Neljännes vanhuksista ei ole päässyt ulos vuoteen
Moniko on kuollut liikunnanpuutteeseen ja yksinäisyyteen koronahysterian takia?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kymmenettuhannet-vanhustenhoidon-as…
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella mielenkiintoista, että sama prosentuaalinen määrä ulkoilemattomia lehmiä aiheuttaisi huutomyrskyn. Nyt ”no one cares”.
Olen surullinen mummojen ja pappojen puolesta.
Tämä on niin totta. Kun maatalon vanhus joutuu laitokseen, hänet voidaan sitoa kiinni G-tuoliin ja yöksi sänkyyn, jos omaiset eivät ole ennennäkemättömän hankalia ja uhkaa tehdä rikosilmoitusta laittomasta sitomisesta. Sen sijaan hänen kotiin jääneiden eläinten, ainakin nautojen ja koirien on päästävä ulkoilemaan, muuten tulee eläinsuojeluilmoitus.
Jep. Kuka tekisi vanhustensuojeluilmoituksen? Lastensuojelu ja eläintensuojelu ilmoituksia kyllä tehdään. Kuka suojelisi meidän vanhuksia? He ovat kovalla työllään tämän Isänmaamme rakentaneet.
Meillä (vanhainkodissa) 3-4 iltavuorolaista tulee töihin ulkovaatteissa ja aamuvuoro pukee ulkoilijat valmiiksi. Kaikki halukkaat pääsevät 1-2 kertaa viikossa. Myös omaiset ulkoiluttavat, onko sekin kielletty jossain?
Neljännes vanhuksista ei halua ulkoilla = neljännes vanhuksista ei ole päässyt ulos vuoteen
Harvat heikkokuntoiset vanhukset haluavat ulos. Jos kauhean maanittelun päätteeksi yhden saat pihalle, niin viiden minuutin päästä on tultava sisään.
Moni vanhuksista vaan makaa päivät ja kunto rapistuu.
Tuli nähtyä riittävästi nuita kotisairaanhoidossa, ei mitään estettä liikkumiselle muutakuin laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
On järkyttävää. Ajattele, jos ei itse pääsisi vuoteen ulos. Minun on päästävä joka päivä edes hetkeksi, muuten hajoaa pää. Tietysti, jos se pää on jo hajonnut, niin ehkä sitä ei sitten samalla lailla edes kaipaa :(
On se järkyttävää sekin, että iän ja vakavan sairauden vuoksi et ole pystynyt käymään missään missä on ihmisiä yli vuoteen. Kyllä iäkkäätkin kaipaavat muutakin kuin kotona oloa ja ulkona kävelyä.
Ei korona lla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, vaan että hoitajilla ei todellakaan ole aikaa ulkoiluttaa hoivakoti en asukkaita.
[/quote]Tämä on niin totta. Kun maatalon vanhus joutuu laitokseen, hänet voidaan sitoa kiinni G-tuoliin ja yöksi sänkyyn, jos omaiset eivät ole ennennäkemättömän hankalia ja uhkaa tehdä rikosilmoitusta laittomasta sitomisesta. Sen sijaan hänen kotiin jääneiden eläinten, ainakin nautojen ja koirien on päästävä ulkoilemaan, muuten tulee eläinsuojeluilmoitus.[/quote]
Ei ketään sidota G-tuoliin tai sänkyyn noin vain, se vaatii lääkärin päätöksen ja siihen pitää olla todella raskaat, pätevät ja painavat syyt. Itsemäärämisoikeus on nykyään todella vahva, muistisairaillakin. Saavat teloa itsensä lähestulkoon miten vain, kun valvova silmä välttää, koska meillä on tämä itsemäärämisoikeus.
Mun äiti on kotona asuva hyväkuntoinen 78v. Käy ulkona vain kun on pakko, eli kaupassa, apteekissa, jne. Huvikseen ei ulkoile. On kylmä, kuuma, tuulee, sataa, paistaa liian kirkkaasti, tai mikä vaan muu syy. Ja valittaa kun on paikat jumissa. Tuskin missään palvelutalossakaan haluaisi ulos.
Kristiina xx kirjoitti:
Ei korona lla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, vaan että hoitajilla ei todellakaan ole aikaa ulkoiluttaa hoivakoti en asukkaita.
Omaiset eivät ole päässeet vierailemaan eikä ulkoiluttamaan.
En minäkään ulkoillut tammi-helmikuussa, koska oli niin kylmä. Inhoan talvea ja pakkasia, ja niin olen keski-ikäinen.
Nuoremmat ovat köyhiä, niin tulee rahastressiä ja stressi vie muistin. Mutta EKkerholaisille tulee voittoja!