Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitaa rahasta. Kumpi on "oikeassa"?

Vierailija
08.04.2021 |

Ollaan naimisissa, lapsia on kaksi ja ollaan aina pidetty molemmilla meillä aikuisilla ns. omat rahat, vaikka toki yhteiset asiat maksetaan yhdessä, asumiset ja ruoat jne. Mutta ei siis siirretä koko palkkoja mihinkään yhteiselle tilille eikä ole ollut tapana että pitäisi jotenkin kysyä lupaa toiselta siihen mihin omaa rahaa voi käyttää. Tienataan suunnilleen saman verran, toinen vähän vähemmän.

Mutta meidän rahankäyttötavat on aika erilaiset. Toinen haluaisi että osa palkasta laitetaan aina säästöön ja sillä maksetaan sitten joskus jotain isompia hankintoja tai että joskus vuosien päästä voisi olla vaikka varaa ostaa kesämökki tms. Toinen taas haluaisi heti käyttää kaiken rahan mikä tulee, jos palkasta jää yli pakollisten laskujen jälkeen vähänkin niin haluaisi heti käyttää sen ostamalla vaikka uuden telkkarin vanhan tilalle jne.

Tästä tulee usein riitaa. Niin että säästäväisempi sanoo että ei saa tuhlata kaikkia rahoja uusiin telkkareihin ja vastaaviin vaan pitää laittaa säästöön myöhempää varten ainakin osa palkasta. Ja se joka haluaisi ostaa niitä telkkareita suuttuu kun hänen "ei anneta käyttää omia rahojaan miten haluaa". Mutta toisen mielestä ei ole sitten ikinä rahaa vaikka matkustaa jonnekin tai vuokrata kesäksi mökkiä tms. jos rahaa ei ikinä laiteta säästöön. Sen toisen mielestä taas riittää että vain toinen säästää ja niillä rahoilla voidaan sitten vaikka rahoittaa kesämökkiä tai yllättäviä pakollisia remontteja tms. Toisen mielestä tämä taas ei ole reilua.

Kumpi siis "oikeassa"?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika yleistä nykyään, että toinen vanhempi matkustaa yksin lasten kanssa. Niin minäkin olen tehnyt. Eli hyvin voi maksaa vain oman matkansa, ei sille parempituloiselle tuhlarille todellakaan pidä pienituloisemman säästäväisen alkaa maksella matkoja.

Vierailija
42/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Omat rahat saa käyttää mihin haluaa, mutta jos toinen säästää vaikka Kanarian lomamatkaa varten, ei tuhlari voi olettaa, että säästäväinen osapuoli maksaa hänen matkansa.

Mutta Kanarialle ei sitten päästä perheenä, jos vain toinen on säästänyt sitä varten. Lähteekö sinne sitten vain se säästäväinen yksin tai lasten kanssa ja tuhlaavainen jää vihaisena kotiin mököttämään kun häntä ei otettu mukaan perhematkalle? Säästäväinen haluaisi kyllä matkustaa perheenä mutta ei halua maksaa kaikkien matkoja yksin.

Säästäväinen on se pienipalkkaisempi. 

Ap

Jos tämä tuhlari ostelee vain henkilökohtaiseen käyttöönsä asioita niin ehkä hänen bannaamisensa yhdeltä matkalta (jos niitä nyt koskaan enää tulee), toimisi herätteenä. Jos taas ostelee sälää perheen käyttöön, hän on jo rahoittanut sitä kautta osuutensa matkasta. 

Säästäväisemmälle kelpaa ihan hyvin ne vanhat telkkarit, kahvinkeittimet ja vastaavat, sillä ne ei ole mitään kovin vanhoja vaan ihan toimivia kaikki. Suurin osa tuhlaamisesta tosin kohdistuu ihan omiin hankintoihin, ei koko perheen käyttöön tuleviin. Ap

Mitä nämä hankinnat on? 

Aloituksessa kuitenkin puhut televisiosta, ja tässäkin kommentissa kahvinkeittimestäkin.

Miten usein teillä niitä uusitaan? 

Ne hankinnat on useimmiten uusia urheiluvälineitä, tietokoneita, kännyköitä, auton vanteita, stereoita jnejne vaikka vanhat on ihan ehjiä ja toimivia. Mutta aina pitäisi olla uusimmat hilavitkuttimet. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lapseton pariskunta, jolla on sama periaate: omat rahat ja välttämättömät menot maksetaan puoliksi. Loput on omaa rahaa, josta ei ole toiselle millään tavalla tilivelvollinen.

Tykkäämme molemmat matkustamisesta, joten normaalisti matkat maksetaan puoliksi. Joskus matkustellaan yksin, jos kohde ei toista kiinnosta lainkaan. Mutta sitten on ollut kohteita, jotka ovat kiinnostaneet minua mutta mies on niissä jo aikoinaan käynyt tai ei muuten ole ollut yhtä innokas lähtemään. Hänelle olisi ollut, tietysti, ihan ok että menen itsekseni, mutta minä toivoin hänen lähtevän mukaan. Osaksi juuri siksi, että hän tiesi jo niistä paikoista ja puhuu kyseistä kieltä. Silloin minä maksoin hänenkin matkansa ja minusta se oli ihan kohtuullista.

