Turkulainen Mariangel, 22, on lähettänyt 50 työhakemusta – ei saa edes palkatonta harjoittelupaikkaa
Turkulainen Mariangel, 22, on lähettänyt 50 työhakemusta – ei saa edes palkatonta harjoittelupaikkaa
Turkulaisella Mariangel Velasquezilla on opiskelupaikka korkeakoulussa, kielipäätä ja kunnianhimoa
Mariangel opiskelee toista vuottaan kauppatieteitä Turun yliopistossa ja etsii markkinoinnin ja johtamisen opintoihinsa liittyvää harjoittelupaikkaa.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007905652.html
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimellä on yllättävän paljon merkitystä. Esim. olen ihan kantasuomalainen, mutta minulla on ruotsinkielinen sukunimi, ja sellainen etunimi, joka monen mielestä viittaa romanikulttuuriin. Jos haen töitä etunimi+sukunimi -yhdistelmällä, en saa yhtään kutsua työhaastatteluun, sillä minun luullaan olevan romaninainen.
Sitten jos haen töitä toinen nimi (ihan ”normaali” suomalainen nimi) + sukunimi -yhdistelmällä, on tilanne ihan eri, ja saan kutsuja työhaastatteluun.
Olen töissä eräässä varsin umpimielisessä EU-maassa. Olen ollut kokouksessa jossa käytiin läpi ansioluetteloita. Hakemuksia hylättiin mm. Koska hakija oli liian vanha, hän oli äiti, oli venäläiseltä/intialaiselta/muslimilta muslimilta kuulostava nimi, oli ruma someprofiilikuva, oli nimi jota "ei voi kukaan normaali" lausua... Suoraan sanottiin mitä kansalaisuutta ei ainakaan oteta jne.
Että näin... Aivan varmasti tapahtuu Suomessakin.
Sehän on hyvä tilanne työnantajalle jos on noin varaa valita.
Noilla perusteilla? Eiköhän työhön kannata valita paras, riippumatta siitä millainen FB-kuva jollakulla on.
Itse asiassa parasta harvoin tarvitaan. Riittävän hyvä on tarpeeksi.
Jos sulla on 300 hakijaa niin käytännössä sulla on varaa valita.
Se on pakko todeta että meille tuli satoja hakemuksia kesäduuniin. Paikkoja osastolla on kolmelle. Ei, emme suorittaneet alkukarsintaa nimen tai fb-kuvan perusteella mutta paljon helvetin hyvä raakattiin pois täysin mielivaltaisesti. Ei kolmen paikan takia voi haastatteluun kaikkia ottaa tai järjestää komiteaa lukemaan kaikkia lappuja lakimiehen tarkkuudella. Se on ajanhukkaa.
Sattumanvarainen valikointi on aivan ok ja ymmärrettävää. Se ei ole ok, että 10 hakemuksesta 8 hylätään kansalaisuuden, uskonnon, perhesuhteiden, seksuaalisen suuntautumisen tai FB-profiilikuvan perusteella. Ja tämä sanotaan kaikkien edessä kokouksessa ääneen, kun samalla firman virallisissa papereissa lukee että mehän emme syrji koska se on laitonta ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten 80% tähän ketjuun kirjoittajista ei ymmärrä, että tämä Mariangel tarvitsee opintoihin kuuluvan työharjoittelujakson työpaikalla. Tässä tapauksessa markkinointiin ja/tai johtamiseen liittyvää. Jos sitä ei löydy, hän ei valmistu opinnoistaan.
Mitä ihmettä täällä jankataan, ettei siivoushommat kelpaa?
Mariangel ei tarvitse tutkintoonsa harjoittelua, sitä ei vaadita kauppakorkeakoulussa. Joten sinä olet nyt väärässä.
En tiedä millaista työtä hän on hakenut mutta minua työnantajana ei oikein kiinnostaisi missikilpailijat ja somessa poseeraavat. En tiedä miten yleisesti suhtaudutaan.
Sitten jos hänen somestaan löytyy vielä "läpällä heitettyä" rasismisoopaa, niin voisin olettaa kyseessä olevan hankala tyyppi ja epämiellyttävä työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimellä on yllättävän paljon merkitystä. Esim. olen ihan kantasuomalainen, mutta minulla on ruotsinkielinen sukunimi, ja sellainen etunimi, joka monen mielestä viittaa romanikulttuuriin. Jos haen töitä etunimi+sukunimi -yhdistelmällä, en saa yhtään kutsua työhaastatteluun, sillä minun luullaan olevan romaninainen.
Sitten jos haen töitä toinen nimi (ihan ”normaali” suomalainen nimi) + sukunimi -yhdistelmällä, on tilanne ihan eri, ja saan kutsuja työhaastatteluun.
Olen töissä eräässä varsin umpimielisessä EU-maassa. Olen ollut kokouksessa jossa käytiin läpi ansioluetteloita. Hakemuksia hylättiin mm. Koska hakija oli liian vanha, hän oli äiti, oli venäläiseltä/intialaiselta/muslimilta muslimilta kuulostava nimi, oli ruma someprofiilikuva, oli nimi jota "ei voi kukaan normaali" lausua... Suoraan sanottiin mitä kansalaisuutta ei ainakaan oteta jne.
Että näin... Aivan varmasti tapahtuu Suomessakin.
Sehän on hyvä tilanne työnantajalle jos on noin varaa valita.
Noilla perusteilla? Eiköhän työhön kannata valita paras, riippumatta siitä millainen FB-kuva jollakulla on.
Itse asiassa parasta harvoin tarvitaan. Riittävän hyvä on tarpeeksi.
Jos sulla on 300 hakijaa niin käytännössä sulla on varaa valita.
Se on pakko todeta että meille tuli satoja hakemuksia kesäduuniin. Paikkoja osastolla on kolmelle. Ei, emme suorittaneet alkukarsintaa nimen tai fb-kuvan perusteella mutta paljon helvetin hyvä raakattiin pois täysin mielivaltaisesti. Ei kolmen paikan takia voi haastatteluun kaikkia ottaa tai järjestää komiteaa lukemaan kaikkia lappuja lakimiehen tarkkuudella. Se on ajanhukkaa.
Sattumanvarainen valikointi on aivan ok ja ymmärrettävää. Se ei ole ok, että 10 hakemuksesta 8 hylätään kansalaisuuden, uskonnon, perhesuhteiden, seksuaalisen suuntautumisen tai FB-profiilikuvan perusteella. Ja tämä sanotaan kaikkien edessä kokouksessa ääneen, kun samalla firman virallisissa papereissa lukee että mehän emme syrji koska se on laitonta ja silleen.
Noin se menee.
Anonyymi haku voisi olla yksi ratkaisu jolla päästä haastatteluun, mutta eipä sekään mitään takaisi.
Varsinkaan kun tuokin oli failannut siinäkin. Syy voi olla murre, tai se voi olla vaikka se, että hakijalla ei kielitaito kuitenkaan riitä ja hän vaikuttaa tylyltä koska töksäyttelee. Siinä kohtaa kun on yksi paikka ja viisi finalistia se on sitten se viimeinen kriteeri joka pudottaa hänet pois.
Pitää erottua edukseen jossain muussa. Se voi olla se kielitaito, mutta sitä nyt ei kaikkialla tarvita.
Jos hakee markkinoinnin töihin, jossa pitää olla täydellinen suomenkielen taito, ja on itse kirjoittanut suomesta vieraana kielenä E:n, ei todellakaan riitä kielitaito noihin hommiin. Tuskin tästä kauheeta syrjintää löydetään nimen perusteella, jos ei ole osaaminen riittävällä tasolla.
Puhun minäkin esim. ruotsia ihan hyvin, mutta tuskin kannattaa laittaa viestintää tekemään.
Nimimerkki justiin viikon korjannut "äidinkielenään" suomea puhuvien hollantilaisten kääntämiä esitteitä. Kuka tietää mitä on hiomakivekset? Kertokaa mullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten 80% tähän ketjuun kirjoittajista ei ymmärrä, että tämä Mariangel tarvitsee opintoihin kuuluvan työharjoittelujakson työpaikalla. Tässä tapauksessa markkinointiin ja/tai johtamiseen liittyvää. Jos sitä ei löydy, hän ei valmistu opinnoistaan.
Mariangel ei tarvitse tutkintoonsa harjoittelua, sitä ei vaadita kauppakorkeakoulussa. Joten sinä olet nyt väärässä.
Ok jos näin on. Mutta tuossa jutussa lukee "etsii opintoihin liittyvää harjoittelupaikkaa". Kaikissa muissa oppilaitoksissa se kyllä on käsittääkseni pakollinen jotta valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Markkinointi ja johtaminen ei ole ne kaikkein parhaimmat pääaineet... Ja fakta on se, että ihan samalla tavalla suomalaiset niistä paikoista kilpailee, tuo vaan vetää rasistikortin esille.
