Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on sairaanhoitajan ja lähihoitajan työtehtävissä?

Vierailija
08.04.2021 |

Ev

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö trolli osaa googlata?

Vierailija
2/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan ja kiitos vastauksestasi! En ole trolli ja osaan kyllä googlata. Tätä asiaa en nyt yrittänyt googlata, mutta löysitkö kenties itse keskustelun jo aiheesta? Halusin nimittäin nimenomaan kuulla oikeiden hoitajien keskustelua asiasta, enkä varsinaista asiatekstiä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan nimikkeellä työskennellään aika monenmoisissa paikoissa päiväkodeista vanhusten laitoksiin, sairaaloista vammaisten hoitolaitoksiin.

Eli sen puitteissa erikoistutaan, Sikäli kun lähihoitaja työskentelee sairaaloissa, työn kuva vastaa aiempaa apuhoitajan/perushoitajan työtä, eli vastuuta vaikka lääkkeiden jakelussa ja hoitotoimissa on rajattu sairaanhoitajaan verrattuna.

Korjatkoot ne, jotka tietävät paremmin, tämän  vaikutelman olen saanut.

Vierailija
4/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 € vuosipalkka.

Vierailija
5/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan nimikkeellä työskennellään aika monenmoisissa paikoissa päiväkodeista vanhusten laitoksiin, sairaaloista vammaisten hoitolaitoksiin.

Eli sen puitteissa erikoistutaan, Sikäli kun lähihoitaja työskentelee sairaaloissa, työn kuva vastaa aiempaa apuhoitajan/perushoitajan työtä, eli vastuuta vaikka lääkkeiden jakelussa ja hoitotoimissa on rajattu sairaanhoitajaan verrattuna.

Korjatkoot ne, jotka tietävät paremmin, tämän  vaikutelman olen saanut.

No, kyllä toi on aivan oikein. 

Lähihoitajatutkinto on toisen asteen ammattitutkinto, sairaanhoitajan tutkinto on AMK-tutkinto.

Välttämättä kaikissa paikoissa käytännössä työn kuva ei kauheasti eroa, usein taas kyllä - mutta palkkaus on sairaanhoitajalla parempi ja moniin erikoissairaanhoitohommiin ei lähäri pääse, esim. leikkaussalihoitajaksi.

Vierailija
6/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 000 € vuosipalkka.

Väärin, palkkaero kuukaudessa on luokkaa 300€ eli vuodessa ehkä 3600€

Vierailija
7/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kyllä kouluttautua kummaksikaan.

Vierailija
8/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä on ainakin nykykoulutuksessa se ettei tarvi enää osata suomea ja ei se kaikkien työtehtävien osaaminenkaan ihan huipussaan ole.

Vierailija
9/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viimeksi olin vuodeosastolla ja kotihoidossa töissä, näytti siltä että sairaanhoitajilla on astetta enemmän paperihommia sekä sairaanhoidollisia toimenpiteitä tehtävänä.

Lähärinä en myöskään koskaan ollut lääkäreiden kanssa tekemisissä, sairaanhoitajat lienee hoitaa sen puolen.

Omalla osaamisalallani ei ole sairaanhoitajia työkavereina joten tarkemmin en tiedä.

Vierailija
10/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti kuuluisi olla paljonkin eroa esimerkiksi lääkeasioissa, mutta varsinkin monissa hoitolaitoksissa hyödynnetään lähärin pienempää palkkaa ja tekee sairaanhoitajan töitä.

Vierailija
11/47 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan työ on enemmän ns. Hoivatyötä. Pääsääntöisiä työpaikkoja ovat hoivakodit, muistisairaiden ryhmäkodit, päiväkodit. Työnkuva on enemmän perushoitoon keskittyvää. Perushoito on tietenkin aina se koko hoitotyön perusta, mutta lähihoitajien työt keskittyvät enemmän juuri perushoitoon. Ns. Entinen apuhoitaja/perushoitaja.

Sairaanhoitajan työnkuva puolestaan ei ole lähihoitajaan verrattuna ollenkaan niin "hoidollinen" ja hoivaava. Tottakai riippuu työpaikasta, mutta kotihoidossakin monesti lähihoitajat tekevät ne perushoito- ja suihkutuskäynnit, sairaanhoitaja käy ottamassa mahdolliset verikokeet ja inrit. Hoivakodeissa työ on paljon samaa, mutta sh tekee yleensä siellä päivätyötä eikä sh:lla ole yhtä montaa hoidettavaa kuin lh:lla vaan työssä on enemmän ns. Tietokonehommia ja asioiden järjestelyä. Noissa vanhainkodeissa muutenkin monesti on ihan yksi tai muutama sh ja loput kaikki on lh.

Sairaaloissa ehkä olennaisin ero on suonensisäinen lääkitys. Sairaalassakin ehkä enemmän jakautuu niin, että lh tekee perushoidollisia hommia ja sh lääkehoitoon liittyviä hommia ja lisäksi sh osallistuu lääkärinkierroille. Kaikilla osastoilla eikä poliklinikoilla ole välttämättä ollenkaan lh, ainoastaan sh. Jossain osastoilla on myös niin ettei lh:lla ole vuorossa omia potilaita, eli potilaat on jaettu sh kesken, mutta lh tekee erinäisiä työtehtäviä mitä siinä sitten tarvii tehdä esim. Käy syöttämässä potilaan.

Leikkaussaleissa vain sh, ei ollenkaan lh.

Ja painoitan edelleen sitä, että tottakai työpaikkojen välillä on eroa. Yritän tässä luoda aloittajalle vähän sitä kuvaa lh ja sh erosta. Työpaikkoja on tosi monenlaisia ja osastoja tosi erilaisia eli ilman muuta on vaihtelua eri asioiden välillä.

Vierailija
12/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne erottaa toisistaan?  Onko niillä vaikka eriväriset vaatteet?  Olen ymmärtänyt, että sairaaloissa on monitasoinen "arvohierarkia", joten eikö silloin olisi tärkeää heti käytävällä ymmärtää, että milloin vastaan tulee lähihoitaja, sairaanhoitaja, erikoissairaanhoitaja, lääkäriopiskelija, lääkäri tai ylilääkäri.  Tai potilas?. 

Miten nämä ryhmät tunnistaa toisistaan ja miten vaikka potilaana pitäisi tähän hierarkiaan suhtautua?

Vierailija
13/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olen hammashoitaja niin eipä täällä hammashoitolassa ole ainuttakaan sairaanhoitajaa. On vain hammashoitajia, hammaslääkäreitä ja suuhygienistejä sekä välinehuoltajia. (ja siivooja)

Vierailija
14/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vaan ja kiitos vastauksestasi! En ole trolli ja osaan kyllä googlata. Tätä asiaa en nyt yrittänyt googlata, mutta löysitkö kenties itse keskustelun jo aiheesta? Halusin nimittäin nimenomaan kuulla oikeiden hoitajien keskustelua asiasta, enkä varsinaista asiatekstiä.

Ap

mene hoitajat.net

täällä saat vaan paskaa niskaan

Vierailija
15/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lähihoitajista työskentelee sosiaalialalla (päiväkodit, hoivakodit), sairaanhoitajat terveysalalla. Kaksi ihan eri ammattia, joihin on ihan eri tasoiset koulutukset.

Vierailija
16/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä missä työskentelee/mihin erikoistuu. Itseäni ärsyttää kun vallalla on käsitys että lähihoitaja = vanhustenhoitaja.

Itse olen hammashoitaja, työskentelen lähinnä kirurgisissa toimenpiteissä ja päivystyksessä.

Sairaanhoitaja ei voi työskennellä hammashoitolassa.

Vierailija
17/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kaksi ihan eri ammattia. Sairaanhoitaja voi olla töissä myös esim. Kelassa, labrassa, puhelintyössä tai vakuutusyhtiössä. Joskus olen nähnyt sairaanhoitajia haettavan jopa eläinpuolelle. Kaikki eivät työskentele perinteisessä hoitotyössä.

Vierailija
18/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on kaksi ihan eri ammattia. Sairaanhoitaja voi olla töissä myös esim. Kelassa, labrassa, puhelintyössä tai vakuutusyhtiössä. Joskus olen nähnyt sairaanhoitajia haettavan jopa eläinpuolelle. Kaikki eivät työskentele perinteisessä hoitotyössä.

Lähihoitaja voi tehdä näitä töitä myös. Riippuu työpaikasta.

Vierailija
19/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja toimii vuoropäällikkönä tai osastonhoitajana, päättää työvuoroista ja varaa itselleen parhaat työajat sekä mukavimmat työtehtävät.

Vierailija
20/47 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen 500 € / kk ssa on eroa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan