Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autokoulu on ihan hirveää! Ei olisi edes pitänyt enää tämän ikäisenä aloittaa..

Vierailija
07.04.2021 |

En ole edes kovin vanha (29v) mutta lähipiirin painostuksesta aloitin autokoulun vaikken ole koskaan varsinaisesti autoa tai korttia tarvinnut. Teoria meni ekalla läpi, mutta ajotunnit menee niin huonosti että opettajaakin v*tuttaa. Olen ottanut jo useita lisätunteja, mutta menen aina vaan ihan lukkoon ja paniikkiin jos tulee joku tilanne missä pitää keskittyä moneen asiaan yhtä aikaa. Opettaja saattaa hokea siinä vaiheessa 10 kertaa "Kytkin alas. Kytkin alas. Kytkin alas." mutta olen paniikissa enkä ymmärrä mitä opettaja sanoo. Olen ratissa jäykkänä kuin rautakanki ja unohdan hengittää. Ihan oikeasti pidätän vaan itkua kaikki ajotunnit, mutta eihän sitä nyt enää voi jättää kesken. Onko mahdollista että joistain ihmisistä ei vaan ole kuskiksi? Opettajalta jos kysyy niin lisätunteja vaan, autokoulu saa siitä tietysti rahaa.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko nykyään ajaa erikseen automaatti-kortin?Kysyy tyhmänä...En oo koskaan kuullutkaan.

Itse tykkään enemmän ajaa manuaalilla mutta automaatilla ajokin onnistuu,olen jopa semmoisen omistanut.

Vierailija
62/73 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisten autojen käsittelytaitoa pitäisi mielestäni painottaa enemmän. Sitten kun erilaiset ajoneuvot on varmemmin hanskassa, niin voi keskittyä liikenteeseenkin tiukemmin. Lähipiirissä ajelukin on aika turhanpäiväistä, koska oppilaat on yleensä paikallisia ja tuntevat todennäköisesti lähialueen kadut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi autokouluissa vieläkin pakotetaan noita manuaalivaihteita. Eihän sellaisia enää saa kaupasta vaikka haluaisi. Onneksi.

Ei enää nykypäivän autoissa säädellä mitään seoksia manuaalisesti tai sytytysennakoita. Miksi siis välityssuhteita pitäisi käsineen hämmentää? Kuulostaa tosi modernilta, että jonkun vivun avulla liikutellaan rattaita akselilta toiselle ja luistatetaan samalla kitkalevyjä vastakkain, että saadaan auto kulkemaan erilaisia nopeuksia :D 

Ajokorttisäännöksiä pitäisi ehdottomasti muuttaa ja tuosta ihme manuaali/automaatti -pykälästä luopua. Se on ihan ihmisen oma asia opetella ajamaan erilaisilla autoilla. Eihän siellä ole erikseen mitään sähköautopykälääkään, vaikka autokoulun Micrasta Teslan rattiin hyppäys on kuitenkin melkoinen muutos.

Ei kukaan pakota ajamaan korttia manuaalilla, mutta silloin sinulla ei ole asiaa liikenteeseen manuaalilla toiloilemaan ja haittaamaan muuta liikennettä.

Automaatti on kuin apupyörät polkupyörässä, kyllähän se helpottaa kun ei tarvi tasapanoilla (vaihtaa manuaalisesti) mutta samalla siinä menettää osan ajo-ominaisuuksia kun ei voi itse kallistaa pyörää (vaihtaa vaihteita). Kuten ei tasapainoilua polkupyörällä, manuaalin käyttöä ei käytännössä huomaa kun sen oppii. Esim tänään kävin kaupassa manuaalilla, en kiinnittänyt mitään huomiota vaihtamiseen ja kytkimen käyttöön, tulee luonnostaan.

Modernin automaatin ajo-ominaisuuksissa ei ole mitään eroa manuaaliin, paitsi jos haluat ajaa kuin rallikuski, eli kiihdytellä nopeasti. Onko tällainen "kiihdytysajo" turvallisuuden kannalta sitten toivottavaa, onkin toinen juttu. Varmaan sillä näppärästi saa tehtyä läheltä piti-ohituksia.

Sitten kun saat kortin ymmärrät että monessa tilanteessa tosi kätevä kun voi itse päättää vaihteen. Kai sitä jotkut pitää polkupyöränkin ajo-ominaisuuksia apupyörillä yhtä hyvinä kuin ilman....

Todellisuudessahan automaatti on vammaisapuväline, ei millään pahalla, varmasti monet tarvii eivätkä voi sille mitään.

Jos oma auto on automaattivaihteinen, niin miten siitä kytkimen käytön osaamisen kätevyydestä hyötyy?

En ole tuo jolle kirjoitit mutta. .