Itse siis kauppakorkeassa opiskelen - juurikin Turussa - ja hyvin harva opiskelukaverini on koulutusta vastaavaa työtä saanut... Ja ihan ovat suomalaisia.
Jep, näissä aina unohtuu se, ettei kenellekään sitä työpaikkaa anneta ilmaiseksi, valitun pitää aina päihittää kymmeniä tai satoja muita hakijoita, vaikka olisi kuinka kantasuomalainen. Ja kun kilpailu on tiukkaa, siinä voi valitettavasti sitten ne pienetkin asiat viedä hakijan jonon perälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/0abd991c-1361-451d-9ebc-ba178c4c2caa
Täällä toinen juttu suomalaisista työnantajista:
34-vuotias oli ollut jo liian vanha työnhakija
Miksi aina syyllistetään työnhakijoita tai työttömiä?
Tuossa jutussa myös yksi toinen henkilö kertoo että haastattelija oli suoraan sanonut, että hakijan pitäisi olla 10 vuotta nuorempi????? Eikö tuo ole jo rikos?
Näissä jutuissa on asia esitetty vain yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Mitä se hovi sanoikaan siihen Meganin r a s i s m i syytökseen? Nyt jollain vähän muisti pätkii? Värikynät on oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuisenkin käyttöön, kun liioitellaan niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asoita.
Hieno aasinsilta asiaan, joka ei liity millään tavalla Suomessa työllistymiseen.
Miten tämä artikkeli olisi pitänyt kirjoittaa? Olisiko pitänyt ottaa yhteyttä niiden yritysten pomoihin, jotka eivät suostu ottamaan Mariangelia töihin, ja katsoa myöntävätkö olevansa rasisteja? Eihän sellaista kukaan myönnä. Ne pomot varmasti hymistelisivät jotain että on täysin sattumaa, ettei nyt juuri tätä tyttöä valittu. Eihän se todistaisi mitään mistään.
Sun tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä kokemusta, joka ei-valkoisilla ihmisillä on elämässään. Ehkä kannattaisi vähän katsoa peiliin tässä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok jos näin on. Mutta tuossa jutussa lukee "etsii opintoihin liittyvää harjoittelupaikkaa". Kaikissa muissa oppilaitoksissa se kyllä on käsittääkseni pakollinen jotta valmistuu.
Yliopistoissa ei oo. Siis siellä voi olla harjottelu josta saa opintopisteitä, mutta se on vapaasti valittavissa opinnoissa. Voi väitellä tohtoriksi tekemättä päivääkään alan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinointi ja johtaminen ei ole ne kaikkein parhaimmat pääaineet... Ja fakta on se, että ihan samalla tavalla suomalaiset niistä paikoista kilpailee, tuo vaan vetää rasistikortin esille.
Itse siis kauppakorkeassa opiskelen - juurikin Turussa - ja hyvin harva opiskelukaverini on koulutusta vastaavaa työtä saanut... Ja ihan ovat suomalaisia.Jep, näissä aina unohtuu se, ettei kenellekään sitä työpaikkaa anneta ilmaiseksi, valitun pitää aina päihittää kymmeniä tai satoja muita hakijoita, vaikka olisi kuinka kantasuomalainen. Ja kun kilpailu on tiukkaa, siinä voi valitettavasti sitten ne pienetkin asiat viedä hakijan jonon perälle.
Kunhan tulee toimeen kakkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/0abd991c-1361-451d-9ebc-ba178c4c2caa
Täällä toinen juttu suomalaisista työnantajista:
34-vuotias oli ollut jo liian vanha työnhakija
Miksi aina syyllistetään työnhakijoita tai työttömiä?
Tuossa jutussa myös yksi toinen henkilö kertoo että haastattelija oli suoraan sanonut, että hakijan pitäisi olla 10 vuotta nuorempi????? Eikö tuo ole jo rikos?
Näissä jutuissa on asia esitetty vain yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Mitä se hovi sanoikaan siihen Meganin r a s i s m i syytökseen? Nyt jollain vähän muisti pätkii? Värikynät on oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuisenkin käyttöön, kun liioitellaan niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asoita.
Hieno aasinsilta asiaan, joka ei liity millään tavalla Suomessa työllistymiseen.
Miten tämä artikkeli olisi pitänyt kirjoittaa? Olisiko pitänyt ottaa yhteyttä niiden yritysten pomoihin, jotka eivät suostu ottamaan Mariangelia töihin, ja katsoa myöntävätkö olevansa rasisteja? Eihän sellaista kukaan myönnä. Ne pomot varmasti hymistelisivät jotain että on täysin sattumaa, ettei nyt juuri tätä tyttöä valittu. Eihän se todistaisi mitään mistään.
