Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli oma tekosyysi olla opettelematta ruotsia kunnolla?

Vierailija
08.04.2021 |

Olen suvussani ainoa, joka puhuu sujuvaa ruotsia. Muut eivät ole viitsineet edes yrittää opiskella, vaikka kieliopetusta oli tarjolla vuosia perus- ja jatkokoulutuksessa. Ihmettelen tätä suomalaisten suunnatonta vastenmielisyyttä ruotsin opettelua kohtaan. Väitetään, että ruotsi vie tilaa muilta kieliltä, mutta todellisuudessa ruotsiin ei edes käytetä aikaa, eikä otetea sitä muuta kieltä jota opittaisiin.

Missä juuri sinulla on kiikastanut kieliopinnoissa eteneminen?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa järjetön vaatimus: opetella ruotsia kunnolla!

Minä olen opetellut ruotsia juuri niin hyvin kuin sitä koulussa opetettiin. Peruskoulussa oli vain muutama tunti viikossa, eikä sitä opetettu vieraana kielenä vaan toisena kotimaisena kielenä.

Pojalla oli 2000-luvulla melkein sama tarina ruotsin kanssa: Ruotsia ei opetettu kunnolla, niin että jokainen luokassa sen oppi. Opettajilla painoivat päälle ylemmältä tulleet vaatimukset ruotsin opiskelusta, jotka olivat niin epärealistiset, että luokassa ehkä 1-3 oppilasta niistä selviytyi. Se kuulemma riitti.

Nyt 20 vuotta myöhemmin olen työssäni joutunut tilanteen, jossa on pakko puhua ruotsia. Ymmärrän ja tulen ymmärretyksi kouluruotsilla. Hyvää se ei ole missään nimessä. Meillä on työpaikalla myös suomenruotsalaisia, jotka eivät myöskään selviydy kaikkein vaativimmista teknisistä sanoista, vaan silloin kieli muutetaan englanniksi.

Vierailija
22/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opetella kieltä, josta on hyötyä vain pienen ihmisryhmän kanssa? Saman ajan voi käyttää jonkin hyödyllisemmän kielen opiskeluun. Ruotsia en ole lukion jälkeen tarvinnut. Saksalla ja ranskalla on ollut huomattavasti enemmän käyttöä. Venäjää tai espanjaa olisi mielenkiintoista opetella, mutta lähitienoolla ei ole opetusta tarjolla.

Eli käytit ajan muiden kielten opiskeluun? Hienoa, suurin osa tätä argumenttia käyttävistä on valitettavasti opiskellut suomen lisäksi vain englantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella ja ammattikoulussa ei vaan kiinnostanut paskan vertaa joku ruotsi. AMKssa käytin kaiken ajan matematiikan, fysiikan, signaalinkäsittelyn ja ohjelmoinnin kursseihin, koska niitä minä tarvitsin tulevana koodarina.

Ja apua niistä on ollutkin toisin kuin ruotsista eli tein ihan oikein.

Vierailija
24/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyykyselijähullu, haista vaikka p a s k a

Vierailija
25/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin hyödytön minulle, vaikka reissuhommissa olenkin ollut (55 maassa käynyt). Tiesin jo muuten 13-vuotiaana, ettei mitään hyötyä tule olemaan ja nyt viiskybäisenä on suorastaan ärsyttävää huomata olleensa oikessa.

Vierailija
26/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opetella kieltä, josta on hyötyä vain pienen ihmisryhmän kanssa? Saman ajan voi käyttää jonkin hyödyllisemmän kielen opiskeluun. Ruotsia en ole lukion jälkeen tarvinnut. Saksalla ja ranskalla on ollut huomattavasti enemmän käyttöä. Venäjää tai espanjaa olisi mielenkiintoista opetella, mutta lähitienoolla ei ole opetusta tarjolla.

Mihin ihmeeseen olet saksaa tarvinnut?

T. pitkä saksa eikä mitään käyttöä koskaan

Ohis: kun tähtää reissuinssiksi Keski-Eurooppan, niin on hyvä että saksa on edes jotenkin hallussa. Kummasti alkoi tulla asikkailta vaatimuksia "se osaava inssi joka puhuu jonkin verran saksaakin"-toiveita kun piti paikalla käydä säätämässä. Ja minähän menin, niin taloudellistwn kuin kulttuuristen syiden vuoksi...

Vierailija
27/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin vain sanomaan jag talar inte Svenska.Se riittää hyvin.

Vierailija
28/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan siirtomaaisännän kielen pakkopettelu on puhdasta rasismia. 

Vierailija
29/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi oli koulu- ja opiskeluaikoina helppo kymppi, mutta nyt useamman kymmenen vuoden jälkeen en osaa sitä enää käyttää. Montaakaan kertaa ei ole, että olisin tarvinnut ruotsin kieltä missään koko elämäni aikana. Se on tarpeen lähinnä ruotsinkielisillä alueilla Suomessa.

Vierailija
30/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kunnolla? Olen opiskellut AMK-tutkinnon puoliksi ruotsin kielellä, mutta silti tuntuu, että en osaa ruotsia kunnolla. Nyt olen työelämässä eikä tässä nyt oikein ole aikaa eikä tarvettakaan opiskella sitä lisää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi