Mitä eroa on sairaanhoitajan ja lähihoitajan työtehtävissä?
Kommentit (47)
Suurimman osa lääkkeiden annostelusta tekee ihan alalle kouluttautumattomat ihmiset ihan kotioloissaan. Sadat miljoonat lääkkeitä päivittäin nauttivat ihmiset muistavat miten paljon niitä pitää ottaa tai osaavat lukea sen purkin kyljestä. Jotkut jakelevat lääkkeitä myös perheenjäsenilleen. Miten tämä nyt on mahdollista? Ja miten se vaatisi opistokoulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat eivät saa antaa i.v eli suonensisäisiä lääkkeitä.
Perustason ensihoitajat ehkä, mutta ei kyllä muuten.
Ei saa perustason ensihoitjat antaa i.v lääkkeitä. Niitä saa antaa vain sairaanhoitajakoukutuksella + koulutusta + luvat.
Oho. Olen luullut, että perustason eh voi antaa. Eli ainoastaan hoitotason eh voi antaa? Eikös suoniyhteys ole tosi oleellinen juttu ambulanssityössä. Mitä ne perustason eh:t tekee?
Kiireettömiä siirtokuljetuksia enimmäkseen.
Riippuu työpaikasta todella vahvasti.
Esim. Meillä kotihoidossa lähärit tekevät enemmän asiakaskäyntejä, saikkarit tekevät enemmän toimistotyötä.
Asiakaskäynneillä sekä lähärit ja saikkarit tekevät samoja juttuja: perushoitoa, suihkutuksia, verensokerin ja verenpaineen mittausta, s.c. injektioita kuten insuliini, Klexane, Mircera jne, INR-CC -mittaukset verenohennuslääkkeitä varten, Virtsakatetrin ja suoliavanteiden vaihdot, lymfasidokset, haavahoidot, lääkkeiden jaot dosettiin jne.
Lääkeasioissa saikkareilla enemmän vastuuta ja lähärit konsultoivat näissä asioissa saikkareita, saikkarit taas konsultoivat lekureita.
Olen töissä vanhusten hoivakodissa sairaanhoitajana ja teen lähes samaa työtä kuin lähihoitajat, sen lisäksi minulle kuuluu "juoksevat asiat" esim. Lääketilausten tekeminen, sekä kausi-influenssarokotteiden antaminen ja lääkärin kierrolle osallistuminen. Ja lähihoitajat myös odottavat, että tulen tutkimaan asukkaan aina jos voinnissa on jotain poikkeavaa. Aika usein tulee jäätyä ylitöihin jotta ehtisin hoitaa kaikki kirjalliset tehtävät, kun 8h työaika ei siihen riitä.
Olen kuullut, että Ruotsissa hoivakodissa sairaanhoitajat eivät osallistu koskaan perushoivaan vaan he tekevät vain toimistotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat eivät saa antaa i.v eli suonensisäisiä lääkkeitä.
Perustason ensihoitajat ehkä, mutta ei kyllä muuten.
Ei saa perustason ensihoitjat antaa i.v lääkkeitä. Niitä saa antaa vain sairaanhoitajakoukutuksella + koulutusta + luvat.
Oho. Olen luullut, että perustason eh voi antaa. Eli ainoastaan hoitotason eh voi antaa? Eikös suoniyhteys ole tosi oleellinen juttu ambulanssityössä. Mitä ne perustason eh:t tekee?
Kiireettömiä siirtokuljetuksia enimmäkseen.
Hälytysajoja ihan kuten hoitotasokin.
No, väittäähän jotkut sairaanhoitajat tekevänsä jopa lääkäreiden duunia ;) kyllä lähihoitaja ja sairaanhoitaja ovat työnkuvaltaan paljon lähempänä toisiaan, kuin lääkäri ja sairaanhoitaja.