Lopetin alumiinin käytön deorantissa mutta nyt haisen joka päivä pahalle
Kommentit (53)
Schmidt's bergamotti & lime on ollut tähän mennessä kokeilemistani paras, mutta kaikkien iho ei tuota ruokasoodaa kestä. Saman sarjan aktiivihiiltä sisältävä on mun makuun liian ruusuisen tuoksuinen, eikä tepsi ihan yhtä hyvin. Schmidt's soodaton, olikohan Here & Now tms nimeltään, on myös ihan ok, mutta ei riitä mulle menkkojen aikaan, heti kun vähän hikoaa alkaa haista taas. Nämä on voidemaisia dödöjä siis, Ruohonjuuresta saa mutta seuraavaksi teen itse kun aika hintavia ovat. Netistä löytyy reseptejä, ja ainesosat on suurimmaksi osaksi ruokakauppakamaa.
Riittoisuudesta sen verran että joskus kesällä ostin kolme tuubia tarjouksesta kokeiluun, ehkä suunnilleen yksi jäljellä yhteensä nyt. En vaihtaisi takaisin normidödöön, koska tuntuu että ilman dödöäkin haisen nyt vähemmän. Jos en kauheasti jumppaa saatan välillä laittaa dödöä vain joka toinen päivä, tosin en myöskään käy suihkussa joka päivä nyt kun ei ole tarvinnut töihin pyöräillä.
Lisäksi karvojen poisto on ihan ehdoton, niiden tehtävähän on nimenomaan levittää hajua. Sokerointia suosittelen, herkemmällekin iholle pitäisi olla ok.
En ymmärrä, miten tuo erisanin alumiiniton dödö oli muka testin paras. Niin paljon kuin tahtoisin kotimaista tukea, mutta tuo oli kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa.
Erisanin lisäksi olen testannut Madaran yrttidödöä. Ihan hyvä, mutta tuoksu oli vähän omalaatuinen. Tallinnasta olen ostanut Crystalin dödöä, ne oli ihan hyviä ja tuoksut kivoja. Parempia ne oli kuin Madara ja Erisan. Myös Dermosilin stick oli kiva, mutta ei kovin tehokas.
Yllättäen voittaja niin hinnassa kuin laadussa on löytynyt Lidlistä. Sinikorkkinen Pure fresh on toiminut itselläni parhaiten. Melkein mietin, että onko tää todella ilman alumiinia, huijataanko mua kun toimi niin hyvin ollakseen alumiiniton. Ja hintaa on euron luokkaa.
Kokeilin joskus tuota Erisanin alumiinitonta dödöä ja se puteli alkoi haista pistävältä hieltä. Hämmentävää. :D Mutta siis, kun haistoin sitä päätä, niin siinä tuntui voimakas hien haju. Ja levitin sitä aina puhtaisiin kainaloihin eli ei olisi pitänyt sieltäkään sen hajun tarttua, mutta ilmeisesti tarttui kuitenkin. Tuli tunne, että levitän kainaloihini ehtaa hikeä. Ei paljon tehnyt mieli käyttää.
Mullakin toi Erisan oli huonoin käyttämäni alumiiniton. Ostin jonkun dödön, jossa oli ruokasoodaa. Puoliväliin ehdin tyytyväisenä käyttää, kunnes kainalot ärtyi. En enää osta, jos on ruokasoodaa. Ei iho kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiki itsessään ei haise, mutta kainalokarvoissa on hyvä bakteerialusta, joka reagoi ihon kanssa kun ihminen hikoaa.
Kun poistaa kainalokarvat, niin alumiinittomilla deodoranteilla pärjää. Kainalokarvat kannatta poistaa esim. vahaamalla tai laserilla (jos on varaa). Epilaattori voi olla liian tuskallinen ja epätoimiva, jatkuva partakoneella höylääminen taas rikkoo ihon ja silloin on alttiimpi tulehduksille. Kyse ei siis ole esteettisyydestä vaan hajun lähteen poistamisesta.
"Hiki itsessään ei haise. Syy on bakteereissa. Kun suurten hikirauhasten erittämä hiki purskahtaa iholle, kainaloissa viihtyvät bakteerit alkavat hajottaa sen valkuaisaineita ja rasvahappoja. Näin vapautuu esimerkiksi ammoniakkia – ja pahaa hajua."
https://www.terve.fi/artikkelit/tiesitko-ettei-hiki-haise-lue-10-faktaa
Tämä on taas näitä sellaisen ihmisen vinkkejä, joka ei elä niin kuin saarnaa eikä ole koskaan tätä ongelmaa oikeasti kohdannut. Tää on teoria. Käytäntö on se, että ihminen ei voi olla jatkuvasti pesemässä kainaloitaan. Päivän aikana ehtii haju alkaa vaikka miten olisi karvat pois ja pestyt kainalot ja puhtaat vaatteet. Siksi alumiini on niin hyvä. Se blokkaa koko päivän ajaksi tämän ongelman. Jos haluaa jonkin korvaavan tuotteen, sen pitäisi olla yhtä pitkäkestoisen tehokas. Niihin tällaiset hymistelevät ulkopuolisten tietämättömien vinkit eivät riitä. Tuo lime kuulosti mielenkiintoiselta, ainakin helppo ja halpa koklata.
