Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni halusi koiran, nyt ei pärjää sen kanssa ollenkaan

Vierailija
08.04.2021 |

Pitää avautua tästä johonkin, ja tämä on varmaan paras paikka. Miehelleni en aio, sillä se ei auttaisi mitään.

Mieheni on halunnut vuosia koiraa. Tästä on jopa melkein riidelty monta kertaa. Minä en ole halunnut koiraa, sillä olen hyvin kiireinen työprojektieni ja harrastusteni kanssa ja tiedän, että varsinkin alussa koirasta on paljon vaivaa kaikille talossa asuville. Lapsuudenkodissani on aina ollut koiria. Myös mieheni lapsuudenperheessä oli koira ja hän vakuutti, että kyllä hän osaa koiria kouluttaa. Taivuin sitten lopulta, sillä mies lupasi olla koirasta päävastuussa. Ovathan koirat kuitenkin kivoja pitkällä aikavälillä.

Koira saapui kaksi viikkoa sitten. Se on sellainen 1-vuotias pikkukoira, joka etsi uutta kotia, jossa ihmisillä olisi kärsivällisyyttä kouluttaa sitä ja järjestää sille aktiviteettia. Eli tiedossa oli, että mitään valmista täydellistä koiraa meille ei ollut tulossa. Kävikin sitten ilmi, että tämä koira ei ole vielä edellisessä kodissa oppinut ollenkaan käytöstapoja ja riehuu ja leikkipuree pentumaisesti monta kertaa päivässä. Ei ole mikään sellainen ongelma, jota ei koulutuksella saisi kuriin. Valitettavasti on käynyt myös ilmi, että mieheni on täysin avuton koiran kanssa. Hän suorastaan pelkää tuota pientä kirppua ja sen hampaita. Hän ei uskalla koskea sitä, laittaa sille valjaita, hän ei osaa olla sen kanssa rauhallisesti ja selkeästi vaan hätäilee ja hermostuu jatkuvasti, mistä koira puolestaan villiintyy enemmän. Minun on pitänyt olla koirassa kiinni 24/7 tämän vuoksi, sillä mies ei pärjää. Koira on myös jotenkin onnistunut karkaamaan mieheltäni KAKSI kertaa kahden viikon aikana, ja minun on pitänyt mennä nämäkin tilanteet hoitamaan.

Koiran käytös on parantunut kahden viikon aikana, mutta se ei kuuntele miestäni samalla tavalla kuin minua. En voi vieläkään luottaa siihen, että mieheni pärjäisi esim. kokonaista päivää koiran kanssa kahdestaan. Olen aika poikki. Olen jo jäljessä työhommista. Tekisi vain mieli sulkeutua työhuoneeseen ja laittaa korvatulpat korviin koko päiväksi. Mutta kuulen silti, että siellä oven takana koira taas kiukuttelee ja mies ei saa sitä edes omaan huoneeseensa rauhoittumaan ilman apuani.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heti taksilla turvakotiin ja sieltä ilmoitat puhelimitse erosta.

Vierailija
22/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin muutama kuukausi pitää antaa tilanteelle aikaa - kaksi viikkoa on oikeasti tosi vähän. Molempien täytyy pitää nyt huoli siitä, että oma käytös on linjassa omien sanojen kanssa. Mies on luvannut ja sitoutunut vastuuseen, johon hänen pitää nyt kasvaa. Sinä sitoudut suomaan hänelle tämän vastuun ja lopetat hyysäämisen, vaikka toki koiran oppimista tukee se että ihan kaikki kouluttavat perheessä koiraa ja pitävät samoista periaatteista kiinni. Vaikka ekat pari viikkoa näyttäisi siltä ettei mies osaa, hän voi tuollaiset jutut hyvin oppia. Koirakoulua suosittelen itsekin ja aiheesta opiskelua koko perheelle, sillä vaikka päävastuu koirasta onkin miehellä, koko perheen täytyy olla koulutettavan kanssa silti johdonmukaisia. Itsellä on vilkas 8v. koira jonka kanssa meni pari VUOTTA siihen totutteluun ja vastuun sisäistämiseen. Tein alussa paljon virheitä ja väsyin välillä koko koiraan, mutta olen niin onnellinen etten kuitenkaan luovuttanut. Tsemppiä!!! 

Kiitos myös sinulle.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo. Aikaa kulunut vasta kaksi viikkoa ja koira vaihtanut kotia! Tottakai koiralla menee aikana sopeutua. Koirat on aivan ihania, muistakaa hoitaa koiraa rakkaudella ♥️

Vierailija
24/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malttia malttia. Varmasti mies saa otteen koiraan, muistakaa myös ettei mikään liikakoulutuskaan ole hyvästä, välillä ulkona näkee näitä ylikoulutettuja koiria ja niitä käy sääli. :(

Mutta tosiaan ap, malttia. Tuo on uusi elämäntilanne, kyllä se siitä.

Vierailija
25/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei haloo. Aikaa kulunut vasta kaksi viikkoa ja koira vaihtanut kotia! Tottakai koiralla menee aikana sopeutua. Koirat on aivan ihania, muistakaa hoitaa koiraa rakkaudella ♥️

Koiran käytös ei yllätä millään tavoin enkä syytä koiraa tilanteesta. Miehen käytös sen sijaan yllättää.

AP

Vierailija
26/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on innoissaan kun on saanut uuden kodin ❤️

Toivon todella, ettette luovuta koiraa taas uuteen kotiin. Toivottavasti löydätte yhteisen sävelen ja koira saa olla teidän perheessä. Siitä tulee varmasti oikein hyvä koira ja mies ja koira löytävät toisensa. Sinäkin varmasti kiinnyt koiraan, alku on aina haastavinta kun tilanne on kaikille uusi.

Vierailija
27/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, asia oli selvä siihen asti kun luin sanat "kärsivällisyyttä kouluttaa": kyseessä ei siis ole pentu, vaan häiriintynyt täysi-ikäinen yksilö. 

Traumat ja niiden aiheuttamat luonneviat ovat ERITTÄIN vaikeasti hoidettavissa. Palauttakaa koira edelliselle omistajalleen.

Vierailija
28/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytääkö mies sua apuun vai ehditkö itse hätiin ennen kuin mies edes tajuaa olevansa pulassa?

Vierailija
29/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palauttakaa koira, älkää "hakatko päätä seinään" kuukausien ajan koska palauttaminen voi olla sitten vaikeampaa tai mahdotonta.

Niin kauan kuin pidätte koiraa, neuvo miestäsi välttämään kaikkea aggressiivisuutta koiraa kohtaan, eli ei vihaista käskyttämistä tms.

Vierailija
30/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on innoissaan kun on saanut uuden kodin ❤️

Toivon todella, ettette luovuta koiraa taas uuteen kotiin. Toivottavasti löydätte yhteisen sävelen ja koira saa olla teidän perheessä. Siitä tulee varmasti oikein hyvä koira ja mies ja koira löytävät toisensa. Sinäkin varmasti kiinnyt koiraan, alku on aina haastavinta kun tilanne on kaikille uusi.

Näinhän näissä yleensä näyttäisi käyvän. Kiitos tsempistä.

AP

Vierailija
31/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ilman ilmaista koiraa, kuin traumojen parantamisen yrittämistä. Surullista, mutta kun koira on kerran traumatisoitu/hyväksikäytetty ("lelu"), sitä on miltei mahdotonta korjata.

Vierailija
32/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinä säästäisin rahaa sekarotuiseen koiranpentuun.

Vierailija
33/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, asia oli selvä siihen asti kun luin sanat "kärsivällisyyttä kouluttaa": kyseessä ei siis ole pentu, vaan häiriintynyt täysi-ikäinen yksilö. 

Traumat ja niiden aiheuttamat luonneviat ovat ERITTÄIN vaikeasti hoidettavissa. Palauttakaa koira edelliselle omistajalleen.

Ei tämä koira mikään traumatisoitunut ole. Vilkas ehkä mutta ei luonnevikainen. Sitä on mielestäni hemmoteltu liikaa eikä sillä ole ollut mitään rajoja tai sääntöjä.

Vierailija
34/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kohtelee koiraa liian aggressiivisesti. Käske hänen relata.

Vierailija
35/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytääkö mies sua apuun vai ehditkö itse hätiin ennen kuin mies edes tajuaa olevansa pulassa?

Alussa pyysi aina, nyt ei enää. Hän on huomannut, että olen aika hermostunut. Mutta myönnän, että monesti riennän apuun pyytämättä. En vaan kestä katsoa vierestä sitä.

AP

Vierailija
36/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä koira mikään traumatisoitunut ole. Vilkas ehkä mutta ei luonnevikainen. Sitä on mielestäni hemmoteltu liikaa eikä sillä ole ollut mitään rajoja tai sääntöjä.

Ylivilkas, eli luonnevikainen, eli traumatisoitunut.

Vierailija
37/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teitä ei haittaa riesa elämässänne, niin mikäs siinä. Mutta pitää hyväksyä, että koira on mikä on - se ei ole enää pentu, sillä on jo persoonallisuus. Koira ei ole täyttä "muovailuvahaa" jonka voi muokata täysin mieleisekseen, kun niin vain päättää. Joten sen eloisuuteen täytyy sopeutua. Ajatella sitä pysyvänä piirteenä.

Vierailija
38/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitten on helpompi tottua, kun ei ajattele, että koira olisi saatava muuttumaan?

Vierailija
39/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihtavuoren Serti auttaa

Hyvä ajatus, otapa itse aikuisten annos.

Vierailija
40/45 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan koiranpentua jonottamassa täällä, oltu jo pitkään. Mutta kun haluaa pennun, ei tahdota tollasta murrosikäistä kodinvaihtajaa, jonka kanssa oltais sitten helisemässä... Meillä ollut kaksi noin 30 kg rotukoiraa ennen, pennusta vanhuuteen. Tsemppiä sinne kovasti, koira varmasti voisi oppia mutta oppiiko mies...?