Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten on mahdollista, että hoitajista on niin kova pula, kun heitä aloittaa joka vuosi opinnoissa sadoittain?

Vierailija
08.04.2021 |

Tuolla logiikalla myös joka vuosi pitäisi valmistua sadoittain hoitajia. Missä menee pieleen?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska soveltuvuuskokeet eivät osaa tunnistaa niitä henkilöitä, joilla on oikeasti kyky pysyä työssään ja jotka oikeasti haluavat sitä tehdä. SIksi sinne valitaan porukkaa, joka vaihtaa alaa  pian oikeat työt aloitettuaan huomattuaan ettei ala sovi heille.

Alalla on yllättävän paljon yksinkertaisia ihmisiä, jotka luulevat että hoitoalan ongelmat liittyvät ihmisten epäsopivuuteen eikä äärimmilleen kiristettyyn henkilöresurssointiin ja sitä myötä kiireeseen, koulutuksen puutteisiin, raskaaseen vuorotyöhön ja johtamisongelmiin jotka ajavat hyviä ja alasta pitäviä hoitajia pois. Kehittämishalu ja -kyky puuttuu ja terveen kriittistä työkaveria aletaan vieromaan ja itse tehdään tyytyväisenä ilmaisia ylitöitä "kun ei tätä rahan takia tehdä ja itse olen mukisematta tehnyt 40 vuotta". Ollaan liian kilttejä ja nössöjä, kytätään joskus työkaveria toisarvoisissa asioissa. Organisaatiorakenne ei suosi hoitajien omaa aloitekykyä työolojen parantamisessa vaan on jähmeä ja hierarkinen.

on aikamoista yksinkertaisuutta, jos ei osaa alalla ollessaan, terveysenhuoltoyksikön sisällä, laittaa asioita muuttumaan. Mutta ehkä teiltä hoitajilta ei voi vaatia niin älyllistä toimintaa.

Tunnet siis itse hoitoalan ja tyypillisten työskentely-yksiköiden (vuodeosastot, muut sairaalayksiköt kuten valvonnat ja päikyt, vanhusten hoitoyksikkö, poliklinikat, tk-vastaanotot) toimintaan vaikuttavat tekijät, organisaatiorakenteet ja budjetit sekä yksittäisen hoitajan tai vaikka kaikkien osaston hoitajien mahdollisuudet vaikuttaa esim. sairaalayksikön päivittäiseen aikatauluun ja muiden ammattiryhmienkin toimenkuviin?

Eli et tunne, joten älä puutu asiaan. Jos oikeasti haluaisit tietää kysyisit asiallisesti, joten jätäpä kommentointi muille.

Nykytilanteessa työkierto, jaloillaan äänestäminen eli eroaminen ja ylitöistä kieltäytyminen (ei aina mahdollista) ovat käytännössä ainoita mahdollisuuksia. No, itse sanoin tuon nössön mutta näin vähemmän nössönä en kyllä itsekään nähnyt muuta mahdollisuutta aikani yritettyäni. Alalla ei edes ehdi kehittämään mitään koska kentältä ei voi poistua tai tulee kaaos. Muutos tulee vain jos tarpeeksi moni joko lähtee tai lyö nyrkkiä pöytään ja kieltäytyy tekemästä ylitöitä, ilmaistöitä ja työpäiviä ilman taukoja.

Tunnen oikein hyvin. Edelleen: jos ei itse viitsi laittaa asioita muuttumaan, on turha pillittää työn rankkuutta. 

Pillityksestä puhuminen ja yksinkertaistavat lauserakenteet sekä asenteesi eivät anna erityisen älykästä kuvaa sinusta.

Annapa esimerkki miten sairaalamaailmassa laitat yksittäisenä ihmisenä asiat muuttumaan muuten kuin edeltävillä mainitsemillani tavoilla? Ihan konkreettisia esimerkkejä nyt. Älä tule sanomaan niitä vanhoja latteuksia kuten työn järkeistäminen ja uudelleen ajatteleminen, koska niitä tehdään joka ainoa päivä joka ainoa minuutti, mutta esimerkiksi kirjaaminen on pakko tehdä ja yleensä vielä tuplakirjata koska ohjelmat on suunniteltu päin peetä. Työaikojen muuttamista ja työaikaergonomiaa on ehdotettu, mutta kun työvoimapulan takia ei onnistu samat kuviot kuin teollisuudessa ja tiettyjä tehtäviä ei voida siirtää eri vuoroihin. Muut kuin hoitajat näkyvät aina olevan terävänä kertomassa miten ne hommat pitäisi tehdä, mutta eivät tajua että työ liittyy lääkäreiden, labran ja siivoustyötä tekevien töihin ja ruokalan toimintaan. Hoitologistikkoja ei palkata jotta koulutettujen ihmisten aika meneekin juostessa huoneesta varastoihin hakemaan sitä sun tätä huoneesta puuttuvaa tai sitten joku on varastovastaava oman työnsä ohella.

Kuule ihan puhumalla, vastuuttamalla esimiehet, muistuttamalla heitä laista ja asetuksista, vaatimalla heitä viemään asia omille esimiehilleen, jne. Ihan sellaisella arkijärjellä, jossa tosin täytyy käyttää älyään, mutta ei ihme ettet sinä sitä tajua. Sallinet haukkumisen, koska itse sen aloitit.

Itse väsyin juuri tähän, että koko ajan olisi pitänyt kulkea lakikirja kainalossa laatimassa vastineita ja vetoamassa milloin mihinkin itsestäänselvään lakipykälään.

Ja kaikki tämä toistuvasti työajan ulkopuolella.

Kyllä johtoportaankin tulee hoitaa tehtävänsä ilman, että alaisten tarvitsee joka pykälästä ja nippeleistä toistuvasti muistuttaa ja vääntää kättä.

Ihan käsittämätöntä touhua!

Tässä yksi syy lisää pitää työntekijät ylikuormitettuina; eivät ehdi, eivätkä jaksa kirjoitella hankalia lappusia tai muuten puuttumaan johtoportaan toiminnan epäkohtiin.

Vierailija
82/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska soveltuvuuskokeet eivät osaa tunnistaa niitä henkilöitä, joilla on oikeasti kyky pysyä työssään ja jotka oikeasti haluavat sitä tehdä. SIksi sinne valitaan porukkaa, joka vaihtaa alaa  pian oikeat työt aloitettuaan huomattuaan ettei ala sovi heille.

Alalla on yllättävän paljon yksinkertaisia ihmisiä, jotka luulevat että hoitoalan ongelmat liittyvät ihmisten epäsopivuuteen eikä äärimmilleen kiristettyyn henkilöresurssointiin ja sitä myötä kiireeseen, koulutuksen puutteisiin, raskaaseen vuorotyöhön ja johtamisongelmiin jotka ajavat hyviä ja alasta pitäviä hoitajia pois. Kehittämishalu ja -kyky puuttuu ja terveen kriittistä työkaveria aletaan vieromaan ja itse tehdään tyytyväisenä ilmaisia ylitöitä "kun ei tätä rahan takia tehdä ja itse olen mukisematta tehnyt 40 vuotta". Ollaan liian kilttejä ja nössöjä, kytätään joskus työkaveria toisarvoisissa asioissa. Organisaatiorakenne ei suosi hoitajien omaa aloitekykyä työolojen parantamisessa vaan on jähmeä ja hierarkinen.

on aikamoista yksinkertaisuutta, jos ei osaa alalla ollessaan, terveysenhuoltoyksikön sisällä, laittaa asioita muuttumaan. Mutta ehkä teiltä hoitajilta ei voi vaatia niin älyllistä toimintaa.

Tunnet siis itse hoitoalan ja tyypillisten työskentely-yksiköiden (vuodeosastot, muut sairaalayksiköt kuten valvonnat ja päikyt, vanhusten hoitoyksikkö, poliklinikat, tk-vastaanotot) toimintaan vaikuttavat tekijät, organisaatiorakenteet ja budjetit sekä yksittäisen hoitajan tai vaikka kaikkien osaston hoitajien mahdollisuudet vaikuttaa esim. sairaalayksikön päivittäiseen aikatauluun ja muiden ammattiryhmienkin toimenkuviin?

Eli et tunne, joten älä puutu asiaan. Jos oikeasti haluaisit tietää kysyisit asiallisesti, joten jätäpä kommentointi muille.

