Oikeustieteilijöiden mukaan rokotepassi voi olla syrjivä, jos sen avulla ei voi estää koronatartuntoja. No, eikö sillä perusteella silloin suunnilleen KAIKKI koronarajoitukset ole syrjiviä?
https://yle.fi/uutiset/3-11880748
"Oikeusoppineiden mukaan rokotepassin käyttö on syrjivää, jos sen avulla ei voida estää koronatartuntoja. Tällöin passin avulla luodaan erottelu, joka ei perustu koronan leviämisen estämiseen.
– Yksi näkökohdista, joka puhuu rokotepassin käyttöönottoa vastaan on, että rokotteen saanut henkilö voi tartuttaa muita henkilöitä, sanoo Helsingin yliopiston julkisoikeuden professori Toomas Kotkas.
– Suurin ongelma on se, että todistus rokotuksesta, sairastetusta taudista tai tuoreesta testistä ei ole täysin varma todiste siitä, että henkilö ei voisi tartuttaa muita, sanoo puolestaan European University Instituten kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori Martin Scheinin."
Paino tuossa sanalle "ei ole täysin varma todiste". No, jos tuolle linjalle lähdetään, niin silloin maskien ja turvavälienkin vaatiminen on syrjivää, koska nekään eivät ole "täysin varmoja". Samoin myös tehostetun hygienian vaatiminen on tuolloin syrjivää, koska sekään ei ole "täysin varma suoja". Myös pakkotestaukset rajoilla on tuolla perusteella syrjintää, koska koronatestikään ei ole 100% varma.
Eli jos vaatimus ei-syrjivälle on "täysin varma todiste", niin silloin periaatteessa kaikki koronarajoitukset ovat syrjintää.
Kommentit (29)
Minulle riittää että voin kesällä matkustaa ulkomaille koska olen jo rokotteeni saanut. Se mitä kotimaassa pääsee puuhastelemaan ei kiinnosta. Olen kotona tai mökillä eikä kielloillla väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä rokotetaan nyt 65-vuotiaita. Passia ei voi olla ennen kuin kaikilla rokotteen haluavilla on ollut mahdollisuus saada rokote.
Miksei? Sitten, kun sinä, sun kaverit ja hoito olette saaneet rokotteet, niin sit vasta saa alkaa merkata rokotetut johonkin, niin, että sen voi todistaa? Yrittäkää nyt ymmärtää, että se passi ei ole mikään pääsylippu. Se on merkki siitä, että sut on rokotettu.
Sit se keskustelu siitä mitä ”etuja” sillä passilla mahdollisesti saisi, on se toinen puoli. Ihan kokonaan kiinnikään ei voi pitää tällä rokotusvauhdilla kaikkea. Mikä olisi sit se keino hallitusti avata? Mun mielestä rokotepassin liittäminen avaamiseen on hyvä idea, mutta jos joku kertoo paremman, niin hyvä.
Minä olen sairastanut koronan, joten en puhu itsestäni. Kaikilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet julkisen puolen (julkisin varoin tuotetun) terveydenhuollon tuottamiin palveluihin.
Passi mahdollisine etuuksineen on ajankohtainen sitten kun kaikilla suomalaisilla on ollut mahdollisuus ko. rokote saada.
No eikö ole parempi aloittaa se merkkaaminen ja esim. kela-korttiin synkronointi jo nyt mielummin kuin sit syksyllä? Eihän se merkkaaminen vielä itsessään mitään tee eikä ketään syrji.
Sitten taas se eri keskustelu, eli mahdolliset etuudet. Minusta on hyvin erikoista luokitella yli 65-vuotiaat jotenkin vähempiarvoisiksi, jos edes mietittäisiin työnikäisille avaamisia, porukka olisi ihan innoissaan. Jos taas puhutaan siitä, että rokotettuja pitäisi olla enemmän ennen toimia, niin tällä vauhdilla ollaan joulussa ennen sitä. Minusta se ei kyllä olisi hyvä taloudenkaan kannalta. Eli joko sit ei avata rokotettuihin tukeutuen ollenkaan tai sitten ei eriarvoisteta iän tai sairauden mukaan sitä kenelle avataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäisi ainakin määritellä, miten kauan rokote on voimassa. Tukin vuotta kauemmin kuitenkaan.
Miksi? Mitä merkitystä sillä on nyt ja tämän passi-asian suhteen?
Viruksen muuttumisen kannalta sillä on merkitystä, vrt. influenssavirus. Rokote muuntuu mukana.
Pikkasen oikoen, mutta ei tehdä tästä enää vaikeampaa vaan pysytään yksinkertaisissa linjoissa. Niin? Miten se liittyy passiin?
Siten että vanhentunut rokote on menettänyt tehonsa. Kohta alkaa seuraava kierros.
