Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)

Vierailija
11.04.2021 |

Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!

Kommentit (642)

Vierailija
281/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen liian pieniä tukia on muutenkin moitittu EU:n taholta. 

Vierailija
282/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulonsiirtoja, ilmaista tukea! vastiiketonta rahaa!

Maataloustuet poistettava suomesta

Kun Suomessa lopetetaan maataloustukien jako, ruoan

hinta laskee ainakin 60%. Maaseudun työpaikat

lisääntyisivät. Ja työttömyys poistuisi Suomesta.

Jotka eivät tule toimeen ilman tukia, myyvät tilansa

sellaiselle yrittäjälle joka pärjää tai myyvät tilansa

valtiolle jota itse kannatan. Valtio palkkaisi omille

tiloille työntekijät. Näin isänmaa pysyy Suomalaisten

omistuksessa. Työntekijät maksavat valtiolle paljon

vähemmän kuin maataloustuet. Maaseudun työttömyys

vähenisi, koska maaseutuyritykset voisivat toimia

3-vuorossa. Ne tiloille töihin joilla ei ole varaa omaan

tilaan. Ammattitaito on varmaa.

Maataloustuki = 39400 /vuosi/tila, tukia hakeneita

maatiloja oli vähän yli 69 000.

Puolison tulot tai omat muut tulot eivät vaikuta tukien

määrään pienentävästi.

Työmarkkinatuki on alle 6000/vuosi ja lisäksi

tarveharkintainen.

Maataloustuki = 11800 /vuosi/työtön, 2 kertaa enemmän

kuin työmarkkinatuki.

Mielestäni aika hyvät tulot vaikka vietäisiin 50% veroa.

Keskiverto maatilallinen tienaa kuukaudessa saman minkä

työtön 17 kk:ssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla, että se 500 euroa riittää ihan niihin samoina toistuviin peruskuluihin.

Mutta onhan ihmisellä muutakin elämää. Itselle tuottaa vaikeuksia esimerkiksi merkkipäivät, lakkiaiset, rippijuhlat jne.

Nytkin on lakkiaiset ja rippijuhlat viikon välein. Se on iso lovi ku pitää kahdet lahjat olla samassa kuussa. Lisäksi vaatteet, pitäähän juhlavaatteitakin joskus uusia. Matkat sinne ja joskus yöpyminenkin.

Minulla on samat ihmiset lähipiirissä juhlimassa (ei nyt ajatella korona-aikaa). Onhan se ankeata vuodesta toiseen mennä aina samoilla vaatteilla. Tai jos oma koko muuttuu. Kengät ovat tosi vaikeita ostaa muualta kuin kaupasta jos on vähänkin jotain vaivaa jaloissa.

Tuntuu kummalliselta kun lukee näitä, onko muilla köyhillä lainkaan kodin ulkopuolella sosiaalista elämää, sukulaisia, ystäviä ym. Kuin minulla?

Jos on niin kyllä siihen pitää itsekin välillä satsata eikä mennä ilmaiseksi ja lahjatta nauttimaan tarjoilusta ja juhlista.

Ei voi aina kieltäytyäkään. Tai voi, mutta mitä elämää se silloin olisi?

Vierailija
284/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossutukea eläinrääkkäyksestä yrityksille!

Palkitaan eläinten huonosta kohtelusta

Mikäli turkistarhaaja ei ole vieläkään tehnyt vuoden 2010 lopusta pakollisiksi tulevia parannuksia eläinhäkkeihin, hän saa korotettua investointitukea tähän tarpeeseen. Vuoden 2010 alusta valtio tukee turkistarhaamista myös maksamalla työntekijän palkan 11 päivän ajan ("lomitus" - useimpien muiden alojen työntekijät maksavat itse työllään lomansa, valtio ei tue niitä). [

https://liberalismi.net/wiki/Yritystukiaiset

Vierailija
285/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljardien maataloustuet pois:

Suomalainen säästäisi 180 euroa,

ruokalaskuun tulisi 50 euroa lisää

Tänä vuonna Suomen 50 000 maatilaa nostavat 1,7 miljardia euroa tukea.

Somerolainen kananmunantuottaja Mikko Välttilä luopui tänä vuonna tilansa maataloustuista, noin 25 000 eurosta. Hän kehottaa EU:ta seuraamaan esimerkkiään: irti kaikista maataloustuista kymmenen vuoden siirtymäajalla.

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/maatalouden-miljardituki-pois-suomal…

Vierailija
286/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yritystuet ovat tehottomia

Pahimmillaan talouden rakennemuutoksen edistämiseen myönnetyt tuet jarruttavat rakennemuutosta. Energiaverotukikin ylläpitää teollisuuden nykyrakennetta ja lannistaa vähentämästä energiankulutusta. Tuettaessa toistuvasti samoja yrityksiä tuilla haitataan uusien yritysten tuloa markkinoille. Selvityksen mukaan mm. kuljetustuki, telakoiden innovaatiotuki ja työllisyysperusteinen investointituki eivät edistä mitään, vain pönkittävät saajiaan.

Vierailija
287/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kyllä ehdoton, jos haluaa esim. olla työmarkkinoiden käytettävissä. Kaikki yhteydenotot työkkäristä on tullut soittoina - mikä oli mulle yllätys nyt kun pitkästä aikaa olen ollut työtön. Kaipa se on nopein tapa

Kirjekyyhkyäkö odottelit? :D 

Ja siis kellä ei olisi puhelinta? :D

Minä, tässä ketjussa uusi, olen lähitulevaisuudessa ilman puhelinta. Puhelimeni on melkein viisi vuotta vanha, ja sen akku kuumenee käytössä ja tyhjenee sadasta nollaan varoittamatta. Minulla on käyttörahaa parisataa euroa kuukaudessa, joten en pysty hankkimaan uutta. Enpä tiedä, miten sitten enää pärjään.

Et pysty hankkimaan uutta? Uuden puhelimen saa 10 eurolla, sen voi maksaa halutessaan myös korottomalla osamaksulla. Jos haluaa hienomman puhelimen niin 100 euron puhelin on 3 vuoden maksuajalla 2,77 €/kk.

Mistä? Osamaksulla en voi ostaa.

Vierailija
288/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen varustamo, esim. Viking Line, on niin kovan ulkomaisen kilpailun paineessa, ettei se selviä ilman tukiaisia, eikö valtion kannata antaa sille rahaa? Muutoinhan viroloiset työntekijät joutuvat työttömiksi, ja sehän on kauheaa, eikös?

Annettu raha on pois muilta suomalaisilta. Jos jokaista suomalaista verotetaan esim. 20 euroa, jotta Viking Linea voidaan tukea, pelastetaan ehkä 1000 ihmisen työpaikka (ja lihotetaan Viking Linen omistajien osinkoja aika tavalla).

Jos tukiaisia ei anneta, säästyy jokaiselta suomalaiselta ne 20 euroa, jolla he ostavat vapailla markkinoilla vaikkapa suklaata, elokuvalippuja jne. ja näin työllistävät muita ihmisiä. Näin rahat menevät terveille yrityksille, jotka eivät tarvitse tukiaisia. Viking Linen työntekijät joutuvat ehkä työttömiksi ulkomaisten mukavuuslippulaivojen kilpailun vuoksi, mutta tukiaisten lopettamisesta säästyneillä rahoilla markkinat työllistävät vähintään samat 1000 ihmistä muihin tehtäviin. Lisäksi kuluttajat saavat markkinoiden niillä rahoilla tuottamia hyödykkeitä, eli esim. suklaata, elokuvalippuja jne.

Nettotulos on siis koko kansantalouden kannalta parempi, jos yrityksiä ei tueta.

