Lista: mitä olette hankkineet nuorelle ensiasuntoon?
Kommentit (55)
Kyllä nuori osaa itse jo kaikki isommat haluta. Yleensä sitä on liikaa ja liian kalliilla. Niinpä en osta isompaa. Kaikkien pitää aloittaa vähästä ja oppia rahankäyttöä, säästämistä, pettymysten kestämistä... ostetaan siis aloituspaketti:
sänky (jos ei ota kotoa mukaan kapeaa sänkyä)
kahvinkeitin
kattila
kasari
paistinpannu
neljä matalaa ja syvää lautasta, juomalasia, veistä, haarukkaa, lusikkaa, kahvilusikkaa
siivilä
paistinlasta
pannulaput
pannualunen
kaksi eri kokoista kauhaa
kokkiveitsi
hedelmäveitsi
pari tarjoilukulhoa
kahvikupit 4 kpl
uunivuoka
imuri
moppisysteemi
hammasmuki
pyykkikori
4 isoa pyyhettä (voi olla pyykissä +vierasvara)
4 kasvopyyhettä
8 käsipyyhettä (vieraat ja useammin vaihto)
2 aluslakanaa
2 pussilakanaa
4 tyynyliinaa (meillä vaihdetaan useammin nämä)
päiväpeitto
2 tyynyä
peitto
verhot
Lisäksi ns. tukipaketti:
roskapusseja
biojätepusseja
tiskirättejä
tiskiharja
yleispesuaine
mikrokuituliinoja
pyykinpesuaine
pyykkietikka
pesupussit
tiskiaine
käsisaippua
hammasharja
hammaslankaa
hammastahna
shampoo
hoitoaine
suihkusaippua
suodatinpusseja
vessapaperia
alumiinifoliota
leivinpaperia
suolaa
pippuria
grillausmaustetta
kahvia
teetä
sokeria
Ja kaiken muun voi hankkia pikkuhiljaa, joko sukulaisilta saatuna, kirpparilta tai kaupasta, omalla rahalla.
Jokinlainen työkalusetti on hyvä olla olemassa.
Arabian Koko-astiasto kuudelle hengelle ja Hacmann-eterimet kuudelle hengelle. Säästetty satanen kuussa osakkeisiin syntymästä asti samoin maksettu n. 15 euroa/kk sairaskuluvakuutusta siltä varalta jos sairastuvat vakavammin ja saavat molemmat ne osakkeet ja sairaskuluvakuutukset mukaansa kun muuttavat kotoa. Lapselle/nuorelle tuollainen sijoituspohjainen sairaskuluvakuutus aika tärkeä kun ei vielä muuta varallisuutta, ansiosidonnaista sairaspäivärahaa tai eläkettä ole kertynyt jos sattuu sairastumaan. Kevään osingoista ja kesätyötuloista saavat sitten itse maksaa opiskelija-asuntonsa vuokravakuuden ja vuokrat ja asumis- ja elämiskulut kesä- ja viikonlopputyötuloilla, osinkotuloilla, opintotuella ja asumistuella. On suunniteltu nuorten kanssa että selviäisivät ilman opintolainaa opinnoistaan.
Jos haluat juttuja lapselle ostaa, niin menkää vaikka yhdessä perus markettiin ja maksat sitten lapsesi valitsemat jutut esim. Perus keittiövälineet, siivous/astianpesuvälineet ja aineet (nää voi tulla yllättävän kalliiksi).
Näin kerran kaupassa ennen koronaa kun joku oli selkeäati kotoamuuttavan lapsensa kanssa hankkimassa hänelle perusjuttuja. Yhdessä niitä katselivat mutta lapsi päätti millaiset halusi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori osaa itse jo kaikki isommat haluta. Yleensä sitä on liikaa ja liian kalliilla. Niinpä en osta isompaa. Kaikkien pitää aloittaa vähästä ja oppia rahankäyttöä, säästämistä, pettymysten kestämistä... ostetaan siis aloituspaketti:
kahvinkeitin
kattila
kasari
paistinpannu
neljä matalaa ja syvää lautasta, juomalasia, veistä, haarukkaa, lusikkaa, kahvilusikkaa
siivilä
paistinlasta
pannulaput
pannualunen
kokkiveitsi
hedelmäveitsi
pari tarjoilukulhoa
kahvikupit 4 kpl
uunivuoka
imuri
moppisysteemi
hammasmuki
pyykkikori
4 kasvopyyhettä
2 aluslakanaa
2 pussilakanaa
päiväpeitto
2 tyynyä
peitto
verhotLisäksi ns. tukipaketti:
roskapusseja
biojätepusseja
tiskirättejä
tiskiharja
yleispesuaine
mikrokuituliinoja
pyykinpesuaine
pyykkietikka
pesupussit
tiskiaine
käsisaippua
hammasharja
hammaslankaa
hammastahna
shampoo
hoitoaine
suihkusaippua
suodatinpusseja
vessapaperia
alumiinifoliota
leivinpaperia
suolaa
pippuria
grillausmaustetta
kahvia
teetä
sokeriaJa kaiken muun voi hankkia pikkuhiljaa, joko sukulaisilta saatuna, kirpparilta tai kaupasta, omalla rahalla.
