Lista: mitä olette hankkineet nuorelle ensiasuntoon?
Kommentit (55)
Eivät ole vielä muuttaneet, mutta jotain astioita on tullut hankittua vähän silläkin ajatuksella että viekööt sitten mukaansa vaikka alkajaisiksi. Rahallisesti en isosti voi auttaa, mutta jotain pientä varmaan sitten kun on ajankohtaista.
Molemmat lapseni ovat halunneet päättää itse ja tuunailla. Autamme miehen kanssa, jos apua pyytävät, mutta lapsille oli tosi tärkeää saada miettiä kaikki itse ja suunnitella pikku kämppänsä mieleisekseen. Niin tytär kuin poikakin.
Meillä on aina kannustettu luovuuteen ja itsenäiseen ajatteluun, niin se kai on auttanut lapsia toimimaan itsenäisesti.
En ole muutenkaan holhoavaa mammatyyppiä, niin liekö sitten huono ominaisuus minussa?
Käsittämätöntä, jos ei vanhempi tiedä, mitä kämpässä tarvitaan :)
Mun vanhemmat antoi aikanaan mukaan perustarpeimistoa, kuten petivaatteet ja ruokailuvälineet ja - valmistusastiat. Lisäksi siivoustarvikkeet sekä joitain huonekaluja, mitä mummolta oli jäänyt hänen menehdyttyään. Muut olen ostanut tai jo saanut haaveillessani rippiaikoina opiskelemaan lähtemisestä - oli vähän tarpeettoman hienot viinilasit kaapissa parikymmentä vuotta. Nyt vasta kaivanut niitä satunnaisesti esiin, kun puolet elämästäni olen jo poissa kotoa asunut.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat antoi aikanaan mukaan perustarpeimistoa, kuten petivaatteet ja ruokailuvälineet ja - valmistusastiat. Lisäksi siivoustarvikkeet sekä joitain huonekaluja, mitä mummolta oli jäänyt hänen menehdyttyään. Muut olen ostanut tai jo saanut haaveillessani rippiaikoina opiskelemaan lähtemisestä - oli vähän tarpeettoman hienot viinilasit kaapissa parikymmentä vuotta. Nyt vasta kaivanut niitä satunnaisesti esiin, kun puolet elämästäni olen jo poissa kotoa asunut.
Niin ja siis äitini oli keittiöalan ihmisiä ennen eläkkeelle päästyään, joten siinä varmaan osa syy kunnollisten keittiö- ja siivousvälineiden tarpeellisuuden priorisoinnissa.
Ostan siivousvälineet (pölynimuri, pesuaineet, pesusienet, mikrokuituliinat, vessaharjan...) ja kunnolliset hyvälaatuiset ruuanlaittovälineet, veitsisarjan ja sakset. Maksan myös petivaatteet ja nuoren valitsemat lakanat ja pyyhkeet.
Tämä on nyt oikea aika antaa nuoren harjoitella itsenäistymistä ja miettiä itse, mitä hän kämppään tarvitsee. Emme sentään elä jossain erämaassa, jossa on katastrofi, jos jotain tarpeellista ei kotona sitten olekaan. Puuttuvat tavarat voi käydä ostamassa myöhemmin, ja näin nuori oppii suunnittelua.
Toki vanhemmat voivat sitten halutessaan auttaa nuoren miettimien tavaroiden maksamisessa.
Kolmen jo omilleen muuttaneen nuoren aikuisen äiti
Kummankin lapsen kanssa sovittiin euromäärä, paljollako avustan, ja exältä loput. Saivat itse päättää, mitä IKEA:sta haluavat minun kustantavan, ja yhdessä käytiin hakemassa, Hei-kortilla maksoin.
Sänkyä, peittoa, astioita jne.
Jestas mitä kommentteja, joko (piilo)vittuilua tai sitten törkyturpailua tai niin kovin kovin vakavasti otettua paatosta, relatkaa mammat hieman!
Se, että vanhempi miettii ostoslistaa pois muuttavalle ei ole synonyymi sille ettei nuori itse sitä osaisi tai pystyisi tekemään (saati ettei saisi tehdä) tai ettei hän ollenkaan siihen osallistuisi. Aika luonnollista vanhemman asiaa pohtia, iso asia ja muutos elämässä hällekin ja varmasti suuri osa haluaa silloin siinä muutoksessa mukana olla ja omalta osaltaan tukea ja auttaa, myös hankintapuolella.
Kitkerää väkeä täällä, vuodesta toiseen.
Saa ottaa kotoa mukaan mitä haluaa.
Olen sanonut että voin kustantaa Ikeasta mitä tarvitsee.
Se on hänen kotinsa, hän tavarat sinne hankkii, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Kummankin lapsen kanssa sovittiin euromäärä, paljollako avustan, ja exältä loput. Saivat itse päättää, mitä IKEA:sta haluavat minun kustantavan, ja yhdessä käytiin hakemassa, Hei-kortilla maksoin.
Sänkyä, peittoa, astioita jne.
Mikä on hei-kortti?
Ap: jospa laittaisit nuoren miettimään tätä asiaa. Omat lapseni ovat olleet ihan selvillä siitä mitä ensiasuntoon tarvitaan sekä myöskin tarvittavien tavaroiden hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä kommentteja, joko (piilo)vittuilua tai sitten törkyturpailua tai niin kovin kovin vakavasti otettua paatosta, relatkaa mammat hieman!
Se, että vanhempi miettii ostoslistaa pois muuttavalle ei ole synonyymi sille ettei nuori itse sitä osaisi tai pystyisi tekemään (saati ettei saisi tehdä) tai ettei hän ollenkaan siihen osallistuisi. Aika luonnollista vanhemman asiaa pohtia, iso asia ja muutos elämässä hällekin ja varmasti suuri osa haluaa silloin siinä muutoksessa mukana olla ja omalta osaltaan tukea ja auttaa, myös hankintapuolella.
Kitkerää väkeä täällä, vuodesta toiseen.
On niitäkin äitejä, jotka ei ymmärrä, ettei se enää ole hänen hommansa. Minun äitini oli yksi näitä, jotka yritti kontrolloida elämääni pitkälle aikuisuuteen. On vain hyvä herätellä, että tässä vaiheessa ratissa pitäisi olla nuoren aikuisen itsensä.
Ostettiin
-sänky
-vuodesohva
-lakanat
-tyynyt ja peitot
-pöytä ja tuolit
-pikkupöytä
-veitset, sakset, kauha, paistinlasta
-pyyhkeet kylppäriin ja keittiöön
-lautaset, aterimet, lasit
-verhot, pari sisustustaulua
Vähitellen hankittiin kaikki, nuori itse valitsi.
Sänky, imuri, siivousvälineet/aineet, astioita, parit kattilat ja paistinpannu+veitset, leivänpaahdin, TV, ruokapöytä+pari tuolia, sohva, matto tai pari, maustekaapin täytettä, hyllyllä, pari kylpypyyhettä, käsipyyhkeitä myös.
Siinä jotain mitä me hankimme, nuori itse makutuomarina.
Oma äitini osti minulle keittiötarvikkeet, astiat ja liinavaatteet jo vuosia ennen kuin muutin kotoa. 25 vuotta myöhemmin osa on vielä avaamattomissa paketeissa, osan jätin exälle, osa mennyt käyttämättömänä kiertoon. Iso osa tavaroista ei vastannut yhtään omia käyttötarpeita (esim. 12 henkilölle kokelma erilaisia alkoholilaseja, sokerikippoja ja kermanekkoja, kastikekippoa, juhla-astioita). Omat lapset lähestyvät omilleen muutyoa ja en aio osraa mitään valmiiksi. Tarjoan rahallista apua, voin lähteä ostoksille mukaan jne. mutta valinta mitä ja millaista on heidän.
Esikoiselle hankin lopettavalta pitopalvelulta kaikenlaista keittiötavaraa astioista kodinkoneisiin. Kysyin, mitä haluaa ja sen mukaan ostin. Soluasuntoon ei ollut mitään järkeä ostaa kalliita astioita. Osa näistä siirtyi sitten nuoremmalle lapselle, kun esikoinen pääsi asumaan yksin. Kummallekin ostin kaikki siivousvälineet imurista vessanpesuaineisiin asti. Tekstiilejä olin ostanut hyvistä tarjouksista jemmaan, siitä saivat valita mieleiset. Huonekalut valitisivat itse ja osan niistä maksoivat omista rahoistaan. Sisustamisesta saivat päättää tietenkin itse, jos jotain ostin, niin kysyin etukäteen luvan. Varsinkin nuorempi lapsi oli hyvin tarkka, että hänen kotiin ei tule mitään sellaista mitä hän itse ei päätä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt oikea aika antaa nuoren harjoitella itsenäistymistä ja miettiä itse, mitä hän kämppään tarvitsee. Emme sentään elä jossain erämaassa, jossa on katastrofi, jos jotain tarpeellista ei kotona sitten olekaan. Puuttuvat tavarat voi käydä ostamassa myöhemmin, ja näin nuori oppii suunnittelua.
Toki vanhemmat voivat sitten halutessaan auttaa nuoren miettimien tavaroiden maksamisessa.
Kolmen jo omilleen muuttaneen nuoren aikuisen äiti
No minä taas ajattelen, ettei se haittaa jos on valmiina kattila, paistinpannu, ruokailuvälineet ja joku veitsi ja muki ja lautanen mukaan otettavaksi alkuun. Eivät varmaankaan meidänkään lapset muuta vasta töihin päästyään, eikä kerralla ole minullakaan mahdollista noita ostaa.
En mitään. Nuoret on ihan itse suunnitelleet hankinnat. Se on katsos se juttu kun itsenäistytään. Toki autan jos jotain ei löydy tai tarvitsee rahaa. Ja muutossa tietenkin autetaan.