Mitä jos kissoillekin sirutuspakko?
Koirille kerran tulee sirutuspakko niin miksei kissoillekin? Karkurit saataisiin suoraan omistajalle takaisin. Kesäkissoja ei voisi enää niin vaan jättää heitteille vaan omistaja saisi ell suojeluviranomaiset perään ja kunnon sanktiot. Oisko mitään ideaa? Hylätyt kissat aikamoinen ongelma, saisiko näin asian ratkaistua?
Kommentit (36)
Kannatan, kissoja on vailla kotia älyttömästi.
Jep, tärkeämpihän se kissoille on kun suomen koirista muistaakseni joku lähes 90% on sirutettuja rotukoiria joka tapauksessa. Kissojen omistajiinhan se yhteys pitäisi saada sirun avulla kun ei suomessa mitään irtokoiraongelmaa ole ollut enää aikoihin.
Olisi tosi tärkeää. Itse vein katin ensi töikseni sirutettavaksi kun hän aikuisena meille muutti.
Ja nykyisin villikissakin on rauhoitettu. Olen kyllä loukuttanut kolleja mutta on niille yleensä oikea omistaja sitten löytynyt kylän perukoilta. Kohteliaasti olen pyytänyt leikkauttamaan niin juoksut loppuu. Jokunen tullut uudestaan mutta ei ole enää palannut kotiinsa (Hukka vienyt)
Vastuulliset kissanomistajat siruttavat jo nyt. Pakko koskisi vain vastuuttomia tai rutiköyhiä kissaihmisiä.
Tästä asiasta on vireillä kansalaisaloite. Suoraa linkkiä ei saa laittaa, mutta löytyy kansalaisalotteista:
Kissakriisi hallintaan - kissojen tunnistusmerkinnän ja leikkauttamisen puolesta
Kissakin Hän 🤔. Talliin laitoin keväällä hiiren loukun niin hän meni samana päivänä. Kun nyky kissat eivät oikein hiiristä ymmärrä. Heidät täytyy pyydystää räpsyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä asiasta on vireillä kansalaisaloite. Suoraa linkkiä ei saa laittaa, mutta löytyy kansalaisalotteista:
Kissakriisi hallintaan - kissojen tunnistusmerkinnän ja leikkauttamisen puolesta
Tämä aloite olisi hyvä saada toimitettua eduskuntaan ennen eläinten hyvinvointilain käsittelyä, joten jokainen allekirjoitus tulisi tarpeeseen! Vinkkaa kaveri myös mukaan :)
Minä luulin että kissoille tuli jo sirupakko. Kasvattajat on ainakin siruttaneet kisssansa jo vuosikausia. Hyvä vaan jos kotikissat ja maatiaisetkin saavat sirun.
Vierailija kirjoitti:
Käykää allekirjoittamassa☝️
On kansalaisaloite olemassa. Käy allekirjoittamassa!
Täytyypä käydä allekirjoittamassa jos sellainen aloite jo on. Kiitti vinkistä! - ap
Toivottavasti tulee, tästä ei ole mitään haittaa joten en ymmärrä miksi jotkut vastustavat. Pelkästään hyödyllistä että kissalla on siru ja se on rekattu, jos kissa katoaa se löytyy helpommin sirun avulla, eläinsuojat ja lääkärit skannaavat sirun varalta. Olen jo vuosikausia siruttanut omat kissani vaikka ovatkin "vain" maatiaisia.
Mikä juttu tää ettei saa laittaa linkkiä?
Tosiaan kansalaisaloite on, taisi olla tänä aamuna joku 23000 allekirjoitusta.
Kiva olis jos tästä ketjusta löytyisi lisää allekirjoittajia!
Toki Suomessa on eläinsuojelu retuperällä, valvontaellit ei pahemmin välitä, mitään rangaistuksia ei saa eläinrääkkäyksestä etc epäkohdat.
Mitä järkeä on siruttaa eläintä, jonka saa vapaasti tappaa sen ulkona liikkuessa? Ensin kissojen(omistajien) oikeudet kuntoon, niin voi jotain siruja alkaa miettiä.
Täysin sisällä olevat rotukissat toki eri asia.
Hyvä olisi jos tulisi kissoillekin.