Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)
Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa 504e jää käteen vuokran, sähkön ja veden jälkeen, lääkkeet saa ilmaiseksi maksusitoumuksella. Myös lääkärikäynnit ja hammaslääkäri maksetaan. Saan as.tuen työmarkkinatuen ja vähän toimeentulotukea, joka paikkaa vuokran jättämän "loven" tuohon työmarkkinatukeen. Eli käteen jää juurikin tuo 504e/kk. En minäkään ymmärrä miksen pärjäisi. :D
Tosi kiva kun se, joka ei pääse tt-hyysäyksen piiriin eli on vielä työkkärin tuilla voi vain haaveilla tuollaisesta. Pienituloinen työntekijäkin saa suunnilleen tuon.
En ainakaan minä saanut. Asumistuki 300, palkka 400 ja tt-tukea tuli peräti 200 euroa kuussa, jos aina sitäkään. Onneksi pääsin yksityisen eläkeyhtiön piiriin ja saan nykyään lähes 300 euroa kuussa osatyökyvyttömyystukea.
Olen maanviljelijä ja sitä mieltä että maanviljelystuet on lopetettava. Kuulostaa ehkä provolta mutta ei ole sitä. Tuet on lopetettava koko EU:n alueella ja muissa maailman kauppajärjestön maissa yhtä aikaa.
Tuet pois , EU tarkastajat pois , reilu peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan on yksin asuvalle sen 504 euroa, mikä käteen jää. Ei tuosta tarvitse enää maksaa vuokraa, sähköä, vettä, terveydenhoitomenoja tai lääkkeitä. Ne maksetaan erikseen.
Niin mutta tiedän ihmisiä jotka sanoo ettei tälläinen summa muka RIITÄ? Ymmärrän että kodinkoneita hajoaa mutta ei kai ne joka kuukais voi nyt hajota? Tai sitten ostaa tosi huonoja. Pesukoneen ostin itse alle 200 eurolla ja siihen säästin 4 kuukautta.
Olen toimeentulotuen käsittelijä Kelassa ja joka päivä siis niitä toimeentulotuen saajien tiliotteita tuijottelen. On ihmisiä, kuten aloittaja ilmeisesti, joilla jää joka kuukausi säästöön. Rahaa heillä menee lähinnä ruokakauppaan. Sitten isolla osalla on kulutusluottoja, osamaksuja ym. velkoja ja niihin menee jo iso osa tuesta. Toiset käy jatkuvasti ulkona syömässä, toisilla on kaikki mahdolliset suoratoistopalvelut ja joillakin menee baariin ja päihteisiin. Jotkut käy ripsi- ja kynsihuollossa, ostaa paljon meikkejä ja vaatteita. Elämäntapoja on hyvin erilaisia.
Olen uusi tässä ketjussa. Voisitko kertoa, miten työssäsi suhtaudutaan tiliotteiden tapahtumiin, joista ei oikein saa selvää?
Minun tiliotteillani näkyy lähinnä Prisman kotiinkuljetuksia (joissa ei kuljeteta tupakkaa tai alkoholia), vakuutusyhtiön, puhelinoperaattorin ja kahden suoratoistopalvelun (yht. 15 euroa) maksuja. Käteisnostoja ei ole ollenkaan.
Jotkut maksumerkinnät ovat niin epämääräisiä, ettei niistä näe, mihin on maksettu. Esimerkiksi "Klarna" maksun saajana tarkoittaa verkkoapteekista ostettuja lääkkeitä. "Paytrail" tarkoittaa prepaid-laajakaistaa (minulla on eri kone mahdollisia töitä varten). Viimeisimmässä tiliotteessani näkyy maksun saajana myös hölmönkuuloinen "MyTrendyPhone", mutta käsittelijä ei näe sitä, että en ostellut kännykän glitterikansia, vaan melkein kymmenen vuotta vanhaan matkapuhelimeeni halvimman löytämäni uuden akun (akku 11 euroa ja kuljetus 10 euroa).
Miten tällaiset epäselvät ostokset nähdään? Paljonko kaksi suoratoistopalvelua ja tällaiset satunnaiset ostokset vaikuttavat päätöksiin?
En tiedä mikä kyylä tuo Kelan käsittelijä oikein on, kun niitähän ei virallisesti pitäisi kiinnostaa tiliotteissa muut kuin plussat eli mitä rahaa on tullut tilille.
