Mitä teillä oli lapsuudessa ruokana, joilla ei muka syöty joka aterialla lihaa (/ maksaa tai verilettuja)?
Mun muistini mukaan lapsuudessa ei ollut koskaan mitään kasvisruokaa.
Kommentit (339)
Kananmuna voi olla kukko. Se on lihaa. Monet ei pidä munia lihana mutta se on . Kaikissa kakuissa kääretortuissa on munia eli lihaa. Voi on elukan rasvaa ja kala on lihaa. Tiedetään vegaaneja jotka syö kalahampurilaisia. Kala on lihaa. Lampaan paisti on lihaa. Ainoa ruoka missä ei ole lihaa on tietysti puurot ilman maitoa. Tai kasviskeitot. Hernekeitto ilman lihaa ja kaali.Uhrilihat ei sovita sun syntejä kuitenkaan muistakaa se. Jeesus on sovittanut syntimme. Helmiryynivelliä maidossa ja ruisleipää.
Kalaa syötiin tosi paljon ja pyydettiin niin verkoilla kuin katiskoillalon.
Kalaa syötiin paistettuna, keittona, kalalaatikkoina kuin suolakalamakin.
Oli oma perunapelto ja juuresmaa josta porkkanat, nauriit, sipulit ja lantut saatiin.
Samoin mansikkamaa, viinimarjat ja karviaiset.
Liha ei todellakaan ollut joka päiväistä ruokaa minun lapsiudessa.
Ei meillä ollut varaa syödä lihaa joka päivä. Liha oli kallista ja sitä syötiin korkeintaan kerran pari viikossa. Muu aika syötiin juuresruokia, velliä, puuroa tms. Koulussakaan ei ollut lihaa usein.
Köyhän perheen lapsi 60-luvulta
Meillä oli vain vähän lihaa, mutta joka aterialla. Koska oltiin köyhä leskiäidin yksin hoitama suurperhe 90-luvulla. Tyyliin 3 lihapullat per nenä ja ne oli pieniä.
Ruokaa lihan kera sai vain kerran päivässä, muuten syötiin puuroa, leipää, jotain muuta kasvisjuttua, kuten lanttulaatikko. Leikkeleitä saatiin vain juhlapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ap syöty kalaa ikinä, kun olit lapsi? vastaus mitä ei-liharuokia syötiin: kalakeittoa, paistettua kalaa, hernekeittoa, pinaattilettuja, sienikastiketta, kesäkeittoa, kasvisgratiinia, borssikeittoa jne.
Meillä oli borssikeitossakin lihaa, yleensä nakkeja. Samoin hernekeitossa on yleensä lihaa. Kalakin on lihaa, juntti.
Ap
Jauhelihamureke ,suolakurkkuja ,perunaa ja maitoa tietysti. Mooses jäi kun Jeesus tuli.
Vierailija kirjoitti:
mac and cheese tyyppinen uunissa tehty makaroonilaatikko missä vaan munamaito ja juustokuorrute jos hyvin kävi. Ei nyt vegaani mutta ei lihaa. Usein oli tätä ja ketsupin kanssa vedettiin.
Hyi, miten köyhää ja heikkoa ravintoa.
Ap
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Kaalipataa, kalakeittoa.....
Kalakeitto on liharuoka!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tutustupa kouluruokalistoihin 60-luvulta: puuroa, velliä, keittoa, korkeintaan kerran viikossa oli lihaa.
Mä oon syntynyt 70-luvulla, ja kyllä koulussakin oli silloin ruokana lähes jokapäivä LIHAA.
Ap
Teillä ei ikinä syöty esim. pinaattilettuja, perunavelliä, uunipuuroa, kasvissosekeittoa? Omassa lapsuudenperheessä ruoanlaitto oli tosi alkeellista mutta esim. tuollaisia kasvisruokia oli ainakin joka viikko.
Itse en nykyisin edes noteeraa onko lautasella liharuokaa vai kasvisruokaa, monet luottoreseptit on nyt vaan lihattomia. Esim. linssikeitto, chili sin carne, monet tajinet, sienirisotto, sipulikeitto, tomaattikeitto, aubergine parmegiana, monet curryt, jne jne jne. Tai vaikka se trendikäs uunifetapasta.
Kesäkeitto, kalapuikot ja valkokastike kananmunilla sekä puurot olivat ainoita lihattomia ruokia omasta lapsuudesta 80-luvulla. Aika paljon syötiin jauhelihaa ja kanankoipia, broilerisuikaleet ym. tulivat vasta 90-luvulla.
