Ujon aamutoimet sairaalassa, siis mikä niissä voi olla vaikeaa?
Luulis, että huomio on siinä sairaudessa eikä jaksais mitkään ujostelut vaivata?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Miksi laittaa vessan ovi lukkoon kotona? Sitä en ymmärrä.
Itse laitan siksi, että teinini eivät halua nähdä minua tekemässä tarpeitani tai vaihtamassa tampoonia/sidettä. Kyllä näky palaisi aika ikävästi nuoren verkkokalvoille, kun tulisi vessaan ja äiti vetää täyttä tampoonia emättimestä. 😆
Ihmettelen, että alapeukuista päätellen joillakin ilmeisesti kaikki hoidetaan koko perheen kesken.
Saakohan nuori traumoja myös siitä jos äiti vetää sisään tullessaan talvella pipon päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kamalaa joutua tekemään yksityisiä asioita muiden nähden. Kun minä olin sairaalassa silmät leikattuina, odotin hiljaista hetkeä ja vaelsin sitten aiemmin kartoittamaani reittiä vessaan. Olisin muuten pyytänyt saattoapua joltakulta, mutta se aina johti kinasteluun siitä, tuleeko hoitaja vessaan vai ei. Ei tule.
Minä olen yksityinen ihminen kaikin puolin, eikä minuun kosketa eikä minua katsella, jollen anna lupaa. Ja minähän en anna.
Olin jokin aika sitten kuukausikaupalla käymättä suihkussa. Olin sairauden vuoksi hyvin altis pyörtymään, enkä halunnut aiheuttaa vesivahinkoa tukkimalla tajuttomalla ruhollani lattiakaivoa. Ajatus siitä, että ottaisin jonkun kyttäämään ovelle sitä, käykö huonosti vai ei, oli minulle liikaa. Mieluummin ei suihkua ollenkaan. Sama juttu vessakäyntien kanssa: niihin meni paljon aikaa ja suunnittelua, ja kivun vuoksi itkin mennen tullen, mutta muiden ei tarvitse tulla sekaantumaan.
Sama juttu on muuten esteenä sovituskopeissa, joihin myyjät ainakin ennen vanhaan olivat kovin mielellään tulossa. Minä ripustelin vaatteita peittämään ovenrakoa ja olin suurin piirtein tulossa nyrkki edellä vastaamaan huhuiluihin. Ja ihan normaali olen, paitsi silloin, kun muilla on vaatteet päällä ja minulla ei. :)
Itse kyllä mieluummin haluaisin jonkun tutun tai vaikka kotihoitajan vaikka sitten raollaan olevan oven taakse päivystämään kerran viikossa että pääsen suihkuun. Ei niiden tarvitse seistä ja toljottaa siellä kylpyhuoneessa, kuuluu se pyörtymisen rymähdys varmaan sen oven taaksekin, vaikka olisi jopa kokonaan suljettu. Ja ottaisin suihkutuolin siksi ajaksi lainaan että voin suihkutella istuallaan, ei tarvitse suorilta jaloilta asti kaatua ja mahdollisesti halkaista kalloaan. Kylpy olisi vieläkin parempi, mutta sitten varmaan tarvitsee olla näköyhteys valvojaan jotta ei vahingossa pyörry ja huku.
Kyllä tuo sinun yksityisyytesi kuulostaa hivenen neuroottiselta. Hoitajia ei todellakaan kiinnosta sinun tirkistelemisesi, he ovat jo tarpeeksi ihmisruhoja nähneet, pukeissa ja ilman rihmankiertämää.
Kyllä pervoja riittää, eikö niitä lääkäreitäkin joutunut käräjille kun käyttivät hyväksi potilaitaan? Ihmiset ovat tyhmän sinisilmäisiä.
Onhan noita. Ja herttaisen sinisilmäistä tosiaan, kun kuvittelevat hoitajien ja lääkäreiden olevan joitain pyhimyksiä jotka eivät potilaitaan arvostele tai puhu pahaa. Tietäisittepä vaan mitä kaikkea henkilökunta puhuu kun luulevat ettei kukaan ole kuulemassa. Lempinimet potilaille ovat myös yleisiä.
Nämä lääkärit oli riisuttaneet naisia vaikka ei olisi ollut tarvetta, halusivat vain nähdä potilaat alasti.