Maataloustukien mielettömyyteen on herätty muun muassa
kokoomusnuorten joukossa, kuten oheinen linkki
todistaa. Poliittista tahtoa alkaa löytyä.
AIDA-kaavassa ollaan siirtymässä viimeiseen A:han.
Pääperiaate - tukien poistaminen - on tuossa julkilausumassa
oikein; sehän on kuin itse olisin sen kirjoittanut.
Maatalouden tulisi elinkeinona pärjätä markkinoilla
kokonaan ilman kansallisia tukia siinä missä muidenkin
elinkeinojen, kuten julkilausuma julistaa.
http://www.kokoomusnuoret.fi/kohti-maataloustuista-luopumista/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan on yksin asuvalle sen 504 euroa, mikä käteen jää. Ei tuosta tarvitse enää maksaa vuokraa, sähköä, vettä, terveydenhoitomenoja tai lääkkeitä. Ne maksetaan erikseen.
Niin mutta tiedän ihmisiä jotka sanoo ettei tälläinen summa muka RIITÄ? Ymmärrän että kodinkoneita hajoaa mutta ei kai ne joka kuukais voi nyt hajota? Tai sitten ostaa tosi huonoja. Pesukoneen ostin itse alle 200 eurolla ja siihen säästin 4 kuukautta.
Jos olisin lapseton sinkku, asuisin edullisessa yksiössä eikä minulla olisi mitään velkoja tai autoa, pärjäisin hyvin 500€/kk vuokran jälkeen.
Se onkin se juttu, että suurimmalla osalla köyhiä on joko lapsia tai muita elättejä, ja velkoja syystä tai toisesta ja rahaa ruokaan jää ehkä se 100-150€/kk.
Ja toisekseen, se netti ja puhelin maksaa sen korkeintaan 18€/kk kyllä siihen on varaa yleensä, ei se paljon auta jos siitä jättää sen muutaman euron pois minkä puhelin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Maataloustukien mielettömyyteen on herätty muun muassa
kokoomusnuorten joukossa, kuten oheinen linkki
todistaa. Poliittista tahtoa alkaa löytyä.
AIDA-kaavassa ollaan siirtymässä viimeiseen A:han.Pääperiaate - tukien poistaminen - on tuossa julkilausumassa
oikein; sehän on kuin itse olisin sen kirjoittanut.
Maatalouden tulisi elinkeinona pärjätä markkinoilla
kokonaan ilman kansallisia tukia siinä missä muidenkin
elinkeinojen, kuten julkilausuma julistaa.
http://www.kokoomusnuoret.fi/kohti-maataloustuista-luopumista/
Ja kenellä silloin olisi kotimaiseen ruokaan varaa? Ei ainakaan sillä jolla on 200€/kk budjetti ruokaan, eli suurin osa suomalaisista.
Maataloustukia vastustavaa poliittista pöhinää alkaa vyöryä esiin
kuin myrkkyvesiä Talvivaarasta.
Valistus on viritetty, henki hyvä herätetty.
AIDA-kaavan viimeinen A alkaa olla ajankohtainen.
http://www.demari.fi/viikko-hame/blogit/kari-naskinen/8619-kari-naskine…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toimeentulotuen käsittelijä Kelassa ja joka päivä siis niitä toimeentulotuen saajien tiliotteita tuijottelen. On ihmisiä, kuten aloittaja ilmeisesti, joilla jää joka kuukausi säästöön. Rahaa heillä menee lähinnä ruokakauppaan. Sitten isolla osalla on kulutusluottoja, osamaksuja ym. velkoja ja niihin menee jo iso osa tuesta. Toiset käy jatkuvasti ulkona syömässä, toisilla on kaikki mahdolliset suoratoistopalvelut ja joillakin menee baariin ja päihteisiin. Jotkut käy ripsi- ja kynsihuollossa, ostaa paljon meikkejä ja vaatteita. Elämäntapoja on hyvin erilaisia.
Olen uusi tässä ketjussa. Voisitko kertoa, miten työssäsi suhtaudutaan tiliotteiden tapahtumiin, joista ei oikein saa selvää?