Nykytilanteessa työkierto, jaloillaan äänestäminen eli eroaminen ja ylitöistä kieltäytyminen (ei aina mahdollista) ovat käytännössä ainoita mahdollisuuksia. No, itse sanoin tuon nössön mutta näin vähemmän nössönä en kyllä itsekään nähnyt muuta mahdollisuutta aikani yritettyäni. Alalla ei edes ehdi kehittämään mitään koska kentältä ei voi poistua tai tulee kaaos. Muutos tulee vain jos tarpeeksi moni joko lähtee tai lyö nyrkkiä pöytään ja kieltäytyy tekemästä ylitöitä, ilmaistöitä ja työpäiviä ilman taukoja.

Tunnen oikein hyvin. Edelleen: jos ei itse viitsi laittaa asioita muuttumaan, on turha pillittää työn rankkuutta. 

Pillityksestä puhuminen ja yksinkertaistavat lauserakenteet sekä asenteesi eivät anna erityisen älykästä kuvaa sinusta.

Annapa esimerkki miten sairaalamaailmassa laitat yksittäisenä ihmisenä asiat muuttumaan muuten kuin edeltävillä mainitsemillani tavoilla? Ihan konkreettisia esimerkkejä nyt. Älä tule sanomaan niitä vanhoja latteuksia kuten työn järkeistäminen ja uudelleen ajatteleminen, koska niitä tehdään joka ainoa päivä joka ainoa minuutti, mutta esimerkiksi kirjaaminen on pakko tehdä ja yleensä vielä tuplakirjata koska ohjelmat on suunniteltu päin peetä. Työaikojen muuttamista ja työaikaergonomiaa on ehdotettu, mutta kun työvoimapulan takia ei onnistu samat kuviot kuin teollisuudessa ja tiettyjä tehtäviä ei voida siirtää eri vuoroihin. Muut kuin hoitajat näkyvät aina olevan terävänä kertomassa miten ne hommat pitäisi tehdä, mutta eivät tajua että työ liittyy lääkäreiden, labran ja siivoustyötä tekevien töihin ja ruokalan toimintaan. Hoitologistikkoja ei palkata jotta koulutettujen ihmisten aika meneekin juostessa huoneesta varastoihin hakemaan sitä sun tätä huoneesta puuttuvaa tai sitten joku on varastovastaava oman työnsä ohella.

Kuule ihan puhumalla, vastuuttamalla esimiehet, muistuttamalla heitä laista ja asetuksista, vaatimalla heitä viemään asia omille esimiehilleen, jne. Ihan sellaisella arkijärjellä, jossa tosin täytyy käyttää älyään, mutta ei ihme ettet sinä sitä tajua. Sallinet haukkumisen, koska itse sen aloitit.

Itse väsyin juuri tähän, että koko ajan olisi pitänyt kulkea lakikirja kainalossa laatimassa vastineita ja vetoamassa milloin mihinkin itsestäänselvään lakipykälään.

Kyllä johtoportaankin tulee hoitaa tehtävänsä ilman, että alaisten tarvitsee joka pykälästä ja nippeleistä toistuvasti muistuttaa ja vääntää kättä.

Heh.. teeppä sama keikkalaisena tai määräaikaisena - niin suurta hoitajapulaa ei tule, että sen jälkeen olisit tervetullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei alalta poisteta soveltuvuus kokeita? Ns. Myrkkyhoitaja pääsi hommiin, vaikka ei empaattisuudesta tietoakaan vaan tulisi mitata ihan toissijaisia asioita kuin oppimista. Esim. Paineen sieto kyky ja kyky asettua toisen asemaan. Lääkepurkkien kyljessä on annostelu ja lääkäri on määrännyt minkä verra vrk saa ottaa. Mä en ymmärrä tätä logiikkaa.

Rehellinen syy on siinä, että soveltuvuuskokeet ovat bisnes ja siellä liikkuu paljon rahaa. Niitä käytetään mysö sen vuoksi, että saadaan sanottua, että suomesta ei saatu tarpeeksi hoitajia, niinpä täytyy heitä tuoda ulkomailta ja tämä sitten taas mahdollistaa alan pysymisen matalasti palkattuna.

Sama juttu uin aikoinaan pankeilla, kun halusivat alkaa poistamaan pankkikonttoreitaan. Ensin heikennetään aukioloaikoja, jotta voidaan vuoden parin päästä selittää, että kun asiakkaita ei käynyt enää konttoreissa (no eihän niitä siellä käy, jos konttorit eivät ole auki silloin, kun asiakkaat sinne pääsisivät).

