Miten erota kun toinen ei suostu eroamaan?
Kyse avoliitosta, kaksi pientä lasta. Puoliso heittäytyy kaikin kuviteltavissa olevin tavoin hankalaksi kun yritän puhua eroon liittyvistä järjestelyistä. Alunperin hän aloitti eropuheet, koska kuulemma ei enää rakasta minua. Olen lasten takia yrittänyt silti jaksaa vielä yrittää yhdessä, mutta koska hän ei selvästi enää edes pidä minusta, ei halua viettää hetkeäkään kanssani aikaa jne niin en jaksa enää vaan olen sanonut hänelle, että meidän on erottava. En voi luopua tästä asunnosta, sillä tämä on alueen tasoon nähden todella todella edullinen, lapsilla on omat huoneet ja toisen päiväkoti ja toisen koulu aivan vieressä. En tule saamaan mistään lähimailtakaan toista asuntoa, johon olisi yksin varaa, tähän olisi. Kyseessä on vuokra-asunto. Puoliso ei suostu muuttamaan pois. Joten miten erota kun toinen ei suostu eroamaan vaikka periaatteessa molemmat haluaa erota?
Kommentit (55)
Hyvä esimerkki siitä, miten hankalaa on miehen heittäminen ulos. Paljon vaikeampaa kuin moni sellaisella uhoava tulee ajatelleeksikaan. Helpompaa on aina itse lähteä.
Vierailija kirjoitti:
No sinä muutat pois. Niin se vain menee. Toista et voi pakottaa lähtemään ja jättämään lapsia.
Olen ollut aina se, joka hoitaa lapset (vaikka toisin halusin, mutta hän ei ole kiinnostunut hoitamaan lapsia vaikka halusi perheen) ja pienempi lapsista täyttää vasta nyt kaksi. En voi muuttaa pois ja jättää lapsia. Jos minulla olisi rahaa niin voisin muuttaa pois lasten kanssa, mutta ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Provoista provoin.
Tuo yks kusipää tehtailee noita vissiin urakkapalkalla tänne. Aina samaa kamaa!
Älä jaksa. Ei ole pakko lukea jos ei kiinnosta.
Ap
Onpa m*lkku puoliso, jos ei edes lasten etuun vetoaminen (kämpän sijainti päiväkotiin ja kouluun nähden, heidän tutussa kodissa pysyminen jne.) mene jakeluun.
Jotenkin kummallista että eron esteenä on vaan raha. Kyllä ne asiat yleensä järjestyy jotenkin. Eikö voi yhtään tinkiä elintasosta mielenrauhan ja onnen takia?
Mutsi jäi aikoinaan leskeksi, siinä meni puoliso ja omakotitalo. Niin se vaan järjesti asiat viimeisillä voimillaan, teki töitä ja elätti kolme lasta vaikka vaikeaa oli ja elämä muuttui.
Myös hänen siskolleen kävi aiemmin samoin. Rautaisia mimmejä, pakko nostaa hattua.
Lapset kyllä sopeutuu muutoksiin yllättävän hyvin.
Olet lisääntynyt itsekkään ä.äliön kanssa, mutta minkäpä sille enää voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä muutat pois. Niin se vain menee. Toista et voi pakottaa lähtemään ja jättämään lapsia.
Olen ollut aina se, joka hoitaa lapset (vaikka toisin halusin, mutta hän ei ole kiinnostunut hoitamaan lapsia vaikka halusi perheen) ja pienempi lapsista täyttää vasta nyt kaksi. En voi muuttaa pois ja jättää lapsia. Jos minulla olisi rahaa niin voisin muuttaa pois lasten kanssa, mutta ei ole. Ap
Niin niin ja joo joo.
Kumman nimissä on vuokrasopimus? Jos molempien niin tilanne on, että lähdet. Kyllä se mies tulee järkiinsä kun jätät lapset ja sanot ettet maksa elareita etkä ota koskaan lapsia viikonlopuksi, sano, että haluat viettää uutta nuoruutta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa m*lkku puoliso, jos ei edes lasten etuun vetoaminen (kämpän sijainti päiväkotiin ja kouluun nähden, heidän tutussa kodissa pysyminen jne.) mene jakeluun.
Miten niin ei menisi jakeluun? Eihän tuossa puoliso ole rahtaamassa lapsia yhtään mihinkään omasta kotoaan. Ei miehen tai lapsien tarvitse kotoaan muuttaa yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvinneeko tuota miettiä kahtakaan kertaa? Aloitat heti huomenna tarmokkaasti uuden kämpän etsimisen, otat yhteyttä tarvittaviin viranomaisiin, Kelaan jne, ja selvität, mitä apua olisit oikeutettu saamaan. Ja laitat sen eron vireille, et tarvi siihen miehen lupaa.
Lasten takia yhdessä pysyminen on se huonoin vaihtoehto, jos välejä ei ole, eikä toinen vanhemmista ole kiinnostunut hoitamaan lapsiaan. Hänellä on varmaan toinen hoito jossain, joten tulet kuitenkin lopulta eroamaan hänestä.
Eli pyörät pyörimään nyt asap.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kummallista että eron esteenä on vaan raha. Kyllä ne asiat yleensä järjestyy jotenkin. Eikö voi yhtään tinkiä elintasosta mielenrauhan ja onnen takia?
Mutsi jäi aikoinaan leskeksi, siinä meni puoliso ja omakotitalo. Niin se vaan järjesti asiat viimeisillä voimillaan, teki töitä ja elätti kolme lasta vaikka vaikeaa oli ja elämä muuttui.
Myös hänen siskolleen kävi aiemmin samoin. Rautaisia mimmejä, pakko nostaa hattua.
Lapset kyllä sopeutuu muutoksiin yllättävän hyvin.
Kyllä tietenkin voin tinkiä elintasosta ja eron tullen on pakko. Mutta lapsen päiväkoti ja toisen lapsen koulu... En tule saamaan täältä Helsingistä mistään lähimailtakaan toista vuokra-asuntoa, johon minulla olisi rahaa. Eli toiselle lapselle pitäisi saada uusi päiväkotipaikka, joka ei täällä Helsingissä ole ihan yksinkertaista ja ekaluokkalaisen pitäisi vaihtaa koulua. En tiedä olisiko minulla täällä rahaa asuntoon, jossa molemmille olisi omat huoneet. Itse voin kyllä nukkua olohuoneessa, mutta lapsille haluaisin tarjota hyvän elämän (ekaluokkalainen ei saa nukuttua samassa huoneessa pienemmän kanssa, joka vieläkin herää öisin välillä itkemään). Ap
Hae käräjäoikeudelta avopuolisoiden yhteistalouden purkamista. Tällöin oikeus päättää kumpi saa jäädä asumaan nykyiseen asuntoon. Tietty voivat päättää niinkin että sinä muutat mutta ainakin sitten on selvä peli eikä tarvi tapella kumpi lähtee. Pitkä tie tuo toki on ja helpompi olisi jos vaan saisitte asian sovittua keskenänne. Ja eihän se että sinä muutat, tarkoita että on pakko jättää lapset. Kyllä te pärjäätte pienemmässäkin asunnossa. Vaikka kaksiossakin jos lapsille on yhteinen huone ja sinä nukut olkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin ja joo joo.
Kumman nimissä on vuokrasopimus? Jos molempien niin tilanne on, että lähdet. Kyllä se mies tulee järkiinsä kun jätät lapset ja sanot ettet maksa elareita etkä ota koskaan lapsia viikonlopuksi, sano, että haluat viettää uutta nuoruutta.
Veikkaan että mies on tullut jo järkiinsä eikä juurikaan estele vaikka ap muuttaisi pois. Elareiden maksamisen osalta on melko sama mitä ap sanoo tai ei. Jos muuttaa ja vie lapset toiselta vanhemmalta, kysymyksessä on ehkä lähinnä lapsikaappaus.
Vierailija kirjoitti:
Johan on ihme asenne sinulla! Ap:han se tässä on ongelma, kun kuvittelee että miehen pitäisi tanssia hänen pillin mukaan vaikka itsellä on ratkaisun avaimet kun vaan painuu ovesta pihalle ja jättää avaimet pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Olet lisääntynyt itsekkään ä.äliön kanssa, mutta minkäpä sille enää voi.
Tai ainakin Ap esittää asian niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei menisi jakeluun? Eihän tuossa puoliso ole rahtaamassa lapsia yhtään mihinkään omasta kotoaan. Ei miehen tai lapsien tarvitse kotoaan muuttaa yhtään mihinkään.
Ap on sanojensa mukaan se, joka on lapset pääosin hoitanut ja ollut kiinnostuneempi heistä. Lasten paikka on silloin hänen luonaan eli hän jää entiseen kämppään asumaan heidän kanssaan. Vain itsekäs, epäkypsä ukko olisi toista mieltä ja kieltäytyisi muuttamasta pois.
Olepa aikuinen ja hoida erosi äläkä vaadi toiselta.
Itse lähdin, ja lapset jäi isälleen. Tiesin ettei siitä tule mitään eikä mennytkään kauaa, kun lapset asuivat luonani ihan isän tahdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvinneeko tuota miettiä kahtakaan kertaa? Aloitat heti huomenna tarmokkaasti uuden kämpän etsimisen, otat yhteyttä tarvittaviin viranomaisiin, Kelaan jne, ja selvität, mitä apua olisit oikeutettu saamaan. Ja laitat sen eron vireille, et tarvi siihen miehen lupaa.
Lasten takia yhdessä pysyminen on se huonoin vaihtoehto, jos välejä ei ole, eikä toinen vanhemmista ole kiinnostunut hoitamaan lapsiaan. Hänellä on varmaan toinen hoito jossain, joten tulet kuitenkin lopulta eroamaan hänestä.
Eli pyörät pyörimään nyt asap.
Avoliitossa ei laiteta eroa vireille. Kyse ei ole avioliitosta.
Vierailija kirjoitti:
Hae käräjäoikeudelta avopuolisoiden yhteistalouden purkamista. Tällöin oikeus päättää kumpi saa jäädä asumaan nykyiseen asuntoon. Tietty voivat päättää niinkin että sinä muutat mutta ainakin sitten on selvä peli eikä tarvi tapella kumpi lähtee. Pitkä tie tuo toki on ja helpompi olisi jos vaan saisitte asian sovittua keskenänne. Ja eihän se että sinä muutat, tarkoita että on pakko jättää lapset. Kyllä te pärjäätte pienemmässäkin asunnossa. Vaikka kaksiossakin jos lapsille on yhteinen huone ja sinä nukut olkkarissa.
Kuinkahan pian käräjäoikeudessa saa päätöksen? Arki on aika sietämätöntä kun toinen ei puhu yhtään mitään, ei vastaa yhtään mihinkään eikä suostu mihinkään yhteistyöhön vaan uhkailee vain kaikella kiusanteolla. Tilannehan on myös se, että jos tästä muutan vaikka viikon päästä, niin koska asunto on molempien nimissä niin jos hän jättää kiusan vuoksi vuokrat maksamatta niin ne karhutaan minulta (jolla on rahasta todella tiukkaa). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on sanojensa mukaan se, joka on lapset pääosin hoitanut ja ollut kiinnostuneempi heistä. Lasten paikka on silloin hänen luonaan eli hän jää entiseen kämppään asumaan heidän kanssaan. Vain itsekäs, epäkypsä ukko olisi toista mieltä ja kieltäytyisi muuttamasta pois.
Miehet on itsekkäitä. Kaikki eroketjut täällä sen osoittaa. Ei haluta lapsia luokseen, kitsastellaan lasten vaatehankinnoissa ja eltusavussa. Myös oma kokemukseni erossa näin.