No nuorta ja seksikästä naista voidaan riisuttaa vaikka kurkkukivun takia, mutta keski-ikäinen haaska saa kyllä pitää viimeiseen asti vaatteet päällään:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa on sängyn vieressä ns. vessatuoli, jolle voi nousta kuin tuolille istumaan, ja tehdä tarpeensa siihen, pisut ja kakat. Toisen potilaan sänky voi olla aivan vieressä ja ehkä vain sermi välissä. Monesti vanhukset joutuvat käyttämään tällaisia kun hoitajat eivät ehdi taluttamaan vessaan. Kuvitelkaa miten nöyryyttävää. Samoin lääkärikierroksella kaikki potilaan sairaudet selviää muille huoneen potilaille.
Mä varmaan oksentaisin jos mun ja vieressä paskovan välissä olisi vaan joku verho jos sitäkään. En voi sietää kusen hajua enkä sitä lorinaa enkä paskan loisketta saati jos sillä toisella olisi raikuva ripuli. Normaalia kropan toimintaa on joo mutten halua olla siinä hetkessä kenenkään kanssa.
Sinulla siis jokainen vessareissu päättyy aina oksentamiseen? Vai koskeeko tämä vain muiden normaaleja toimintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa on sängyn vieressä ns. vessatuoli, jolle voi nousta kuin tuolille istumaan, ja tehdä tarpeensa siihen, pisut ja kakat. Toisen potilaan sänky voi olla aivan vieressä ja ehkä vain sermi välissä. Monesti vanhukset joutuvat käyttämään tällaisia kun hoitajat eivät ehdi taluttamaan vessaan. Kuvitelkaa miten nöyryyttävää. Samoin lääkärikierroksella kaikki potilaan sairaudet selviää muille huoneen potilaille.
Mä varmaan oksentaisin jos mun ja vieressä paskovan välissä olisi vaan joku verho jos sitäkään. En voi sietää kusen hajua enkä sitä lorinaa enkä paskan loisketta saati jos sillä toisella olisi raikuva ripuli. Normaalia kropan toimintaa on joo mutten halua olla siinä hetkessä kenenkään kanssa.
Sinulla siis jokainen vessareissu päättyy aina oksentamiseen? Vai koskeeko tämä vain muiden normaaleja toimintoja?
Niinpä. Ja ajatelkaas te yököttelijät kun ne hoitajat joutuvat ihan työkseen ja päivittäin siivoilemaan ja pyykimään näiden potilaiden kusia ja paskoja.
No, ettehän te muuta ajattele kuin omaa napaanne. Ei riitä ymmärrys näin pitkälle.
Ja ajatelkaas, että ihan Englannin kuningatarkin käy paskalla. Jopa taitaa sielläkin paikassa olla henkivartijat vahdissa oven takana. Luulisi sitä hänenkin noin 90-vuodessa jo poksahtaneen jos liikaa ujoilisi.
Minä en ymmärrä miten ja miksi teini-ikäinen saisi traumoja jos vahingossa näkee, että äiti vetää tamponin pois.
Luultavasti teinilläkin on kuukautiset tai ainakin hän tietää miten naisen keho toimii.
Miten voi 2000-luvulla joku äiti häpeillä kuukautisia ja oman kehonsa luonnollisia toimintoja.
Vaikeaa on joillain elämä.
Miten nämä "ujot" on selvinneet syntymästään? Tännehän kuitenkin synnytään alasti. Oletteko pystyneet käsittelemään sen häpeän, kun sinulle ventovieras kätilö on sinuun koskenut heti ensihetkilläsi? Kysymättä lupaasi, jopa toistuvasti? Vai siitäkö nämä traumat ovat alkujaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nämä omaa itseään, normaaleja ruumiintoimintojaan ja alastonta vartaloaan jopa sairaaloisesti vartiovat ihmiset ovat todella itsekeskeisiä ja oman napansa ympärillä pyöriviä ihmisiä.
Miten joku voi edes kuvitella, että muut ihmiset ovat kiinnostuneita heidän kakkaamisistaan, takapuolustaan, alastomuudestaan jne.
Kaikki kuutkin ihmiset käyvät kakalla, heillä on takapuoli ja ovat joskus alasti muiden ihmisten läsnäollessa.
Varsinkin kun kysymyksessä on sairaala, missä hoitajat näkevät joka päivä kymmeniä ihmisiä millon missäkin tilanteissa.
Tai yleensä kun ihmiset tekevät työkseen asiakaspalvelutyötä kaupassa ja näkevät kaikenlaisia ihmisiä päivät pitkät.