Tämä ilmiö on osa korruptiota, tai oikeammin piilokorruptiota, jossa ei ole tarkoituskaan tuottaa laadukasta palvelua ihmisille (olipa sittne kyse terveydenhoidosta tai pankkisektorista), vaan järjestää omistajasektorille mahdollisimman suuret voitot.

Ne vanhat soveltuvuustestit koostui rasti ruutuun-tyyppisistä tehtävistä, Warteggin (kyseenalaisesta) piirrostestistä ja 5-10min psykologinen haastattelusta, jossa keskityttiin siihen, mihin muihin koulutuksiin on hakenut. Vaikka ensisijaisena toiveena lääkis ja psykologia laskivat reilusti motivaatiopisteitä. Hienoista ja kalliista testeistä huolimatta kouluja jätettiin kesken. Nykyään tehdään sähköinen AMK-koe, jossa on luetunymmärtämistä, englantia, matematiikka ja mm. loogisia päättelytehtäviä. Lisäksi aiemmin soveltuvuuskokeisiin pääsi vain vilppikokeissa (soteli, tehtiin kotona koneella) parhaiten pärjänneet.

Vierailija
84/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono työilmapiiri. Työstä ei saa mitään iloa. Nauraminenkin on kielletty, kun hoitotyö on niiiiin vakava asia.

Vierailija
85/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskas työ suhteessa palkkaan. Haetaan alalle tietämättä sen olosuhteista ja vaatimuksista, joka ei sovellu itselle.

Kyllästytään tai väsytään työolosuhteisiin.

Tämän vuoksi vaihdetaan opiskelupaikka tai kouluttaudutaan myöhemmin uudelle alalle.

Hoitoalalla on myös paljon suuria ikäluokkia, jotka eläköityvät.

Tiedän myös yllättävän useita täysin soveltumattomia henkilöitä hoitoalalle, jotka myöhemmin pettyneenä vaihtavat alaa (siis niiden lisäksi, jotka on mainittu yllä). Jotenkin heidän valitessaan jo opintoalaa niin olin yllättynyt. En sitten tiedä.. Onko itsekkyys, oman uran tavoittelu ja itsekeskeisyys sekä omien mielipiteiden oikeutus loukata toista ihmistä yleistä hoitoalalle pyrkivillä vai vain nämä muutama tuntemani henkilö nuoruudestani ja myöhemmin aikuisiän tuttavissa? Ovat hämmentävän ilkeitä ja kaikki entisiä hoitajia, vai tekikö alan olosuhteet heistä ilkeitä muille?

En siis todellakaan sano, että kaikki on, mietin vain näitä muutamaa tapausta - oli erikoista ja tuli tässä yhteydessä mieleen.

Mikä vika on siinä, jos hoitaja haluaa oman uran? Eivätkö kaikki halua?

Millaisen uran hoitaja voi saada?

Miksi joku ei tykkää edellisestä kommentista? Minua tämä kiinnosti, ja koska en tiedä niin kysyin.

Vierailija
86/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt sairaanhoitajana, vaativassa erikoistason työssä kohta 9 vuotta. Suomessa en kelvannut edes lähihoitajaksi, koopäisen soveltusvuuskoepsykologin mukaan olin nimittäin soveltumaton alalle, koska olen add. Lähdin sitten ulkomaille opiskelemaan ammattia itselleni. Aika nopeasti minulle alettiin harjoittelupaikasta ja koulusta käsin ehdotella, jos opiskelisin pidemmälle. Niinpä päädyin tänne missä olen nyt. Add:ni ei haitannut, se otettiin huomioon jo koulussa. Töissä ilman muuta minua tarkkailtiin enemmän, ihan niinkuin kuuluu, ja huomattiin, että add ei vaivaa minua enkä saata potilaita vaaraan, niinkuin suomessa sain kuulla, että add:ni takia en voisi soveltua alalle.... Se on aina kiva, että joku sinua tuntematon ihminen yksinekrtaisesti vain päättää tulevaisuduestasi ja ilmoittaa, että et sovellu olemaan hoitaja.

Täällä toisessa maassa sanottiin heti, että add ei ole mikään ongelma, tehdään testejä, ei ketään voi tuomita ennenkuin on kokeiltu käytännössä. Tuntui heti siltä, että minua kohdellaan ihmisenä, eikä tuomita pelkän oletuksen perusteella niinkuin suomen neuvostoliitossa.

