Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onhan se reilua että pitkään työtä tehneet saavat kunnon eläkkeen

09.04.2021 |

Eiks niin ?

Kommentit (215)

Vierailija
101/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläkkeestä kuuluisi jäädä säästöön lainkaan. En vieläkään käsitä, miksi eläkkeen pitäisikään olla iso.

Otan esimerkin: 4-henkinen perhe, nettotulot lapsilisineen 4800 Euroa. Eli keskipalkkaiset vanhemmat. Lasten elättämiseen menee minimissään 500 Euroa/lapsi, todellisuudessa usein enemmän harrastuskuluineen. Asuntolainalyhennys vaikka 900. Tämä tarkoittaa, että tuosta 4800 Eurosta jää 2900 Euroa muihin asumiskuluihin, huveihin, ruokaan, autoihin jne. Monet joutuu pitämään esim. kahta autoa työn takia. Jos nämä samaiset keskituloiset vanhemmat saisivat eläkettä aikanaan vaikka 1500 Euroa nettona, niin heillä olisi 3000 Euroa käyttää kuussa. Asunto velaton, ehkä vain yksi auto enää, ei elätettäviä. Heidän elintasonsa on vähintään yhtä hyvä noilla eläkkeillä kuin nuorempana velkaisena lasten elättäjänä.

Vierailija
102/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuositulot 63000 tällä hetkellä. Jos teen samalla palkkatasolla töitä 67-vuotiaaksi, saan eläkettä 2900 kuussa (Kevan arvio). Tällä hetkellä maksan eläkemaksuja n. 380 euroa kuussa ja eläkekertymää tulee n. 78 euroa. Jos saisin tuon 300 euroa sijoittaa itse parhaaksi katsomallani tavalla, siitä kertyisi jo ihan hyvä potti eläkeaikoja ajatellen.

Mutta nyt se menee, jonnekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan ole ajatellut jäädä eläkkeelle. Olen nyt nelikymppinen. Yritän löytää työn josta tulee elämäntapa. Varmaan yrittäjyyden kautta. Näen eläkkeelle jäämisen tietynlaisena pysähtymisenä. Suvussani on useampia henkilöitä jotka ovat alkaneet haaveilemaan eläkkeelle jäämisestä jo minun ikäisenä ja sitten kun viimein pääsevät eläkkeelle niin mitä tekevät, eivät mitään. Lopettavat viimeisenkin liikkumisen, kökkivät kotona ja katsovat televisiota. Se on sitten se ihana aika mitä ovat odottaneet. 🙄 Täytyy vaan pitää kroppa kunnossa että pystyy ja jaksaa. Itse en tuota halua kokea.

104/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan ole ajatellut jäädä eläkkeelle. Olen nyt nelikymppinen. Yritän löytää työn josta tulee elämäntapa. Varmaan yrittäjyyden kautta. Näen eläkkeelle jäämisen tietynlaisena pysähtymisenä. Suvussani on useampia henkilöitä jotka ovat alkaneet haaveilemaan eläkkeelle jäämisestä jo minun ikäisenä ja sitten kun viimein pääsevät eläkkeelle niin mitä tekevät, eivät mitään. Lopettavat viimeisenkin liikkumisen, kökkivät kotona ja katsovat televisiota. Se on sitten se ihana aika mitä ovat odottaneet. 🙄 Täytyy vaan pitää kroppa kunnossa että pystyy ja jaksaa. Itse en tuota halua kokea.

Onhan täällä fiksujakin mielipiteitä. Työn pitäisi  olla elämäntapa, työn ja vapaa-ajan raja mehdollisemman pieni kuten ennen maanviljelijän työ, kellosta ei katsottu milloin mentiin niittämään, taivaalle katsominen riitti.

