Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monessa hyvässäkin parisuhteessa seksielämä kuihtuu ajan myötä?

Vierailija
08.04.2021 |

Tästä olisi mukava saada aikaan asiallista, fiksua keskustelua. Itse elän muuten täydellisessä parisuhteessa, mutta seksielämä ei ole tyydyttävää. Meillä tämä kohtuu siitä, että vaimoa asia ei enää kuulemma vain yksinkertaisesti kiinnosta samaan tapaan kuin nuorempana. Syytä siihen, miksi ei kiinnosta, hän ei osaa sanoa. Kokee vain, että asia ei enää kovin usein käy mielessä ja seksin edellyttämään tunnelmaan pääseminen on hyvin vaikeaa ja työlästä.

Olemme molemmat 46-vuotiaita ja yhdessä ollaan oltu 20 vuotta.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Jäärä kirjoitti:

Oma evolutiivinen teoriani nimenomaan naisilla pitkissä parisuhteissa esiintyvälle seksuaalisuuden vaimenemiselle. Nykyisen turvallisen ja varman ehkäisyn aikana on helppo unohtaa, että koko lajihistoriamme aikana seksi on hedelmällisessä iässä olevalle naiselle merkinnyt lähes varmaa raskautta sekä tuskallista synnytystä ja turhan usein vielä kauheaa loppua. Äidin kuolema merkitsi tietenkin myös turvattomia ja puoliorpoja lapsia, joiden selvitymismahdollisuudet olivat heikot.

Tällöin hyvä selviytymisstrategia on parin - kolmen hengissä syntyneen lapsen jälkeen keskittyä hengissäpysymisen varmistamiseen ja uusien raskauksien (ja kidutuskuoleman riskin) välttämiseen. Eli naisen seksuaalivietin laimeneminen vakiintuneessa parisuhteessa on ollut lajille edullista ja varmistanut useamman lapsen selvitymisen täysi-ikäiseksi. Tämä ei tietenkään ole ollut tietoista. Vähemmän seksuaalisesti aktiiviset naiset ovat vain elämäntaistelussa pärjänneet muita paremmin. Ehkäpä nimenomaan lämpimille, empaattisille ja tunteville naisille tuo seksuaalinen kylmeneminen on ominaista.

Höpö höpö, ihan hatusta vedetty selitys. Ei perustu mihinkään. Yrität ilmeisesti jotenkin perustella sitä, ettei itseäsikään haluta, kun puolisoa ei sinun tunteesi ja halusi kiinnosta.

Vierailija
102/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha Jäärä kirjoitti:

Oma evolutiivinen teoriani nimenomaan naisilla pitkissä parisuhteissa esiintyvälle seksuaalisuuden vaimenemiselle. Nykyisen turvallisen ja varman ehkäisyn aikana on helppo unohtaa, että koko lajihistoriamme aikana seksi on hedelmällisessä iässä olevalle naiselle merkinnyt lähes varmaa raskautta sekä tuskallista synnytystä ja turhan usein vielä kauheaa loppua. Äidin kuolema merkitsi tietenkin myös turvattomia ja puoliorpoja lapsia, joiden selvitymismahdollisuudet olivat heikot.

Tällöin hyvä selviytymisstrategia on parin - kolmen hengissä syntyneen lapsen jälkeen keskittyä hengissäpysymisen varmistamiseen ja uusien raskauksien (ja kidutuskuoleman riskin) välttämiseen. Eli naisen seksuaalivietin laimeneminen vakiintuneessa parisuhteessa on ollut lajille edullista ja varmistanut useamman lapsen selvitymisen täysi-ikäiseksi. Tämä ei tietenkään ole ollut tietoista. Vähemmän seksuaalisesti aktiiviset naiset ovat vain elämäntaistelussa pärjänneet muita paremmin. Ehkäpä nimenomaan lämpimille, empaattisille ja tunteville naisille tuo seksuaalinen kylmeneminen on ominaista.

Höpö höpö, ihan hatusta vedetty selitys. Ei perustu mihinkään. Yrität ilmeisesti jotenkin perustella sitä, ettei itseäsikään haluta, kun puolisoa ei sinun tunteesi ja halusi kiinnosta.

Koeta eläytyä 1800-luvun puolivälin naisen asemaan (minua on tässä auttanut suvussa säilynyt perheraamattu, jonka etulehdille syntymät ja kuolemat on merkitty). Synnytys keskimäärin joka toinen vuosi, joskus jopa kaksi synnytystä vuoden sisään. Toistuvia pienten lasten kuolemia-ja nuorten äitien. Voi vain kuvitella miten tuskallinen se synnytyskuolema on ollut. Ja niitä oli käytännössä joka perheessä tai ainakin kaikkien tuttavapiirissä.Luulen, että noille naisille sukupuolielämä oli todellakin (raskas) aviovelvollisuus ja Eevan kirous eikä niinkään mikään ilon ja elinvoiman lähde. Naisilla, joilla oli vähäinen seksuaalivietti ja jotka karttoivat seksiä oli sekä pidempi elinajan ennuste että parempi elämänlaatu (ei välilihan kroonisia revähdyksiä, fisteleitä, inkontinenssia jne).

Löydä parempi selitys sille, että seksuaalisen halun puute on nimenomaan naisilla niin yleistä ja miksi se ilmenee nimenomaan pitkissä parisuhteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä 40 noin yhdessä, ja minä haluan ihan jokaikinen päivä seksiä, ja onneksi saankin. Mulla aina ollut korkea libido, joten ei tuo oikei uppoa tuo teoria.

Vierailija
104/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla on ollut kuvitelma, että minulla seisoo aina kun hän haluaa. Kun hän palailee tyttöjen mökkireissulta, niin käy suoraan penikseen kiinni halusin tai en.

Olen koittanut selittää tätä hänelle ja verrata raiskauksiin. Jos itse hönkisin kiinni samalla tavalla reissujeni jälkeen, saisin varmaan raiskaussyytteen. Naiset ovat näissä tasa-arvoisempia kuin miehet.

Tänään aamuyöstä kun rouva palaili tyttöjen saunaillasta, niin kävi taas suoraan heppiin kiinni. Sanoin hänelle, että: ”Se joka sinut moiseen kiimaan saattoi, niin olisit antanut hoitaa loppuun asti.”

Poistuin sitten sohvalle nukkumaan. Saa nähdä miten käy kun vaimo heräilee. Osaako olla pahoillaan ja pyytää anteeksi käyttäytymistään.

Vierailija
105/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimolla on ollut kuvitelma, että minulla seisoo aina kun hän haluaa. Kun hän palailee tyttöjen mökkireissulta, niin käy suoraan penikseen kiinni halusin tai en.

Olen koittanut selittää tätä hänelle ja verrata raiskauksiin. Jos itse hönkisin kiinni samalla tavalla reissujeni jälkeen, saisin varmaan raiskaussyytteen. Naiset ovat näissä tasa-arvoisempia kuin miehet.

Tänään aamuyöstä kun rouva palaili tyttöjen saunaillasta, niin kävi taas suoraan heppiin kiinni. Sanoin hänelle, että: ”Se joka sinut moiseen kiimaan saattoi, niin olisit antanut hoitaa loppuun asti.”

Poistuin sitten sohvalle nukkumaan. Saa nähdä miten käy kun vaimo heräilee. Osaako olla pahoillaan ja pyytää anteeksi käyttäytymistään.

Useimmissa tapauksissa se on just mies joka noin tekee, ja vie sitten loppuun saakka. Nainen saa vain silloin kun mies haluaa.

Vierailija
106/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä 40 noin yhdessä, ja minä haluan ihan jokaikinen päivä seksiä, ja onneksi saankin. Mulla aina ollut korkea libido, joten ei tuo oikei uppoa tuo teoria.

Melkein joka ongelmaan löytyy tietenkin henkilöitä, joita se ei koske ja jotka voivat siis sanoa, ettei tarjottu selitys pidä paikkaansa. Ei jokainen tupakoitsija sairastu keuhkosyöpäänkään.

Totuus kuitenkin on, että tutkimusten mukaan yli puolessa pitkistä parisuhteista puolisoiden halut eivät kohtaa. Yli kahdessa kolmasosassa tapauksista se useammin haluava on mies. Suoranaista haluttomuutta tai vaikeaa kihottumishäiriötä tavataan elinkaaren eri vaiheissa lähes kolmasosalla naista. Ja se yleinen tarina on nimenomaan halun katoaminen parisuhteen keston myötä. Enkä nyt oikein usko kolmanneksen miehistä olevan taitamattomia tumpeloita seksiasioissa, etenkin kun se tavallinen tarina on kiihkeän ja molemmille mieluisen parisuhteen muodostusvaiheen seksi, joka sitten laimenee, laimenee, laimenee ja sammuu.