Mummon luona erilaiset puurot olivat normaalia arkiruokaa, ei aamupala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkeittoa, pinaattikeittoa, kasvispihvejä, porkkanalettuja, pinaattilettuja. Nuo nyt ensin mieleentulevia.
90-luvun lapsi
Joo, ihan surkeaa. Ja kehutte, että ”ei ennen Suomessa niin paljon lihaa syöty”? ”Eisyöty edes joka aterialla? Ka, kun en mä vaan muista.
ApSe on kuule ihan sun ongelmasi jos teillä ei syöty muuta kun lihaa tai sä et muista. Meillä kaikilla muilla syötiin muutakin ja muistikin pelaa vielä.
Niin, mitä muuta, missä ei ollut lihaa?
Ap
Huhuu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kesäkeitto, kalapuikot ja valkokastike kananmunilla sekä puurot olivat ainoita lihattomia ruokia omasta lapsuudesta 80-luvulla. Aika paljon syötiin jauhelihaa ja kanankoipia, broilerisuikaleet ym. tulivat vasta 90-luvulla.
Mummon luona erilaiset puurot olivat normaalia arkiruokaa, ei aamupala.
Kalapuikot on liharuokaa.
Ap
Mä olen ollut vuodesta -93 kasvissyöjä joten meillä oli aina kasvisvaihtoehto pöydässä. Proteiinipitoista se ei ollut enkä siis vieläkään osaa syödä mitään lihankorvike-vegeruokaa, esim kaikenlaisia soijatuotteita ja tofuja. Aikuisena olen oppinut syömään linssejä ja kikherneitä, jotka korvaavat lihan, mutta lapsena tosiaan söin usein ruokaa, josta oli vaan liha/kala/kana jätetty pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustupa kouluruokalistoihin 60-luvulta: puuroa, velliä, keittoa, korkeintaan kerran viikossa oli lihaa.
Mä oon syntynyt 70-luvulla, ja kyllä koulussakin oli silloin ruokana lähes jokapäivä LIHAA.
Ap
Tämä on totta, ei tainnut olla edes kasvispihvejä? Pinaattikeitto on ainoa joka tulee kouluruuasta mieleen. Ja puuro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ap syöty kalaa ikinä, kun olit lapsi? vastaus mitä ei-liharuokia syötiin: kalakeittoa, paistettua kalaa, hernekeittoa, pinaattilettuja, sienikastiketta, kesäkeittoa, kasvisgratiinia, borssikeittoa jne.
Meillä oli borssikeitossakin lihaa, yleensä nakkeja. Samoin hernekeitossa on yleensä lihaa. Kalakin on lihaa, juntti.
Ap
Nakit eivät ole lihaa juurikaan nähneet :D
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ikinä syöty esim. pinaattilettuja, perunavelliä, uunipuuroa, kasvissosekeittoa? Omassa lapsuudenperheessä ruoanlaitto oli tosi alkeellista mutta esim. tuollaisia kasvisruokia oli ainakin joka viikko.
Itse en nykyisin edes noteeraa onko lautasella liharuokaa vai kasvisruokaa, monet luottoreseptit on nyt vaan lihattomia. Esim. linssikeitto, chili sin carne, monet tajinet, sienirisotto, sipulikeitto, tomaattikeitto, aubergine parmegiana, monet curryt, jne jne jne. Tai vaikka se trendikäs uunifetapasta.
Ei todellakaan syöty. Uunipuuro ei ole mitään ateriaruokaa, meillä ei mitään köyhien perunavellejä syöty. Perunamuusin kanssa oli aina tietenkin LIHAA. Kasvissosekeitot ois voineet olla hyviä, mutta äiti oli töissä käyvä yh, niin ei väännellyt sellaisia.
Ap
Onneksi nykyään saa kaupasta jo hirvenlihaa ja lohta kuhaa siikaa ! Lohipala 6-9€ tai siika6€ . Hyvä jos osaa itse onkia. Nakki on hyvä ja kalakeitto . Joku pihvi joskus ulkona käydään syömässä. Grillikausi alkaa kaikki luuttomat käy.
mac and cheese tyyppinen uunissa tehty makaroonilaatikko missä vaan munamaito ja juustokuorrute jos hyvin kävi. Ei nyt vegaani mutta ei lihaa. Usein oli tätä ja ketsupin kanssa vedettiin.