Entäpä jos tulee jokin enempi vähempi hätätilanne. Autoja pihassa ja kaikki manuaaleja, se sun automaatti on jossain muualla ja sinä ainoa joka pystyy ajamaan. Tai olisit jos sulla olisi sellainen ajokortti.

Todella hypoteettinen tilanne.

Vierailija
64/73 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti "ongelma" voi piillä myös siinä, että ei ymmärrä auton toiminnan logiikkaa. Vaihde silmässä auto "vetää", ja siksi erityisesti "monien tilanteiden olosuhteissa", eli esim. ruuhkaisella kaupunkialueella, kannattaa jo selkäytimeen juurruttaa kytkinjalan ja vaihdekäden valmius. Se on se, millä valmistaudutaan kohtaamaan yllättävät tilanteet: kytkin alas, jarrutellen, ja mahdollisesti pienempää vaihdetta silmään, jos tilanne menee ohi ja vauhti on ehtinyt jo hiljetä.

Jos autoa ei "tunne persiin alla", voi mennä pasmat hyvinkin sekaisin, että mitä pitikään tehdä missä järjestyksessä. Ennen kaikkea kuljettajalla tulee olla koko ajan valmius pysäyttää tai väistää yllättävässä tilanteessa. Ja siihen tarvitaan juuri sitä selkäytimestä tulevaa autonkäsittelytaitoa.

Ei ajamaan opi pelkkää kirjaa lukemalla, vaan tutustumalla autoon. Ryömitä, revittele, äkkijarruttele jossain hiekkakentällä, turvallisissa olosuhteissa.

Tästäkin kuvauksesta huomaa, miten manuaali on kaupunkioloissa yksiselitteisesti vaarallinen. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin aikamoisia tumpeloita tai ainakin ajaa josku väsyneevä, vaikkei saisi. Silloin se vaihteen vaihtoon käytetty aika voi olla ratkaiseva, ehditkö reagoida ajoissa jarrulla.

Ööö, selkeesti tämmöisestä kirjoituksesta sitä huomaa, että sulla sitä ajotaitoa ei ole. Vaihtaminen käy luonnostaan. Tietäisit tämän, jos osaisit ajaa. Automaatit on ajotaidottomille. Kyn ei kyvyt riitä oikean auton ajamiseen.

Vierailija
65/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajoin suunnilleen sun ikäisenä kortin, en ihan noin jännittynyt ollut mutta en siitä ajamisesta koskaan tykännyt eikä se ollut rentoa. Enää en aja autoa muuta kuin jos repsikkana on ajokortillinen joka osaa neuvoa. Käytännössä kerran pari vuoteen. Ajaminen ei ole mua varten.

Vierailija
66/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo nyt niinkään iästä ole kiinni vaan enemmänkin siitä, ettet itse aidosti halua ajaa autoa. Ei kaikki halua (ja monen halukkaankin pitäisi ymmärtää olla vain matkustajana) eikä siinä ole mitään pahaa jos ei tunne autoilua omaksi jutukseen. Eikä se ala sujumaan/kiinnostamaan vain, siksi että joku muu siihen painostaa vaan silloin pitää kuunnella sitä omaa intuitiotaan ja luottaa siihen että sille on syy miksi jokin tuntuu itsestä niin hankalalta/väärältä/epämukavalta.

Toisaalta siitä on tehty hassun normaalia että kaikilla on ajokortti ja kaikki haluaa/osaa ajaa ja lukea liikennettä yhtä hyvin/sujuvasti vaikka sitten toisaalta autoilua ollaan demonisoimassa ja se alkaa olla pian suurin synti ikinä.

Vierailija
67/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti "ongelma" voi piillä myös siinä, että ei ymmärrä auton toiminnan logiikkaa. Vaihde silmässä auto "vetää", ja siksi erityisesti "monien tilanteiden olosuhteissa", eli esim. ruuhkaisella kaupunkialueella, kannattaa jo selkäytimeen juurruttaa kytkinjalan ja vaihdekäden valmius. Se on se, millä valmistaudutaan kohtaamaan yllättävät tilanteet: kytkin alas, jarrutellen, ja mahdollisesti pienempää vaihdetta silmään, jos tilanne menee ohi ja vauhti on ehtinyt jo hiljetä.

Jos autoa ei "tunne persiin alla", voi mennä pasmat hyvinkin sekaisin, että mitä pitikään tehdä missä järjestyksessä. Ennen kaikkea kuljettajalla tulee olla koko ajan valmius pysäyttää tai väistää yllättävässä tilanteessa. Ja siihen tarvitaan juuri sitä selkäytimestä tulevaa autonkäsittelytaitoa.

Ei ajamaan opi pelkkää kirjaa lukemalla, vaan tutustumalla autoon. Ryömitä, revittele, äkkijarruttele jossain hiekkakentällä, turvallisissa olosuhteissa.