Koska kyseessä on näin yleinen ilmiö, niin minusta sitä ei voi kutsua edes häiriöksi, vaan se on seksuaalisuuden normaalia kirjoa. Ja koska se on yleinen ilmiö joka puolella maapalloa, niin siitä on täytynyt olla jotakin evolutiivista hyötyä. Muutenhan se olisi jo aikoja sitten karsiutunut pois. Oma selitykseni on tuo vaistomainen keskittyminen oman hengen ja terveyden säilyttämiseen, kun suhteessa on oltu se aika, jossa pari - kolme lasta olisi ehtinyt syntyä.

Ehkä perusongelma onkin parisuhteeseen lähtö epärealistisin odotuksin. Jos nuoret ihmiset alusta asti tietäisivät, että hyvinkin suurella todennäköisyydellä jompi kumpi joutuu elämään seksuaalisesti turhautuneena ilman, että tilanne on kummankaan vika, niin sittenhän elämä voisi tarjota vain myönteisiä yllätyksiä.

Vierailija
107/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Jäärä kirjoitti:

Suoranaista haluttomuutta tai vaikeaa kihottumishäiriötä tavataan elinkaaren eri vaiheissa lähes kolmasosalla naista. Ja se yleinen tarina on nimenomaan halun katoaminen parisuhteen keston myötä. Enkä nyt oikein usko kolmanneksen miehistä olevan taitamattomia tumpeloita seksiasioissa, etenkin kun se tavallinen tarina on kiihkeän ja molemmille mieluisen parisuhteen muodostusvaiheen seksi, joka sitten laimenee, laimenee, laimenee ja sammuu.

.

Ihan puhtaasti asenne kysymys molemmilla. Ei tarvitse kuin kuunnelle vanhempia pariskuntia millä äänensävyllä yleensä miehet puhuu vaimoilleen.  Ei varmaan haluta. Suurin syy on juuri siinä, että ajatellaan omaa napaa, eikä pulison, joten puolison halut tai hyvinvointi ei vähääkään kiinnosta. Silloin seksielämäkin tai sanotaako rakastelu hiipuvat. Halut eivät ole mikään nappi, joka vain yksipuolisesti käännetään pois. Joku syy siihen johtaa ja useimmiten se on toisen välittämisen ja myös läheisyyden  loppuminen. Ei haluta toiselle hyvää. Kaikki ihmiset halua läheisyyttä ja toisen huomiota. Jos sitä ei saa kaikki tunteet kuolee.  Toisen puolison pitää myös osoittaa käytöksellään ja teoillaan, että on tunteiden ja haluamisen arvoinen. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

Vierailija
108/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä juttuja täällä lukee, niin alinomaan   menee näin: mies vonkaa ja ottaa seksinsä kun haluaa, useimmiten välittämättä lainkaannaisen nautinnosta. Kyllä siinä käy kuin Pavlovin koirille; ehdollistuu olla haluamatta sitä huono ja itsekästä seksiä ja vaisitäkin silloin kun se mies sattuu haluamaan.

Kun naine saa tarpeeksi ja HYVÄÄ seksiä, ei siitä silloin noin van lops halut kopu. Olen se 40 vee kimpassa oleva, joka aina vaan haluaa, ja nimenomaan sitä omaa miestään.

Vierailija
109/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha Jäärä kirjoitti:

Suoranaista haluttomuutta tai vaikeaa kihottumishäiriötä tavataan elinkaaren eri vaiheissa lähes kolmasosalla naista. Ja se yleinen tarina on nimenomaan halun katoaminen parisuhteen keston myötä. Enkä nyt oikein usko kolmanneksen miehistä olevan taitamattomia tumpeloita seksiasioissa, etenkin kun se tavallinen tarina on kiihkeän ja molemmille mieluisen parisuhteen muodostusvaiheen seksi, joka sitten laimenee, laimenee, laimenee ja sammuu.

.

Ihan puhtaasti asenne kysymys molemmilla. Ei tarvitse kuin kuunnelle vanhempia pariskuntia millä äänensävyllä yleensä miehet puhuu vaimoilleen.  Ei varmaan haluta. Suurin syy on juuri siinä, että ajatellaan omaa napaa, eikä pulison, joten puolison halut tai hyvinvointi ei vähääkään kiinnosta. Silloin seksielämäkin tai sanotaako rakastelu hiipuvat. Halut eivät ole mikään nappi, joka vain yksipuolisesti käännetään pois. Joku syy siihen johtaa ja useimmiten se on toisen välittämisen ja myös läheisyyden  loppuminen. Ei haluta toiselle hyvää. Kaikki ihmiset halua läheisyyttä ja toisen huomiota. Jos sitä ei saa kaikki tunteet kuolee.  Toisen puolison pitää myös osoittaa käytöksellään ja teoillaan, että on tunteiden ja haluamisen arvoinen. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

Ensiksi: Läheisyys ja huomio eivät ole sama asia kuin seksi. Jos kerran maailmassa olisin vuodehoidossa oleva dementikko, niin tiedän vuorenvarmasti puolisoni olevan syöttäjäni ja vaippojeni vaihtaja, jos hän vain siihen fyysisesti pystyy. Ja hän voi luottaa vastaavasti minuun, jos olisi samassa tilanteessa.

Toiseksi. Tapasi panna satojentuhansien suomalaisten naisten kokema seksuaalinen haluttomuus yksinomaan heidän tai heidän miestensä syyksi on minusta sekä omahyväinen (”minäpä osaan, nuo ei”) että loukkaava. Niin kuin tuntisit heidät kaikki, ja pitäisit näiden naisten vakuutteluja puolisoitaan kohtaan tuntemastaan rakkaudesta ja halustaan haluta - joka ei vain onnistu - vain valehteluna ja selittelynä.

Vierailija
110/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tehdään kovasti yleistyksiä; kaikki ihmiset ja kaikki pariskunnat ovat erilaisia.

Vierailija
111/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Jäärä kirjoitti:

pitäisit näiden naisten vakuutteluja puolisoitaan kohtaan tuntemastaan rakkaudesta ja halustaan haluta - joka ei vain onnistu - vain valehteluna ja selittelynä.

Niin pidän. Ei miehellä tai naisella tarvitse olla omia seksuaalisia haluja, että on halua helpottaa puolisonsa paineita tai seksuaalisia haluja tavalla tai toisella. Yhdyntä ei ole ainut tapa. Vähän sama kuin jos toinen pyytää, että voisitko hieroa selkääni ja toteaisi siihen, että hiero itse.  Jos sinun mielestäsi selänhierominen on ihan ok, mutta kalun tai pilluhierominen ei ole niin on pelkkää selittelyä, ettei kiinnosta, eikä halua edes toisen puolesta mitään tehdä.  Selityksiä aina keksitään. Tuossa vaiheessa parisuhde on ohi. Enkä jäisi suhteeseen millään selittelyllä, kun siitä ei olisi mitään enää jäljellä. 

Seksittömät näyttää keksivän kaikkia kummallisia perusteluita seksittömyydelleen.  Ihan ok jos molemmat ovat samaa mieltä, mutta jos eivät, niin suhde on ohi.

Vierailija
112/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisipä mun vaimo joskus noin. Kun vaimo tulee tyttöjenillasta tai on ottanut alkoholia niin menee aina suoraan nukkumaan. Itseäni alkaa kännissä panettamaan ja vaimoa taas väsyttämään.

Mulla kyllä seisoo aina kun vaimo haluaa, mutta jos ei itseä paneta, niin laukeaa ilman orgasmia, mutta hyvä että vaimo saa mitä tarvitsee.

Vierailija
113/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaikissa kolmessa pitkässä parisuhteessa (yli 6 v kaikki, pisin 11 v) menneet siihen, että miehellä loppuu mielenkiinto minun nautintooni. Se menee yhdyntäkeskeiseksi, esileikkiä ei jaksettaisi ollenkaan, ja kun mies laukeaa, se on sitten siinä. Minä kun en sellaisesta saa mitään (no pun intended), niin mitä sitä sellaista sitten harrastaisin. Itse panostan seksiin, toteutan mieluusti miehen toiveita ja fantasioita, mutta kun se toimii vain yhteen suuntaan, niin ei huvita. Jos ei oma kumppani "JAKSA" (suora lainaus) tuottaa minulle orgasmia, niin... Ei kiitos. Enkä edes ole kovin hidas saamaan orgasmeja, ei ole varmaan koskaan mennyt yli 5 min. Yleensä paljon nopeamminkin. Haaveilen, että vielä joskus löytäisin miehen, joka olisi halukas panostamaan seksielämään saman verran kuin minä.

Vierailija
114/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha Jäärä kirjoitti:

pitäisit näiden naisten vakuutteluja puolisoitaan kohtaan tuntemastaan rakkaudesta ja halustaan haluta - joka ei vain onnistu - vain valehteluna ja selittelynä.

