Mikä oli oma tekosyysi olla opettelematta ruotsia kunnolla?
Olen suvussani ainoa, joka puhuu sujuvaa ruotsia. Muut eivät ole viitsineet edes yrittää opiskella, vaikka kieliopetusta oli tarjolla vuosia perus- ja jatkokoulutuksessa. Ihmettelen tätä suomalaisten suunnatonta vastenmielisyyttä ruotsin opettelua kohtaan. Väitetään, että ruotsi vie tilaa muilta kieliltä, mutta todellisuudessa ruotsiin ei edes käytetä aikaa, eikä otetea sitä muuta kieltä jota opittaisiin.
Missä juuri sinulla on kiikastanut kieliopinnoissa eteneminen?
Kommentit (30)
Ei minulla ole tekosyytä, puhun parempaa ruotsia kuin ap.
En ole tarvinnut koskaan missään koulun ulkopuolella
Ei mikään, pidin ruotsista oppiaineena ja pärjäsin siinä hyvin, virkamiesruotsikin meni heittämällä läpi. Taito on kyllä päässyt pahasti ruostumaan, sillä en ole käynyt Ruotsissa tai edes puhunut kenenkään ruotsalaisen kanssa vuosiin. Ei ole ollut tilaisuutta.
Olin aika huono opiskelemaan yleisesti ja olen asunut pohjoismaiden ulkopuolella 10 vuotta, niin ei tule käytettyä. Mutta kun tapaan ruotsinkielisiä niin kyllä small talk menee ruotsiksi vieläkin.
Minä opin, ja numeroni oli parempi kuin ruotsissa asuneella. Mutta se unohtui kun ei tarvinnut.
Huono opettaja.
Ei sitä kiinnostanut saada meitä oppimaan. Itse olin alussa todella motivoitunut, mutta kummasti lopahti kiinnostus.
Jäi toinenkin kieli ottamatta sen takia, kun sitä olisi opettanut sama tyyppi.
Suomessa tarvittavalla muumiruotsilla ei ole käyttöä. Jopa ruotsalaiset nauravat näille suomenruotsalaisille, jotka sillä yrittävät.
Ruma kieli ja vei itseltäni mahdollisuuden opiskella saksaa, koska se ei mahtunut tuntitaulukkoon. Oli valittava venäjä tai saksa, joten se saksa jäi. Harmittaa vieläkin. Opin kyllä ruotsia mutta olihan se vastenmielistä. Koulun ulkopuolella sitä ei tietenkään missään tarvinnut.
Ei sitä tarvinnut ysärillä mihinkään. Silloin ei ollut nordic noiria yms. vaan KAIKKI leffat olivat englanninkielisiä. Eli ei se ollut oma päätös vaan johtui siitä ettei siihen törmännyt oppituntien ulkopuolella missään.
En halunnut tuhlata aikaa idioottimaisiin ja turhiin asioihin. Minimivaivalla rimaa hipoen läpi. Koskaan en ole tarvinnut eikä olisi ollut mitään hyötyä ruotsin osaamisesta.
Pärjäsin kyllä koulussa ruotsissa ihan hyvin, mutta siihen ei paljoa vaadittu. En kuitenkaan ymmärrä lähes mitään jos joku puhuu ruotsia, saati sitten että osaisin itse puhua tai kirjoittaa.
Käytän aika paljon aikaa pumpattavana makaamiseen.
Ruotsista on hyvät numerot, mutta käyttöä on ollut niin harvakseltaan, että melko ruosteisena pysyy. Ruotsiksi löytyy yllättäen huonommin käännettyä kirjallisuutta kuin suomeksi, eikä ruotsalainen kulttuuri sinällään ole erityisemmin ikinä kiinnostanut. Enemmän on tullut kulutettua englannin- ja japaninkielistä kulttuuria.
Suurin osa suomenruotsalaisista asiakkaista vaihtaa palvelukielen suomeksi ja ruotsalaiset asiakaspalvelijat englanniksi, niin miksi ihmeessä lähtisin noissa tilanteissa vänkäämään tankeroruotsillani? Englantia äidinkielenään puhuvat harvemmin muuta osaavat ja japanilaisistakin suurin osa välttelee muiden kielten puhumista viimeiseen saakka, joten noilla kielillä on ollut paljon enemmän käyttöä.
Olin teini ja ruotsinopettaja mäntti.
Harmittaa hieman jälkeenpäin. Kielet on rikkaus. Onneksi olen opiskellut koulussa myös ranskaa, saksaa ja myöhemmin opin hollanninkielen. On sieltä ruotsin tunneilta onneksi jotain jäänyt mieleen ja "uudelleen opettelua" on helpottanut huomattavasti noiden muiden kielten osaaminen. Mä en edes tajunnut miten ruotsin ymmärrys parani sillä aikaa itsekseen, kun aloin puhua hollantia.
Miksi opetella kieltä, josta on hyötyä vain pienen ihmisryhmän kanssa? Saman ajan voi käyttää jonkin hyödyllisemmän kielen opiskeluun. Ruotsia en ole lukion jälkeen tarvinnut. Saksalla ja ranskalla on ollut huomattavasti enemmän käyttöä. Venäjää tai espanjaa olisi mielenkiintoista opetella, mutta lähitienoolla ei ole opetusta tarjolla.
Turhaa, olisi edes ollut oikeaa ruotsinkieltä eikä tätä "itäruotsin" murretta jolla ei käytännössä tee mitään. Jopa ruotsalaisten kanssa keskusteluun toimii englanninkieli paremmin, puhumattakaan muista pohjoismaisista kolleegoista, jotka eivät myöskään ruotsinkieltä puhu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opetella kieltä, josta on hyötyä vain pienen ihmisryhmän kanssa? Saman ajan voi käyttää jonkin hyödyllisemmän kielen opiskeluun. Ruotsia en ole lukion jälkeen tarvinnut. Saksalla ja ranskalla on ollut huomattavasti enemmän käyttöä. Venäjää tai espanjaa olisi mielenkiintoista opetella, mutta lähitienoolla ei ole opetusta tarjolla.
Mihin ihmeeseen olet saksaa tarvinnut?
T. pitkä saksa eikä mitään käyttöä koskaan
Ei kiinnostanut opiskelu muutenkaan.