Eli minusta se on ihan oma päätöksesi, lähdetkö matkalle ilman puolisoasi vai haluatko tarjota matkan hänellekin. Häntä ei voi pakottaa siihen rahojaan laittamaan, jos häntä ei kiinnosta. Toisaalta se, että menisit ilman häntä ja olisi oikein mukava loma, saattaisi saada hänetkin haluamaan matkoille.

Mökit ja asunnon vaihdot ovat jo isomman mittaluokan hankkeita, joihin kannattaa perustaa säästötili.

Vierailija
44/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ja lastemme perheillä on kaikki yhteistä, tuommoinen jatkuva säätäminen olisi hirveää.

Vierailija
45/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Omat rahat saa käyttää mihin haluaa, mutta jos toinen säästää vaikka Kanarian lomamatkaa varten, ei tuhlari voi olettaa, että säästäväinen osapuoli maksaa hänen matkansa.

Mutta Kanarialle ei sitten päästä perheenä, jos vain toinen on säästänyt sitä varten. Lähteekö sinne sitten vain se säästäväinen yksin tai lasten kanssa ja tuhlaavainen jää vihaisena kotiin mököttämään kun häntä ei otettu mukaan perhematkalle? Säästäväinen haluaisi kyllä matkustaa perheenä mutta ei halua maksaa kaikkien matkoja yksin.

Ap

Montako televisiota se mies on ostanut?

Miksi miehen pitäisi maksaa jostain, josta ei ole itse kiinnostunut? 

Kun on lapsia mennyt hankkimaan, niin joskus on hyvä tehdä sitä, mistä lapset tykkää vaikkei se itseä niin kiinnostaisikaan.

Vierailija
46/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä ja lastemme perheillä on kaikki yhteistä, tuommoinen jatkuva säätäminen olisi hirveää.

Kuule. Jos kaikki on yhteistä ja toinen tuhlari ja toinen säästäväinen niin se tuhlari tuhlaa kaikki sen säästäväisenkin säästämät rahat.

Vierailija
47/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on avioehto. Muuten eron tullessa se säästäväisemmän keräämä pesämuna menee jakoon kun toisella ei ole juuri muuta omaisuutta kuin tuulenhuuhtoma perse ja viimeisin telkkariostos.

Vierailija
48/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tuhlata heti ylimääräiset niin turha haaveilla matkasta tai mökistä. Ei kai se tuhlari kuvittele että saa lomailla sen säästäväisen siivellä!

Vierailija
49/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole tullut kertomaan onko heillä avioehto vaikka moni on sitä kysynyt. Onko vai ei?

Minä itse matkustin yksin lasten kanssa ja meillä oli tosi mukavia reissuja. Mökinkin voi vuokrata vaikka koko kesäksi tai loman ajaksi. Olen myös saanut rahaa säätöön ihan kivasti vaikka pienituloinen olen, sillä osaan muuten elää säästäväisesti. Meillä on avioehto avioeron varalta.

Vierailija
50/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ap

Jos tämä tuhlari ostelee vain henkilökohtaiseen käyttöönsä asioita niin ehkä hänen bannaamisensa yhdeltä matkalta (jos niitä nyt koskaan enää tulee), toimisi herätteenä. Jos taas ostelee sälää perheen käyttöön, hän on jo rahoittanut sitä kautta osuutensa matkasta. 

Säästäväisemmälle kelpaa ihan hyvin ne vanhat telkkarit, kahvinkeittimet ja vastaavat, sillä ne ei ole mitään kovin vanhoja vaan ihan toimivia kaikki. Suurin osa tuhlaamisesta tosin kohdistuu ihan omiin hankintoihin, ei koko perheen käyttöön tuleviin. Ap

Mitä nämä hankinnat on? 

Aloituksessa kuitenkin puhut televisiosta, ja tässäkin kommentissa kahvinkeittimestäkin.

Ne hankinnat on useimmiten uusia urheiluvälineitä, tietokoneita, kännyköitä, auton vanteita, stereoita jnejne vaikka vanhat on ihan ehjiä ja toimivia. Mutta aina pitäisi olla uusimmat hilavitkuttimet. Ap

Kuitenkaan teillä ei jää pakollisten menojen jälkeen mitään säästöön, ja mies tienaa vain 100 euroa sinua enemmän? Kuulostaa aika mahdottomalta yhtälöltä. 

Et myöskään vastaa yksinkertaisiin kysymyksiin.

Miten sinä ajattelit säästää samaan aikaan matkoihin, kesämökkiin ja isompaan asuntoon? 

Kerro tämä säästämiskaavasi? 

Vierailija
51/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sinä sen ukon matkoja maksa? Ja unohda mökki, jos toinen ei halua sirä varten säästää. Toivottavasti on avioehto.

Vierailija
52/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ap

Mitä nämä hankinnat on? 

Kuitenkaan teillä ei jää pakollisten menojen jälkeen mitään säästöön, ja mies tienaa vain 100 euroa sinua enemmän? Kuulostaa aika mahdottomalta yhtälöltä. 

Et myöskään vastaa yksinkertaisiin kysymyksiin.

Miten sinä ajattelit säästää samaan aikaan matkoihin, kesämökkiin ja isompaan asuntoon? 

Kerro tämä säästämiskaavasi? 

Tuhlaavaisempi ostaa välillä osamaksulla ja joutuu makselemaan niitä sitten jälkikäteen pois. Säästäväisemmän mielestä jokainen säästetty 50 euronenkin olisi plussaa matkakassaan. Ap

Vierailija
53/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ap

Jos se tuhlari oikeasti haluaisi matkalle, niin eiköhän se säätäminen ala sujua, kun kerran jää kotiin, kun muut lähtee. Jos se säästäväinen maksaa aina kaikille matkan, niin ei tietenkään se toinen ala säästää. (Meillä on muuten erillinen matkatili, jonne molemmat laittaa rahaa säännöllisesti. Ei tosin  nyt, kun ei mihinkään pääse.)

Vierailija
54/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole tullut kertomaan onko heillä avioehto vaikka moni on sitä kysynyt. Onko vai ei?

Minä itse matkustin yksin lasten kanssa ja meillä oli tosi mukavia reissuja. Mökinkin voi vuokrata vaikka koko kesäksi tai loman ajaksi. Olen myös saanut rahaa säätöön ihan kivasti vaikka pienituloinen olen, sillä osaan muuten elää säästäväisesti. Meillä on avioehto avioeron varalta.

Ei ole avioehtoa. Ap

Vierailija
55/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut yhteiset rahat. Aluksi oltiin molemmat yhtä köyhiä, mutta nyt mies tienaa tuplaten mitä minä. Perheen tulot yhteensä n. 110 000 € viime vuonna. Mies on tuhlari ja minä säästäväinen. Jos mies saa vaikka 3000€ veronpalautuksia, niin mies ei yleensä ehdi niitä edes näkemään, kun siirrän ne tilille, johon hänellä ei ole pääsyä. Jos joku kuukausi tuntuu olevan löysää rahaa, siirrän samaiselle tilille. Tältä tilillä sitten maksetaan yllätyslaskuja (esim. Miehen ylinopeussakko) ja perheen lomamatkoja. Jos minä en toimisi kirstunvartijana, ei meillä olisi euroakaan sukanvarressa. Joskus mies tästä narisee, mutta on kyllä pohjimmiltaan tyytyväinen.

Vierailija
56/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole avioehtoa. Ap

Harmi. Sen voi tehdä avioliiton aikana, joten ehdota sitä.

Vierailija
57/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen alkanut keski-ikäisenä entistä paremmin hahmottaa, ettei ole oikeaa tai väärää tällaisissa asioissa. Ihmiset ovat erilaisia. Ja samakin ihminen voi olla erilainen eri elämänvaiheissaan. Kaksikymmentä vuotta sitten rahankäyttöni oli kurinalaista, koska elämä oli rakennusvaiheessa. Nyt on löysääkin rahaa ja laina suurin piirtein maksettu, joten voi elää laskematta euroja. 

Vierailija
58/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkäpä ole avioehtoa jos nuorena ja samantuloisina ovat alkaneet seurustelemaan ja menneet yhteen. Mutta avioehdon voi tehdä nytkin, kuulostaa siltä että kannattaisi.

Enpä minäkään osaa sanoa mikä on varsinaisesti "oikein" mutta eihän tuo nyt ihan reilulta kuulosta ainakaan että säästäväisempi kustantaisi esim. molemmille lomamatkoja tai laittaisi enemmän rahaa vaikkapa remonttiin tai mökkiin. Kannattaa esim. mökkiä ostaessa ainakin huolehtia siitä että omistussuhteet menevät sitten oikein, säästäväisemmän ja enemmän rahaa laittaneen hyväksi. Ja se avioehto...

Vierailija
59/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ap

Sitten sinne Kanarialle ei lähdetä perheenä. Ehkä se tuhlurikin sitten tajuaa, kun on yhden lomareissun ajan mököttänyt kotona, että se matka ois voinut olla kivempi kuin uusi telkkari vähän väliä.

Vierailija
60/99 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toiminut se, että on omat tilit ja yhteinen tili, johon talletetaan 70% nettotuloista yhteisiä menoja varten. Tällöin molemmat osallistuvat tulojen suhteessa yhteiseen talouteen, mutta molemmille jää omaa rahaa omiin hankintoihin. Yhteiset hankinnat tietysti sieltä yhteiskassasta. Meillä tämä

On johtanut siihen, että miehellä ei ole juuri säästössä mitään, minulla on, vaikka mies tienaa melkein puolet enemmän. Jos haluaa kuluttaa koko ajan, on reilua, että kuluttaa omistaan.