Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kehtaatte juosta vain pikku matkan?

Vierailija
08.04.2021 |

Kysyn ihan tosissani. Olen ollut aina ylipainoinen ja epävarma itsestäni. Nyt olen päättänyt aloittaa juoksu harjoittelun maltillisesti. Olen jo harrastanut reipasta kävelyä, ja seuraava askel olisi siirtyä ottamaan juoksuaskelia.
Mietin vain, että miten ihmeessä kehtaan juosta lenkillä vain esimerkiksi 2 minuuttia putkeen ja palata kävelyyn. Väistämättä alan ajattelemaan, että muut katsoo ja ajattelevat päässään, että tuossa tuokin läski nyt yrittää jotain juoksua harrastaa... Alueella, jossa asun, lenkkipolut vilisevät porukkaa ja ohi ajavia autoja. Suojaisampaan lenkkeilypaikkaan on sitten taas jo useiden kilometrien matka.
Oletteko vain juosseet pikku matkan ja kylmän viileästi vain jatkanut matkaa kävellen, vai miten olette harjoitelleet juoksua?
Olen aina ollut se liikka tunnin lihava lyllertäjä. Nyt päätin ottaa itseäni niskasta kiinni, joten toivon oikeasti asiallisia vastauksia.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan tiedä oletko juossut 2 vai 20 minuuttia. Nopeammat menee ohi, ja hitaammat jäävät jälkeen, porukka menee eri reittejä. Ei kukaan tiedä miten, missä ja kuinka paljon olet juossut.

Vierailija
22/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti se juoksu kannattaisikin rytmittää sykkeen mukaan: merkkaat sykemittariin ylä- ja alarajan ja alat kävellä kun sykeraja ylittyy ja toiste päin. Aluksi helposti juoksee liian lujaa ja menee hapoille. Tasoa on helpompi kontrolloida sykkeen mukaan kuin kellolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa juosta pitkään. Pakko vaihtaa kävelyyn kun läähätän henkihieverissä ja oksennus alkaa puskea ulos. Jos yrittäisin juosta pidempään, alkaisin hoiperrella ja kaatuisin puskiin, jolloin ulkopuoliset soittaisivat jo ambulanssin. Se vasta noloa olisi.

Vierailija
24/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ei kuulosta hassummalta lenkiltä sekään, jos ensin kävelet sinne suojaisempaan paikkaan pari kilometriä, teet siellä muutaman juoksuharjoituksen ja kävelet takaisin. Kävely on oikeasti myös hyvää liikuntaa ja nostattaa juoksukuntoakin paremmin siinä kohtaa, kun et vielä pitkiä matkoja jaksa juosta. Tuollainen täsmalenkki olisi kiva myös kehityksen seurantaan: voit ottaa aikaa kauanko sen suorittamiseen menee ja aloittaa juoksemisen aina samasta kohtaa ja tarkkailla, miten pitkälle milläkin kerralla jaksat. Kohta huomaat että juoksetkin pari tolpanväliä pidempään ja tulet kotiin 10 min aikaisemmin kuin aiemmin.

Itse kun joskus aloitin juoksemisen ihan nollasta, kuuntelin aina samaa biisilistaa ja alkuun juoksin vain yhden kappaleen ajan (pari minuuttia) ja vähitellen sitten koko ajan pidempään.

Vierailija
25/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liikunta on hyväksi ja kukaan ei tosiaan kiinnitä huomiota, joten anna mennä. Mutta varsinkin jos olet ylipainoinen muista, että juokseminen on nivelille viisi kertaa rasittavampaa kuin kävely.  Ylipainoisella on muutenkin nivelet kovemmalla rasituksella, joten sinuna lähtisin siitä, että ensin sitä painoa alas ja muilla liikuntamuodoilla kuin juoksulla sitä kestävyyttä ja kiinteytymistä.

Sekään ei ole hyväksi, että nivelet kipeytyy tarpeettomasti liian kovasta rääkistä ja hyvin alkanut liikuntaharrastus jää sitten sille tielleen.

