Paljonko jää palkasta ulosoton jälkeen?
Luin juttua kuinka paljon ihmisiä on joutunut ulosoton asiakkaiksi koronan vuoksi. Enkä ymmärtänyt lukemaan kun puhuttiin että uo voi viedä maksimissaan puolet tai 1/3 tai jättää suojaosan. Miten tämä oikeasti menee onko todella niin ettei ihmiselle jää kuin se suojaosa joka taisi olla~600? Entä jos vie aina puolet? Kymppitonnin palkastahan jäisi 5tonnia ,mutta tonnin palkasta 500. Sehän on pienempi kuin mikään sosiaalietuus..Miten helkkarissa sillä edes pitäisi elää? Ja miten ja kuka sen päättää viedäänkö puolet vai joku muu osa? Kertokaa uteliaalle.
Kommentit (16)
no jos ulosoton jälkee jää vähemmän kuin 500 muuhun kulutukseen niin kannattaa huolehtia ettei joudu ulosottoon.. Niin simppeliä se.
Ap siihen on olemassa laskuri. Harmi kun älysi ei riittänyt tämän asian omatoimiseen googlaamiseen.
Nyrkkisääntö, joka pätee useimpiin: ulosotto vie 1/3 nettopalkasta.
Suojaosaa ei tarvitse erikseen laskea ellei ole todella pienet tulot, ihan tuolla matematiikalla pärjää että 1/3 netosta. Ja jos on tosi suuret tulot niin sitten menee suhteellisesti enemmän.
Palkasta ei ulosoton jälkeen ainakaan pitäisi jäädä yhtään enempää kuin mitä työkkäristä + sossusta saisi nollatuloilla ja ilman ulosottoa.
Vierailija kirjoitti:
Palkasta ei ulosoton jälkeen ainakaan pitäisi jäädä yhtään enempää kuin mitä työkkäristä + sossusta saisi nollatuloilla ja ilman ulosottoa.
ja miksi pitäisikään. se ulosotto on vain siksi että sillä huolehditaan että ihminen maksaa jo ennakkoon kuluttamansa jutut.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä loppuun saakka. Miksi ulosottoon joutuva ihminen tekisi töitä enää sen jälkeen, jos hänelle jäisi vain saman verran rahaa kuin tt-tuella? Ja kun hän ei tekisi töitä, ei olisi mistä ulosmitata. Velat vanhenisivat ja velkojat jäisivät ilman saataviaan. 10-15 vuoden työttömyyden jälkeen työllistyminen olisi koko lailla mahdotonta, joten hän eläisi loppuelämänsä yhteiskunnan kustannuksella.
Sen sijaan kun hän saa pitää 2/3 nettotuloistaan, hänen kannattaa käydä töissä, maksaa velkansa ja kerryttää eläketurvaa. Velkojat saavat omansa ja hän tulee toimeen omillaan eikä yhteiskunnan tuilla.
Googlellakaan ei muuten löydy tarkkaa tietoa paljonko menee ja kenellä. On tietoa,että 1/3 osa menee mutta sitten kuitenkin lukee ,että enintään puolet ja yhden taulukon mukaan 1500 euron palkasta menisi 500e ja 2000 e palkasta 600e ihme sillisalaatti tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on se huono puoli, että velalliset eivät saa rahojaan ikinä, ja yhteiskunta elättää mut ja kaltaiseni hamaan loppuun, ja se on sun mielestä hyvä?
Toimeentulotukea voi hakea, jos ulosotto vie automaattisesti niin paljon ettei vuokran jälkeen jää edes 500 euroa (yksin asuva). Pätee vain "pakolliseen" ulosottoon, ei jos itse haluaa maksaa enemmän.
Tästä voi helposti laskea mitä jää palkasta ulosoton jälkeen
Ulosottolaskin
https://www.rotvallinreunalla.fi/laskurit/ulosotto_laskin.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä loppuun saakka. Miksi ulosottoon joutuva ihminen tekisi töitä enää sen jälkeen, jos hänelle jäisi vain saman verran rahaa kuin tt-tuella? Ja kun hän ei tekisi töitä, ei olisi mistä ulosmitata. Velat vanhenisivat ja velkojat jäisivät ilman saataviaan. 10-15 vuoden työttömyyden jälkeen työllistyminen olisi koko lailla mahdotonta, joten hän eläisi loppuelämänsä yhteiskunnan kustannuksella.
Sen sijaan kun hän saa pitää 2/3 nettotuloistaan, hänen kannattaa käydä töissä, maksaa velkansa ja kerryttää eläketurvaa. Velkojat saavat omansa ja hän tulee toimeen omillaan eikä yhteiskunnan tuilla.
Fun fact: Ulosoton jälkeen monet nimenomaan elävät yhteiskunnan tuilla, koska palkka ei enää riitä elämiseen.
Itse tienaan n. 2400€/kk bruttona, nettona n. 1900€ josta ulosotto vie 1/3. Nettotulot jäävät niin pieniksi, että joudun hakemaan toimeentulotukea, joka kattaa lähes kokonaan tuon summan mikä ulosottoon menee. Olen siis yksinhuoltaja ja minulla on yksi alaikäinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan n. 2400€/kk bruttona, nettona n. 1900€ josta ulosotto vie 1/3. Nettotulot jäävät niin pieniksi, että joudun hakemaan toimeentulotukea, joka kattaa lähes kokonaan tuon summan mikä ulosottoon menee. Olen siis yksinhuoltaja ja minulla on yksi alaikäinen lapsi.
Eli sulla jää 1267e/kk+lapsilisät (+elatusmaksu?)ja saat vielä toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuossakaan mitään järkeä ,että tavallaan yhteiskunta maksaa sinun velat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fun fact: Ulosoton jälkeen monet nimenomaan elävät yhteiskunnan tuilla, koska palkka ei enää riitä elämiseen.
Fun fact Tämähän tarkoittaa, että sinä ja minä maksamme veroina muiden ulosottoa
Luepa ulosottolaista.
Googlaa.