Menettekö äitinne tai isänne uuden puolison hautajaisiin?
Tähän ei taida mitään virallista etikettiä olla, niin kysyn teiltä. Äidin puoliso juo niin paljon että tämäkin tilaisuus lähestyy. Hän on pilannut juomisella välit omaan lapseensa ja lapsenlapsiinsa ja käsittääkseni haluaisi juoda äitini omaisuuden vielä kun elää. Menisittekö itse?
Kommentit (61)
Perheenrikkojien uusi perhe on varmasti tukemassa. Eli en mene kummankaan hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi asettua tuon äidin asemaan.
Mies on kuollut, hautajaiset edessä. Miltä tuntuisi, jos joutuisi ne kokemaan yksin ilman, että oma tytär olisi tukena.
Ei ole väitetty että äitini joutuisi hautajaisiin yksin. Hänenhän kuuluisi viettää ne lähinnä miehensä lasten ja lastenlasten kanssa. Voi olla toki hiljaista kun näitä välejä on menetetty tällä melko ikävällä elämäntyylillä.
Siltikin äidilläni on muitakin läheisiä kuin minä joiden kanssa voivat muistella häntä. Minä en vain hänen tekojensa ja käytöksen myötä oikein näe syytä osallistumiseen. Ap
Jos äiti tarvitsisi minua, menisin.
Sitten taas exäni ei halunnut minua isänsä hautajaisiin. Koska ei halunnut minua sinne erottuamme. Kunnioitin sitä että hänelle se oli tärkeämpää kuin minulle, vaikka itse olisinkin halunnut mennä.
Eihän siinä viime kädessä minusta ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on kuollut, hautajaiset edessä. Miltä tuntuisi, jos joutuisi ne kokemaan yksin ilman, että oma tytär olisi tukena.
Ei ole väitetty että äitini joutuisi hautajaisiin yksin. Hänenhän kuuluisi viettää ne lähinnä miehensä lasten ja lastenlasten kanssa. Voi olla toki hiljaista kun näitä välejä on menetetty tällä melko ikävällä elämäntyylillä.
Siltikin äidilläni on muitakin läheisiä kuin minä joiden kanssa voivat muistella häntä. Minä en vain hänen tekojensa ja käytöksen myötä oikein näe syytä osallistumiseen. Ap
No se on eri asia jos olet äidillesi jostain katkera ja haluat sen näin hänelle ja kaikille muillekin julkisesti osoittaa. Vielä kun hän on juuri jäänyt leskeksi. Potki maassa makaavaa. Sympaattinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltikin äidilläni on muitakin läheisiä kuin minä joiden kanssa voivat muistella häntä. Minä en vain hänen tekojensa ja käytöksen myötä oikein näe syytä osallistumiseen. ApNo se on eri asia jos olet äidillesi jostain katkera ja haluat sen näin hänelle ja kaikille muillekin julkisesti osoittaa. Vielä kun hän on juuri jäänyt leskeksi. Potki maassa makaavaa. Sympaattinen ihminen.
Sympaattisia ja empaattisia ne perheenrikkojatkin ovat. Eipä muiden olot kiinnostanut, joten hakekoot tukensa muualta.
Kysy äidiltäsi, älä meiltä.
Tee sitten niin kuin olet sopinut hänen kanssaan, ei mitään yllätyksiä hautajaispäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Onko äiti ollut tyttärensä tukena? Tilanteita on niin monenlaisia, etten ihmettele, vaikka ei hautajaisiin osallistu. Jos isäpuoli on lähinnä väkivaltainen alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltikin äidilläni on muitakin läheisiä kuin minä joiden kanssa voivat muistella häntä. Minä en vain hänen tekojensa ja käytöksen myötä oikein näe syytä osallistumiseen. ApNo se on eri asia jos olet äidillesi jostain katkera ja haluat sen näin hänelle ja kaikille muillekin julkisesti osoittaa. Vielä kun hän on juuri jäänyt leskeksi. Potki maassa makaavaa. Sympaattinen ihminen.
Menisitkö itse sellaisen henkilön hautajaisiin joka on ollut sinulle haitaksi?
Äitini on ollut uuden miehen kanssa jo 16 vuotta. Todellakin menisin koska hän on ollut minulle enemmän isä kuin minun oikea isä on ikinä ollut.
Miehen vaimon hautajaisiin en menisi. En ole nähnyt kumpaakaan yli 5 vuoteen. Menisinkö isäni hautajaisiin? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kysy äidiltäsi, älä meiltä.
Tee sitten niin kuin olet sopinut hänen kanssaan, ei mitään yllätyksiä hautajaispäivänä.
Kiitos teen tällaiset päätökset ihan itsenäisesti kysymättä äidiltäni lupaa. Teiltäkään en pyydä lupaa vaan keskustelua ja mielipiteitä. Ap
Tietenkin menen. Kuuluu käytöstapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko sekin käytöstapoihin että ei soiteta kännipuheluita toisen nukkumaanmenoajan jälkeen?
Käytöstapoja noudatetaan niitäkin kohtaan jotka eivät itse osaa käyttäytyä. Hyvät tavat ovat ihmisen oma ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ikinä voisi tehdä omalle vanhemmalleni sellaista temppua, että en menisi hänen puolisonsa hautajaisiin.
Olisin sitten siitä puolisosta ollut mitä mieltä tahansa.
Tätä kyllä vähän kyseenalaistan. Tuohon ihmiseen ei ole mitään suhdetta. Minusta menemättä jättäminen ei ole mikään temppu. Toisen omaisuuden juominen elämän viimeisenä tekona on temppu, jos joku on. Ap
Ymmärsin, ettei ko. mies ole vielä kuollut. Samaa mieltä, että toisen omaisuuden hävittäminen on törkeää. Puhu äidillesi NYT ja kannusta ja tue, että eroaisi tai ainakin pistäisi rahahanat poikki. Vai onko äitisi tyytyväinen elämäänsä tuon miehen kanssa? Ja kuten moni on jo sanonut: äidin tueksi voi mennä hautajaisiinkin, eihän siellä tarvitse mitään ylistyspuheita pitää. Mutta se riippuu äidistäsi: haluaisiko/tarvitsisiko hän sinua sinne hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Käytöstapoja noudatetaan niitäkin kohtaan jotka eivät itse osaa käyttäytyä. Hyvät tavat ovat ihmisen oma ominaisuus.
Itseäänkunnioittava käytös on myös hyvää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa ei kiinnosta enää omat käytöstavat jos minua on kohdeltu vuosikausia kuin roskapönttöä. Rajat tulee vastaan myös lehmänhermot omaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ikinä voisi tehdä omalle vanhemmalleni sellaista temppua, että en menisi hänen puolisonsa hautajaisiin.
Olisin sitten siitä puolisosta ollut mitä mieltä tahansa.
Tätä kyllä vähän kyseenalaistan. Tuohon ihmiseen ei ole mitään suhdetta. Minusta menemättä jättäminen ei ole mikään temppu. Toisen omaisuuden juominen elämän viimeisenä tekona on temppu, jos joku on. Ap
Hautajaiset ja muistotilaisuus, niin kuin jo nimikin sanoo, ei järjestetä vainajalle, vaan lähiomaisille.
Vainaja on kuollut. Hautajaiset ja muistotilaisuus on eloonjääneille, antamaan lohtua surussa ja ikävässä.
Ja kyllä menisin, vanhempieni uuden puolison hautajaisiin, oli vainajaan millaiset välit tahansa, se kuuluu hyviin tapoihin.
Minä minä minä. Voi tsiisös näitä. Minä ja minun tunteeni ja minun suhteeni vainajaan ja minun mielipiteeni ja minä ja minä.
Olisin äitinä kyllä hyvin järkyttynyt, jos joutuisin hautaamaan puolisoni ilman aikuisten lasteni tukea. On tyrmistyttävää, jos läheiset ihmiset miettivät vain omia tunteitaan, kun toinen on jäänyt leskeksi.
Sitä paitsi kukin vastaa itse rahoistaan. Mitä se sinulle edes kuuluu, jos äitisi antaa rahaa puolisolleen. Hänen rahojaanhan ne ovat!
Isälläni oli paljon ongelmia elämässään ja hän toiminnallaan välillä loukkasikin. Mutta minusta oli törkeää, ettei äidinäitini tullut hänen hautajaisiinsa, koska kyseessä oli kuitenkin minun, hänen lapsenlapsensa ainoa isä. Äiti tuli, vaikka hänellä olisi ollut paljon enemmän syytä vihoitella eksälleen. Mutta hän tuli varmaan lastensa tueksi niin kuin kuuluukin ja piti puheenkin. Äiti osoitti eleellään, että hän on tukena ja mukana. Samaa olisin toivonut isoäidiltä.
Joskus voisi vaan kaivaa sen nenän sieltä navasta ja ajatella vähän muitakin.
Menimme, tietenkin. Appiukon vaimo oli ihana mummu lapsellemme.
Äitini kuoli ennen miestään ja vähän arvoin kutsuuko hänen lapsensa meidät papan hautajaisiin. Yksi lapsista oli vähän ihkeän oloinen, vaikka olivat jo aikuisia kun vanhempansa erosivat ja itsekin tietävät veidän äitinsä mokanneen. Mies oli kuitenkin minunkin elämässä yli 20 vuotta, kyllä hän läheinen oli minulle ja perheelleni.
Ap:n tapauksessa en varmaan juopon hautajaisiin lähtisi, kuin äidin tueksi.