"Kiinnostaako ihmisoikeudet?" Feissarit taas kaivautuneet ihmisten ilmoille talvihorroksestaan - kerätään tähän ketjuun välttelykeinoja
"Oon just koronatestiin menossa/testistä tulossa"
Kommentit (43)
Kyllä se on epämielyttävää, kun asuu Helsingin keskustassa ja päivittäin useamman kerran kävelee esim Kampin keskuksen edestä ja molemmilla laidoilla yritetään pysäyttää . En enää viitsi sanoa mitään, jatkan kävelyä.
Helpointa on kävellä ohi vain kuin feissari olisi ilmaa. Ei kukaan ole mitään selittelyjä velkaa tai velkaa feissarille muutenkaan, itse ovat työnsä valinneet. Ja turhan työn ovatkin valinneet; jopa työtön on feissaria hyödyllisempi - ja kyllä, tässä huomioidaan feissarin maksamat verot.
En keksi yhtään syytä, miksi pitäisi kehitellä jotain välttelykeinoja. Ihan vain kävelemällä ohi pääsee aina eroon eikä mitään pahaa tapahdu.
Kävelen vain ohi enkä katso niitä. Isot kuulokkeet toimii tehosteena.
Ei kiinnosta.
Jostain syystä feissarit eivät ole olleet vaivaksi. Näytän ilmeisesti ulospäin kitsaalle keski-ikäiselle tädille, jolta ei pennosia heru.
Ex-feissarilta vinkki: säästä sekä omaa että feissarin energiaa ja aikaa ja kävele vain ohi sanomatta mitään. Ei ole vaikeaa. Niitä feissareita ei paskaakaan kiinnosta sinun keksityt tekosyysi.
Ohi kävely vielä onnistuu, mutta toissakesänä mulle kävi näin: istuin Esplanadin puistossa nurmikolla ja join kahvia, joku mies istui viereeni ja veti tabletin esille ja alkoi feissaroimaan! Tuo oli oikeasti jo törkeetä, jouduin itse häipymään paikalta vaikka vietin vain iltapäivän kahvihetkiä siinä.
Sanoin suomeksi että "sori mutta mä en puhu suomea" .
Ihan hiton ärsyttäviä on feissarit ainakin keskustassa
Sanon yhden kerran "ei kiitos" ja sitten olen niin kuin heitä ei olisikaan. Kohtelen kuin ilmaa. Opin Mumbaissa asuessani aika hyväksi tässä ilmapelissä.
Keskisormi toimii aina ja kaikkeen.
Jatkan kävelemistä sanomatta mitään. Jos tunkevat eteen, sanon että ei kiitos ja jatkan matkaani. Osa jää huutelemaan perään ja joskus on jopa seurattu, mutta kyllä ne jossain vaiheessa luovuttavat, kun ei vaan osoita mitään huomiota.
1) Räplään puhelinta kiireisen näköisenä. Yhden kerran näin kyllä feissarinkin tekevän tätä, eli rupatteli keskittyneen näköisenä puhelimeen ja kävellessäni turvallisuuteen tuudittautuneena kohdalle alkoikin pajattaa asiaansa minulle.
2) Harhautus, joka toimii risteyspaikoissa. Kävelen sen näköisenä, että aion kävellä suoraan feissaria kohti, eli katselen horisonttiin siellä suunnassa. Näin hän luulee, että tulen "suoraan syliin", eikä ehdi valmistautua lähtemään aggressiivisesti perääni, kun käännän yllättäen kulkuni ja jatkan matkaa katua pitkin toiseen suuntaan sivulle.
3) Lyöttäydyn jonkun toisen onnettoman kulkijan perään niin lähelle, että feissari lähestyy häntä, ja hänen kieltäytyessään kohteliaasti ehdin vilahtaa ohitse.
Kokeilin sitä kerran ja oli muuten kauheaa. En osannut tyrkyttää ja häiriköidä ihmisiä, tuntui luonnottomalta.
Ilkeä ei feissarille tarvitse olla, he ovat usein vastavalmistuneita tai optimistisia hölmöjä jotka eivät tiedä mihin ryhtyivät, mutta huomaavat pian(olin tuo optimistinen hölmö)
Yleensä voi todeta: "Minulla on nyt kiire", "Nyt ei kerkeä" jos ei ymmärrä niin voi myös sanoa suoraan: "Ei kiinnosta".
En käsitä miksi feissarit aiheuttaa ihmisissä tällaisia aggressioita. Kävelet ohi vaan sanomatta mitään tai sanot "ei kiitos" jos jotain pitää sanoa. Ei oo niin vaikeaa.
Oma lukunsa on uskovaiset ja esim krisna-liikkeen tyypit. Ne voi olla aggressiivisempiakin, blokkaavat poistumistien kun yrittää mennä ohi niistä ym. Niille joutuu sanomaan jo vähän tiukemmin että pääsee eroon. Mutta perus-feissarit väistää ihan kohteliaasti kun osoittaa ettei ole kiinnostunut.
Itse pidän katseen tiukasti maassa ja tarvittaessa kierrän hieman kauempaa. Joskus jos ohitan lähempää ja feissari yrittää lähestyä, teen etusormillani ristin jolla osoitan heitä kohti ja sanon: "Väisty paha!" Jotkut osaavat ottaa tämän huumorilla, mutta eivät kaikki.
Itse en ole feissaroinut, mutta samalla tavalla minut on saatettu mieltää häiriköksi kun olen myynyt Äpyjä. Siinä opin, että on ihan toivotonta yrittää pysäytellä ihmisiä jututtaakseen heitä. Oikea metodi on lyöttäytyä jonkun lupaavan näköisen ihmisen seuraan ja heittää viihdyttävää läppää, pienestä flirtistä ei toki ollut haittaa. Mutta hyvä myyntipuhe on kaiken A ja O. Tällä reseptillä olen saanut myytyä Äpyn myös saksalaisille turisteille huonolla koulusaksallani.
Feissareiden pitäisi vaan tajuta, että he ovat myyjiä, eivät maailmanparantajia. Ihmisten syyllisyyteen on aivan turha yrittää vedota. Ihmiset pitää saada luopumaan rahoistaan hyvillä mielin. Jos myyjä osaa hommansa, niin kyllä kauppa käy. Mutta nämä feissarit on sellaisia ankeuttajia!
Näytäntorjuvalla ilmeellä ja eleellä, että älä tule lähemmäksi, kämmen eteen useimmiten auttaa, mutta onhan se ärsyttävää, kun joka aamu ja ilta työreitillä Narinkkatorilla saa väistellä näitä feissareita.
Vierailija kirjoitti:
"Menisit sinäkin töihin!"
Nehän on töissä!
Feissareille maksetaan tuntipalkka+14€/sopimus.