Olin aina havainnut, että olen muita tarkempi paineisessa nopeatahtisessa työssä ja osaan havainnoida nimenomaan hätätilanteissa keskimääräistä tarkemmin. Kas kummaa... tämä tuli myös testeissä ilmi ja se vahvistettiin myös aikanaan opiskeluaikana harjoittelussa ja on tullut nähtyä myös töissä.

Se missä olen menettänyt eniten, on kyynisyys suomea kohtaan. En yksinkertaisesti osaa enää kunnioittaa suomen koulutuskulttuuria puhumattakaan valintakoepsykologeista tai muista soveltuvuuskokeista. Jos jotain voi halveksia enemmän kuin elämää, niin sitä minä koen suomen terveydenhuoltosektroia kohtaan mitä tulee opiskelijoiden valintaan ja sitten työntekijöiden kunnioitukseen.

Uudessa kotimaassaani saan tuplasti enemmän palkkaa, on enemmän lomia, minulla on aikaa töissä istua potilaan vierellä ja jutella, vaikka pitää kädestä, jos potilas sitä kaipaa. Voin lääkettä antaessani kertoa potilaalle lääkkeen vaikutuksesta (täällä on myös lainsäädäntö tiukempaa kuin suomessa), täällä terveydehoito on yksinkertaisesti huikeasti parmepaa verrattuna suomen holhousmentalitettiin. En voi kuin toivoa, että käytännöt ovat muuttuneet vuosien saatossa ja suomi on siirtynyt poi neuvostoliittolaisesta tavasta hoitaa asioita, mutta tätä ketjua lukiessani tajuan että ei.

Missä opiskelit ja miten sait rahoutettua opinnot ?

Vierailija
87/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä on vaativan erikoistason hoitsuhommaa? 

t.sh

Vierailija
88/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota, minä tein näin ja lähiesihenkilö kosti kaiken mm epäsuotuisilla työvuoroilla (viikonloppuja ja iltoja enemmän kuin muilla), huonoilla lomajaksoilla (toukokuu ja syyskuu, p*rseennuolijoiden lomaillessa 3v putkeen heinäkuussa) yms mukavalla.

Lähdin sitten kouluttautumaan muulle alalle.

Vierailija
89/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 60.000 hoitajaa muissa kuin koulutustaan vastaavassa hoitotyössä. Älytön tilanne!

Palkat ja työolot kuntoon niin että koulutuksen jälkeen ala houkuttelee edelleen.

Vierailija
90/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin hoitajaopinnot mutta lopetin koska tajusin että saan saman rahan käteeni tekemällä paljon helpompaakin työtä. Jos lähihoitajan palkka olisi parempi niin varmasti olisi halukkaita.

Vierailija
91/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on lähettänyt lähihoitaja opintoihin ihan ketä tahansa, sellaisia jotka ei sovi alalle. Päihdeongelmaisia lääkkeiden lähelle ym.

Vierailija
92/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun totuus paljastuu, moni vaihtaa alaa.

Kyllä meillä hoitajia olisi jos vaan työolosuhteet olisi kunnossa. Ei edes palkka ole se suurin puute vaan ne olosuhteet ja tap potahtinen työ.

Koulutus on ilmeisen hyvää ja opiskelijat lahjakkaita, mutta sitten tosiaan taitaa olla nuo työolosuhteet miltei tappotahtisine töineen se tekijä mikä vaikuttaa siihen että lahjakkaina he pärjäävät sitten muuallakin ilman että tarvitsisi kyynistyneenä aivan nääntyä. Muu kansa kun ei halua maksaa siitä että olisi henkilöstöä enemmän, sitä saa mitä tilaa - tai ei saa ollenkaan jos ei maksa tarpeeksi.

Koulutus ei valmista niihin tehtäviin, joita töissä tehdään. Eikä ymmärtämään niiden taustaa, miksi tehdään näin eikä noin. Korkeakoulutuksesta on otettu mukaan se, millä ei ole merkitystä ja jätetty pois se, millä olisi. Kaikki kaatuu harjoitteluiden niskaan. Lähihoitajien osalta en tiedä. Omalta paikkakunnalta olen kuullut että opintojen taso vaihtelee.

Vierailija
93/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat katkerat hoitajat kokee itsensä uhatuksi. Niiden keskinäinen kilpailu on käsittämätöntä.

Vierailija
94/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on suuri vaihtuvuus. Alalle on helppo lähteä, mutta vaikeaa jäädä. Käsittääkseni te-toimisto painostaa asiakkaita hanakasti lähihoitajan opintoihin, vaikka taipumuksia ei olisi lainkaan. Työ on myös fyysisesti raskasta, joten osalla ei terveys kestä pidemmän päälle. 

Vierailija
95/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskas työ suhteessa palkkaan. Haetaan alalle tietämättä sen olosuhteista ja vaatimuksista, joka ei sovellu itselle.

Kyllästytään tai väsytään työolosuhteisiin.

Tämän vuoksi vaihdetaan opiskelupaikka tai kouluttaudutaan myöhemmin uudelle alalle.

Hoitoalalla on myös paljon suuria ikäluokkia, jotka eläköityvät.

Tiedän myös yllättävän useita täysin soveltumattomia henkilöitä hoitoalalle, jotka myöhemmin pettyneenä vaihtavat alaa (siis niiden lisäksi, jotka on mainittu yllä). Jotenkin heidän valitessaan jo opintoalaa niin olin yllättynyt. En sitten tiedä.. Onko itsekkyys, oman uran tavoittelu ja itsekeskeisyys sekä omien mielipiteiden oikeutus loukata toista ihmistä yleistä hoitoalalle pyrkivillä vai vain nämä muutama tuntemani henkilö nuoruudestani ja myöhemmin aikuisiän tuttavissa? Ovat hämmentävän ilkeitä ja kaikki entisiä hoitajia, vai tekikö alan olosuhteet heistä ilkeitä muille?

En siis todellakaan sano, että kaikki on, mietin vain näitä muutamaa tapausta - oli erikoista ja tuli tässä yhteydessä mieleen.

Mikä vika on siinä, jos hoitaja haluaa oman uran? Eivätkö kaikki halua?

Millaisen uran hoitaja voi saada?

Miksi joku ei tykkää edellisestä kommentista? Minua tämä kiinnosti, ja koska en tiedä niin kysyin.

Ei oikein minkäänlaista. Erikoistumiskoulutuksia voi käydä omalla ajalla ja saat jonkun mitättömän lisän siitä. Vuodeosastolta voi päästä joskus polille vähän kevyempiin hommin. Edetä ei voi lisäkoulutuksella kuin apulaisosastonhoitajaksi tai peräti osastonhoitajaksi eli ojasta allikkoon ja palkassa ei juuri näy.

Vierailija
96/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh.. teeppä sama keikkalaisena tai määräaikaisena - niin suurta hoitajapulaa ei tule, että sen jälkeen olisit tervetullut.

Tässäpä juuri "hoitajapulan" ydin..

Vierailija
97/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni opiskelijoista keskeyttää opintonsa, opetuksen laatu on kouluissa huonoa. Kaikki vastuu oppimiselle/opettamiselle sälytetään työharjoittelu paikkoihin ja siellä heitä ohjaa sh joka kiireen keskellä tekee omaa työtään ja jossain välissä yrittää löytää aikaa opiskelijan laadukkaaseen ohjaukseen. Opiskelijoita työpaikoilla on aivan liian monta kerrallaan ja se kuormittaa työyhteisöä eikä palvele myöskään opiskelijoita.  Jos opiskelija valmistuu ja pääsee töihin asti hänet heitetään heti syvään päätyyn ilman kunnollista perehdyttämistä koska kaikki käsiparit on tarpeen. Kaiken lisäksi se uusi vastavalmistunut sh saattaa saada heti ohjattavakseen opiskelijan.

Terveisin alalla 15 vuotta ollut sh

Vierailija
98/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja sairaanhoitaja koulutuksella pääsee myös esim kelaan töihin, esim kuntoutus ja sairauspäivärahapuolelle.

Toimistotyöajat. Ei ehkä ihan se ala mihin koulutuksella pyritään, mutta noissa hommissa on myös tuosta koulutuksesta on hyötyä.

Vierailija
99/105 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri on lähettänyt lähihoitaja opintoihin ihan ketä tahansa, sellaisia jotka ei sovi alalle. Päihdeongelmaisia lääkkeiden lähelle ym.

Tämähän ei olisi mikään ongelma, jos tehtäisiin säännöllisen epäsäännöllisiä huumeseuloja. Myös ns. vanhoille työntekijöille.

Vierailija
100/105 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työoloissa menee pieleen. Hoitajat vaihtaa tiuhaan alaa.