Anteeksi, mutta tuoko nuori sitten vaatteensa sinulle pesuun kun omillaan asuu? Ja pyllynkin käyt ehkä pyyhkimässä?
En ymmärrä, miksi pitää ostaa kaikki valmiiksi. Ja en siis veetuile, ihan vilpittömästi ihmettelen, miksi joku haluaa lapsensa puolesta tehdä nämä hankinnat. Ihan epäterve vanhempi-lapsi -suhde, jos kahviakaan ei ole lapsella kaapissa ilman että vanhempi sitä ostaa.
Oma lapseni pyysi yo lahjaksi sukulaisilta ja ystäviltä valitsemiaan astioita ja keittiötavaroita. Isovanhemmat auttoi myös paljon. Autoimme asunnon hankinnassa, sisustuksessa ja muutossa. Muutti toiseen kaupunkiin opintojen perässä. Otti myös mukaansa omasta vanhasta huoneestaan tavaroita.
Ajan kanssa on täydentänyt hankintoja. Aina ei tiedä mitä edes tarvitsee ennen kuin on hetken omassa kodissa asunut.
Itse muistan saaneeni lapsuudenkodistani mukaan hiustenkuivaajan eli föönin. On minulla edelleen, mies on kerran vaihtanut siihen virtajohdon. On noin 29-30 vuotta vanha.
Minulla on välillä ollut muitakin hiustenkuivaajia, mutta nykyiset hajoaa muutamassa,vuodessa.
Petivaatteet taisin saada myös; muutin kalustettuun opiskelija-asuntoon.
Mä asuin kotona ja säästin tavaroihin itse. Suurin osa niistä onkin edelleen käytössä, siis 20 vuotta myöhemmin. Tosin astiat alkaneet hajoilemaan.
Minä ainakin ihan itse suunnittelin ja toteutin hankinnat huonekaluista keittiön tarvikkeisiin ja siivousvälineisiin. Vanhemmat maksoivat näistä kyllä osan ja muuttopäivänä äiti maksoi prismassa vielä ensimmäiset kauppaostoksetkin jotka sisälsivät mausteita, jauhoja ja muita peruselintarvikkeita.
En olisi halunnut että vanhemmat olisivat minulle listan tehneet ja itse asiassa huomaan että joissain asioissa kuuntelin äidin ”kyllä joka kodissa pitää tuote X olla” neuvoja ja nyt minulla on sitten ollut 8 vuotta käyttämättömänä mm. juustohöylä, iso tarjoiluvati, kahvikupit (käytän vain mukeja) ja erilaisia kippoja. Tarpeet ovat erilaisia ja vaikka oma äitini suurperheessä maalaistalossa ei tule toimeen ilman tiettyjä tavaroita ei tarkoita sitä että minä yksin asuvana, sushi/noutoruoka/muotidieetti-syöjänä tarvisin pataa karjalanpaistia varten.
Ikää siis 28 ja on vielä mielessä 8v sitten muutto omilleen.
Pienenä piristeenä kerron: lähdin maailmalle matkalaukun kera. Laukussa oli omat vaatteeni, sekä 2 aluslakanaa, yksi pitsireunainen päällyslakana ja 2 tyynyliinaa. Vuosi oli 1970.
Vierailija kirjoitti:
Pienenä piristeenä kerron: lähdin maailmalle matkalaukun kera. Laukussa oli omat vaatteeni, sekä 2 aluslakanaa, yksi pitsireunainen päällyslakana ja 2 tyynyliinaa. Vuosi oli 1970.
Itse lähdin vuonna 1982 mukanani vaatteideni lisäksi kattila, täkki, tyyny ja liinavaatteet. Siinä kaikki mitä mukaani sain, ja hyvin on pärjätty.
Itse en saanut mukaani yhtään mitään eikä muutenkaan mitään apua sen jälkeen. Olenkin nyt pikku hiljaa ostellut omille lapsilleni peruskeittiövälineistöä ja liinavaatteita. Autan elämän alkuun, kun se aika tulee.
Meinataan mennä Ikeaan ja ostaa kaikki perusasiat sieltä. Nuori valitsee, me maksamme. Jotain ehkä myös hankitaan Torista käytettynä ja jotain saa ottaa kotoa mukaansa.
Me saimme aikanaan myös vanhemmiltamme mukaan tavaraa, uutena ja käytettynä. Miksi en auttaisi omaa lastani elämän alkuun?
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä kommentteja, joko (piilo)vittuilua tai sitten törkyturpailua tai niin kovin kovin vakavasti otettua paatosta, relatkaa mammat hieman!
