Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantaja uhkaa purkaa vuokrasopimuksen, perusteeton, riitauttaminen?

kyllästynyt
13.04.2021 |

Taustaa: olen asunut 4 vuotta tässä asunnossa ja kaikki mennyt hyvin. Kunnes vuokranantajapariskunnan toinen osapuoli menehtyi ja toisesta tuli vuokranantaja...

Hän on itse mm. laiminlyönyt velvollisuuttaan ilmoittaa remontista, väitti ettei tiennyt siitä vaikka isännöitsijältä selvisi, että kaikki osakkaat olivat saaneet tiedon 8 kk aiemmin. Meillä alkoi siis vessaremontti alle viikon varoitusajalla, jota onneksi sain itse lykättyä viikolla.

Remontin johdosta ko. vuokranantaja kävi ensi kertaa näiden vuosien aikana asunnossa, tällöinkin vain ulko-ovelta eteiskäytävää pitkin suoraan edessä olevaan wc-tilaan.
Remontin päätyttyä oli tietenkin määrä tarkistaa remontin tulos ja annoin tähän luvan, olin itse töissä. Suljin asunnon kaikki ovet tällöin, pl. olohuone jossa ei ovea. Se olikin remontin jäljiltä yksi kaaos, koska kaikki eteiskalusteet takkeineen yms oli siirretty ohjeen mukaan sinne.

Tällöin vuokranantaja ilmoitti, että vakavan varoituksen paikka epäsiisteyden takia, vetosi mm. velvollisuuteen huolehtia jääkaapista, uunista, parvekkeesta... Joita hän "ei ollut nähnyt", ainakaan luvan kanssa.

Myönnän olevani melko huithapeli ja epäjärjestelmällinen, tarkoittaen siis että sohvalla voi lojua vaatekasa, lipastolla paperipino ja lapsen lelut levällään jne, eikä se minua häiritse. Asunto on kuitenkin perussiisti, vaikka joo uunia voisikin useammin pestä...

No, vuokranantaja tuli tarkistuskäynnille sovitusti ja kävi mm. kaapit läpi (siis sisällöt silmäillen, ei vain kalusteet). Sanoi lopuksi, että purkaa sopimuksen koska aiheutan vahinkoa asunnolle enkä "elä normaalisti". Pyysin täsmentämään, mikä on "normaali", hän sanoi että "ei ainakaan se että asioita on hujan hajan". Kysyin, miten se tuhoaa asuntoa, ei osannut vastata. Sanoin, että eikös lain mukaan pitäisi olla oikeus korjata nämä epäkohdat, jotka nyt ensi kertaa näet, hän sanoi että sinulla oli jo aikaa. Täsmensin, että ethän sinä oo ennen nähny muutaku eteisen ja vessan, hän "no olen nähnyt muita asuntoja".

Edelleen, olen siis epäjärjestelmällinen ja minua ei pyykkivuori häiritse, mutta itse asunto ei siitä kärsi eikä täällä ole likaista saati tyyppiä himohamstraaja. Ja itse irtisanoin sopimuksen (toki menee aikaa että se hänet saavuttaa) mutta mikäli vuokranantaja nyt toimittaa sen purku lapun niin voinen riitauttaa sen? Ymmärtäisin, jos oikeasti eläisin kuin sika tai en maksaisi vuokria tai metelöisin, mutta kun ei mitään näistä toteudu. Ja olen lähdössä joka tapauksessa toukokuussa, kun irtisanomisaika on lusittu.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä voit riitauttaa purun ja yhtäaikaa irtisanoa asunnon?

Vierailija
2/5 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä voit riitauttaa purun ja yhtäaikaa irtisanoa asunnon?

Koska purku astuu voimaan välittömästi, eli jos vaikka huomenna hän purkaisi niin voi vaatia poistumaan tavaroineen päivineen heti. Itse kun irtisanon, mulla on kuukauden irtisanomisaika eli oikeus asua asunnossa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen purun käräjillä riitauttaa. Kannattaa hankkia lakimies sitä varten.

Vierailija
4/5 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän se vuokranantaja sinua saa sieltä asunnosta pois ilman häätöä vaikka kuinka ilmoittaisi purkavansa sopimuksen. Sinulla ei siis ole tarvetta toimenpiteisiin ennen kuin hän hakee häätöä käräjäoikeudesta, eikä hän sellaista tee jos olet muutenkin lähdössä, koska häädössä kestäisi kuitenkin kauemmin kuin toukokuun loppuun.

Vierailija
5/5 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voi purkaa suoraan tuolla perusteella, ensin pitää antaa varoitus todistettavasti. Sen jälkeen sulla on mahdollisuus korjata toimintaasi.