon kirjoittaja, mutta uskoisin että hän viittasi tähän. En ihmettelisi että sama minimaalinen riski löytyy myös muista rokotteista.
Esim. tulehduskipulääkkeen tai e-pillerien tai hormonikorvauslääkkeiden käyttö aiheuttaa huomattavasti suuremman riskin, ihme että ihmiset niitä uskaltavat käyttää.
Ap:n viesti on virheellinen. Astra Zenecan haittavaikutus voi ilmetä kahden viikon kuluttua rokotteen saamisesta, ja pitempikin aika on mahdollinen, koska immuunivaste (=rokote antaa maksimaalisen suojan) kehittyy vasta neljän viikon kuluessa lopullisesi. Aika on hieman pitempi kuin muilla rokotteilla.