Tästäkin kuvauksesta huomaa, miten manuaali on kaupunkioloissa yksiselitteisesti vaarallinen. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin aikamoisia tumpeloita tai ainakin ajaa josku väsyneevä, vaikkei saisi. Silloin se vaihteen vaihtoon käytetty aika voi olla ratkaiseva, ehditkö reagoida ajoissa jarrulla.

Ööö, selkeesti tämmöisestä kirjoituksesta sitä huomaa, että sulla sitä ajotaitoa ei ole. Vaihtaminen käy luonnostaan. Tietäisit tämän, jos osaisit ajaa. Automaatit on ajotaidottomille. Kyn ei kyvyt riitä oikean auton ajamiseen.

Itse en viitsi kyllä ketään nimitellä ajotaidottomaksi automaattivaihteiden takia, mutta en mäkään kyllä ikinä ajattele vaihteiden vaihtamista vaan se oikea vaihde on aina "silmässä" ihan automaattisesti ja mä keskityn ihan vaan muun liikenteen seuraamiseen ym. Enkä mä varmaan siksi osaa pitää manuaalia mitenkään hankalana tai työläänäkään vaikka on mulla automaattivaihteisiakin autoja ollut.

Vierailija
68/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö autokoulu tarjoa ajosimulaattoria?

Harjoittele kotona samoin kuin urheilijat harjoittelevat. Eli mielikuvaharjoituksilla. Aloita helposta ja etene vaikeampiin tilanteisiin.

Pyydä opettajalta, että harjoittelette jossain ihan rauhallisessa paikassa vaikka ilman liikennettä jonkun kerran, mutta niitä asioita, jotka ovat vaikeita esim. mäkilähtö, taskuparkki jne. :)

Noin juuri, tee omia mielikuvaharjoituksia kotona, alkaen rauhallisesti yksinkertaisemmista toiminnoista ja tilanteista. Voi olla koulun suhteen hyvä pitää vähän taukoa, opettajan vaihtokin voi olla hyvä ajatus. Samoin oikein hyvä tuo ajosimulaattori; en tiedä mahtaisiko netistä löytyä mitään sellaiseen viittaavaa, noin niinkuin mielikuvaharjoitteluun avuksi. Ennen 'peltoautoilla' harjoittelu kehitti hyvin taitoja, mutta nykyään taitaa harvalla olla kavereinakaan sellaisia joiden kanssa voisi tuollaista toimintaa harrastaa.

Vierailija
69/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen + auto = katastrofi

Ja miksi olisi katastrofi "nainen & auto"?? Minä naisena olen jo muutamat kymmenet vuodet ajellut autolla. Ja tähän mennessä ajeluni ovat sujuneet vielä ainakin kolaritta ja ilman peltiruttujakin.  Eri autoja ja eri merkkisiäkin autoja on vuosikymmenien aikana tullut ajeltua, koska on vaihdettu aina uuteen vuosimalliin.  Tein lapset ensin, ja sitten lähdin autokouluun himpun verran yli kolmekymppisenä 90-luvun alussa. Kirjallinen ajokoe meni läpi kirkkaasti.  Kirjalliseen kokeeseen liittyi vielä sellainen kuvatestikin isolta heijastustaululta. Toisella kerralla meni inssiajo vasta läpi, ja ekalla kerralla oli eri inssi kuin jälkimmäisessä inssiajossani, ja johtui kylläkin pikkuvirheeni ihan vaan siitä ekasta ajokokeen syynäristä, joka oli todellakin omituinen; tarttui kerran ratista kiinni eräässä risteyksessä kääntyessäni ja vaihtaessani kaistaa, koska mukamas auto meni liian läheltä vierellä ajanutta autoa, ja väitän vieläkin, etten leikannut yhtään kaistaa vaihtaessani.  Samana aamuna sen talven ensilumi muuten oli satanut silloin maahan, ja kaistamerkintöjä ei näkynyt kadussa risteyksissä.  Onneksi seuraavalla yrittämälläni ei ollut lunta teillä.  Pikkusen ajatuksissani mietin, että olisiko ollut hieman rahastuksen makua eka ajokokeen hylkäyksessä, sillä ennen toista koetta siihen aikaan määrättiin ottamaan lisäajotunteja, kuten varmaankin nykyisinkin.

Mutta todellinen ajokokemus kerääntyy sittemin vasta kun alat ajelemaan omalla autollasi ja ajelet myös sitten muuallakin kuin siellä tutussa kotikaupungissasi.

Ja on tullut ajeltua pitkiä matkoja kilometritolkulla ympäri Suomen maan, ja kannattaa ajella myöskin isojen kaupungienkin liikennevirrassa, kuten itsekkin olen ajanut. 

Mutta onnettomuushan ei tule kello kaulassa, ja liikenteessä sattuu ja tapahtuu, ja ainahan syy onnettomuudessa ei ole oma syy.   Toivottavasti säilyy henki, vaikka ruttuja tulisikin nimittäin auton pelteihin, sillä koskaan ei voi tietää, kun tuonne tien päälle lähdet....

Muuten en ole ikinä ajanut automaattivaihteista autoa, manuaalisilla vaihteistolla olen ajanut koko ajan, mutta autoissa, joilla olen ajanut vuosien aikana, on vaihteita ollut välillä 6 ja 5 sekä eka autossa, jota ajoin oli vain ne perinteiset 4 ajovaihdetta.

Maantieajossa on nykyisessä autossa vakionopeuden säätö ihan jees, niin vapauttaa jalan pois kaasupolkimelta.

Vierailija
70/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samaa vaikka menin autokouluun heti 18 täytettyäni. Ahdistunut ja panikoiva pelkuri kun olin luonteeltani. Pääsin ajopelosta eroon lopulta 22-vuotiaana kun silloinen miesystävä jaksoi rauhoitella minua ratissa ja luotin hänen neuvoihinsa.

Vierailija
71/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten itse en ole fyysisten vaivojeni takia ajellut autoamme taasen pariin vuoteen aktiivisesti, vaan mielelläni annan puikot mieheni käsiin, ja on sitten repsikkan roolissa kiva neuvoskella välillä miestäni ajamisessaan:D  Toisaalta en nyt ole monen kymmenien vuosien jälkeen ajanut autoamme senkään takia, koska mieheni viimeksikin vaihdettuaan automme aivan tehdastekoiseen uunituoreeseen automalliin, hän ei edelleenkään halunnut automaattivaihteista autoa vaan ne manuaaliset vaihteet edelleenkin; ja ei ollut kyse siitä, että olisi ollut auton hinta hieman kalliimpi, vaan jostakin mieheni jääräpäisyydestään, hän niin tykkää sitä keppiä heilutella näköjään:D

Muuten kannattaa pitää huolta säännöllisestä autolla ajamisestaan, sillä vähänkin pitempi tauko ajamisestaan aiheuttaa hiukkasen arkuutta kuskin paikalle siirryttyään.  Mutta sekin on koettu, että olen pitkän autolla ajamisen tauon jälkeen joutunut lähtemään automme kuskin paikalle ja keskelle pääkaupungimme arkista vilkkaan ajankohdan liikennevirtaa keskustassa surffaillen ja yksin ajelemaan kotiin monta sataa kilometriä, vaikka osasinkin ajaa pitkän tauon jälkeen, mutta silti alkuun oli vähän sellaista epävarmaa kunnes vanha rutiinitaitoni autolla ajamiseen tuli jälleen esiin eli tottahan se on, että ei pyörälläkään ajotaitoa unohda, kun sen kerran olet oppinut, sama pätee auton ajamiseenkin.  Sittemin parisen vuotta sitten jouduinkin ajelemaan monta kuukautta ja palvelemaan miestäni hänen onnettomuutensa jälkeen, josta hän onneksi on toipunut, ja nyt osat ovat taasen kääntyneet toistepäin, koska vastuuhan siirtyy aina kuljettajalle, jos jotakin sattuu, niin mielelläni olen repsikan puoleisella penkillä, ja neuvon häntä, vaikka ei tarvitsisikaan;heh

Vierailija
72/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut hankkia automaattikortin. En siksi, että pelkäisin ajamista vaan ihan sen takia, että aion joka tapauksessa ajaa automaattivaihteista autoa tulevaisuudessa. Paljon helpompaa ja muutenkin nykyaikaista.

Jos autokoulu ahdistaa, niin joku tutuhan voi opettaa myöskin. Tämä ihan yleisenä vinkkinä.

Vierailija
73/73 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajoin ajokortin muutama kuukausi sitten 25-vuotiaana ja autokoulu oli ehkä elämäni stressaavinta aikaa tähän asti. Monta kertaa tuli lähdettyä itkien ajotunnilta. Jännitin opettajaani ja se oli varmasti suurin syy miksi en autokoulusta ja ajamisesta pitänyt. Myös kytkimen ja vaihteiden sujuva käyttäminen oli minulle alusta lähtien hankalaa. Kuin ihmeen kaupalla pääsin inssistä kuitenkin ekalla kerralla läpi. Inssin jälkeen ajoin muutaman kerran melkein 30 vuotta vanhaa manuaaliautoa eikä siitä tullut yhtään mitään! Silloin jo ajattelin, että en aja autoa enää ikinä, mutta hankittuani oman automaattivaihteisen auton, aloin oikeasti jopa nauttia ajamisesta. Nykyään ajan lähes päivittäin ja olen todella tyytyväinen, että jaksoin sinnitellä autokoulun loppuun, toivottavasti sinäkin. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän