Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökin hankinta edessä, mitä pitäisi huomioida?

Vierailija
11.04.2021 |

Olen kiinnostunut kuulemaan erityisesti niiden kokemuksia, jotka ovat muutaman vuoden sisällä hankkineet mökin.

Kommentit (744)

Vierailija
601/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saarimökki, niin sinne ei sitten mennä rospuuttoaikaan. Missä säilytätte venettä talvella? Miten kuskaatte isommat tarvikkeet saareen? Jaksaako ensin ajaa monta tuntia ja sitten lastata kaikki veneeseen mahdollisesti muuttuneessä säässä? Saaresta ei myöskään välttämättä pääse pois silloin kuin haluaa, esim ukkosmyrskyllä, joten kaikki on suunniteltava paljon paremmin ja aikataulujen oltava väljiä. Saarissa ei usein mahdollisuutta sähköliittymään eikä lokakaivojen tyhjennyksiin. Saari sopii siis askeetikoille.

Moni tuttu ajatteli noin, kunnes ovat käyneet sähköistetyllä saarimökillämme.

Sijaintikin on suojaisa ja sinne pääsee kaikilla keleillä.

Kutsumattomia vieraita, ohikulkijoita, sekä marjanpoimijoita ei ole, kuten manteremökeillä.

Kompostikäymäläkin on yllättänyt kaikki positiivisesti.

Nykypäivänä saa edullisesti tukevia veneitä, joita voi jopa soutaa.

Nämä on niin makuasioita, joten pitää miettiä, mitä itse haluaa, ei yhtään, mistä muut tykkää. Meillä on lähipiirissä saarimökki, josta omistajansa tykkäävät todella paljon, ja hyvä niin. Itselleni siellä olo on kuitenkin kärsimystä, koska minulle esim pitkät kävelylenkit on tärkeä osa päivärutiiniani, ja pientä saarta ei voi loputtomasti kiertää. Samoin tunnen olevani siellä jotenkin vankina, kun liikkuminen on täysin sidonnaista siitä, missä veneet milloinkin ovat. Mutta nämä ovat minun pääni sisäisiä juttuja, ja minun mökkini ei ole saaressa. Joku toinen voi olla siellä tosi onnellinen.

Vierailija
602/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nato maasta nyt kattoisin lomapaikkaa. Suomessa on liian iso maariski.

Pidetään mieluummin huolta, että meidän kaikkien mökit on vielä tänä vuonna natomaassa.

Se kun ei riipu sinusta minusta tai meistä vaan Suomessa vaitaa pitävästä vasemmistolaisesta hallituksesta jonka puolueet ovat täynnä Venäjän kätyreitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saarimökki, niin sinne ei sitten mennä rospuuttoaikaan. Missä säilytätte venettä talvella? Miten kuskaatte isommat tarvikkeet saareen? Jaksaako ensin ajaa monta tuntia ja sitten lastata kaikki veneeseen mahdollisesti muuttuneessä säässä? Saaresta ei myöskään välttämättä pääse pois silloin kuin haluaa, esim ukkosmyrskyllä, joten kaikki on suunniteltava paljon paremmin ja aikataulujen oltava väljiä. Saarissa ei usein mahdollisuutta sähköliittymään eikä lokakaivojen tyhjennyksiin. Saari sopii siis askeetikoille.

Kutsumattomia vieraita, ohikulkijoita, sekä marjanpoimijoita ei ole, kuten manteremökeillä.

Nämä on niin makuasioita, joten pitää miettiä, mitä itse haluaa, ei yhtään, mistä muut tykkää. Meillä on lähipiirissä saarimökki, josta omistajansa tykkäävät todella paljon, ja hyvä niin. Itselleni siellä olo on kuitenkin kärsimystä, koska minulle esim pitkät kävelylenkit on tärkeä osa päivärutiiniani, ja pientä saarta ei voi loputtomasti kiertää. Samoin tunnen olevani siellä jotenkin vankina, kun liikkuminen on täysin sidonnaista siitä, missä veneet milloinkin ovat. Mutta nämä ovat minun pääni sisäisiä juttuja, ja minun mökkini ei ole saaressa. Joku toinen voi olla siellä tosi onnellinen.