Vierailija
105/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään työtä tehneet ehtivät kyllä vaivatta säästääkin itselleen eläkesäästöt. Pankit ovat suositelleet että jokaisella eläkkeelle jäävällä tulisi olla n. 200000 euron talletukset eläkepäivilleen mahdollisen asumis-, loma-asunto- ja autovarallisuuden lisäksi tai ilman sitäkin. Sen kokoisella varallisuudella pystyy pitämään saman elintason kuin mediaani-, keskituloisella on ollut ennen eläkkeelle jäämistäkin. Tuo kaksisataatuhatta on suositeltu käytettäväksi niin että nostaa vuodessa 10000 euroa 20 vuoden ajan tai 20000 euroa 10 vuoden ajan eläketulojen lisäksi. Minä sijoittaisin siitä 50000 euroa esim. Nordnetin osakesäästötilille kasvamaan joten sitten kun on käyttänyt ne 150000 euroa saattaa olla että tili on tuottanut niin hyvin että siellä on 100000 tai jopa se 200000 euroa tilin omilla tuotoilla kasvanutta pääomaa jos vanhaksi elää. Jos ei ole säästänyt rahoitusvarallisuutta niin voihan sen auton, asunnon tai mökin vielä eläkepäivillä vaihtaa ja ottaa uutta lainaa uuden ostoon tai myydä kokonaan pois. Meidän nuorempienkin kannattaa niitä eläkesäästöjä alkaa kerryttää tuolle osakesäästötilille niin kertyvät omilla tuotoillaan pikkuhiljaa. Siihen 200000 euroon tai itseasiassa vähän enempäänkin kannattaa tähdätä koska inflaatio. 

Vierailija
106/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mutta olen ikäisenäsi jäänyt pois ansiotyöstä osa-aikaiseksi freelanceriksi, yrittäjäksi, vuokranantajaksi ja osakesijoittajaksi varallisuuteni ja ammattitaitoni turvin. Neljänkympin jälkeen alkaa terveydelliset syyt ja jaksaminen painaa, lisäksi tein vielä nelikymppisenä ja vähän päälle kaksi lasta tässä downshiftatessani. Aion jatkaa työntekoa yrittäjä-/freelancerina n. 75-vuotiaaksi asti kuten vanhempanikin, jotka myöskin jäivät viisikymppisenä pois ansiotyöstä samaan tapaan kuin minäkin. 

Vierailija
107/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Säästäisin, jos olisi jotain josta säästää. Jos esim. työeläkemaksut eivät olisi niin korkeat, säästäminenkin onnistuisi paremmin. :)

Vierailija
108/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan täällä fiksujakin mielipiteitä. Työn pitäisi  olla elämäntapa, työn ja vapaa-ajan raja mehdollisemman pieni kuten ennen maanviljelijän työ, kellosta ei katsottu milloin mentiin niittämään, taivaalle katsominen riitti.

Suomi ei tosiaan ole enää agraariyhteiskunta. Useimmat tekevät työtä elääkseen, ei päinvastoin. Tai ainakin haluaisivat.

109/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei tosiaan ole enää agraariyhteiskunta. Useimmat tekevät työtä elääkseen, ei päinvastoin. Tai ainakin haluaisivat.

Muutos on ainoa pysyvä asia, kaikki on mahdollista.

110/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään työtä tehneet ehtivät kyllä vaivatta säästääkin itselleen eläkesäästöt. Pankit ovat suositelleet että jokaisella eläkkeelle jäävällä tulisi olla n. 200000 euron talletukset eläkepäivilleen mahdollisen asumis-, loma-asunto- ja autovarallisuuden lisäksi tai ilman sitäkin. Sen kokoisella varallisuudella pystyy pitämään saman elintason kuin mediaani-, keskituloisella on ollut ennen eläkkeelle jäämistäkin. Tuo kaksisataatuhatta on suositeltu käytettäväksi niin että nostaa vuodessa 10000 euroa 20 vuoden ajan tai 20000 euroa 10 vuoden ajan eläketulojen lisäksi. Minä sijoittaisin siitä 50000 euroa esim. Nordnetin osakesäästötilille kasvamaan joten sitten kun on käyttänyt ne 150000 euroa saattaa olla että tili on tuottanut niin hyvin että siellä on 100000 tai jopa se 200000 euroa tilin omilla tuotoilla kasvanutta pääomaa jos vanhaksi elää. Jos ei ole säästänyt rahoitusvarallisuutta niin voihan sen auton, asunnon tai mökin vielä eläkepäivillä vaihtaa ja ottaa uutta lainaa uuden ostoon tai myydä kokonaan pois. Meidän nuorempienkin kannattaa niitä eläkesäästöjä alkaa kerryttää tuolle osakesäästötilille niin kertyvät omilla tuotoillaan pikkuhiljaa. Siihen 200000 euroon tai itseasiassa vähän enempäänkin kannattaa tähdätä koska inflaatio. 

Totta kirjoitat. Olen ollut sijoittajana 50 vuotta ja kyllä viisaasti sijoittamalla omaisuus karttuu, pikavoittoja ei tule niiden tavoittelu johtaa velkakierteeseen.