Luuletteko olevanne jotenkin erityisiä? Miksi luulette juuri teidän vartalonne tai kakkapökäleenne olevan jotenkin olisivat kiinnostavia.Voin kertoa teille salaisuuden: eivät ne ole. Kukaan ei kuuntele ovan takana eikä seuraa ihmisten kakalla käyntejä.
Kukaan hoitaja, niin sairaalassa tai kotona, ei ole kiinnostunut teidän vartalostanne kun olette suihkussa, he tekevät vain työtään, ettei se kallonne halkea.
Kukaan myyjä ei ole kiinnostunut teidän vartalostanne tai ole utelias, je tekevät vain työtään. Te ja teidän vartalonne on yksi ja hailee, he eivät edes siihen reagoi.Ei tällaisia asioita voi järkeillä. Yksityisyyden tarve muodostuu lapsuudessa häpeäkasvatuksen myötä. Jos on vaikka rajattoman vanhemman kasvatti, niin siitä aiheutuneet traumat ei lähde koskaan pois. Aina sitä odottaa, että jos ovi on auki, niin sieltä kohta joku rynnii vaikka olisi toisin sovittu. Ja muuten usein rynniikin, sillä hoitoalalla on paljon myös näitä rajattomia ja narsistisia tapauksia, joilla ei ole edes tavoitteena ymmärtää potilasta, vaan "kouluttaa" häntä ja käyttää valtaa.
Ettekö ymmärrä, että hoitajat tekevät työtään. Usein pienellä työntekijämäärällä ja kiireessä.
Ei siinä voi alkaa maanitella tai huhuilla, huhuu, täällä hoitaja X, jokohan olette valmis, saanko tulla, oletteko nyt siinä tilassa, että ette pelästy jos tulen kurkkaamaan, miten on, saiskos pluvan...
Koko työpäivähän siinä menisi siihen hissutteluun ja huhuiluun, ei kerkeisi muita (ei niin uniikkeja) potilaita huomioimaan ja hoitamaan
.
Teen hoitajana töitä osastolla, mutta vielä ei ole tarvinnut sinne vessaan mennä niin kiireellä, ettenkö olisi potilaalle siitä maininnut ja kysynyt, että onko ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nämä omaa itseään, normaaleja ruumiintoimintojaan ja alastonta vartaloaan jopa sairaaloisesti vartiovat ihmiset ovat todella itsekeskeisiä ja oman napansa ympärillä pyöriviä ihmisiä.
Miten joku voi edes kuvitella, että muut ihmiset ovat kiinnostuneita heidän kakkaamisistaan, takapuolustaan, alastomuudestaan jne.
Kaikki kuutkin ihmiset käyvät kakalla, heillä on takapuoli ja ovat joskus alasti muiden ihmisten läsnäollessa.
Varsinkin kun kysymyksessä on sairaala, missä hoitajat näkevät joka päivä kymmeniä ihmisiä millon missäkin tilanteissa.
Tai yleensä kun ihmiset tekevät työkseen asiakaspalvelutyötä kaupassa ja näkevät kaikenlaisia ihmisiä päivät pitkät.
Luuletteko olevanne jotenkin erityisiä? Miksi luulette juuri teidän vartalonne tai kakkapökäleenne olevan jotenkin olisivat kiinnostavia.Voin kertoa teille salaisuuden: eivät ne ole. Kukaan ei kuuntele ovan takana eikä seuraa ihmisten kakalla käyntejä.
Kukaan hoitaja, niin sairaalassa tai kotona, ei ole kiinnostunut teidän vartalostanne kun olette suihkussa, he tekevät vain työtään, ettei se kallonne halkea.
Kukaan myyjä ei ole kiinnostunut teidän vartalostanne tai ole utelias, je tekevät vain työtään. Te ja teidän vartalonne on yksi ja hailee, he eivät edes siihen reagoi.Ei tällaisia asioita voi järkeillä. Yksityisyyden tarve muodostuu lapsuudessa häpeäkasvatuksen myötä. Jos on vaikka rajattoman vanhemman kasvatti, niin siitä aiheutuneet traumat ei lähde koskaan pois. Aina sitä odottaa, että jos ovi on auki, niin sieltä kohta joku rynnii vaikka olisi toisin sovittu. Ja muuten usein rynniikin, sillä hoitoalalla on paljon myös näitä rajattomia ja narsistisia tapauksia, joilla ei ole edes tavoitteena ymmärtää potilasta, vaan "kouluttaa" häntä ja käyttää valtaa.
