Turkulainen Mariangel, 22, on lähettänyt 50 työhakemusta – ei saa edes palkatonta harjoittelupaikkaa
Turkulainen Mariangel, 22, on lähettänyt 50 työhakemusta – ei saa edes palkatonta harjoittelupaikkaa
Turkulaisella Mariangel Velasquezilla on opiskelupaikka korkeakoulussa, kielipäätä ja kunnianhimoa
Mariangel opiskelee toista vuottaan kauppatieteitä Turun yliopistossa ja etsii markkinoinnin ja johtamisen opintoihinsa liittyvää harjoittelupaikkaa.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007905652.html
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Nimellä on yllättävän paljon merkitystä. Esim. olen ihan kantasuomalainen, mutta minulla on ruotsinkielinen sukunimi, ja sellainen etunimi, joka monen mielestä viittaa romanikulttuuriin. Jos haen töitä etunimi+sukunimi -yhdistelmällä, en saa yhtään kutsua työhaastatteluun, sillä minun luullaan olevan romaninainen.
Sitten jos haen töitä toinen nimi (ihan ”normaali” suomalainen nimi) + sukunimi -yhdistelmällä, on tilanne ihan eri, ja saan kutsuja työhaastatteluun.
Sukulaistytöllä sama tilanne. Hän otti käyttöön toisen nimensä ja tilanne parani heti. En sano oikeita nimiä, mutta etunimi oli tyyliä Tamara ja toinen nimi tyyliä Katariina. Hän sanoo, että ottaa miehen jonka sukunimi on tyyliä Virtanen ja vaihtaa nimensä heti miehen sukunimeen. Ei nykyään siis seurustele.
Vierailija kirjoitti:
Nimellä on yllättävän paljon merkitystä. Esim. olen ihan kantasuomalainen, mutta minulla on ruotsinkielinen sukunimi, ja sellainen etunimi, joka monen mielestä viittaa romanikulttuuriin. Jos haen töitä etunimi+sukunimi -yhdistelmällä, en saa yhtään kutsua työhaastatteluun, sillä minun luullaan olevan romaninainen.
Sitten jos haen töitä toinen nimi (ihan ”normaali” suomalainen nimi) + sukunimi -yhdistelmällä, on tilanne ihan eri, ja saan kutsuja työhaastatteluun.
Tuo on ihan selvä, ettei romanin kuuloisella nimellä pääsekään haastatteluihin.
Niistä ovat useatkin muuttaneet nimen ihan suomalaiseksi kun ovat halunneet mennä ihan normaaliin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on taas yksi, jolla jatko-opinnot vasta aluillaan, työkokemusta ei ole, baarityöt tai siivous ei kelpaa, johtajaksiko pitäisi heti päästä? Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.
Jos nuorena nyrpistellään nenää duuneille, ei kartu työkokemus ja vanhempanakin jää toiseksi työnhaussa heille, jotka ovat nämä Mariangelin halveksimat kassatyöt hoitaneet kunnialla.
Jos olisit lukenut koko artikkelin, niin olisit nähnyt että hän hakee opintoihin liittyvää harjoittelupaikkaa, myös palkaton käy. Korkeakouluharjoittelun täytyy liittyä opintoihin, eli kassatyö tai siivous jne. ei auta valmistumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurjaa. Mutta en usko, että nimi on tässä mitenkään ratkaiseva tekijä, vaan taloudelliset ja terveydelliset realiteetit. Esim. oma työnantajani ei ota kesätyöntekijöitä siksi, että kukaan ei ole heitä konttorilla opettamassa, kaikki ovat etätöissä.
Oma nuoreni sai kesätöitä menemällä ensin palkattomaan harjoitteluun. Sen sujuttua hyvin tarjottiinkiin oikeita palkallisia töitä.
Mariancel sanoi hakeneensa palkattomia harjoitteluita mutta ei pääse niihinkään. Kantasuomalaiset opiskelukaverit kuitenkin saavat alan paikkoja ja kesätöitä. Ja hyvin mennyt haastattelu oli jäänyt kiinni aksentista. Eli eiköhän ole aika selvää mistä ne ongelmat johtuvat.
Nuorelle työnhakijalle jokainen suoritettu työ katsotaan eduksi. Sitä kutsutaan työkokemukseksi. Pomoksi ei vaan heti päästä, vaan pitää aloittaa sieltä ruohonjuuritasolta. Mariangel kun tuolla asenteella porskuttaa, menevät työnhaussa hänen ohitseen ne, jotka ovat jo työkokemustaan kartuttaneet täysin huolimatta siitä, onko se oman alan kokemusta vai ei.
Kaikki työkokemus on nuorelle henkilölle eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuorelle työnhakijalle jokainen suoritettu työ katsotaan eduksi. Sitä kutsutaan työkokemukseksi. Pomoksi ei vaan heti päästä, vaan pitää aloittaa sieltä ruohonjuuritasolta. Mariangel kun tuolla asenteella porskuttaa, menevät työnhaussa hänen ohitseen ne, jotka ovat jo työkokemustaan kartuttaneet täysin huolimatta siitä, onko se oman alan kokemusta vai ei.
Ei kyllä ole eduksi (tokkopa nyt haitaksikaan kuitenkaan) korkeakoulutetun CV:ssä esim. siivoamistyö tai vastaava. Olen sen itse saanut karvaasti huomata. Luulin että kaikkea työkokemusta arvostetaan, mutta ei arvosteta.
Mulla on erittäin ulkomaalainen nimi. Ei voi siis mitenkään erehtyä luulemaan suomalaiseksi.
Koskaan ei ole ollut ongelmia töiden tai harjoittelun kanssa.
Toki se on helppo aina löytää vika jostain muusta kuin itsestä.
Vähän sama kun se metrojupakka about vuosi sitten... toinen poika (valkoinen) ottaa sakot, ilmoittaa henkilötiedot jne. Toinen yrittää karkuun, ei kerro mitään, repii ja riehuu. Vartijat ja poliisi paikalle. Lisää sakkoa. Sit meteliä rasismista kun vain toinen sai vartijat kimppuunsa.
Pitäisikö tämä Chris Rockin video näyttää koulussa: How not to get your ass kicked by the police
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole eduksi (tokkopa nyt haitaksikaan kuitenkaan) korkeakoulutetun CV:ssä esim. siivoamistyö tai vastaava. Olen sen itse saanut karvaasti huomata. Luulin että kaikkea työkokemusta arvostetaan, mutta ei arvosteta.
Jep, olen asiantuntija työssä ja opiskellut lähihoitajan tutkinnon jälkeen yliopistossa ja ammattikorkeassa, mutta "lähihoitaja" cv:ssä aiheuttaa halveksuntaa
Pitäisi varmaan itse maksaa jollekin firmalle että pääsisi harjoittelemaan. Jos suoraan ehdottaisi että maksan vaikkapa 5000e, niin pääsisiköhän sitten?
Miten noissa asianajotoimistoissa nykyisin meininki? Pitääkö jo maksaa, että pääsee "ilmaiseksi" harjoittelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurjaa. Mutta en usko, että nimi on tässä mitenkään ratkaiseva tekijä, vaan taloudelliset ja terveydelliset realiteetit. Esim. oma työnantajani ei ota kesätyöntekijöitä siksi, että kukaan ei ole heitä konttorilla opettamassa, kaikki ovat etätöissä.
Oma nuoreni sai kesätöitä menemällä ensin palkattomaan harjoitteluun. Sen sujuttua hyvin tarjottiinkiin oikeita palkallisia töitä.
Mariancel sanoi hakeneensa palkattomia harjoitteluita mutta ei pääse niihinkään. Kantasuomalaiset opiskelukaverit kuitenkin saavat alan paikkoja ja kesätöitä. Ja hyvin mennyt haastattelu oli jäänyt kiinni aksentista. Eli eiköhän ole aika selvää mistä ne ongelmat johtuvat.
Henkilöstä itsestään ja vaikkapa hänen asenteestaan?
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Oman alan työkokemus on se mitä oman alan töihin tarvitaan. Siinähän se paradoksi on, kun saadakseen kokemusta pitäisi saada kokemusta, eli jotenkin se ensimmäinen työpaikka olisi saatava. Itse sain aikoinaan harrastustoiminnasta kertyneen ohjauskokemuksen ansiosta, en kesätöistä kertyneellä siivous- ja ruohonleikkuutaidoilla (joista saatuja rahoja kyllä itse arvostin!)
Mua jäi mietityttämään tuo yo-kirjoitusten E. Tekikö hän siis suomi toisena kielenä -kokeen vai äidinkielen ja kirjallisuuden kokeen? Tämä oli ilmaistu todella epäselvästi. On kyllä todella lahjakas, jos muutaman vuoden kielen opiskelulla kirjoitti äidinkielestä ja kirjallisuudesta E:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on taas yksi, jolla jatko-opinnot vasta aluillaan, työkokemusta ei ole, baarityöt tai siivous ei kelpaa, johtajaksiko pitäisi heti päästä? Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.
Jos nuorena nyrpistellään nenää duuneille, ei kartu työkokemus ja vanhempanakin jää toiseksi työnhaussa heille, jotka ovat nämä Mariangelin halveksimat kassatyöt hoitaneet kunnialla.
Jos olisit lukenut koko artikkelin, niin olisit nähnyt että hän hakee opintoihin liittyvää harjoittelupaikkaa, myös palkaton käy. Korkeakouluharjoittelun täytyy liittyä opintoihin, eli kassatyö tai siivous jne. ei auta valmistumisessa.
Mielestäsi kaupan työt ei liity mitenkään kaupallisiin opintoihin? Nyt kun Mariangel ottaa vaan sen lusikan kauniiseen käteen ja aloittaa hommat juurikin sieltä ruohonjuuritasolta, siis kaupan kassalta, on sitä kautta juurikin mahdollista saada juuri tuo markkinointiin tai johtajuuteen liittyvä harjoittelupaikka.
Jutussa kerrotaan että hän on 22-vuotias, muuttanut Suomeen 9 vuotta sitten eli 13-vuotiaana, puhuu varmaan aika hyvää suomea. Toisaalta eteläamerikkalainen aksentti voi hankaloittaa puheen ymmärtämistä jos se on kovin vahva.
Luulen että hänen hakemuksensa vaan eivät ole sellaisia että ne saisivat työnantajat kiinnostumaan tai sitten niissä on paljon kielivirheitä, koska kyllä nykyään on ihan normaalia että hakijoiden joukossa on vieraampia nimiä eikä se ainakaan meillä aiheuta mitään automaattista hylkyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erittäin ulkomaalainen nimi. Ei voi siis mitenkään erehtyä luulemaan suomalaiseksi.
Koskaan ei ole ollut ongelmia töiden tai harjoittelun kanssa.
Toki se on helppo aina löytää vika jostain muusta kuin itsestä.
Vähän sama kun se metrojupakka about vuosi sitten... toinen poika (valkoinen) ottaa sakot, ilmoittaa henkilötiedot jne. Toinen yrittää karkuun, ei kerro mitään, repii ja riehuu. Vartijat ja poliisi paikalle. Lisää sakkoa. Sit meteliä rasismista kun vain toinen sai vartijat kimppuunsa.
Pitäisikö tämä Chris Rockin video näyttää koulussa: How not to get your ass kicked by the police
Teet klassisen tutkimusvirheen. Päättelet oman henkilökohtaisen kokemuksesi perusteella yleisiä totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Siivoamaan, kassalle ja baariin pääsisi mutta työ ei kelpaa.
Tuon alan opiskeluun liittyväksi harjoitteluksi ei luultavasti ainakaan siivoustyö kelpaa, vaikka muuten arvokasta työtä toki onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/0abd991c-1361-451d-9ebc-ba178c4c2caa
Täällä toinen juttu suomalaisista työnantajista:
34-vuotias oli ollut jo liian vanha työnhakija
Miksi aina syyllistetään työnhakijoita tai työttömiä?
Tuossa jutussa myös yksi toinen henkilö kertoo että haastattelija oli suoraan sanonut, että hakijan pitäisi olla 10 vuotta nuorempi????? Eikö tuo ole jo rikos?
Näissä jutuissa on asia esitetty vain yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Mitä se hovi sanoikaan siihen Meganin r a s i s m i syytökseen? Nyt jollain vähän muisti pätkii? Värikynät on oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuisenkin käyttöön, kun liioitellaan niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asoita.
Enpä itsekään ollut vielä tuossa iässä saanut ns. oman alan töitä, vaan tein kesäisin hanttihommia. Tsemppiä Mariangelille työ-/harjoittelupaikan etsintään, kyllä se siitä!