Vierailija
26/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon lenkki häpeän, itse joskus kärsin niin pahaa lenkkihäpeää että lähteminen oli aivan ylivoimaista, siis painajaista. Sitten jossain vaiheessa yhtäkkiä päätin että IHAN SAMA, jos joku minua pitää nolona, pitäköön. Siis oikeasti pakotin itseni lenkille. Aina kun joku tuli vastaan iski hirveä häpeä kohtaus, mutta kun sinnikkäästi jatkaa se lopulta helpottaa. Ja auttaa kun ei ota katsekontaktin muihin, katse kenkiin ja tiehen.

Oikeasti kun tarpeeksi monta kertaa menee, lenkki sujuu paremmin ja häpeä helpottaa. Nykyään en välitä enää pas laajaan muista ihmisistä ja tuntuu hassulta kun muistelee miten kovasti joskus ahdisti ja hävetti :D

Mene, mene uudelleen, toista samaa uudelleen ja uudelleen, kuono pystyyn ja vähät välität kenestäkään. Sinun lenkkisi, sinun tyylilläsi vaikka nelinkontin menisit eteenpäin.

27/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan! Ja ole ylpeä itsestäsi. Ajattele, että vielä vähän aikaa sitten se kävelykin oli vaivalloista ja nyt sitten jo JUOKSET, vaikkakin askel kerrallaan.

Vierailija
28/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juossut kolme puolimaratonia ja lisäksi virallisesti mitatun kympin alle 55 minuuttiin. Siitä huolimatta aloitan lenkkeilyn kävelyn ja lyhyiden juoksupätkien vuorottelulla, jos on tullut pidempi tauko esim. sairastelun, liukkaiden kelien tai ihan vain laiskamadon iskemisen vuoksi.

Ei siellä oikeasti ketään muuta kiinnosta katsoa, miten pitkiä pätkiä joku toinen juoksee.

N55

Vierailija
29/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 pahoittelee rajuja yhdyssanavirheitä, puhelimen autocorrect korjailee omalla tyylillään

Vierailija
30/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolleen ne laihatkin opettelee juoksemaan. Tuskin kukaan ajattelee juoksustasi mitään ihmeempää, keskittyvät omiin asioihinsa. Tsemppiä!

Vierailija
31/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on nykyään tosi trendikästä tehdä sitä juoksu-kävelytyyliä! Jeff Gallowayn joku tuolla mainitsikin ☺️ Reippaasti vaan lenkille ja pois turhat häpeilyt!

Vierailija
32/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kolmosella Kim Herold treenaa toimittajan kanssa ulkona rappusissa eri punnerrus liikkeitä. Yksikään ohikulkija ei kiinnittänyt mitään huomiota, vaikka oli kamerakin kuvaamassa.

Vierailija
33/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä verrata itseään maratoonareihin ja suunnistajiin. Nuo ovat pro-tasoisia juoksijoita.

Tavit vetävät omalla tasollaan ja meitähän riittää.

Vierailija
34/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatukset ei voi satuttaa.

Vierailija
35/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan, paskat muista.

Vierailija
36/36 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun kysyisi, miten kehtaa mennä salille, jos ei jaksa nostaa kuin kevyimpiä painoja. No, juuri siksi!

Ei kukaan aloitteleva juoksija jaksa juosta kuin hetken kerrallaan. Itse oon aloitteleva hölkkäilijä, normaalipainoinen/hoikka ja 2 minuuttia putkeen on kyllä vieläkin pitkä aika. Alotin hölkän/juoksun varovasti, pikku pätkiä kerrallaan, ja aluksi ehkä vähän hävetti kun pelkäsi, miltä mun juokseminen näyttää, kunnes tajusin ettei sillä ole mitään väliä. Liikunnallisuushan on vaan positiivinen ja tavoiteltava aasia, olit sitte minkä muotoinen ja -kuntoinen tahansa.

Ei muuta ku lenkille ja ota se meditatiivisena harjoituksena myös, keskityt omiin ajatuksiin, tai musiikkiin ja omaan kehoon. Pikku hiljaa jaksat enemmän ja enemmän ja nautit, jos et ota paineita vaan kävelet/juokset oman jaksamisesi mukaan. :)