Niin pidän. Ei miehellä tai naisella tarvitse olla omia seksuaalisia haluja, että on halua helpottaa puolisonsa paineita tai seksuaalisia haluja tavalla tai toisella. Yhdyntä ei ole ainut tapa. Vähän sama kuin jos toinen pyytää, että voisitko hieroa selkääni ja toteaisi siihen, että hiero itse.  Jos sinun mielestäsi selänhierominen on ihan ok, mutta kalun tai pilluhierominen ei ole niin on pelkkää selittelyä, ettei kiinnosta, eikä halua edes toisen puolesta mitään tehdä.  Selityksiä aina keksitään. Tuossa vaiheessa parisuhde on ohi. Enkä jäisi suhteeseen millään selittelyllä, kun siitä ei olisi mitään enää jäljellä. 

Seksittömät näyttää keksivän kaikkia kummallisia perusteluita seksittömyydelleen.  Ihan ok jos molemmat ovat samaa mieltä, mutta jos eivät, niin suhde on ohi.

Ja siis pystyisit todella nauttimaan toisen velvollisuudentunnosta suorittamasta käsiseksistä. Vaimoa pyydän hieromaan selkääni, koska en itse siihen pysty. Itsetyydytys onnistuu useimmilta tervekätisiltä itse. Minusta seksin edellytys - määriteltiin seksi nyt miten tahansa - on molemminpuolinen halu tai kutsuttakoon vaikka himoksi. Minusta olisi miehenä äärimmäisen nöyryyttävä tilanne sekä itselle että rakastamalleni naiselle, jos olisimme sukupuoliyhteydessä ja hänen ainut motivaationsa olisi minun tyydyttämiseni ilman omaa nautintoa. Se merkitsisi myös oman ihmisyyteni vararikkoa käyttäessäni toista ihmistä - vieläpä häntä, jota minun tulisi yli kaiken kunnioittaa, itsetyydytysvälineenä.

Vierailija
115/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin ollaihan hyvin mieheni anssa jos en itse just silloin haluaisikaan. Ja mies on monta kertaa "antanut" minulle, kun ei itsään ole niin huvittanutkaan.Se ión minusta ihan normaalia toisen auttamista ; JOS rakkaus ja liitto on hyvä ja kunnossa.

Vierailija
116/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin ollaihan hyvin mieheni anssa jos en itse just silloin haluaisikaan. Ja mies on monta kertaa "antanut" minulle, kun ei itsään ole niin huvittanutkaan.Se ión minusta ihan normaalia toisen auttamista ; JOS rakkaus ja liitto on hyvä ja kunnossa.

Aika karskilta kuulostaa. En voisi itse kuvitella.

Vierailija
117/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen haluttomille naisille. Elämä olisi paljon helpompaa ilman haluja etenkin näin keväisin.

Seksi pyörii mielessä, mutta sitä ei mistään saa. 

Vierailija
118/124 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko, jos et koskaan itse tuntisi seksuaalista halua, ja koko asetelma olisi aina sama? Mies vaatisi sinua kerta toisensa jälkeen joko yhdyntään ilman omaa haluaisi tai ainakin tyydyttämään hänet käsi- tai suupelin. Sinulle puolestaan ei tulisi koskaan tarvetta pyytää tai vaatia mieheltäsi samaa. Ei vain kiinnosta. Kauanko jaksaisit?

Vierailija
119/124 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Jäärä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko, jos et koskaan itse tuntisi seksuaalista halua, ja koko asetelma olisi aina sama? Mies vaatisi sinua kerta toisensa jälkeen joko yhdyntään ilman omaa haluaisi tai ainakin tyydyttämään hänet käsi- tai suupelin. Sinulle puolestaan ei tulisi koskaan tarvetta pyytää tai vaatia mieheltäsi samaa. Ei vain kiinnosta. Kauanko jaksaisit?

Ei sellaista "et koskaan" voisi ollakkaan, joten ei tekis heikkoakaan. Mun tekee sitäpaitsi aina mieli.

Vierailija
120/124 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha Jäärä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista "et koskaan" voisi ollakkaan, joten ei tekis heikkoakaan. Mun tekee sitäpaitsi aina mieli.

Sitten olet väärässä keskustelussa. Täällähän aiheena on niiden tilanne, joiden seksuaaliset tunteet ovat vuosien kuluessa hävinneet.

Myös ne ovat väärässä keskustelussa, jotka kommentoivat saamaansa huonoa seksiä tai varsinaisia parisuhdeongelmia. Aiheenahan on seksin hiipuminen muuten aivan hyvässä parisuhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme