Autokoulu on ihan hirveää! Ei olisi edes pitänyt enää tämän ikäisenä aloittaa..
En ole edes kovin vanha (29v) mutta lähipiirin painostuksesta aloitin autokoulun vaikken ole koskaan varsinaisesti autoa tai korttia tarvinnut. Teoria meni ekalla läpi, mutta ajotunnit menee niin huonosti että opettajaakin v*tuttaa. Olen ottanut jo useita lisätunteja, mutta menen aina vaan ihan lukkoon ja paniikkiin jos tulee joku tilanne missä pitää keskittyä moneen asiaan yhtä aikaa. Opettaja saattaa hokea siinä vaiheessa 10 kertaa "Kytkin alas. Kytkin alas. Kytkin alas." mutta olen paniikissa enkä ymmärrä mitä opettaja sanoo. Olen ratissa jäykkänä kuin rautakanki ja unohdan hengittää. Ihan oikeasti pidätän vaan itkua kaikki ajotunnit, mutta eihän sitä nyt enää voi jättää kesken. Onko mahdollista että joistain ihmisistä ei vaan ole kuskiksi? Opettajalta jos kysyy niin lisätunteja vaan, autokoulu saa siitä tietysti rahaa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Nainen + auto = katastrofi
Moni nainen on luonnostaan erinomaisia auton käsittelyssä ja kuljettajina, ja ajamista pelkäämättömiä luotettavia kuskeja. Kyllä naisetkin ajamisesta pitää.
Valitettavasti kaikki eivät ole, mutta eipä ole kaikki miehetkään synnynnäisiä kuljettajia.
Minä kävin autokoulun kauan sitten 18-vuotiaana, inssejä ainakin viisi ja viimeisellä kerralla inssi ajatti ihan sivuteitä, etten pääsisi tunaroimaan. Ihme kyllä läpi meni. Kovin monta kertaa en autokoulun jälkeen ajanut, nyt en taitaisi saada autoa enää edes käyntiin.
Olen vuodet miettinyt, että mikä siinä omalla kohdallani mätti, ja tullut tulokseen, että en ehtinyt oppia kunnolla edes sitä perus autonkäsittelyä, kun piti jo lähteä liikenteen sekaan. Sen kytkimen ja vaihteiden ym. käytön pitäisi jo jollakin tasolla olla selkäytimessä, kun lähtee tositilanteeseen, jossa pitää huomioida auton käynnissä ja tiellä pitämisen lisäksi vielä muuta liikennettäkin.
Ei uusia asioita oikein voi oppia, jos koko homma pelottaa ja kaikki keskittyminen menee perustoimintoihin.
Olen ajatellut, että jos vielä lähtisin autolla ajamista yrittämään, olisi minun pakko saada harjoitella auton käsittelyä alkuun rauhassa vaikka jossain metsätiellä. Sitten vasta ottaisin muutaman ajotunnin lisää.
Voisitko sinäkin treenata välissä jokusen tunnin ihan sitä auton käsittelyä, ja rentoutumista ratissa? Ilman painetta mennä liikenteeseen ja yhtään monimutkaisempiin tilanteisiin. Ja tosiaan, vaihda opettajaa, jos nykyisen asenne on tuollainen.
Mä ajoin kans kortin 29veenä ja se oli aivan kamalaa. Kyllä ne ajotunnit meni ihan hyvin, mutta jännitti aina ennen ajotuntia niin maan perk....., eikä oikein mitään muistikuvaa koko tunneista. Kirjalliset ja inssi meni läpi ensimmäisillä yrittämillä. Sitten kun tottui ajamaan niitä autokoulun uusia diesel autoja ja sen jälkeen hyppäsi melkein 20 vuotta vanhan auton rattiin tuntui että joutu opetteleen kytkimen ja vaihteiden käytön uudelleen. Päädyinkin ostamaan itselleni automaatti auton, kun ajohalut meinas lopahtaa kytkimen kanssa sohlaamiseen. Automaatilla on mukava ja lepposa ajella.
Vierailija kirjoitti:
Nainen + auto = katastrofi
Mites nuo miehet, kun ajaa lähes 90 % kuolonkolareista... Jos nyt kerran väkisin haluat tästä sukupuolikysymyksen tehdä...
Miehillä se pitäis olla tupla-autokoulu, ja kortin uusinta parin vuoden välein ajokokeella!
En lukenut kommentteja, kun kiirehdin vastaamaan oman kokemukseni: opettajan vaihtaminen kannattaa! Rentouduin ihan täysin minun luonteelleni sopivassa opetuksessa. Sitä ennen olin luopumassa koko jutusta, olin juuri kuten kuvailit itseäsi. Toinen opettaja tajusi tilanteeni jotenkin syvällisemmin ja osasi opettaa niin, että pystyin hengittämään, pikkuhiljaa ottamaan tilanteen haltuun. Ja kappas vain, minä olen nykyään hyvä ajaja! Eipä olisi silloin uskonut.