Minun tiliotteillani näkyy lähinnä Prisman kotiinkuljetuksia (joissa ei kuljeteta tupakkaa tai alkoholia), vakuutusyhtiön, puhelinoperaattorin ja kahden suoratoistopalvelun (yht. 15 euroa) maksuja. Käteisnostoja ei ole ollenkaan.
Jotkut maksumerkinnät ovat niin epämääräisiä, ettei niistä näe, mihin on maksettu. Esimerkiksi "Klarna" maksun saajana tarkoittaa verkkoapteekista ostettuja lääkkeitä. "Paytrail" tarkoittaa prepaid-laajakaistaa (minulla on eri kone mahdollisia töitä varten). Viimeisimmässä tiliotteessani näkyy maksun saajana myös hölmönkuuloinen "MyTrendyPhone", mutta käsittelijä ei näe sitä, että en ostellut kännykän glitterikansia, vaan melkein kymmenen vuotta vanhaan matkapuhelimeeni halvimman löytämäni uuden akun (akku 11 euroa ja kuljetus 10 euroa).
Miten tällaiset epäselvät ostokset nähdään? Paljonko kaksi suoratoistopalvelua ja tällaiset satunnaiset ostokset vaikuttavat päätöksiin?
En tiedä mikä kyylä tuo Kelan käsittelijä oikein on, kun niitähän ei virallisesti pitäisi kiinnostaa tiliotteissa muut kuin plussat eli mitä rahaa on tullut tilille.
Voi olla joku anonyymi trolli, joka ei ole oikeasti Kelassa töissä. Haluaa antaa auktoriteettia omalle mielipiteelleen, että köyhät vain tuhlailevat rahaansa rakennekynsiin ja suoratoistopalveluihin, eivätkä oikeasti tarvitse apua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käy leipäjonossa
Ja nämä koskee nimenomaan Helsinkiä ja lähialueita joissa eläminen on kallista.
Vihapuheen tunnistaminen
Vihapuhe on suvaitsemattomuuteen perustuva ilmaisu,
jolla tahallisesti loukataan, halvennetaan, uhataan tai mustamaalataan toisia ihmisiä.(Esim.köyhiä,työttömiä).
Vihapuhe ei aina näytä vihaiselta.
Pohdi ja kyseenalaista asenteitasi. Millaisiin ennakkoluuloihin, uskomuksiin, oletuksiin tai mielipiteisiin vihapuhe perustui?
Kiinnitä huomiota viestintätyyliisi. Älä trollaa, provosoi, yleistä, liioittele tai valehtele. Sosiaalisessa mediassa viestiessä ainoa vihje viestin sävystä on usein kirjoitus
Tee “peilikuvatesti” ennen viestin lähettämistä. Voisitko lähettää viestin itsellesi? Entä läheisellesi?
https://www.koulukino.fi/disinformaatio-vihapuhe-ja-mediakasvatuksen-ke…
Yhteiskunnan on puututtava köyhyyteen
Kansanedustajan mukaan maataloustukia pitää kohdella julkisessa keskustelussa kuin mitä tahansa julkisia menoja.
Kansanedustaja Juhana Vartiaisen (kok.) mukaan myös maataloustuista pitää muiden julkisten menojen tapaan pystyä käymään kriittistä keskustelua.
Nykyisin maatalouden noin 7 miljardin euron tuotantokustannuksista voidaan kattaa tuotannon arvolla vain noin 4 miljardia euroa. Loput maksetaan julkisena tukena.
Suomessa on kuitenkin tapana hokea lähes aivottomasti, ettei saa ”asettaa vastakkain” esimerkiksi maataloustukea ja sosiaaliturvaa. Päinvastoin, ne nimenomaan pitää asettaa vastakkain.
Vartiaisen mukaan julkistalousvertailuja pitää tehdä eivätkä maataloustuet voi olla niiden kohdalla poikkeus.
Onko todella niin, että sokerijuurikkaan kuljetustuki ja maatalouden lomitustuki ovat tärkeämpiä kuin Helsingin yliopiston resurssit? Kuin lastensuojelu? Kuin takuueläkeläisen elintaso? Kuin poliisin resurssit? Kuin päihdeäitien hoito? Kuin ammattikoulujen opettajien määrä? Kuin puolustusvoimien hankinnat? Kuin työnvälityksen resurssit? Kuin päiväkotien opettajien määrä? Kuin vanhainkotien hoitajien määrä? Kuin työnteon kannustimet? Vartiainen listaa.
Maatalouden runsaskätisellä tuella on siis hintansa. Ehkä juuri sen edellyttämän hieman korkeamman verotuksen vuoksi jonkun ei kannata tehdä työtä ja hän syrjäytyy. Ehkä juuri sen vuoksi lastensuojelulta jää jokin traaginen tapaus resurssipulan vuoksi huomaamatta. Ehkä juuri sen vuoksi maahanmuuttajanuori ei mene päiväkotiin ja hänen äitinsä töihin. Ehkä juuri sen vuoksi huippututkija muuttaa pysyvästi pois Suomesta
https://www.verkkouutiset.fi/juhana-vartiainen-ovatko-maataloustuet-sos…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet
Pitääkö nuo kaikki ostaa joka kuukausi uudestaan? :D
Itse elin monta vuotta toimeentulotuella ja oon miettiny samaa kuin ap, miten jotkut oikeesti valittaa että toimeentulotuella ei oo varaa mihinkään?
Sitähän jäi just joku 150e hupirahaa kuussa käteen ruuan, vuokran ja puhelin/nettilaskun jälkeen. Yleensä laitoin noi säästöön sukanvarteen, koska en keksinyt niille mitään käyttöä.
Mullahan oli yhessä vaiheessa kertyny toimeentulotuesta säästöön yli 1000 euroa. Ostin itselleni kauan haaveilemani tonnin maksavan rotukoiran noilla rahoilla.
Et tainnut kertoa Kelalle/sossulle, että säästit rahaa?
Minulta on nimittäin evätty toimeentulotuki, kun säästötilillä oli 100 euroa. Se katsottiin käyttövaraksi. Säästöjä ei saanut olla.
Olet siis rikkonut sääntöjä samaan aikaan, kun toisilta on kielletty tuki. Reilukerho.
Kyllä toimeentulotuesta saa säästää, säästöjä ei saa olla siinä vaiheessa kun ekan kerran hakee tukea.
Suomessa on maailman korkeimmat maataloustuet
Esko Niemi kirjoittaa, että muissa korkean maataloustuen maissa tukitasot ovat selvästi alhaisemmat kuin Suomessa.
Esko Rantanen kirjoittaa (Talouselämä 7),
että Suomi ei vaatinut EU-budjettineuvotteluissa maksualennuksia
ja maksoi
maatalouden kansallista tukea absoluuttisina euroina
toiseksi eniten Ranskan jälkeen. Koska maat ovat erikokoisia,
on aiheellista tarkastella myös maataloustukien suhteellista suuruutta.
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomessa-on-maailman-korkeimmat-maat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet
ööh, ei kukaan tarvitse 200-300 kpl vaatteita, ihan hyvin 10-20 vaatetta riittää, ja ei niitä joka kuukausi tarvitse ostella ja varsinkaan kalliita. Tokmannista saa hyviä vaatteita 5 eurolla. Puhelin, pesukone ja jääkaappi löytyy eikä nekään hajoa joka kuukausi.
Tokmannilla ei ole vaatteet itse asiassa ollenkaan halpoja. Huomaa, että olet typerä kokkaritrolli, jokainen oikeasti toimeentulotuella elävä tietää, että rahat ovat tiukilla.
Tässäpä muutama fakta.
1) asumistuki kattaa max 80 prosenttia vuokrasta. Lisäksi voi hakea toimeentulotukea loppuosalle,mutta esimerksi stadissa yksinasuvan vuokra saa olla max alle 700 euroa. Sillä hinnalla ei juurikaan asu stadissa. Sama on kaikkien isojen kaupunkien kanssa, todelliset asumiskustannukset ovat isompia kuin mitä Kelan tuki. Toisin sanoen maksat toimeentulotuesta myös vuokraa. Et älynnyt trollissasi mainita sitä kustannusta.
2)terveydenhoitomenot ovat monella aika isotkin. Isoihin kustannuksin voi hakea täydentäväå tukea, mutta perusmenot on kustannettava itse.
3) hygieniakin maksaa, samoinnaisilla esim. kuukautissuojat ja ehkäisy. Niihin menee yhteensä halvoilla perusmerkeilläkin 20-30 e kuussa.
4) liikkuminen maksaa. Harva pärjää parilla bussikyydillä kuukaudessa. Maaseudulla asuvien on käytännössä pakko omistaa auto, jo ihan päästäkseen kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Maataloustuet poistettava suomesta
Kun Suomessa lopetetaan maataloustukien jako, ruoan
hinta laskee ainakin 60%. Maaseudun työpaikat
lisääntyisivät. Ja työttömyys poistuisi Suomesta.Jotka eivät tule toimeen ilman tukia, myyvät tilansa
sellaiselle yrittäjälle joka pärjää tai myyvät tilansa
valtiolle jota itse kannatan. Valtio palkkaisi omille
tiloille työntekijät. Näin isänmaa pysyy Suomalaisten
omistuksessa. Työntekijät maksavat valtiolle paljon
vähemmän kuin maataloustuet. Maaseudun työttömyys
vähenisi, koska maaseutuyritykset voisivat toimia
3-vuorossa. Ne tiloille töihin joilla ei ole varaa omaan
tilaan. Ammattitaito on varmaa.Maataloustuki = 39400 /vuosi/tila, tukia hakeneita
maatiloja oli vähän yli 69 000.Puolison tulot tai omat muut tulot eivät vaikuta tukien
määrään pienentävästi.
Työmarkkinatuki on alle 6000/vuosi ja lisäksi
tarveharkintainen.
Maataloustuki = 11800 /vuosi/työtön, 2 kertaa enemmän
kuin työmarkkinatuki.
Mielestäni aika hyvät tulot vaikka vietäisiin 50% veroa.Keskiverto maatilallinen tienaa kuukaudessa saman minkä
työtön 17 kk:ssa.
Esitän kaupunkilaisena ja asfalttiviidakossa elävänä kummeksuntani ja kolme pientä kysynystä 1) Lähde esittämällesi olisi kiva saada. 2) Jos maatalosutuki on 39400 € niin se ei yksin kerro vielä mitään, olisi kiva tietää eriteltynä miten uo tuki käytetään. 3) Harva luullakseni en siis tiedä mutta luule, etä hankkii ruokaansa suoraan maailoilta edes osaksi, jolloin olisi mukava tietää kuinka paljon ruuan hintaan vaikuttaa muut kulut, kuten muutamana esimerkkinä erivaiheissa tapahtuva varastointi, pakkaamis ja kuljetuskulut sekä kauppojen katteet. - Osaatko kertoa näiden osuuden?
Yliopisto-opiskelija
Vanhasen hallitus oli tukien suurin puolestapuhuja ja oli suureksi häpeäksi suomalaiselle tasa-arvolle. Mikään muu ala ei saa niin paljon tukia kuin maatalous. Ei lähellekään.
Muutkin tarvitsivat rahallista tukea, mutta heille sitä ei annettu. Reumasairaala olisi pelastettu 2 miljoonalla eurolla, mutta rahaa "ei löytynyt".
Maatalouden tukiin jaettiin monta sataa miljoonaa euroa vuodessa. Muutaman jyvän pelastaminen oli tärkeämpää kuin sairaiden lasten parantaminen. Isänmaa ei kaipaa Vanhasta eikä Vanhasen hallitusta. Ei missään muodossa.
Tukeminen ennen EUta oli ilmeisesti suurempaa kuin EU-aikana, tuki vain oli eri muodossa. Eri käytössä olleet tukimuodot löytyy tuolta:
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/5744/Suomen maatalouspolitiikan keskeisimmat muutokset Euroopan unioniin liittymisen jalkeen.pdf?sequence=1
jossa on pohdittu / tutkittu miten maatalous selviää siitä kun tukitaso EUn myötä alenee... Tuki vain oli eri muodoissa. Rajat kiinni ja tuottajahinta kolminkertaiseksi, kilpailua ei sallittu. Ja maksaja löytyi kaupan hyllyjen välistä. Samoin kun täytyi viedä voivuoria tai viljavuoria niin jotta saatiin myytyä vehnää josta oli maksettu 3 mk/kg ulkomaille jossa siitä maksettiin 1 mk/kg niin mistä löytyi se "väliraha" tuohon? Kyllä maksumies oli aina tiedossa...
Mutta oikeasti EUn myötä siirryttiin vain maataloudessa tukitaloudesta toiseen tukitalouteen...
Näin työttömillä tienataan
https://areena.yle.fi/1-4530598