Vierailija
289/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen suurin maataloustuki oli 2 277 186 €

– katso lista jättitukien saajista

Maaseutuvirasto julkisti viime vuonna maksettujen maataloustukien määrät. Katso listat 20 eniten maataloustukea saaneista sekä maakuntien suurimpien maataloustukien saajista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005138639.html

Vierailija
290/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kyllä ehdoton, jos haluaa esim. olla työmarkkinoiden käytettävissä. Kaikki yhteydenotot työkkäristä on tullut soittoina - mikä oli mulle yllätys nyt kun pitkästä aikaa olen ollut työtön. Kaipa se on nopein tapa

Kirjekyyhkyäkö odottelit? :D 

Ja siis kellä ei olisi puhelinta? :D

Minä, tässä ketjussa uusi, olen lähitulevaisuudessa ilman puhelinta. Puhelimeni on melkein viisi vuotta vanha, ja sen akku kuumenee käytössä ja tyhjenee sadasta nollaan varoittamatta. Minulla on käyttörahaa parisataa euroa kuukaudessa, joten en pysty hankkimaan uutta. Enpä tiedä, miten sitten enää pärjään.

Et pysty hankkimaan uutta? Uuden puhelimen saa 10 eurolla, sen voi maksaa halutessaan myös korottomalla osamaksulla. Jos haluaa hienomman puhelimen niin 100 euron puhelin on 3 vuoden maksuajalla 2,77 €/kk.

Mistä? Osamaksulla en voi ostaa.

Huhuu? Ei nyt miinustella siellä, vaan kerrotaan, mistä niitä kympin puhelimia saa.

291/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä sano että saa vain työmarkkinatuen ja se on OK jos sulla muutakin omaisuutta mutta ite saan työmarkkinatukee, asumistukea SEKÄ toimeentulotukea koska ei oo muuta omaisuutta. Eli jos asut vuokra kämpässä, kannattaa työkkäri tuen päälle hakea toimeentulotuki (mulla ttt=71e, työmarkkina=540e ja asumistuki=320e, vuokra 440e) eli aika usein ne antaa se tt tuen siihen päälle ja sen  mukana ne maksaa myös vesi, sähkö laskut sekä lääkkeet.

Hyvin tulee toimeen kun jää se 480e plus tekee välillä muutakin työtä, palkka käteisenä periaatteella.

Vierailija
292/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloustukien poistaminen on kannatettava ehdotus.

Sen verran vielä tarkentaen, että myös luonnonhaittakorvaus,

satovahinkokorvaus ja viljelijäin lomaraha kuuluvat olla

poistettavien tukien joukossa, kuten myös kaiken maailman

investointituet, nuoren viljelijän tuet sekä

ehdottomasti myös luopumistuet.

Samassa yhteydessä tulee ajankohtaiseksi

myös valtion osuuden (yli 650 M€) poistaminen

viljelijäin työeläkekorvauksesta.

Operaation vaikutusta ruuan kuluttajahintaan on

vaikea arvioida. Linsenssiaatti Perttu Pyykönen

Pellervon taloudellisesta tutkimuskeskuksesta

epäili taannoin, että kansallisen tuen poistaminen nostaisi

hintoja korkeintaan viidellä (5) prosentilla.

Kaikkien maataloustukien poistaminen EU-alueella

tuskin nostaisi hintoja juuri lainkaan. Suomessa

saattaisi käydä niin, että osittain kuluttajahinnat

jopa laskisivat, kun tuotanto väkisin järkevöityisi

taloudellisemmaksi siten, että esimerkiksi ylikoneellistaminen

lakkaisi ja kannattamattomien kasvilajien viljely loppuisi.

Myös tukien aiheuttaman tyhjäkäynnin, kuten vasikkaralli,

poisjäänti pikemminkin olisi kuluttajahintoja alentava

tekijä.

Vierailija
293/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkkeet voi viedä tuosta jo ison osan

Paitsi, että toimeentulotuesta saat ne ilmaseks.

Ei kuule ole ilmaisia. Me muut ne maksamme.

Kenenkäs lääkkeet sinä olet maksanu? Onko näyttää kuittia?

Mistähän sinä raukka kuvittelet että ne rahat sinne Kelalle tulee? Tyhjästä ilmestyy?