Vierailija
111/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa nähdä pääsenkö itse eläkkeelle koskaan, kun niitä eläke-ikiä kokoajan nostellaan.

T: Mies alle 30v

5v sitten hain investointiin lainaa.

Pankinjohtaja kehotti tekemään enemmän velkainvestointeja.

"Et tule ikinä pääsemään eläkkeelle, sinulla on hyvinkin 20v aikaa maksaa lainaa!"

112/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa nähdä pääsenkö itse eläkkeelle koskaan, kun niitä eläke-ikiä kokoajan nostellaan.

T: Mies alle 30v

5v sitten hain investointiin lainaa.

Pankinjohtaja kehotti tekemään enemmän velkainvestointeja.

"Et tule ikinä pääsemään eläkkeelle, sinulla on hyvinkin 20v aikaa maksaa lainaa!"

Pankinjohtaja on ollut oikeassa, nykyisenlaisille eläkkeillä ei ole tulevaisuutta, järjestelmää täytyy muuttaa.

Investointeihin kannattaa käyttää velkavipua mutta on pidettävä huolta ja ymmärrettävä mihin investoi.

113/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Säästäisin, jos olisi jotain josta säästää. Jos esim. työeläkemaksut eivät olisi niin korkeat, säästäminenkin onnistuisi paremmin. :)

Nykyinen eläkejärjestelmä on tiensä päässä, joudutte luomaan uuden , muista pitää puolesi muutoksessa.

Vierailija
114/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen eläkejärjestelmä on tiensä päässä, joudutte luomaan uuden , muista pitää puolesi muutoksessa.

Jos EU sanoo ettei saada lisää velkaa niin loppuu eläkkeidenkin maksu. Työt yksityisellä puolella vähenee koko ajan ja sitä kautta valtion verotulot.

Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.

Vierailija
115/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vuositulot 63000 tällä hetkellä. Jos teen samalla palkkatasolla töitä 67-vuotiaaksi, saan eläkettä 2900 kuussa (Kevan arvio). Tällä hetkellä maksan eläkemaksuja n. 380 euroa kuussa ja eläkekertymää tulee n. 78 euroa. Jos saisin tuon 300 euroa sijoittaa itse parhaaksi katsomallani tavalla, siitä kertyisi jo ihan hyvä potti eläkeaikoja ajatellen.

Tuo 300 euroa menee nykyeläkeläisille. Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa, työttömyyskorvauksia vain 5 miljardia.

Vierailija
116/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Se nimenomaan on reilua. Harmi, että sitä reiluutta ei riitä meille nuoremmille. Me teemme paljon pidempiä työuria ilman sitä reilua eläkettä. Mutta nauttikaa te omistanne. Muistakaa laittaa kaikki palamaan, ettei perintöä jää vahingossakaan. Siihen löytyy paljon ohjeistusta.

Miksi olet noin katkera? Ja ilkeäkin osaat olla.   

117/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 300 euroa menee nykyeläkeläisille. Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa, työttömyyskorvauksia vain 5 miljardia.

Tässä on vahvat syyt romuttaa nykyinen eläkesysteemi ja rakentaa uusi. Tehkää kansalaisaloite niin saatte äänenne kuulumaan.

Vierailija
118/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeillä ja työttömyyskorvauksilla ei ole mitään tekemistä tai vaikutusta toistensa kanssa.

119/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Se nimenomaan on reilua. Harmi, että sitä reiluutta ei riitä meille nuoremmille. Me teemme paljon pidempiä työuria ilman sitä reilua eläkettä. Mutta nauttikaa te omistanne. Muistakaa laittaa kaikki palamaan, ettei perintöä jää vahingossakaan. Siihen löytyy paljon ohjeistusta.

Miksi olet noin katkera? Ja ilkeäkin osaat olla.   

Ei hän katkera ole mutta jollain tasolla kyvytön muuttamaan yhteiskuntaa, tekisi edes kansalaisaloitteen eikä nillittäisi täällä kuin pikkulapsi. Hän on aivan oikeassa nykyinen eläkesysteemi tarvitsee remontin.

120/215 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos EU sanoo ettei saada lisää velkaa niin loppuu eläkkeidenkin maksu. Työt yksityisellä puolella vähenee koko ajan ja sitä kautta valtion verotulot.

Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.

Tekoäly robotteja ohjelmoimaan tarvitaan satoja tuhansia työpaikkoja, työt vaihtuu.