Miehen kommentti satutti, olenko vain liian herkkis?
En kaipaa kuraa niskaani, tuntuu jo valmiiksi niin pahalta.
Olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta kohta vuoden, ikää minulla on 35v ja miehellä 38v. Miehelläni on esikoinen aiemmasta suhteesta. Olen tiennyt nuoresta saakka, että raskaaksi tuleminen on minulle haastavaa ja mieheni on tiennyt tämän myös suhteemme alusta asti.
Yhtenä päivänä mieheni tokaisi minulle, että "oli se niin helppoa, ku ex tuli ekasta panosta raskaaksi". En tiedä mitä tällä haki, mutta minua tuo loukkasi ja tuntui todella pahalta kuulla. Olen muutenkin kokenut vaikeutta hyväksyä sitä, että en saa ydinperhettä ja että mieheni on jo kokenut esikoisen syntymän toisen naisen kanssa. Mieheni on todella hyvä isä esikoiselleen ja olen myös miettinyt, että onko yhteinen lapsemme hänelle koskaan yhtä tärkeä. Olen kokenut suurta huonommuutta eksän rinnalla lapsettomuuteni takia ja mieheni tietää sen. Siksi kommentti tuntui iskulta haavaan.
En edes tiedä mitä tällä avauksella haen... tämä kaikki vaan tuntuu liian isolta asialta käsiteltäväksi.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
On tuo minustakin loukkaava kommentti ja ihan tarpeeton. Sillä ei ole merkitystä, jos se olikin totta.
Samaa mieltä. Harkitsisin kyllä vielä, onko tämä mies se, jonka haluan mahdollisen lapsen isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli törkeä kommentti, joka itsellä pistäisi harkitsemaan suhdetta vähän enemmänkin vaikka se muutoin olisi hyvä.
Miksi? Koska kokemus on osoittanut, että tällaiset pienet kommentit AINA kielivät jostain syvällisemmästä. Ihminen sanoo aina vähemmän kuin ajattelee, joten jos tuollaista tulee esiin, niin kyllä se vaan on red flag. Sanomisia on helppo vähätellä ja selitellä milloin minkäkin piikkiin, mutta fakta on, että jos ajatuksia ei ole mielessä, eivät ne myöskään tule suusta ulos. Eikä kaikilla miehillä taatusti olisi tuossa tilanteessa tuollaisia ajatuksia.
Minusta on todella surullista, miten etenkin naiset kasvatetaan edelleen sietämään huonoa kohtelua. Ap:llekin ensimmäinen ajatus on, onko hänessä jotain vikaa, onko liian herkkis, kun tasa-arvoon kasvatettu ihminen päättelisi loukkaantumisen tunteestaan että toinen rikkoi nyt rajojani ja loukkasi, ja toimisi sen mukaan.
Tästä loukkauksesta tekee erityisen pahan se, että se kohdistuu todella intiimiin asiaan, jonka mies tietää olevan monellakin tavalla arka ap:lle. Parisuhteen perussääntöjä on, että toisen herkkiin kohtiin ei KOSKAAN lyödä, ei mistään syystä. Jos ollaan turhautuneita ja halutaan purkaa sitä, sitten valitetaan jostain muusta tai sanotaan vaan että nyt ketuttaa.
Sori ap, mutta hyi mikä mies. Teidän kuuluisasta "yhteydestä" ja "rakkaudesta" taitaa olla isompi osa sinun mielessäsi, riippumatta siitä mitä mies sinulle hempeinä hetkinään väittää. Ihan oikeasti ansaitset parempaa. Nämä eivät valitettavasti yleensä ole asioita jotka korjaantuvat ajan mukana, tai tämän nimenomaisen ongelman ratketessa, vaan päinvastoin. Taustalle voivat painua joksikin aikaa, mutta se on eri asia.
Joskus näin voi käydä myös täysin vahingossa. Itsekin olen joskus möläyttänyt jotain joka on miehelleni arka paikka ja välillä tajunnut sen vasta paljon myöhemmin kun mieheni on mököttänyt. Toki olen aina pyytänyt anteeksi ja kertonut että en missään nimessä halunnut satuttaa tarkoituksella.
Parisuhteen tilasta ei kerro se että siinä ei tehtäisi koskaan virheitä vaan se miten ne virheet korjataan.
Sinä olet ollut ajattelematon, tai et ole tajunnut miten arka jokin asia miehellesi on. Sellaista sattuu, sitä pahoitellaan ja jatketaan viisaampina. Tämä on eri tilanne. Tämä herra on ollut erittäin tietoinen siitä miten ja millä tavoilla aihe on kumppanin arka ja tuskallinen. Nimenomaan siitä on perheessä puhuttu. Ja luulisi jokaisen täysi-ikäisen miehen tajuavan, ettei nykyisen exään vertaaminen ole ikinä fiksua, ja tämä on suunnilleen idioottimaisin tapa millä exään voi verrata. Meille taitaa lisäksi olla vielä epäselvää, pahoitteliko mies edes myöhemmin, vai saiko ap sieltä suunnasta sen ajatuksen että herkistelee turhasta.
Siispä: vaihtoehtomme ovat että a) ap:n mies on niin inhottava ja tunnekylmä ihminen, että ansaitsee potkut suhteesta, tai b) ap:n mies on mokannut tyhmyyttään, missä tapauksessa hän on sen luokan idivootti että lisääntyminen kannattaa jättää väliin. Joku raja tyhmyydelläkin, ja se raja ylittyy kirkkaasti sellaisella miehellä joka ei tuolla elämänkokemuksen määrällä tajua käyttäytyä paremmin.
Ap hyvä, tämä miehesi EI ole maailman viimeinen mies, ja jumittaessasi hänen kanssaan tuhlaat aikaa jonka voisit käyttää paremman löytämiseen ja hänen kanssaan kuherteluun.
Minusta tuo oli vain turhautuneena tokaistu ajattelematon lause. En usko, että tarkoitti satuttaa tai vertailla teitä, vaan yritti sanoa että hänelle on uutta tämä ahdistus tai paha mieli kun lapsen alulle saaminen kestää.
Siis typerästi sanottu, mutta tuskin pahalla.
Eli jos sinulla on joku fysiologinen ominaisuus/oire, että lapsen teko ei ole erityisen helppoa, niin pitääkö silloin olla kaikkien ihmisten olla varpaillaan läheisyydessäsi, että et vain pahoita mieltäsi?
Joo, ei ehkä ollut mieheltäsi erityisen fiksu lausahdus, mutta jotenkin ihmisten pitäisi mielestäni kyetä suhteuttamaan ympäristön sanomiset ”yleisen” tason mukaan, eikä vain sen mukaan miltä sinusta tuntuu.
On mahdollista, että ei tarkoittanut pahaa.
Sukupuolitaudit aiheuttaa hedelmättömyyttä myös miehille ! Saattaa olla että vanha kierukka on jäänyt sisälle tai mies steriloitu . Tuleeko pessaari ulos itsestään tamponit ja hajonneet kondomin palaset. Gynekologit selvittää näitä asioita. Tiedetään miehiä jotka syöttää naisille ehkäisyä tai katumus pillereitä kun eivät halua lasta. Ei siis voi pakottaa isäksi eikä äidiksi ketään väkisin .