Kun saarimökki on oma, vene on tietenkin juuri siellä missä itse on. Sillä pääsee kulkemaan vaikka minne ja tekemään sen pitkän kävelylenkin missä haluaa. Samahan se on auton kanssa, jos sinulla ei ole omaa ja olet liikkumisten suhteen toisten kyytien varassa.

Vierailija
604/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mökkejä, jotka ovat iät ajat olleet saman suvun hallussa ja niillä mökkeilee kolmas, kenties jo neljäskin mökkipolvi. Siellä on totuttu tiettyyn olemiseen ja tehty iät ajat samalla tavalla.

Sitten naapurin tai saman rantaviivan kesämökki menee myyntiin ja sen ostaa uusi perhe, mahdollisesti jostain muualta, pahinta tietysti jos Etelä-Suomesta. Tehdään remonttia josta tulee ääntä. Ennen tehtiin vain polttopuut ja nekin tiettynä päivänä. Uusilla mökkiläisillä voi olla myös koira, se haukkuu, mutta juoksentelee myös vapaana pitkin metsiä kiinni pitoaikaan ja tulee muiden mökkien pihoille.

Ennen kelvannut ruohottunut mökkitie ei enää kelpaa, sitä pitäisi leventää. Tulee riitaa kustannuksista. Tiellä ajetaan myös mopolla, mönkijällä tai muulla ääntä aiheuttavalla laitteella.

Hankitaan isolla moottorilla varustettu vene tai mikä pahinta, vesiskootteri. Lapset joita rannoilla ei ole ollut kymmeniin vuosiin, ilakoivat rannalla, pitävät ääntä ja kiljuvat. Vedetään vesisuksia tai muuta vesihärpäkettä.

Sota on valmis. Lopulta soittoon hätäkeskukseen riittää, kun naapurimökillä aivastaa. Riidellään ja tehdään rikosilmoituksia. Yhteisymmärrystä siitä, kumman oikeus olla mökillään omalla tavallaan, ei löydy. Lopulta mökkeily on pelkkää piinaa.

Vierailija
605/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioi nämä asiat: 

Metsätie vie perille asti

Mökki on ison järven tai meren rannalla

Sauna on aivan rannassa kiinni tai ainakin melkein

Kauppaan on noin 5 km matka

Majapaikka, eli jokin B&B voisi olla noin 5 km päässä mökin parkkipaikalta.

Kylä kauppoineen 5-7 km päässä

Lähimpään kaupunkiin 25-30 km

Itse mökki oltava hyväkuntoinen, eli moderni keittiö ja ihana rantasauna. 

Lämmönlähteenä iso varaava takka

Juokseva vesi

Sisävessa eli pakastava käymälä

Homeeton ja puhdas mökki on paras

Ps tämä kaikki on minulla ja olen siitä onnessani. 

Nämä on jotenkin oudon täsmällisiä vaatimuksia. Jokaisella on omat erilaiset tarpeensa. Minusta pieni järvi on kiva, ollaan rauhassa, ei vesiliikennettä.

Toisaalta, kotiin on vain 15 km, se helpottaa käyntejä. Sisävessana meillä on tuhkaava. Ja mihin tarvitaan majapaikkaa?

Kauppaan max 5 km siksi että ei tarvitse olla selvin päin kun hakee lisää olutta, polkupyörälläkin pääsee :D

Vierailija
606/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun saarimökki on oma, vene on tietenkin juuri siellä missä itse on. Sillä pääsee kulkemaan vaikka minne ja tekemään sen pitkän kävelylenkin missä haluaa. Samahan se on auton kanssa, jos sinulla ei ole omaa ja olet liikkumisten suhteen toisten kyytien varassa.

No, minä pystyn tarvittaessa vaikka kävelemään mökiltä kotiin, joten en koe olevani mökillä millään tavalla edes sen auton varassa. Mutta ihmiset ovat tässä erilaisia, ei näistä kannata väitellä. Saarimökeillä on omat kannattajansa, ja muilla muut.

Vierailija
607/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkonut näitä työkseni... kirjoitti:

On mökkejä, jotka ovat iät ajat olleet saman suvun hallussa ja niillä mökkeilee kolmas, kenties jo neljäskin mökkipolvi. Siellä on totuttu tiettyyn olemiseen ja tehty iät ajat samalla tavalla.

Sitten naapurin tai saman rantaviivan kesämökki menee myyntiin ja sen ostaa uusi perhe, mahdollisesti jostain muualta, pahinta tietysti jos Etelä-Suomesta. Tehdään remonttia josta tulee ääntä. Ennen tehtiin vain polttopuut ja nekin tiettynä päivänä. Uusilla mökkiläisillä voi olla myös koira, se haukkuu, mutta juoksentelee myös vapaana pitkin metsiä kiinni pitoaikaan ja tulee muiden mökkien pihoille.

Ennen kelvannut ruohottunut mökkitie ei enää kelpaa, sitä pitäisi leventää. Tulee riitaa kustannuksista. Tiellä ajetaan myös mopolla, mönkijällä tai muulla ääntä aiheuttavalla laitteella.

Hankitaan isolla moottorilla varustettu vene tai mikä pahinta, vesiskootteri. Lapset joita rannoilla ei ole ollut kymmeniin vuosiin, ilakoivat rannalla, pitävät ääntä ja kiljuvat. Vedetään vesisuksia tai muuta vesihärpäkettä.

Sota on valmis. Lopulta soittoon hätäkeskukseen riittää, kun naapurimökillä aivastaa. Riidellään ja tehdään rikosilmoituksia. Yhteisymmärrystä siitä, kumman oikeus olla mökillään omalla tavallaan, ei löydy. Lopulta mökkeily on pelkkää piinaa.

Tottahan tuo on. Pahin on se, kun joku alkaa vuokrata mökkiään, etenkin edulliseen hintaan vuokrattavat. Ihan painajaista, kun sinne tulee iso porukka, joka huutaa yöt läpeensä ja soittaa musiikkia. Kokemusta meilläkin tästä. Jos on tyyni sää, järven pinta kantaa äänet joka mökille. Viime juhannus oli niin kauhea, että lähdettiin omalta mökiltä etuajassa kotiin nukkumaan. Ensimmäisenä yönä vuokralaiset möykkäsi yhdellä mökillä klo 05 asti aamulla. Iltapäivään asti oli hiljaisuus, sitten alkoi taas kiljuminen ja huutaminen. Mieheni kävi veneellä sen laiturin luona sanomassa, että äänet kuuluu nyt liian kovaa. Eihän siitä mitään hyötyä ollut. Illalla alkoi musiikki soitto ja jatkui taas klo 05 saakka. Yhteislauluakin tuntuivat harrastavat, kaikki nuotin vierestä ja eri tahdissa.

Vierailija
608/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo otsikon perusteella saa käsityksen, että ajattelet mökkiä jonain rangaistusssiirtolana. Ja sitä se onkin sille, joka ei ole mökkeilystä kiinnostunut.

Itse olen 1960-luvun lapsi, jolle oli luksusta päästä omakotitaloon, jossa oli sisävessa ja kylmä ja lämmin vesi hanasta.

Opiskelin ja tein kovasti töitä päästäkseni vihreämmälle oksalle.

Tapasin tulevan aviomieheni ja eksäni. heillä oli sukumökki, mahdollisimman alkeellisin varustein. Voi kuinka tuo akateeminen perhe nauttikaan, kun sai leikkiä kaivon kanssa, tiskata astiat käsin merivedessä, pilkkoa puut ja polttaa pesässä, tehdä ruokaa alusta asti itse jne.

Kaikkea sitä, josta pois päästäkseni itse olin vuosia kouluttautunut!

Nykymökit ovat jo paremmin varusteltuja, vaan kyllä itselleni sopii paremmin asua pysyvässä kodissani, ja sieltä käsin sitten pyrähdellä pikku retkille.

Vierailija
609/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo otsikon perusteella saa käsityksen, että ajattelet mökkiä jonain rangaistusssiirtolana. Ja sitä se onkin sille, joka ei ole mökkeilystä kiinnostunut.

Itse olen 1960-luvun lapsi, jolle oli luksusta päästä omakotitaloon, jossa oli sisävessa ja kylmä ja lämmin vesi hanasta.

Opiskelin ja tein kovasti töitä päästäkseni vihreämmälle oksalle.

Tapasin tulevan aviomieheni ja eksäni. heillä oli sukumökki, mahdollisimman alkeellisin varustein. Voi kuinka tuo akateeminen perhe nauttikaan, kun sai leikkiä kaivon kanssa, tiskata astiat käsin merivedessä, pilkkoa puut ja polttaa pesässä, tehdä ruokaa alusta asti itse jne.

