Millainen LIERO ihminen ei auta toista ihmistä hänen henkisessä hädässään?
Minulla on paljon hätää, ahdistusta ja tuskaa. Kuitenkin. On paljon LIEROJA, jotka ALUKSI sinua kuuntelevat ja kannustavat. Mutta koska tuo henkilö on LIERO, hän lopettaa auttamatta YLLÄTTÄEN. Yhtäkkiä saan soittaa ja soittaa sormet punaisina ja suuressa ahdistuksessa. Ei VASTAA puhelin. Millainen LIERO toimii näin? Oletko SINÄ tuo LIERO?
Kommentit (50)
Voihan yrittää auttaa, mutta auttaminen on sitten eri asia.
Etsitäänkö todella ratkaisua vai päivittäin kertyvän paineen purkukanavaa, kuten keskustelupalstoilla? Kun toive ei toteudu eikä kestä sitä, kun toive ei toteudu eikä kestä sutä, kun toive...
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Mä en tajua henkisesti heikkoja ihmisiä, joiden pitää omaa kilpeä kiillottaakseen esittää ensin, että auttavat kyllä, mutta sitten kirjoittelevat samanlaista p*skaa, kuin nuo kaksi ekaakin kirjoittajaa. Mä autan aina voimieni mukaan ja jos ne loppuvat, varoitan asiasta jo ennen voimieni loppumista, enkä ole siitä katkera hädässäolwvalle, kuten nrot 1&2.
Entä jos ne voimat loppuvat yllättäen? Monesti ihminen yrittää viimeiseen asti, kunnes jokin asia katkaisee kamelin selän. Entä jos auttajan oma elämäntilanne synkkenee yhtäkkisesti? Jos vaikkapa sairastuu, lapsi sairastuu, joutuu työttömäksi tai läheinen kuolee? Varoitatko näistäkin etukäteen? Entä jos siihen liittyy häpeän tunnetta? Häpeää siitä, että pitäisi auttaa, mutta ei jaksa ja on jo kaikkensa antanut. Me olemme vain ihmisiä, eikä tarvitse olla heikko kohdatakseen vastoinkäymisiä.
Todennäköisesti aloittaja kaataa kaiken ystäviensä niskaan ja nämä lopulta uupuvat. Ystävillä on omatkin murheensa ja huolensa kannettavana. Ehkä se vain eivät jaksa kuunnella.
Eli toive on, että kaikki muotoilevat asian siten, että ymmärrän sinulla olevan vaikeaa, mutta minulla ei riitä voimat enempään, oma elämä vaatii ne käyttöönsä? Sehän on ihan hyvä neuvo, ja toivottavasti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Eli toive on, että kaikki muotoilevat asian siten, että ymmärrän sinulla olevan vaikeaa, mutta minulla ei riitä voimat enempään, oma elämä vaatii ne käyttöönsä? Sehän on ihan hyvä neuvo, ja toivottavasti riittää.
Todennäköisempää on, että saa haukut niskaansa. Jos on jo muutenkin vaikeaa, ei kaipaa enää räyhähaukkuja. Helpompi vain KADOTA.
Vierailija kirjoitti:
Voisin ollakin. On raskasta kuunnella tuttavan huolia ja murheita vuodesta toiseen, jos ihminen itse ei edes yritä tehdä mitään asioille. Kunhan vain piehtaroi pahassa olossaan ja syyttää niistä muita.
Ehkä hänellä ei ole voimia tehdä asioita?
Ei se ole piehtarointia, jos ei vaan ole energiaa tehdä asioita.
Oon väsynyt olemaan "ystävien" ja tuttavien kaatopaikka ja terapeutti. Olen itse todella yksinäinen ja kuormittunut, autan/ tuen sukulaisia ja joitakin läheisiä ystäviäni. Välillä en edes avaa puhelinta, tai laita siihen ääntä yön jälkeen, koska jos vastaan joka kerta, en ehdi juuri muuta tehdä kuin puhua puhelimessa kaiken vapaa-ajan. Tuntien mittaisia puheluita. Kotityöt jää tekemättä, välillä huomaan etten ole syönyt aanupalan jälkeen mitään. Ja juuri kun omen saanut eteeni sen tunteja sitten jäähtyneen ruoka-annokseni, puhelin soi taas. Joudun jatkuvasti miettimään, syönkö/ menekö suihkuun/ lenkille jne vai vastaanko taas puhelimeen, kun tiedän että soittaja tarvitsee jopa tuntien mittaista "terapiapuhelua".
Monet ihmiset jaarittelevat samoja asioita, eivätkä tee mitään tilanteen ratkaisemiseksi. Uskallusta muutokseen tai edes itsekriittiseen arviointiin ei ole.
Ihan oikeasti, täytyykö jonkun olla koko vapaa-aika automaattinen puhelinvastaaja ihmisille jotka eivät halua muilta osin olla "ystäviä" ja tehdä asioita yhdessä kuten normaalisti ystävyyssuhteissa...
AP on 💯 % oikeassa.