kotiäidin sairastamismahdollisuus? Onko sitä?
Jos kotiäiti tapaturmaisesti loukkaa itsensä ja ei voi hoitaa lapsiaan, niin mitä mahdollisuuksia on? Lapset hoitoon? Kotihoidontuki? Jääkö täysin ilman tuloja?
T: kolmen lapsen äiti, jolta murtui jalka tänään
Kommentit (24)
Vierailija:
Vierailija:Ja kehtasivat siellä sanoa että miksen pyydä lapselle isälle sairaslomaa.. Ja sellaistahan ei voi myöntää, jollei se mies ole potilas..
T:2
Kuopuksen vaikean ja vaarallisen synnyksen (olin synnytyksen jälkeen 5 tuntia leikkurissa paikattavana, yli 8 tuntia nukutettuna ja sain 35 pussia verivalmisteita) gynekologi kirjoitti äidin nimellä sairasloman todistuksen miehen työnantajaa varten. Sairaslomatodistuksessa kerrottiin äidin diagnoosit ja siinä oli erikseen mainittuna teksti miehen työnantajaa varten. Miehen työpaikassa henkilöstöosasto oli suosiollinen ja myönsi tämän todistuksen perusteella vajaan 2 viikkoa palkallista sairaslomaa. Sairasloman jälkeen mies piti vielä isyysvapaita.
Mikäli gynen sairaslomatodistus ei olisi kelvannut, psykiatrinen osasto olisi kai sen pystynyt järjestämään miehen nimelläkin. Vaimon vaikea synnytys kun oikeasti voi olla jopa miehelle kovempi paikka kuin vaimolle. Mieheni ehti leikkaussalissa olo aikana jo miettiä miten hän kykenee esikoiselle kertomaan, että pikkusisarus syntyi mutta äiti kuoli:(
kirjoittaa todistuksia miehen työnantajalle vaan vain äidin omalla nimellä. Todistusta ei siis osoitettu kellekään. Siinä oli vain nimeni, sairaalahoitoaika, ei edes sairaalassa olon syytä (mitä se miehen työnantajalle edes kuuluisi). Myöskään sairaslomatodistusta ei voitu kirjoittaa, koska olin kotiäiti eikä tietenkään edes miehelle, joka oli terve kuin pukki eikä hoitosuhteessa lääkäriini.
Sairaalassaoloaika meni todistuksella, mutta siinä sai kikkailla aika paljon kun olin lapsenhoitokiellossa kotona kaksi viikkoa. Ensin vähän palkatonta lomaa miehellä, sen jälkeen ' saikkua' , jonka työnantaja tietysti tiesi valheelliseksi. Yhtä suurta sekoilua ja stressiä. Hyvä jos on tulossa muutos asiaan!
T: sappileikkauksen kokenut (ei saanut nostaa 10 kk ikäistä lastaan)
Hoitopaikkaa ei ole pakko järjestää, koska äiti ei työllisty eikä mene kurssille. Ja jos taas lapset pääsevät hoitoon, loppuu äidiltä kotihoidon tuki, koska lapset ovat muualla hoidossa =jäät ilman tuloja.
Tämä on niin perseestä!!!!!
No sepäs kiva!
Miten nyt sitten pärjätään? En ymmärrä. Meillä ei ole sukulaisia tai mitään muutakaan apua lähimaillakaan.
Aika epätoivoinen olo.
Sanokaa ettei tuo edellinen ole totta :(
Lapsi hoitoon, kotihoidontuki veks. Ei äiti SAA sairastaa. Ja sit Masavanhanen itkee, ku ei lapsia tehdä tarpeeksi.
Tällöin menee hoitomaksu. Ja tosiaan jää pois tuo kodinhoitotuki. Mutta eikö rahaa saa esim kelalta sairaspäivärahaa tms? Soitappa huomenna kelalle ja kysy sieltä neuvoa.
Meillä on omakohtaista kokemusta (äiti sairaalassa useita kertoja, ei tukiverkostoja). Selvittiin vain miehen joustavan pomon ansiosta.
Mutta ensi vuoden alusta muuttuu jotenkin niin, että mies voi jäädä kotiin lasta hoitamaan ja rahallista tukea saa. Googlettamalla löydät varmaan lisää. Sisältyy samaan uudistuspakettiin kuin vanhempainvapaiden muutokset.
viikossa, mutta pari viikkoa on pitkä aika ilman hoitajaa! Ja kun lapsi on vasta vauva, tilanne on käytännössä mahdoton. Vihdoin tulee muutos tähän epäkohtaan.
Lähteekö kotihoidontuki silloin pois?
Itku tulee. Mulla on lappu jossa on alustavasti sairaslomaa kirjoitettu 10.9 asti. Yhtä tyhjän kanssa???? + jalka paskana
Tää on nyt ihan painajaista. Kaks on vielä vaipoissa :(
Saathan sä sairaspäivärahaa! Mä sain joutuessani sairaalaan ja muistan, että meidän elintasohan jopa nousi, kun sairastin. Anteeksi!
T: Se, joka oli hoitovapaalla sairaalassa ja sairaslomalla
jos on väliinputoaja eli ei töissä, lapsia hoitamassa, opiskelemassa tms. Soita Kelaan ja kysy. Toi uudistus koskee mun muistaakseni isän kotiin jäämistä, ei sairauspäivärahaa.
Ja tuo 55 päivää saattaa tulla kyseeseen :(
Ei ole ihan pikkuvaiva tossa jalassa.
Mä en kestä!!!!! Mik hitossa mun täytyy olla kotiäiti???? Jos olisin töissä niin saisin levätä kuten nyt kuuluisi.
Aion kyllä hankkia tästä viisastuneenä itselleni jonkun paremman vakuutuksen.
Mut nyt oikeesti AHDISTAA!!!!!!!!!!!!! En mää halua jalkaa, jolla ei saa astua ja sattuu niin vitusti ja silti mun täytyy vaan tuuditella ja hoivailla pikkuisiani.
Sairaslomaa kehiin ja lapset hoitoon. Sit Kelalta sairaspäivärahaa. Everythings gonna be just fine, kuten Blake Carringtonkin aina Krystlelle sanoi.
Jouduin pitkään olemaan sairaalassa kun odotin kuopusta ja lapset joutuivat päivähoitoon.
KELA:lle toimitimme selvityksen miksi lapset ovat hoidossa ja anoimme, ettei kodinhoitotukea katkaistaisi-
Saimme pitää lapset kunnallisessa hoidossa ja kotihoidontuki juoksi koko ajan (4kk) koska kyseessä oli väliaikainen terveyteen liittyvä hoitosuhde ja perheen talous olisi mennyt tosi kuralle jos kotihoidontuki olisi lakkautettu.
Onhan????
En halua lapsia hoitoon, mut mää on nyt tosissaan kipeä!!!
Se olis pelastus ja kukaan ei uskois jos eilen olisin tän sanonut.
oli vasta 6kk ja äiti sairaalassa. Siinä on melkoinen muutoksen tarve, sillä miehen työnantajalalla ei ole tällä hetkellä velvollisuutta myöntää vapaata jos äiti sairastuu lyhytaikaisesti. Lääkärikään ei voi kirjoittaa sairaslomatodistusta kuin potilaalleen. Luulisin, että päivähoitoikäisten kanssa hoitoonvienti kyllä onnistuu. Soita heti aamusta päivähoidonohjaajalle.
Mut aion ensitilassa muuttaa vakuutuksen kattavuutta.
mut nyt se on myöhäistä. Sitä paitsi pakko on ollu karsia vähän vakuutuksia, kun niihin menee yli 1500 euroa vuodessa ja kotiäidin palkalla (ja tietysti miehen) on niitä vaikea maksella. Ei sitä itteänsä ole osannut arvostaa kuten lapsia. Lapsilla vakuutukset viimesen päälle!
ap