Ettekö ymmärrä, että hoitajat tekevät työtään. Usein pienellä työntekijämäärällä ja kiireessä.
Ei siinä voi alkaa maanitella tai huhuilla, huhuu, täällä hoitaja X, jokohan olette valmis, saanko tulla, oletteko nyt siinä tilassa, että ette pelästy jos tulen kurkkaamaan, miten on, saiskos pluvan...
Koko työpäivähän siinä menisi siihen hissutteluun ja huhuiluun, ei kerkeisi muita (ei niin uniikkeja) potilaita huomioimaan ja hoitamaan
.Teen hoitajana töitä osastolla, mutta vielä ei ole tarvinnut sinne vessaan mennä niin kiireellä, ettenkö olisi potilaalle siitä maininnut ja kysynyt, että onko ok.
Enkä osaa sanoa, miten itse kokisin, jos olisin toisten pestävänä. Oletettavasti häpeissäni. Eli varmasti yrittäisin hoitaa kaiken itse, jos se suinkaan olisi mahdollista. Ilman apuja, ilman yleisöä.
Kuoletko ennemmin vaikka rintasyöpään, kuin että menisit itseäsi paljastelemaan? Lapsia näillä ujoilla tuskin on, vai miten ovat selvinneet raskaudet ja synnytykset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja ajatelkaas te yököttelijät kun ne hoitajat joutuvat ihan työkseen ja päivittäin siivoilemaan ja pyykimään näiden potilaiden kusia ja paskoja.
No, ettehän te muuta ajattele kuin omaa napaanne. Ei riitä ymmärrys näin pitkälle.Ja ajatelkaas, että ihan Englannin kuningatarkin käy paskalla. Jopa taitaa sielläkin paikassa olla henkivartijat vahdissa oven takana. Luulisi sitä hänenkin noin 90-vuodessa jo poksahtaneen jos liikaa ujoilisi.
Miksi heittäydyt tyhmäksi vai oletko oikeasti?
En tee hoitajan töitä, koska minusta ei siihen ole. On muutenkin aivan eri asia olla alalle koulutettu ja tehdä työtään, kuin potilaana vieraassa paikassa kipeänä ja joku ventovieras alkaa vääntää p*skaa siinä vieressä.
Ja ei pääty vessareissut oksentamiseen, ihan eri asia sekin. Mikä teitä vaivaa?
Ja tuohon tamppoonin vaihtoon..... kuka muka haluaa nähdä ketään sitä vaihtamassa? Saati sitten teini joka muutenkin herkillä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä "ujot" on selvinneet syntymästään? Tännehän kuitenkin synnytään alasti. Oletteko pystyneet käsittelemään sen häpeän, kun sinulle ventovieras kätilö on sinuun koskenut heti ensihetkilläsi? Kysymättä lupaasi, jopa toistuvasti? Vai siitäkö nämä traumat ovat alkujaan?
Niin ja puhumattakaan siitä paikasta mistä ovat tähän maailmaan putkahtaneet. DDD
Siksiköhän vauvat syntyvät silmät kiinni. DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, kiinnostaako vai ei. Nyt on kysymys siitä, että minä tunnen oloni erittäin epämukavaksi puolipukeissa tuntemattomien seurassa.
Yritä nyt noiden muiden miinustelijoiden kanssa ymmärtää, että jotkut eivät ole yhtä leväperäisiä alastomuuden ja suojattomuuden suhteen kuin jotkut muut. Jos sen tajuatte, osaatte ehkä joskus välttää nenänne tulemisen kipeäksi.
Ei tässä ihan niin outoa ole se, että tunnet noin hallitsevaa epämukavuutta alastomuudesta, vaan se, että menet tässä alastomuushäpeässäsi ja pakkomielteessäsi niin pitkälle, että vihjailet väkivallalla jopa työtään tekeviä, mahdollisesti myös muita potilaita, jos ”tulevat liian lähelle”. Olet sairas.
Eiköhän tuo nyrkkien heiluttelu ollut vain liioittelua ja vitsiä.
Juuri näin. Keskivertopalstalainen vain ei erota kielikuvia todellisista teoista. En ole koskaan joutunut väkivallan kohteeksi enkä ole itsekään kohdellut ketään kaltoin. Olen asunut koko aikuisikäni yksin, enkä ole tottunut siihen, että kuljeskellaan puolialasti toisten seurassa - minulla on ollut mahdollisuus siihen ylellisyyteen, ettei sellaista ole edes tarvinnut nähdä. Jotkut kuulemma pitävät vessan ovenkin auki parisuhteissaan, mitä minä en kerta kaikkiaan tajua.
Se, mikä minua kummastuttaa tässä ketjussa eniten, on se, miten kärkkäästi niin moni tekee noita kyökkidiagnoosejaan muista ihmisistä. Ovatko he yhtä innokkaasti tuomitsemassa muita tosielämässäkin vai louskuttavatko vain täällä palstalla, kun ei kukaan tunnista?
Mitähän tuollainen tyhmänpulskea keskivertopalstalainen muuten tekisi, jos säikähtäisi oikein kunnolla suihkuverhon tai oven takaa ilmestyvää hahmoa? Veikkaan, että monelta lähtisi se nyrkinisku huomattavasti nopeammin kuin minulta.
Eu kait ne ihmiset, jotka työkseen vahtivat ettei tule mitään vahinkoa, ettei kaadu tms. sieltä oven tai suihkuverhon takaa nyt mitenkään yllättäen ilmesty? 😮
Ei nyt olla missään Hitctkokin filmissä vaan oikeassa elämässä. Oletko katsonut liikaa Psykoa?
Tottakai tiedät, että se ihminen on siellä, ei se hyppää muuten sinne verhon taakse kuin silllon kun kuuluu kolahdus ja rysähdys tai huudat apua.
Ja sehän on ihan aiheellistakin tulla sinne auttamaan ja tiedät itsekin, että silloin tuleeTuo jatkuva nyrkillä ja nyrkiniskuilla vihjailu on outoa ja pelottavaa lukea, et ole kyllä ihan tasapainossa itsesi kanssa.
Vielä oudompaa (ja loukkaavaa) on olettaa ja vihjata, että muutkin ihmiset ovat nyrkit pystyssä valmiina lyömään muita näissä kuvaamissasi tilanteissa.
Eivät he ole.Voi hyvänen aika, millaisia vainoharhailijoita tällä palstalla liikkuukaan.
Et sitten ole koskaan ollut sovituskopissa kädet solmussa vetämässä alusvaatteita yllesi, kun myyjä tulee huhuilemaan, että sopiiko se, ja raottaa verhoakin valmiiksi. Etkä ole ollut ajatuksissasi suihkussa, kun joku alkaa rynkyttää ovenkahvaa saadakseen selville, onko siellä joku. Tai hoitaja panee päänsä ovenraosta sisään ja huikkaa, onko kaikki hyvin, kun ei kuulu mitään - vaikka on sovittu, että ei tulla kurkkimaan. Hemmetin epämiellyttävää.
Mutta vastaapa tuossa ylempänä olevaan kysymykseen. Mitä tekisit, jos oma lapsesi osoittaisi merkkejä tavallista voimakkaammasta yksityisyydentarpeesta? Löytyykö ymmärrystä vai vieläkö teet diagnooseja olkiukkojen mielenterveydestä?
Ohis mutta ymmärrätkö sinä että on eri asia kaivata yksityisyyttä kuin olla kuukausia peseytymättä ettei vaan kenenkään tarvitse olla oven takana valmiina auttamaan hätätilanteessa?
Eivät nuo vertaudu keskenään mitenkään. Toinen kertoo mt-ongelmista ja toinen nyt on ihan normaalia yksilöllistä variaatiota yksityisyyden tarpeessa.
Tämä. On yksi asia kaivata runsaasti yksityisyyttä normaaleissa oloissa. Ja toinen asia ymmärtää, milloin on vaan pakko ottaa apua vastaan. Jos on kuukausia peseytymättä (ja siten vaarantaa terveytensä), ettei kukaan vaan näe kun olet suihkussa, ollaan jo mt-ongelmien puolella ja vahvasti sittenkin.
Itse olen erittäin yksityinen ihminen. Normaalioloissa en siedä, että edes mieheni katselee kun peseydyn, koska tahdon olla silloin yksin. En tahdo että kukaan kyselee minulta mitään, koska tahdon pitää asiani itselläni.
Silti ymmärrän, että jos lääkäri kyselee hyvinkin ärsyttäviä asioita, minun on oman etuni takia parasta vastata.
Sairaalassa osastolla kävin suihkussa, vaikka suihkun edessä oli vain ohut verho ja samassa kylpyhuoneosastossa oli myös osaston vessakopit ja trafiikki sen mukainen. Joku aina pölähti sinne juuri kun olit kuivaamassa itseäsi. Silti kävin suihkussa, vaikka olikin epämiellyttävää, koska aikuiset ihmiset huolehtii hygieniastaan ihan itsensä takia.
Ja minä olin sentään suljetulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ettehän te muuta ajattele kuin omaa napaanne. Ei riitä ymmärrys näin pitkälle.Ja ajatelkaas, että ihan Englannin kuningatarkin käy paskalla. Jopa taitaa sielläkin paikassa olla henkivartijat vahdissa oven takana. Luulisi sitä hänenkin noin 90-vuodessa jo poksahtaneen jos liikaa ujoilisi.
Miksi heittäydyt tyhmäksi vai oletko oikeasti?
En tee hoitajan töitä, koska minusta ei siihen ole. On muutenkin aivan eri asia olla alalle koulutettu ja tehdä työtään, kuin potilaana vieraassa paikassa kipeänä ja joku ventovieras alkaa vääntää p*skaa siinä vieressä.Ja ei pääty vessareissut oksentamiseen, ihan eri asia sekin. Mikä teitä vaivaa?
Ja tuohon tamppoonin vaihtoon..... kuka muka haluaa nähdä ketään sitä vaihtamassa? Saati sitten teini joka muutenkin herkillä kaikesta.
Olet itsekäs. Se ventovieras sairaalan sängyssä on niin kipeä, että hänen täytyy vääntää sitä paskaa siinä sinun ylhäisyytesi vieressä. Varmaan suureen ääneen valitat, hyi että haisee.
Ei ole kivaa varmaan hänellekään. Mutta sinä niriset, että kun MINUN nyt täytyy kuunnella ja haistella sitä paskomista, voi äly. Itse et ole luultavasti yhtä kipeä, kun mollaat tätä ihmistä. Ei se ihminen sille mitään voi, onneksi on terve päästään, että pystyy ulostamaan muiden ollessa läsnä. Päinvastoin kun jotkut täällä edes suljetussa vessassa.Tamponista puhuin kun joku äiti kauhistui ajatustakin, että teini vahingossa näkee kun äiti vaihtaa tamponia kun avaa vessan oven.
Teini ei ole niin herkillä, joku muu tässä on.
Ei tässä tarkoituksella julkisesti tamponia neuvottu vaihtamaan vaan kyse oli, että jos vahingossa näkee niin ei ole maailmaa mullistava juttu teinille.
Ei kait se teini missään tynnyrissä ole kasvanut ja luulee, ettei äidillä ole kuukautisia?
Mielestäni perheessä pitää elää niin, ettei luonnolliset ihmiselämään kuuluvat asiat herätä häpeää tai niitä täytyy kovin piilotella ja salailla. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki vedetään överiksi ja kaikki tapahtuu julkisesti suurella esityksellä.
Talonpoikaisjärki on sallittu.
Tuskinpa tuo henkilö ääneen valittaisi mistään hajusta sairaalassa. En ole tuo joka epäili oksentavansa, mutta voin kuvitella tilanteen. Tuo on ällöttävää VAIKKA on täysin ymmärrettävää, että tuommoiseen tilanteeseen joutuu. Jokainen meistä voi joskus olla tuossa kunnossa, ettei pääse itse vessaan ja tehdä tarpeensa muiden kuullen.
Ei ole siinä ole mitään itsekästä sanoa, että vessaäänet ällöttää. Normaaleja ne on, mutta ihmisestä riippuen ne ällöttää toisia enemmän. Käytä itse järkeä niin ymmärrät, että ihmiset on erilaisia ja joillakin on herkempi oksennusrefleksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua katetroitiin synnytyksen jälkeen vuodeosastolla, sänky oli ovenvieruspaikalla. Ovi apposen ammollaan käytävälle. Jouduin itse sanomaan, että laittakaa nyt edes se ovi kiinni. Hoitajat tulevat sokeiksi näille asioille työssään.
Tämä on valitettavaa, että kaikki hoitajat ei huomioi tuota.
Olin kerran vuodeosastolla ja jaoin huoneen yhden mummon kanssa joka tarvitsi vessakäynneille taluttajaa.
Osastolla oli yksi tietty mieshoitaja joka jätti vessan oven _aina_ auki kun mummo oli siellä. Vessa oli n.2 metrin päässä omasta sängystäni ja suora näköyhteys wcpönttöön.
Käännyin sängyssäni ympäri, etten olisi katsekontaktissa mummoon kun hän oli tarpeillaan. En vain siksi, että itseäni etoisi vaan koska tiesin, että mummo oli varmasti kiusaantunut tilanteesta.
Mummolla oli vaikeuksi saada rakkoa tyhjäksi tuon mieshoitajan ollessa auttamassa. Tuo mieshoitaja oli muutenkin jotenkin ivallinen ja virnuili jatkuvasti.
Mummolle oli tullut alavatsa kipeäksi kun rakko ei ollut tyhjentynyt kunnolla. Onneksi siellä oli kuitenkin joku muu empaattisempi hoitaja välillä auttamassa ja vessakäynnit meni paremmin.
Mulle laitettiin syksyllä päähän shuntti. Katetriin pissasin. Meni varmaan 3 - 4 ennen kuin vatsa toimi, siihenkin annettiin jotain ainetta, että alkoi toimia. Onneksi olin yksin huoneessa, niin sain ihan yksin istuskella pytyllä.
Hoitajana annan kyllä ihmisen jäädä aivan omassa rauhassa vessaan istumaan, mikäli hän ei esim. ole välittömässä vaarassa tippua pytyltä. Pyydän vain huikkaamaan, kun saan mennä avuksi ja pysyn kuuloetäisyydellä. Sama, mikäli tarpeet tehdään alusastiaan vuoteessa.
Pesuja tehdessä pyrin juttelemaan ihmisen kanssa ihan kaikesta muusta kuin siitä, mitä tehdään, jotta tilanne tuntuisi hänestä luontevammalta. Kokenut hoitaja pesee alapäitä sellaisella rutiinilla, että siinä ei tule yököteltyä edes päänsä sisässä, vaan voi ihan aidosti keskittyä juttelemaan potilaan kesäsuunnitelmista tai lapsenlapsista.
Olen itse ollut potilaan roolissa kaikenlaisissa peräpään tähystyksissä ja operaatioissa niin monet kerrat, että en osaa hävetä hoitohenkilökunnan edessä. Mutta muiden potilaiden läsnäolo ja vaara, että toinen potilas avaa vessan oven siellä ollessani tuntuvat ahdistavilta.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten he ovat kestäneet paskoa vaippaan kun äiti näkee paskat? Tai miten ovat kehdanneet istua potalla vanhempien nähden?
Kyllä noissa jutuissa on kyse pahoista patologisista estoista ja ehdottomasti tarvitsisivat terapiaa. Tosiaan Englannin kunigatarkin käy paskalla kuten kaikki muutkin maailman 7 miljardia ihmistä.
Antiikin Roomassa istuttiin porukalla julkisella paikalla reiällä paskalla joen yläpuolella, täysin luonnollinen tarve ja samalla myös sosiaalinen tapahtuma kuten aamukahvilla istuminen. Joku"viisas"keksi häpeän vasta keskiajalla ja vessoihin tuli verhot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten he ovat kestäneet paskoa vaippaan kun äiti näkee paskat? Tai miten ovat kehdanneet istua potalla vanhempien nähden?
Kyllä noissa jutuissa on kyse pahoista patologisista estoista ja ehdottomasti tarvitsisivat terapiaa. Tosiaan Englannin kunigatarkin käy paskalla kuten kaikki muutkin maailman 7 miljardia ihmistä.
Antiikin Roomassa istuttiin porukalla julkisella paikalla reiällä paskalla joen yläpuolella, täysin luonnollinen tarve ja samalla myös sosiaalinen tapahtuma kuten aamukahvilla istuminen. Joku"viisas"keksi häpeän vasta keskiajalla ja vessoihin tuli verhot.
Trollit nyt nautiskelemassa siinä.
Se on vaan toteuttava pissan ja Kakkan hajuun käy ne hoitajatkin kakkalla.
Eivätkö ne muut potilaat tai hoitajat käy itse paskalla koskaan vai mikä tässä on ongelma? Ei tuossa ole kyse mistään ujoudesta vaan jostain patologisista estoista. Se, ettei kykene normaaleihin ruumiintoimintoihin ei ole ujoutta vaan sairautta.