Jos olisit työtön, ottaisitko vastaan mitä tahansa työtä?
Olisiko mikä tahansa työ sinulle työttömyyttä parempi vaihtoehto?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka olisi pieni, tekisin enemmän töitä. Almuilla en elelisi.
Voi kesälapsi kun et todellisuudesta tajua. Ei se sinusta olisi kiinni vaan työvuorosuunnittelijoista paljonko sinä teet.
Jos mikään työnantaja ei todella antaisi ylitöitä, pitäisi tehdä hommia useammalle työnantajalle. Almuilla en elelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kesälapsi kun et todellisuudesta tajua. Ei se sinusta olisi kiinni vaan työvuorosuunnittelijoista paljonko sinä teet.
Jos mikään työnantaja ei todella antaisi ylitöitä, pitäisi tehdä hommia useammalle työnantajalle. Almuilla en elelisi.
Sitä juuri tarkoitan että lopulta et itse sitä päätä. Sitten kun jokainen käyttämäsi työnantaja laittaa listaa vain viikonloppua niin sinä et yhtään sen enempää tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä juuri tarkoitan että lopulta et itse sitä päätä. Sitten kun jokainen käyttämäsi työnantaja laittaa listaa vain viikonloppua niin sinä et yhtään sen enempää tee.
Ei muuta kuin y-tunnus kehiin ja oman alan yrittäjäksi. Saat tehdä 24h vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Todellakin päätät itse kaiken. Rahaa tulee kuin saavista kaatamalla.
Olen työtön, ei tarvitse jossitella.
Saan vilkkuvista valoista herkästi migreenin, joten en ehkä ottaisi vastaan hommia tietyömaalta (ne varoitusvalot!) tai tiskijukkana. Ajokorttia ei ole, olen valmis kyllä hankkimaan jos työnantaja kustantaa, mutta mitään hyvää kuskia minusta tuskin tulee.
Hoitoalan hommissa menee raja. Miksi ihmeessä minun, teknisellä alalla ikänsä työskennelleen matikkaneron, pitäisi hoitaa ihmisiä? Ihanko vain siksi kun olen nainen ja homman siksi oletetaan sopivan minulle? Mieluummin menen vaikka vankilaan. (Mainittakoon, että en myöskään koskaan hakenut lääkikseen, vaikka sitä tyrkytettiin kun olen niin lahjakas. Ei vain ihmiskropat kiinnosta, tai valittavat potilaat.)
Mutta puhelinhaastattelut tai -myynti, siivous, hyllytys kaupassa, suurkeittiö, varastotyö, joku kokoonpanohomma tehtaassa, tällaiset olisivat ok. En vain ole päässyt niihin! Olen 61-vuotias, joten kai työnantaja katsoo ettei kroppani kestäisi, missä voi kyllä olla oikeassakin. Minulla ei noista ole kokemusta kuin toimistosiivous joku 40 vuotta sitten, jolloin työn tahti oli paljon leppoisampi kuin nykyään.
Sitä mietin, pitäisikö ruveta yksityisesti opettamaan ns. matematiikkaa. Pitäisi vain ensin opetella, mitä se nykyään on. On käsittääkseni palattu taas matematiikasta laskentoon, ja kaikki tehdään laskimella tai jollain valmiilla ohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Sori mutta en ole opiskellut maisterin tutkintoa siksi että voisin mennä johonkin sellaiseen duuniin joita tein lukio- ja opiskeluaikana. Aika aikansa kutakin.
Olisin kyllä valmis laajentamaan käsitystä omasta alasta ja tekemään vähän oman alan suuntaista / arvoani alempaa työtä, mutta en mitään sellaista mitä voi kuka tahansa elämänkoululainen tehdä. Omalta alaltani voisin toki tehdä myönnytyksiä esim. siinä että kelpaisi myös pätkät tai vähemmät tunnit jos työttömyys olisi toinen vaihtoehto.
näin kin on. kaverilla 2 tutkintoa, akateeminen, opintolainat. tykkäri valisi hänelle kouluavustaja työn. kouluteumpi kuin se opettaja. pakko ottaa työ. arvaa että on turhautunut,
Mitä tuo tuollainen kouluavustaja oikein tekee? Omana kouluaikanani ei sellaisia ollut, niin ei ole kokemusta. Haittaako, jos inhoaa lapsia, vai onko se jopa eduksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin y-tunnus kehiin ja oman alan yrittäjäksi. Saat tehdä 24h vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Todellakin päätät itse k
Miten ne asiakkaat hankitaan?
Yrittäjyydessä on paljon muutakin kuin oman alan osaaminen. Kampaaja ehkä hankkii asiakkaat niin, että vuokraa liiketilan ja pistää ikkunoihin teipit, että tässä on kampaamo. Mutta miten toimii rakennuspiirtäjä tai kielenkääntäjä tai koodari?
En ottaisi kun työtä mitä pystyn tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin y-tunnus kehiin ja oman alan yrittäjäksi. Saat tehdä 24h vuorokaudessa vuod
Voi etsiä tarjouskilpailulja, mutta yleensä esim. Hilmasta on tosi vaikea saada sillä myös kokemuksesta tulee pisteitä.
En pystyisi tekemään mitä työtä vaan. Terveys estää, eikä ole ajokorttia.
Olen työtön. Olen tehnyt nuorena ennen opiskeluja ja myöhemmin nuorena opiskelijana niin sanottuja paskaduuneja matalapalkka-aloilla. Sen jälkeen olen kouluttautunut kahden korkeakoulututkinnon verran, työkokemusta vastaavista töistä yli 20v. Viimeisimmän työttömyysjakson katkaistakseni tein vuorotyötä tuotannossa. Työt loppui hiipuneen kysynnän takia (määräaikainen vuorkatyö) loppusyksystä. Jos työsuhdetta olisi jatkettu olisin joutunut kieltäytymään, terveys alkoi pettää. Siksi ei, en hakisi mitä tahansa koska en niihin kykenisi. Minusta ei olisi lasten kanssa työskentelemään, eikä joku telemarkkinointi tai vastaavat provikalla tehtävät laillistetut huijaukset ole työtä.
Moni lähestyy kysymystä väärästä näkövinkkelistä. Joka ikäryhmässä on työuran alkupuolella joko ennen opintoja tai opintojen aikana työvoimaa tekemään osa-aikaisia vähäistä osaamista/koulutusta vaativia, matalasti palkattuja töitä. Jos koulutettujen, oman alansa osaajien eli ammattilaisten oletetaan "nöyrtyvän" työttömänä eli kakkosluokan kansalaisena tekemään kyseisiä töitä niin niitä ei enää riitä nuorille ja opiskelijoille. Mistäs he sitten saavat edes sen ensimmäisen kosketuksensa työelämään? Lisäksi, palkalla ei tule toimeen tässä maassa koska työt on yleensä lähtökohtaisesti osa-aikaisia eli opiskelijalle tai vajaatyökykyiselle soveltuvia. Osatyökykyiset ovat entistäkin huonommassa asemassa työmarkkinoilla jos osa-aikatöitä ei enää löydy, Isompi ongelma on, että kyseiset työt ei tuo mitään uutta kansantalouteen. Toki niillä on oma tärkeä merkityksensä mutta niillä ei saada ostovoimaa lisättyä eikä saada lisää euroja valtiontuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Sori mutta en ole opiskellut maisterin tutkintoa siksi että voisin mennä johonkin sellaiseen duuniin joita tein lukio- ja opiskeluaikana. Aika aikansa kutakin.
Olisin kyllä valmis laajentamaan käsitystä omasta alasta ja tekemään vähän oman alan suuntaista / arvoani alempaa työtä, mutta en mitään sellaista mitä voi kuka tahansa elämänkoululainen tehdä. Omalta alaltani voisin toki tehdä myönnytyksiä esim. siinä että kelpaisi myös pätkät tai vähemmät tunnit jos työttömyys olisi toinen vaihtoehto.
näin kin on. kaverilla 2 tutkintoa, akateeminen, opintolainat. tykkäri valisi hänelle kouluavustaja työn. kouluteumpi kuin se opettaja. pakko ottaa työ. arvaa että on turhautunut,
Missä tilanteessa työkkäri valitsee työttömälle työn? Eihän sieltä mitään työhönosoituksia tule. Jos itselle alettaisiin moista ehdotella karenssin uhalla niin sehän tarkoittaisi jatkuvaa saikkua. Kuka sen todentaa onkoflunssa, migreeni, selkäkipu tai vatsaflunssa vai ahdistunko vain melussa ja tarvitsen saikkua. Siinä ympäristössä jokainen kohta valitettavasti toteutuisi :(
Vierailija kirjoitti:
siisti tyyppi kirjoitti:
Vieläkö ISS:llä pitää tehdä palkattomia ylitöitä? Siellähän kuulemma on työaika mitoitettu liian pieneksi suhteessa työmäärään. En menis semmoiseen hommaan.
Tuo "ylityö" on liukuva käsite siivousalalla. Sinulle on laskettu tietyt alueet/neliöt, mitkä tulee siivota annetun työajan puitteissa. Siitä huolimatta, jos joku on poissa, oletetaan sinun siivoavan myös poissaolevan alueita ilman mitään ylimääräisiä korvauksia.
Mielestäni kaikki ylimääräinen työ, omien töiden lisäksi on ylityötä, mutta siivousalalla katsotaan sen sisältyvän annettuun työaikaan. Siinähän sitten juokset kahden ihmisen työt, yhden ihmisen palkalla. Tämä on varmasti yleistä myös joillakin muillakin aloilla.
Voi laskea ja olettaa työnantaja mitä tahansa mutta minä teen omalla työajalla omat vastuualueet en ylimääräistä. Jos joku katsoo asiakseen kiukutella ja huutaa aikuiselle ihmiselle niin sillehän en mitään mahda, tyhmyyttä kun ei muista saa kitkettyä. Joskus nuorempana kaupanalalla yksi myymäläpäällikkö luuli olevansa oikeutettu huutamaan työntekijöille. Mulle ei huutanut enää sen jälkeen kun käänsin sille selkäni ja kävelin pois. Mulla oli työt kesken, minkään pienimunasen idiootin kitinää en töissä sen enempää kuin vapaa-ajalla kuuntele. Tuplapalkalla olis voinut keskustella asiasta XD
En mielellään ottaisi vastaan mitään hoitotyötä, tai lapsiin, koululaisiin liittyvää työtä, koska lapsia ei nykyään enää kasvateta.
Kaikki muu työ käy kuten siivous, vihertyö, kauppan kassa, hyllyttäjä, postinjakelu, toimistotyöt, remonttiapulainen, jätehuolto, kiinteistön hoito, kulttuuriasistentti, tapahtuma-asistentti, laskutus, kirjanpito vain joitakin mainitakseni.
Palkan suuruudella ei ole väliä, kunhan ei tarvitse olla työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
En.
"Arvoani alempaa", elämänkoululainen..
juupa juu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tekisin melkein mitä vaan. Teette te muutkin vielä, tuilla makaamisen ajat alkaa olla ohi. Kun nälkä tulee, paskantärkeys loppuu.
Tuskinpa kyse on mistään paskantärkeilystä, vaan ihan siitä että kun on nähnyt aikaa ja vaivaa kouluttautua, olisi mukava saada siitä joku kohtuullinen hyötykin. Vähemmän koulutusta vaativiin töihin olisi päässyt ilman itsensä rasittamista kouluttautumalla korkealle.
No kuule kun olet niin hyvä ja pätevä, mikset ole töissä? Olet juuri niin hyvä kun millaisen työn saat, et yhtään parempi.
Sulta on ilmeisesti mennyt kokonaan ohi tai ainakin jäänyt ymmärtämättä että ollaan massatyöttömyydessä eikä työpaikkoja vain ole kaikille halukkaille. Sulta on selvästi mennyt myös ohi räikeä j a vallitseva ikäsyrjintä. Koulutetut ja työkomeusta omaavat (työttömät) ovat yleensä neljä-, viisi-, ja kuusikymppisiä. Nelikymppinen voi vielä ylipääntänsä tulla palkatuksi, viiskymppisellä on seinä vastassa ja kuuskymppinen voi ihan rauhassa odotella eläkepäiviä. Ei ole kyse mistään ylimielisyydestä tai muusta vastaavasta. Ja onko oikeasti kansantaloudellisesti mitään järkeä laittaa koulutettua kansanosaa pelkästään ikänsä takia vaihtamaan lapsille tai vnahuksille vaippoja 9e kulukorvauksella? Sehän on kaikki pelkkää miinusta valtion tuloissa. Minäkin olen korkeakoulututkinnon ja yhden amiskatutkinnon suorittanut viiskymppinen. Haen töitä, haen koulutuksiin mutten tule valituksi. En pääse edes haastatteluun. Onhan tässä käynyt mielessä että kouluttautuusi työkkärin rahoilla kuorma-autonkuljettajaksi mutta riittääkö sielläkään töitä. Ainakaan eläkeikää lähestyvälle.
Enpä nyt tiedä olisiko mitenkään järkevää suostua vaikkapa kirurgiksi tai lasten hoitajaksi päiväkotiin, koska ensimmäiseen ei ole koulutusta ja toiseen en autismini (sosiaaliset rajoitteet ja ääniyliherkkyys) pystyisi. Muutoinkin vähän kyllä kranttuilen. Onneksi olen parinkymmenen vuoden työurallani säästänyt rahaa sen verran paljon, ettei ole pakko lähteä p*rsettä myymään jos joku sellaista ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi tekemään mitä työtä vaan. Terveys estää, eikä ole ajokorttia.
No hommaa se ajokortti äläkänyt ainakaan sitä itke.
Vierailija kirjoitti:
En ja koska olen viisikymppinen, mitään työtä ei edes tarjota. Lisäksi puolisoni on jo eläkkeellä, eikä hän edes halua että käyn enää töissä. Elättää mielellään vaatimattoman vaimonkin.
Ihan hullua. Mulla ainakin 18 vuotta vielä tavoite-eläkeikään viisikymppisestä.