Sun tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä kokemusta, joka ei-valkoisilla ihmisillä on elämässään. Ehkä kannattaisi vähän katsoa peiliin tässä kohtaa.
Entä jos on kokemusta?
Rusketun helposti, nimi kaukana suomalaisesta. Löytyy toisen valtion passikin.
Jokaisessa työpaikassa joku on jossain vaiheessa kyllä kysynyt "mistä sukunimi on peräisin" mutta sekin lienee nykymittapuulla rasismia.
Niin joo, 0 päivää työttämänä ja työvuosia on pian 20.
Itse en tyytynyt olemaan yhtä hyvä kuin suomalainen. Olen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja homma. Itse kävin pelkän paljon parjatun ammattikoulun ja sain harjoittelupaikan aina ensimmäisestä paikasta josta kävin kysymässä paikanpäältä. Korkeakoulutus tuntuu olevan ihanne ja muistan lukeneeni, että yhä suurempi osa väestöstä pitäisi korkeakouluttaa. En ymmärrä miksi, kun eihän nuo tunnu saavan edes sitä harjoittelupaikkaa.
No hyvä sulle. Itse kävin amiksessa taloushallinnon merkonomin opinnot, ja meillä opintoihin kuului kaksi pakollista palkatonta harjoittelua, jotka piti suorittaa esim. tilitoimistossa tai ison konsernin tai kunnan taloushallinnossa jne. Taisin hakea päälle viittäkymmentä harjoittelupaikkaa ennen kuin tärppäsi, ja osalla meidän ryhmästämme viivästyi valmistuminen siksi, että he eivät yksinkertaisesti saaneet opintoihin soveltuvaa harjoittelupaikkaa.
Minulla on maksulliset aikuisopiston taloushallinnon asiantuntijan opinnot pistetty jäihin, koska en löytänyt Suomen viidenneksi suurimmasta kaupungista tai lähikunnista ainoatakaan harjoittelupaikkaa tilitoimistoista joko koronan vuoksi tai sen takia ettei minulla ole toimistotöistä edellistä työkokemusta. Jouduin sitten pakosta
hakemaan takaisin tehtaalle kokoamishommiin, että pystyn maksamaan osuuteni vuokrasta ja ruuasta. 200€ ja puolivuotta opintoja aivan hukkaan heitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mariangelilla taitaa olla vielä aika monta vuotta edessä, ennen kuin kauppatieteiden maisterin paperit irtoavat, ja sitä ennen täytyy tehdä muutama kirjallinen työkin.
Luulenpa että Mariangelin kohdalla nämä palkattomat työharjoittelut eivät ole se tärkein pointti. Ja 50 hakemusta on aika vähän, kun nykypäivänä eräät tekevät satoja hakemuksia eikä siltikään tärppää. Hakemuksiakin on niin monenlaisia, ehkä niissä hakemuksissa ja mahdollisissa työhaastattelutilanteissa on ollut jotain sellaista (muuta kuin selkeästi ulkomaalaisuuteen viittaava sukunimi) joka on tiputtanut listalta alas.
Jotenkin kumma käsitys sekin, että mussa ei ole mitään kehittämistarpeita, se on vaan toi sukunimi kun tekee tenät.
Monet kopioi sitä samaa hakemusta useaan paikkaan ja aika usein unohtuu päivittää se firman nimi, haettavan paikan titteli, omat yhteystiedot, jne...
Tämäpä juuri. Ei anna kovin hyvää kuvaa hakijasta jos jo firman nimi on väärin. Tuolloin muun osan hakemuksesta täytyykin sitten olla todella loistokas tai toisten hakijoiden vielä surkeampia, että noin huolimatonta hakijaa harkittaisiin jatkoon. Joskus olen vastaavissa ketjuissa yrittänyt antaa vinkkejä parempiin hakemuksiin, mutta saanut murskaavan vastaanoton, koska ilmeisesti työnantajien tulisi hyvää hyvyyttään ottaa kenet tahansa tai sitten osata tulkita kirjoitusvirheitä vilisevästä kolmen lauseen hakemuksesta, että kyse on huipputyypistä.
Kelpaako myyjän paikat? Ei välttämättä tarvitse minkäänlaista koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta, ja varmasti ovat markkinointiin liittyviä työtehtäviä.