Mitä ihmettä höpötät? Ne rahat on bittivirtaa. Kyllä ne tyhjästä ilmestyy.

Vierailija
294/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänelläsi torjutaan köyhyyttä ja pidetään jokaisesta huolta

295/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tijazzz kirjoitti:

Joku täällä sano että saa vain työmarkkinatuen ja se on OK jos sulla muutakin omaisuutta mutta ite saan työmarkkinatukee, asumistukea SEKÄ toimeentulotukea koska ei oo muuta omaisuutta. Eli jos asut vuokra kämpässä, kannattaa työkkäri tuen päälle hakea toimeentulotuki (mulla ttt=71e, työmarkkina=540e ja asumistuki=320e, vuokra 440e) eli aika usein ne antaa se tt tuen siihen päälle ja sen  mukana ne maksaa myös vesi, sähkö laskut sekä lääkkeet.

Hyvin tulee toimeen kun jää se 480e plus tekee välillä muutakin työtä, palkka käteisenä periaatteella.

Ei tarvi kun ruoka sekä vaatteet ja pesuaineet tolla 480e ostaa sekä kaljat ja röökit. Eli hyvin pärjää, 120e viikkoon, pelkillä tuillakin.

Vierailija
296/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

maataloustuet päätyvät rikkaille – Lähes puolet tukirahoista naudan- ja sianlihan tehotuotantoalueille

maataloustuet tukevat rikkaita

Tuore tutkimus ruotsalaisesta Lundin yliopistosta osoittaa, että tilanne on ollut samanlainen kaikkialla EU:ssa. Koko EU alueen tukia tarkastelleen tutkimuksen mukaan suurin osa maataloustuista menee edelleen rikkaimmille alueille ja rikkaimmille viljelijjöille, ja näin kohdistetut tuet ovat päinvastaisia EU:n yhteisen maatalouspolitiikan tavoitteille.

https://seura.fi/ilmiot/tiede-ja-luonto/eun-maataloustuet-paatyvat-rikk…

Vierailija
297/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloustukien mielettömyyteen on herätty muun muassa

kokoomusnuorten joukossa, kuten oheinen linkki

todistaa. Poliittista tahtoa alkaa löytyä.

AIDA-kaavassa ollaan siirtymässä viimeiseen A:han.

Pääperiaate - tukien poistaminen - on tuossa julkilausumassa

oikein; sehän on kuin itse olisin sen kirjoittanut.

Maatalouden tulisi elinkeinona pärjätä markkinoilla

kokonaan ilman kansallisia tukia siinä missä muidenkin

elinkeinojen, kuten julkilausuma julistaa.

http://www.kokoomusnuoret.fi/kohti-maataloustuista-luopumista/

Vierailija
298/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi saan pian auton niin voin hakea kauempaa enempi ruoka-avun ruokaa joka päivälle !

on se hienoo vaan tää meininki

Vierailija
299/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö,,+Sähkönsiirto 2kk välein170€,.Vesimaksu120€,puh.lääkkeet 3kk välein 200€.lämmitys muu 50€kk.Siihen eläminen enkä käy kyn ruokakaupois.Sinne löpö 20km yht,yli 40km..Ei riitä...pikkusummat..

Vierailija
300/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi maksaa liikaa maataloustukia

Suomen korkeita maataloustukia usein perustellaan sillä, että maamme sijaitsee pohjoisessa ja että vaikean ilmaston vuoksi on välttämätöntä, että maksamme kansallisia tukia. Muuten maataloustuotanto loppuisi kuin seinään. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa, vaan Suomen maataloustuet ylikompensoivat meidän heikommat kasvuolosuhteet. Maataloustukia maksetaan siis liikaa.

Suomen ei missään nimessä pitäisi maksaa kansallisia maataloustukia niin paljoa, että maamme peltojen hinnat nousevat korkeammiksi kuin maissa, joissa on paremmat kasvuolosuhteet kuten Ruotsissa.

https://www.libera.fi/2018/02/01/suomi-maksaa-liikaa-maataloustukia/