Se, että vanhempi miettii ostoslistaa pois muuttavalle ei ole synonyymi sille ettei nuori itse sitä osaisi tai pystyisi tekemään (saati ettei saisi tehdä) tai ettei hän ollenkaan siihen osallistuisi. Aika luonnollista vanhemman asiaa pohtia, iso asia ja muutos elämässä hällekin ja varmasti suuri osa haluaa silloin siinä muutoksessa mukana olla ja omalta osaltaan tukea ja auttaa, myös hankintapuolella.
Kitkerää väkeä täällä, vuodesta toiseen.
Sanopa muuta. Tämä on tätä täällä lähes aina. Niin kuin itsenäistyminen edellyttäisi jopa jokaisen tiskirätin ostamista itse. Itse olen aivan eri mieltä: Eka kämppään kodin perusjutut nuorelle valmiiksi. Se on periaatteeni.
Vierailija kirjoitti:
s********** Et siis osta "mitään isompaa"
Tuossahan on melkeen kaikki
Vierailija kirjoitti:
Meinataan mennä Ikeaan ja ostaa kaikki perusasiat sieltä. Nuori valitsee, me maksamme. Jotain ehkä myös hankitaan Torista käytettynä ja jotain saa ottaa kotoa mukaansa.
Me saimme aikanaan myös vanhemmiltamme mukaan tavaraa, uutena ja käytettynä. Miksi en auttaisi omaa lastani elämän alkuun?
En ymmärrä näitä IKEA-hulluja,ilmanaikuista roinaa kannetaan kassikaupalla.
Ostaisitte kunnollista,ei tarvitse heti uusia.
Ei kestä. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saimme aikanaan myös vanhemmiltamme mukaan tavaraa, uutena ja käytettynä. Miksi en auttaisi omaa lastani elämän alkuun?En ymmärrä näitä IKEA-hulluja,ilmanaikuista roinaa kannetaan kassikaupalla.
Ostaisitte kunnollista,ei tarvitse heti uusia.
Kuule, lautaset, kulhot, lasit, haarukat, veitset, ruoanlaittoastiat jne ovat Ikeassa erittäin kestäviä ja laadukkaita. Hinta on murto-osa ns. merkkituotteista ja kaikki löytyy samasta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kahvinkeitin
kattila
kasari
paistinpannu
siivilä
paistinlasta
pannulaput
pannualunen
kokkiveitsi
hedelmäveitsi
pari tarjoilukulhoa
kahvikupit 4 kpl
uunivuoka
imuri
moppisysteemi
hammasmuki
pyykkikori
4 kasvopyyhettä
2 aluslakanaa
2 pussilakanaa
päiväpeitto
2 tyynyä
peitto
verhotLisäksi ns. tukipaketti:
roskapusseja
biojätepusseja
tiskirättejä
tiskiharja
yleispesuaine
mikrokuituliinoja
pyykinpesuaine
pyykkietikka
pesupussit
tiskiaine
käsisaippua
hammasharja
hammaslankaa
hammastahna
shampoo
hoitoaine
suihkusaippua
suodatinpusseja
vessapaperia
alumiinifoliota
leivinpaperia
suolaa
pippuria
grillausmaustetta
kahvia
teetä
sokeriaJa kaiken muun voi hankkia pikkuhiljaa, joko sukulaisilta saatuna, kirpparilta tai kaupasta, omalla rahalla.
Anteeksi, mutta tuoko nuori sitten vaatteensa sinulle pesuun kun omillaan asuu? Ja pyllynkin käyt ehkä pyyhkimässä?
En ymmärrä, miksi pitää ostaa kaikki valmiiksi. Ja en siis veetuile, ihan vilpittömästi ihmettelen, miksi joku haluaa lapsensa puolesta tehdä nämä hankinnat. Ihan epäterve vanhempi-lapsi -suhde, jos kahviakaan ei ole lapsella kaapissa ilman että vanhempi sitä ostaa.
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta minusta oli ihan valtavan mukavaa mennä lapsen kanssa kauppaan ja ostaa ruoka- ja päivittäistarvikkeita lapsen kaapit täyteen. Onneksi se sopi lapsellekin. Miksi sinä arvostelet asiaa, jonka vanhempi haluaa tehdä ihan omaksi ilokseen? Kieltäydytkö sinä, jos oma lapsesi haluaa ilahduttaa sinua jollain tavalla? Etkö osaa ajatella, että lapsi saa iloa tehdessään jotain sinua hyödyttävää?
Aika paljon kaikkea hyödyllistä tuli ylioppilaslahjaksi ja joululahjaksi. Astioita, kattiloita, ruuanlaittovälineet, veitset, leikkuulaudat yms.
Muuttoa varten ostettiin pölynimuri ja siivousvälineet, jotta saatiin tehtyä muuttosiivous. Lisäksi nuoret ostivat etukäteen itse sängyn ja petivaatteet. Pimennysverhot ommeltiin kyllä heti, kun oltiin päästy käymään asunnossa.
Muuttopäivänä käytiin ostamassa yhdessä ensimmäiset ostokset uuteen kotiin, vessapaperia, ruokaa jne. Nuoret sitten pikkuhiljaa ostivat mitä tarvitsivat.