Väärin. Ohje nimenomaan perustuu kokemukseen. Kun kuulin alumiinin haitoista, vaihdoin alumiinittomaan deodoranttiin jo 20v. sitten.
Huomasin, että talvella, jolloin en hankkiutunut eroon kainalokarvoistani deodorantti "petti" ja illalla kainalot haisivat hieltä.
Kesällä, kun turhamaisuuden takia ajoin pois tai otin vahaliuskoilla kainalokarvat, niin dödö ei pettänyt ja hienhajua ei illalla ollut. Ihmettelin sitä, sillä kesällä hikosin paljon enemmän.
Menin sitten kerran talvella kylpylään ja poistin kainalokarvat. Sen jälkeen dödö talvellakin piti ja tajusin, että ne kainalokarvat kannattaa poistaa talvellakin. Aina kun päästän kasvamaan niin dödö "pettää". Kuten nyt korona-aikana.
Aja kainalot ja laita nivusiinkin. Auttaa hajuun.
Dove 0% on paras! Oon kokeillu varmaan 10 erilaista mm. Lavera, madara, ben&anna, schmidt's.
Minä en voi allergian vuoksi käyttää alumiinisia dödöjä ja hikoilenkin suht paljon. Ainoa hiukan tepsivä alumiiniton on Sebamed balsam deo ja yleensä otan vielä miesten version.
Olen käyttänyt jo vuosia mineraalikiveä. Mulle ainakin toimii todella hyvin.
Kappas, sopiikin mun havaintoihin tämä ketju. Olen ollut 5 päivää vesipaastolla eikä kainalot haise yhtään. En ole laittanut mitään dödöä.
Joku tuossa mainitsi, että liha aiheuttaisi mukamas hajua kainaloon. Minun kokemuksen mukaan vilja, sokeri ja muu törky sen aiheuttaa. Lpoetteleln paaston huomenna ja alan syömään eläinkunnan tuotteita. Ilmoittelen jos hiki alkaa haista.
Siis jos haisee hielle, niin ruokavalio kuntoon. Mulla on lisäksi muuten kainalokarvat leikkaamatta.
Sama pätee muuten Pissan hajuun myös. Kokeile jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
https://www.yliopistonapteekki.fi/deocrystal-stick-deodoranttikivi-100-… tää toimii
Kyllä, koska siinä on alumiinia. Sisällysluettelo:
Ammonium alum (aluna) 99 %, aqua (vesi) 1 %.
Ammonium alum on siis alumiinia kidemuodossa, kuten kaikissa kristallideodoranteissa.
Väitetään, että: "Sen molekyylikoko on niin iso, että se ei mene ihon sisään vaan jää vaan ihon pinnalle. Sen tarkoituskaan ei siis ole tukkia ihohuokosia ja estää hikoilua vaan nimenomaan bakteerikannan neutraloimisen kautta estää ikävä haju."
Itselläni oli sama ongelma. Etsin sitä oikeaa alumiinitonta kauan, mutta kaikki tuntuivat aina pettävän enemmän tai vähemmän. Ja voin sanoa että monia tuli kokeiltua! Kunnes vihdoin löysin sen, Louis Widmerin kolloidista hopeaa sisältävän deon. Ei petä koskaan!
Lisäksi olen kokeillut toistakin hopeaa sisältävää luonnonkosmetiikkadödöä, joka yhtä hyvä (muttei niin riittoisaa).
Hopea tunnetusti tappaa bakteerit, ja kainalot pysyvät raikkaana pitkään.
Ja ei, kolloidinen hopea ei ole vaarallista, ei kerry elimistöön eikä värjää siniseksi.
Suosittelen!
Ruokavalio kuntoon: liiallinen sokeri ja muut höttöhiilarit pois. Itselläni myös kahvi tuntuu lisäävän hikoilua. Em. muutosten lisäksi käytän varmuudeksi itse tehtyä dödöä, jossa on kookosöljyä, ruokasoodaa ja perunajauhoja. Jos ärsyttää ihoa, niin soodan voi varmaan korvata jollakin muulla tai testata vaikka jättää pois. Tämä itse tehty dödö toimii itselläni paremmin kuin antiperspirantit, haisen nykyään vähemmän.
Tänä käsidesien kulta-aikana jos koskaan: kainaloiden desinfiointi. Käsittämätöntä ettei tätä tehdä eikä tästä puhuta. Oon käyttänyt käsidesiä kainaloihin vuosia. Toimii!
Onko tästä kenelläkään kokemuksia:
Nivea Men Magnesium Dry Deo Roll-on 50 ml antiperspirantti
Vierailija kirjoitti:
Tänä käsidesien kulta-aikana jos koskaan: kainaloiden desinfiointi. Käsittämätöntä ettei tätä tehdä eikä tästä puhuta. Oon käyttänyt käsidesiä kainaloihin vuosia. Toimii!
Vähän huono deodoranttibisnekselle joten siksi ei markkinoida? Tai kukaan ei vaan ole tajunnut?
Itse käytän terässaippuaa. Sillä lähtee kaikki hajut, jopa kalan haju käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän terässaippuaa. Sillä lähtee kaikki hajut, jopa kalan haju käsistä.
No eikö se siihen juurikin ole tehty?
Olitko tosissasi, että se auttaa myös hienhajuun?
Rimita deo. Sitä on moni kehunut. Itsekin pidän siitä. Kotimainen.