Kaikkea sitä, josta pois päästäkseni itse olin vuosia kouluttautunut!

Nykymökit ovat jo paremmin varusteltuja, vaan kyllä itselleni sopii paremmin asua pysyvässä kodissani, ja sieltä käsin sitten pyrähdellä pikku retkille.

Noin minäkin ajattelin pitkään, että vapautta on se, kun saa asua uudehkossa kerrostaloasunnossa ja varailee mökkiä viikoksi tai viikonlopuksi ja vaihtaa taas paikkaa. Kuitenkin kesällä 2018 tuli vuokrattua mökki kuukaudeksi. Saatiin se 2 viikon vuokran hinnalla, kun luvattiin ajaa nurmikko, pinota valmiit polttopuut liiteriin ja muutenkin pitää mökistä huolta (ns. talkkarihommat). Mökin omistajat olivat vanhoja, eivätkä jaksaneet enää itse olla siellä. Sen kuukauden aikana minulle tuli tunne, että oikeastaan vapautta on se, kun mökille voi mennä kun huvittaa.

Se on vuokramökissä niin, että jos siitä maksaa vuokraa esim. pe-su, sinne mennään, satoi tai paistoi. Kun taas jos mökki on koko ajan käytössä, katsoo ehkä sääennustetta, milloin siellä on mukavin viettää aikaa. En toki yleistä tätäkään asiaa, koska onhan heitäkin, jotka ovat mökillä säällä kuin säällä ja oikein pakkomielle olla siellä mahdollisimman paljon.

Meillä on nyt oma mökki, mutta tämä ei ole pysyvä ratkaisu. Ostettiin se mökki, jossa oltiin vuokralla kuukausi silloin v. 2018. Kuitenkin minä haaveilen vähän pohjoisempana olevasta mökistä, joka olisi enemmän omassa rauhassa. Siinä on vaan sellainen dilemma, että inhimillisen matkan päästä kotoa on hyvin vähän tarjontaa mökeistä, jotka olisivat kuten tämä nykyinen mökki mutta kuitenkin enemmän omassa rauhassa (ettei näy naapurit eikä mökkitiellä olisi koko ajan trafiikkia). Kiva juttu toisaalta, että mökille pääsee asfaltoitua tietä ja vain noin 300 metriä hiekkatietä, mutta tuossa asfalttitiellä suhaa koko ajan autoja edestakaisin. Yöllä kaahaavat tuhatta ja sataa ja huudattavat moottoreita. Meillä on ollut myös riesaa ns. kutsumattomista vieraista, kun samalla alueella paljon mökkejä ja ainakin vuokralla olevien erehdykset tuo porukkaa mökin pihaankin.

Vierailija
610/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tärkein kriteeri on ollut oma rauha ei ei naapureita lähimainkaan. Mökissä en halua että on sähköjä tms. ns. nykyajan mukavuuksia vaikka varaa olisi satojen tuhansien mökkiin mutta en halua sellaista. Halpa mökki mulla nyt on unelma sijainnilla:)

Vierailija
611/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi mökkiä riesakseni. Parempi lentää kohteeseen, ilman velvollisuuksia. Sukumökki on pahin!

Itsellä kävi niin, että appivanhemmille jäi neljä perillistä, joista eksä yksi.

Hän olisi mökistä pitänyt, vaan sen mökin suurinpiirtein kaappasi itselleen sisaruksista se, joka oli avioeron pyörteissä ja vietti mielellään aikaa alaikäisten lastensa kanssa mökillä. H änellä mökille kymmenen kilometriä, muilla vähintään 100. Eivät menneet tasan nallekarkit!

Vierailija
612/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sfkdslöf kirjoitti:

Viiden vuoden haku-urakan jälkeen voin sanoa, että tärkeimmät ovat sijainti, tontti ja veden laatu. Rakennuksille voi aina tehdä muutoksia.

- Kannattaa opetella katsomaan Oikotien ja Etuoven karttaa. Sieltä selviää parhaiten onko aurinkoisella puolella vai ei. Myyjät kyllä sanovat, että ilta-aurinko paistaa. Juu, keskikesällä pilkahtaa "väärän puolen rannalle".

Pohjoisranta paras, koillinen, länsi myös hyvät. Tällä hetkellä katson vastarannalle ja siellä laiturit varjossa ja lunta tonteilla, toisin kuin meillä. Kevät tulee aikaisemmin, pohjoiset kylmät tuulet jäävät metsän ja mäen taakse. Meillä alkaa laiturille paistamaan klo 10 jälkeen ja paistaa koko päivän, silloin kun paistaa :). Ja noin 20 000 € (ennen korona-aikaa) sai maksaa enemmän aurinkoiselta puolelta. Harvemmin nämä ovat myynnissä, jos on hyvä paikka, menevät "tiskin alta".

Onhan tämä mahtavaa, ei olla kaduttu pätkääkään. Asutaan nyt ympärivuotisesti, rempataan ja etäillään. Katsotaan myöhemmin onko tarvetta kaupunkikämpälle. Melko lähellä kaupunkia kyllä tämäkin ja naapurit vieressä, mutta näköesteitä saa laitettua ja onneksi on rauhalliset naapurit. Eikä häiritä puolin sun toisin. Laiturilta moikataan, kuten tapoihin kuuluu.

Pohjoiseen paistaa vaan illalla aurinko. Olen kyllä hyvin tietoinen ilmansuunnista.

Meillä etupiha pohjoiseen ja hakataan jäätä joka vuosi. Takapiha etelään ja aurinko räkittää koko päivän.

Pohjoispihaa en ottaisi koskaan.

Lähdenkin tästä taas hakkaamaan pohjoispuolen jäätä. Puhun nyt talosta enkä mökistä.

Jos ostaisin mökkiä niin kysyisin ilmansuunnat enkä paistaako aurinko.

Pihassa on aina kaikki ilmansuunnat, eli kyllä sinne aina paistaa aurinko jostain suunnasta, jos on paistaakseen. Tietysti pihan ja mökin asettelussa voi sen auringon suunnan miettiä, eikä oleskelupihan ole pakko olla suoraan kohti rantaa. Esim pohjoisen suuntaan olevassa tontissa kannattaa mökki rakentaa niin, että mökin etupiha on länteen, ja ranta on siinä sivulla. Sitten piha avaraksi, niin rantaan paistaa kyllä aurinko ihan aina.

Pohjoisesta tuulee. Rantaan kannattaa jättää tuulen suojaksi puustoa, jos siinä pihalla aikoo aikaansa viettää. Pohjoisranta ei ole kylmä ainoastaan siksi, ettei aurinko paista järveltä päin vaan myös sen tuulen takia. Toki riippuu, missä päin Suomea ollaan. Meidän möksällä takapiha on lämpimin. Sinne minä vien aurinkotuolin talon seinustalle tuulen suojaan. Ison järven rannalla myös järvi hohkaa kylmää vielä kesäkuussa.

Millä perusteella pohjoisesta tuulisi yhtään enemmän kuin mistään muustakaan ilmansuunnasta? Ja järvet ovat erilaisia. Suomessa on paljon rantoja, jotka eivät avaudu isolle järvenselälle.

Tuo kirjoittaja tarkoittaa varmaan luoteistuulta, joka on kylmin. Jos mökin ranta avautuu pohjoiseen, siihen käy luoteistuuli. Lounaistuulet ovat ns. lämpimiä tuulia. Tuuli puhaltaa kovimmin silloin kun se tulee järveltä tai mereltä päin, kun ei ole puita edessä. Jos se tuulen suunta on lounaistuuli, se on usein kesälläkin kylmää tuulta. Olen kuullut joidenkin puhuvan myös pohjoistuulista, suunta on suunnilleen sama.

Vierailija
613/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sfkdslöf kirjoitti:

Viiden vuoden haku-urakan jälkeen voin sanoa, että tärkeimmät ovat sijainti, tontti ja veden laatu. Rakennuksille voi aina tehdä muutoksia.

- Kannattaa opetella katsomaan Oikotien ja Etuoven karttaa. Sieltä selviää parhaiten onko aurinkoisella puolella vai ei. Myyjät kyllä sanovat, että ilta-aurinko paistaa. Juu, keskikesällä pilkahtaa "väärän puolen rannalle".

Pohjoisranta paras, koillinen, länsi myös hyvät. Tällä hetkellä katson vastarannalle ja siellä laiturit varjossa ja lunta tonteilla, toisin kuin meillä. Kevät tulee aikaisemmin, pohjoiset kylmät tuulet jäävät metsän ja mäen taakse. Meillä alkaa laiturille paistamaan klo 10 jälkeen ja paistaa koko päivän, silloin kun paistaa :). Ja noin 20 000 € (ennen korona-aikaa) sai maksaa enemmän aurinkoiselta puolelta. Harvemmin nämä ovat myynnissä, jos on hyvä paikka, menevät "tiskin alta".