Niin? Miten se liittyy passiin, jos näin käy? Voi hyvänen aika kun saa nyhtää! Ja tuo ”koht” on kyllä aika erikoisesti sanottu nyt, kun 2% on saanut tän ekan eikä varianteille ole vielä edes harkittu uusia rokotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä rokotetaan nyt 65-vuotiaita. Passia ei voi olla ennen kuin kaikilla rokotteen haluavilla on ollut mahdollisuus saada rokote.
Miksei? Sitten, kun sinä, sun kaverit ja hoito olette saaneet rokotteet, niin sit vasta saa alkaa merkata rokotetut johonkin, niin, että sen voi todistaa? Yrittäkää nyt ymmärtää, että se passi ei ole mikään pääsylippu. Se on merkki siitä, että sut on rokotettu.
Sit se keskustelu siitä mitä ”etuja” sillä passilla mahdollisesti saisi, on se toinen puoli. Ihan kokonaan kiinnikään ei voi pitää tällä rokotusvauhdilla kaikkea. Mikä olisi sit se keino hallitusti avata? Mun mielestä rokotepassin liittäminen avaamiseen on hyvä idea, mutta jos joku kertoo paremman, niin hyvä.
Minä olen sairastanut koronan, joten en puhu itsestäni. Kaikilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet julkisen puolen (julkisin varoin tuotetun) terveydenhuollon tuottamiin palveluihin.
Passi mahdollisine etuuksineen on ajankohtainen sitten kun kaikilla suomalaisilla on ollut mahdollisuus ko. rokote saada.
No eikö ole parempi aloittaa se merkkaaminen ja esim. kela-korttiin synkronointi jo nyt mielummin kuin sit syksyllä? Eihän se merkkaaminen vielä itsessään mitään tee eikä ketään syrji.
Sitten taas se eri keskustelu, eli mahdolliset etuudet. Minusta on hyvin erikoista luokitella yli 65-vuotiaat jotenkin vähempiarvoisiksi, jos edes mietittäisiin työnikäisille avaamisia, porukka olisi ihan innoissaan. Jos taas puhutaan siitä, että rokotettuja pitäisi olla enemmän ennen toimia, niin tällä vauhdilla ollaan joulussa ennen sitä. Minusta se ei kyllä olisi hyvä taloudenkaan kannalta. Eli joko sit ei avata rokotettuihin tukeutuen ollenkaan tai sitten ei eriarvoisteta iän tai sairauden mukaan sitä kenelle avataan.
Ainoa, miten itse voisin hyväksyä tämän, on se, että rokotetut pääsisivät nyt etuoikeutetusti joihinkin juttuihin (museo, kirkko tms) ja kun kaikki HALUKKAAT on rokotettu, passi poistuu. Muutenhan siitä tulee pakkorokottamisen väline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa, miten itse voisin hyväksyä tämän, on se, että rokotetut pääsisivät nyt etuoikeutetusti joihinkin juttuihin (museo, kirkko tms) ja kun kaikki HALUKKAAT on rokotettu, passi poistuu. Muutenhan siitä tulee pakkorokottamisen väline.
Passi tuskin poistuisi, mutta ”etuoikeudet” tietenkin menettäisivät merkityksensä. Kokonaan ei voisi poistua, koska maailmalla on maita, jotka sen vaativat matkustamisasiakirjana. Toki sit, kun puhutaan ajankohdasta, jolloin Suomi olisi tuossa tilanteessa, on ehtinyt maailmalla moni asia muuttua.
Vierailija kirjoitti:
kerrohan ap mitä syrjivää siinä on että pitää hygieniastaan huolta. otetaan esimerkiksi käsien pesu. kyllähän järkevä ihminen pesee kädensä tarpeen vaatiessa vaikkei olisi koronaa.
Kuka tahansa voi heti valita pesevänsä kädet nyt. Kuka tahansa ei voi valita saavansa rokotetta nyt. Ymmärrätkö?
https://beforeitsnews.com/health/2021/04/from-charlie-ward-italy-expose…
Ottakaahan suomalaiset poliitikot oppia Italialaisesta kollegasta. Totuus paljastuu ja tätä asiaa ajaneet joutuvat vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnolla kuuntele mitä ne on tälle päivälle suunnitellut kun taas kokoonnutaan säätytalolle syömään, ja juomaan kaffeet.
Kohta ne keksivät mielipidepassin. Pitää käydä oikeanlaisesta ajattelusta kurssi, jonka läpäisemistä saa passin. Ilman "oikean ajattelun passia" ei saa liikkua ulkona.
Kursilla opittaisiin ulkoa hallituksen julkilausumia. Jos niitä ei osaa sanasta sanaa sujuvasti, ei passia. Ulkoa opittavat tekstit olisivat pitkiä. Niitä tulisi toistella viisi kertaa päivässä.
kerrohan ap mitä syrjivää siinä on että pitää hygieniastaan huolta. otetaan esimerkiksi käsien pesu. kyllähän järkevä ihminen pesee kädensä tarpeen vaatiessa vaikkei olisi koronaa.