Onhan tämä mahtavaa, ei olla kaduttu pätkääkään. Asutaan nyt ympärivuotisesti, rempataan ja etäillään. Katsotaan myöhemmin onko tarvetta kaupunkikämpälle. Melko lähellä kaupunkia kyllä tämäkin ja naapurit vieressä, mutta näköesteitä saa laitettua ja onneksi on rauhalliset naapurit. Eikä häiritä puolin sun toisin. Laiturilta moikataan, kuten tapoihin kuuluu.

Pohjoiseen paistaa vaan illalla aurinko. Olen kyllä hyvin tietoinen ilmansuunnista.

Meillä etupiha pohjoiseen ja hakataan jäätä joka vuosi. Takapiha etelään ja aurinko räkittää koko päivän.

Pohjoispihaa en ottaisi koskaan.

Lähdenkin tästä taas hakkaamaan pohjoispuolen jäätä. Puhun nyt talosta enkä mökistä.

Jos ostaisin mökkiä niin kysyisin ilmansuunnat enkä paistaako aurinko.

Pihassa on aina kaikki ilmansuunnat, eli kyllä sinne aina paistaa aurinko jostain suunnasta, jos on paistaakseen. Tietysti pihan ja mökin asettelussa voi sen auringon suunnan miettiä, eikä oleskelupihan ole pakko olla suoraan kohti rantaa. Esim pohjoisen suuntaan olevassa tontissa kannattaa mökki rakentaa niin, että mökin etupiha on länteen, ja ranta on siinä sivulla. Sitten piha avaraksi, niin rantaan paistaa kyllä aurinko ihan aina.

Pohjoisesta tuulee. Rantaan kannattaa jättää tuulen suojaksi puustoa, jos siinä pihalla aikoo aikaansa viettää. Pohjoisranta ei ole kylmä ainoastaan siksi, ettei aurinko paista järveltä päin vaan myös sen tuulen takia. Toki riippuu, missä päin Suomea ollaan. Meidän möksällä takapiha on lämpimin. Sinne minä vien aurinkotuolin talon seinustalle tuulen suojaan. Ison järven rannalla myös järvi hohkaa kylmää vielä kesäkuussa.

Millä perusteella pohjoisesta tuulisi yhtään enemmän kuin mistään muustakaan ilmansuunnasta? Ja järvet ovat erilaisia. Suomessa on paljon rantoja, jotka eivät avaudu isolle järvenselälle.

Tuo kirjoittaja tarkoittaa varmaan luoteistuulta, joka on kylmin. Jos mökin ranta avautuu pohjoiseen, siihen käy luoteistuuli. Lounaistuulet ovat ns. lämpimiä tuulia. Tuuli puhaltaa kovimmin silloin kun se tulee järveltä tai mereltä päin, kun ei ole puita edessä. Jos se tuulen suunta on lounaistuuli, se on usein kesälläkin kylmää tuulta. Olen kuullut joidenkin puhuvan myös pohjoistuulista, suunta on suunnilleen sama.

Piti kirjoittaa, että jos on luoteistuuli, se on kesälläkin kylmää ilmaa. Tuli ajatuskatkos.

Vierailija
614/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niin makuasioita, joten pitää miettiä, mitä itse haluaa, ei yhtään, mistä muut tykkää. Meillä on lähipiirissä saarimökki, josta omistajansa tykkäävät todella paljon, ja hyvä niin. Itselleni siellä olo on kuitenkin kärsimystä, koska minulle esim pitkät kävelylenkit on tärkeä osa päivärutiiniani, ja pientä saarta ei voi loputtomasti kiertää. Samoin tunnen olevani siellä jotenkin vankina, kun liikkuminen on täysin sidonnaista siitä, missä veneet milloinkin ovat. Mutta nämä ovat minun pääni sisäisiä juttuja, ja minun mökkini ei ole saaressa. Joku toinen voi olla siellä tosi onnellinen.[/quote]

Melkein kuin omasta kynästäni. En ole kiinnostunut isovanhemman mökistä kun siellä pienellä saarella on ikäänkuin vankina. No olenkin himolenkkeilijä niin pieni saari ei paljoo kiinnosta. maalaismaisemat järvet metsä torpat kivinavetat rauha ja hiljaisuus ja se tila kiinnostaa enemmän. voin lähtee melkein mihin suuntaan tahansa niin on näkemistä ja niitä kilometrejä kertyy.

Vierailija
615/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kriteerit mökille:

1.) Rantamökki oltava: Kuivanmaan mökki olisi sama kuin omakotitalo keskellä metsää/peltoa. Kyllä mökillä haluaa uida, kalastaa ja veneillä!

2.) Järven oltava tarpeeksi kirkasvetinen ja iso: Käytännössä vain Saimaa ja Päijänne tällaisia eli pääsee veneellä retkeilemään kaupungeista toiseen. Ei mitään levä-lammikkoa kiitos.

3.) Erillinen rantasauna oltava: Ikävä kun +35 asteen helteillä vielä saunakin lämmittää mökkiä, kiva yrittää nukkua siinä sitten..

4.) Mökin oltava hirrestä ja vähintään +80 m2: hirsimökki on kallis, mutta paras materiaali. Kestää ja hengittää. Tilaa pitää olla ettei ala ahdistaa koppi.

5.) Tie perille, eli mökki mantereella. Saarimökit pois käytöstä kelirikkoaikoina, kävely/pyörälenkit eivät onnistu kuin hinkkaamalla samaa saarta, sähköjen veto tuhottoman kallista, aina saat puljata veneen kanssa joka suuntaan, kaikki rakentaminen todella kallista kun tuotava erikoiskalustolla raskaat materiaalit jne.

6.) Mökin oltava riittävän varusteltu: Sähköt ehdottomasti, mieluiten juomakelpoista vettä tuottava oma kaivo ja vedet pumpulla mökkiin ja siellä pyykinpesu- ja astianpesukoneet.

7.) Ilman suunta: Todella tärkeä! Etelä- tai Länsi-ilmansuunta oltava, ikävä jos ei tontti kylve valossa ja auringossa kesälläkään. Näkyy myös mökin hinnassa!

8.) Tontti riittävän iso eli +5000m2: Ei ala ahdistaa ja saa polttopuut ilmaiseksi omalta tontilta tulevaisuudessakin.

Tässä ihannemökin muutama tärkeimmistä kriteereistä. Ja oma on aina oma.. Oma tupa, oma lupa. Vuokraillessakin saa rahaa kulumaan, ne rahat vaan eivät "kerrytä omaa lompakkoa" kuten oman mökkilainan poismaksaminen. Eikä tarvitse lupia kysellä, vuokramökissä mentävä juuri sille kalliilla vuokratulle viikolle satoi tai paistoi, aina rahdattava vaatteet jne kaikki mukana kun mökille ei ole voinut jättää mitään ja tuntuukin "vieraalta" vs oma mökki :)

Vierailija
616/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo ilmansuuntajuttu on? Meidän mökkitontille ainakin aurinko paistaa johonkin kohtaan käytännössä auringonnoususta laskuun. Harvoin mökit on mitään yhteen suuntaan osoittavia rivitaloja.

Vierailija
617/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen haaveillut pitkään kauniista kallioisesta ja metsikköisestä luonnontilatontista veden äärellä. Näitä ei kuitenkaan tunnu olevan saatavilla takeilla, ettei mökkipaikka ole mikään kyylandia.

En halua joutua elämään noiden myrkyllisten ällötyksien kanssa samassa pihassa jatkuvasti jalkoihin tuijotellen missä luikero taas kyttää ja peläten lastenkin puolesta. Hyi olkoon.

Vierailija
618/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko joku kirjoittanut jo tästä, mutta ei ole hyvä idea ostaa mökkiä joltain sukulaiselta. Meillä niin tehtiin, ja vaikka ollaan remontoitu ja uusittu koko mökki ja piha, ja tehty siitä meidän perheen kesänviettopaikka, niin hankalaa se on. Kun siellä käy sukulaisia vieraana, tai mies omien kavereiden kanssa (jotka ovat käyneet mökillä jo silloin, kun se ei ollut meidän), meno on ihan sitä entistä, eikä kukaan yritä edes noudattaa meidän sääntöjämme. Joka paikka sotketaan ja tavaroita käytetään ihan oman mielen mukaan, kumisaappaissa lontustellaan koko mökin täydeltä ja kaikki jätetään pitkin poikin. Ikävää omistaa ihana mökki, johon on laittanut aikaa ja rahaa, mutta sinne ei voi edes jättää omia henkilökohtaisia tavaroitaan. Viimeksi toin jopa saunan pesuvadin mukanani kotiin. Oli jos kolmas ostettu samana kesänä, kaksi edellistä oli otettu kalanperkuuvadeiksi.

Vierailija
619/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MökkiMestari kirjoitti:

Omat kriteerit mökille:

1.) Rantamökki oltava: Kuivanmaan mökki olisi sama kuin omakotitalo keskellä metsää/peltoa. Kyllä mökillä haluaa uida, kalastaa ja veneillä!

2.) Järven oltava tarpeeksi kirkasvetinen ja iso: Käytännössä vain Saimaa ja Päijänne tällaisia eli pääsee veneellä retkeilemään kaupungeista toiseen. Ei mitään levä-lammikkoa kiitos.

3.) Erillinen rantasauna oltava: Ikävä kun +35 asteen helteillä vielä saunakin lämmittää mökkiä, kiva yrittää nukkua siinä sitten..

4.) Mökin oltava hirrestä ja vähintään +80 m2: hirsimökki on kallis, mutta paras materiaali. Kestää ja hengittää. Tilaa pitää olla ettei ala ahdistaa koppi.

5.) Tie perille, eli mökki mantereella. Saarimökit pois käytöstä kelirikkoaikoina, kävely/pyörälenkit eivät onnistu kuin hinkkaamalla samaa saarta, sähköjen veto tuhottoman kallista, aina saat puljata veneen kanssa joka suuntaan, kaikki rakentaminen todella kallista kun tuotava erikoiskalustolla raskaat materiaalit jne.

6.) Mökin oltava riittävän varusteltu: Sähköt ehdottomasti, mieluiten juomakelpoista vettä tuottava oma kaivo ja vedet pumpulla mökkiin ja siellä pyykinpesu- ja astianpesukoneet.

7.) Ilman suunta: Todella tärkeä! Etelä- tai Länsi-ilmansuunta oltava, ikävä jos ei tontti kylve valossa ja auringossa kesälläkään. Näkyy myös mökin hinnassa!

8.) Tontti riittävän iso eli +5000m2: Ei ala ahdistaa ja saa polttopuut ilmaiseksi omalta tontilta tulevaisuudessakin.

Tässä ihannemökin muutama tärkeimmistä kriteereistä. Ja oma on aina oma.. Oma tupa, oma lupa. Vuokraillessakin saa rahaa kulumaan, ne rahat vaan eivät "kerrytä omaa lompakkoa" kuten oman mökkilainan poismaksaminen. Eikä tarvitse lupia kysellä, vuokramökissä mentävä juuri sille kalliilla vuokratulle viikolle satoi tai paistoi, aina rahdattava vaatteet jne kaikki mukana kun mökille ei ole voinut jättää mitään ja tuntuukin "vieraalta" vs oma mökki :)

Kyllähän tuossa listaa riittää ja jos on rahaa, niin mikäpä siinä. Meillä se tärkein nro 1 mökin hankinnassa oli raha. Omaa rahaa oli säästetty monen vuoden ajan ja sitä oli 70t €. Nopeasti kävi ilmi, että ei sillä mökkiä saa. Lainaa otettiin sen verran, että asuntolainan lisäksi pystyy lyhentelemään inhimillisessä tahdissa. Siinä kun ei ole mitään järkeä, että kaksi keskituloista ihmistä ottaa liian kovat lainanlyhennykset. Eikä toisaalta siinäkään, että ostaa jonkin 30 neliön lautavajan kuivalta maalta.

Meidän tulotasolla ihan sopiva summa maksaa asuntolainaa 800€ kuussa ja kesämökistä lainaa 500€ kuussa, mikä tarkoitti meillä noin 9 vuoden laina-aikaa. Siis nythän korot on matalat, mutta nousee ne siitä ihan varmasti.

Vierailija
620/744 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MökkiMestari kirjoitti:

Omat kriteerit mökille:

Tässä tutkimustuloksia Suomen järvistä:

https://docplayer.fi/5993854-Levahaitta-vai-kala-aitta-tilastotietoa-su…