Mä ajoin myös ajokortin ns. vanhana. Suurin ongelma on sen kytkimen ja vaihteiden kanssa pelleily, joka vie huomion pois liikenteestä ja aiheuttaa vaaratilanteita. Kun hankin oman auton, ostin automaatin ja muulla en enää ajakaan. Jenkeissä, jossa kortti ajetaan nuorena, kaikilla on automaatit. Suomalaisilla on joku ihme rallipsykoosi, kuvitellaan olevamme kaikki jotain rallikuskeja joilla pitää olla vaihdeautot, kun ne kiihtyvät nopeammin. Se jatkuva kepitys on ihan naurettavaa, kun vastapuolena on turvallisuus!
Asiaa pahentaa vielä lähipiirin suhtautuminen kun puhuvat aiheesta ihan kuin se olisi itsestäänselvyys että kohta on kortti kourassa. "Sit kun sulla on se kortti pian niin voitkin kuskata plaa plaa" tai "Kohtahan sulla on jo ajokortti niin voit ottaa tän mun auton ja plaa plaa".
Vierailija kirjoitti:
Monesti "ongelma" voi piillä myös siinä, että ei ymmärrä auton toiminnan logiikkaa. Vaihde silmässä auto "vetää", ja siksi erityisesti "monien tilanteiden olosuhteissa", eli esim. ruuhkaisella kaupunkialueella, kannattaa jo selkäytimeen juurruttaa kytkinjalan ja vaihdekäden valmius. Se on se, millä valmistaudutaan kohtaamaan yllättävät tilanteet: kytkin alas, jarrutellen, ja mahdollisesti pienempää vaihdetta silmään, jos tilanne menee ohi ja vauhti on ehtinyt jo hiljetä.
Jos autoa ei "tunne persiin alla", voi mennä pasmat hyvinkin sekaisin, että mitä pitikään tehdä missä järjestyksessä. Ennen kaikkea kuljettajalla tulee olla koko ajan valmius pysäyttää tai väistää yllättävässä tilanteessa. Ja siihen tarvitaan juuri sitä selkäytimestä tulevaa autonkäsittelytaitoa.
Ei ajamaan opi pelkkää kirjaa lukemalla, vaan tutustumalla autoon. Ryömitä, revittele, äkkijarruttele jossain hiekkakentällä, turvallisissa olosuhteissa.
Tässä on tietty pointti kyllä. Itse auton hallinnan pitäisi olla suht rutiinia siinä vaiheessa kun siirrytään opettelemaan liikenteeseen. Mutta ap:lla ei luultavasti ole mahdollisuutta totutella ajamiseen revittelemällä jossain hiekkakuopassa omassa rauhassa. Tämän rutiinin rakentaminen kuuluu opettajan tehtäviin.
Toinen asia on tämä jo monen mainitsema, että oppimista ei auta se, että ajamistilanteesta tehdään stressaava, päinvastoin.
Kolmas asia on, että pelkästään mikromanageroinnissa pysyttelevä "tee näin" komentelu ei opeta mitään, jos oppilas ei ymmärrä, MIKSI niin tehdään.
Surettaa ajatella kuinka paljon ap on joutunut maksamaan sellaisesta opetuksesta, joka hänen kohdallaan ei mitä ilmeisimmin ole toiminut. Vaikka ajoin kortin jo heti 18-vuotiaana, tunnistan ap:n lähtökohtaiset ongelmat omasta menneisyydestäni. Mutta itselle sattui todella hyvä ajo-opettaja, joka otti kaiken tämän huomioon ja lopulta kaikki sujui kuin silkkiä vaan.
Olisiko mahdollista vaihtaa auto automaattiin? Opettelet ensin liikennettä ja sen sääntöjä rauhassa automaatilla ja jos joskus tulee tarve manuaalille niin sitten käyt suorittamassa ajokokeen vielä sillä. Suosittelen lämpimästi, muuttuu autokoulu hirveästä rämpimisestä ja paniikista sekä epätoivosta kivaan ajamiseen ja onnistumisen tunteisiin! Näin kävi itselle. En ole manuaalia tarvinnut kertaakaan vielä, ostin automaattivaihteisen auton inssin jälkeen. Kysy autokoulusta.
Musta ei ole kuskiksi. Olen kokeillut ajamista monia kertoja, en tykännyt. En halua olla vastuussa autosta tai muiden turvallisuudesta. Ei kiinosta liikennesäännöt tai autot. Ajelen taksilla.
T. N46
Vierailija kirjoitti:
Mä ajoin myös ajokortin ns. vanhana. Suurin ongelma on sen kytkimen ja vaihteiden kanssa pelleily, joka vie huomion pois liikenteestä ja aiheuttaa vaaratilanteita. Kun hankin oman auton, ostin automaatin ja muulla en enää ajakaan. Jenkeissä, jossa kortti ajetaan nuorena, kaikilla on automaatit. Suomalaisilla on joku ihme rallipsykoosi, kuvitellaan olevamme kaikki jotain rallikuskeja joilla pitää olla vaihdeautot, kun ne kiihtyvät nopeammin. Se jatkuva kepitys on ihan naurettavaa, kun vastapuolena on turvallisuus!
Manuaalivaihtamisen oppiminen on vähän kuin polkupyörällä tasapainoilun oppiminen, kun sen oivaltaa, sitä ei ajossa huomaakkaan. Jos luovuttaa manuaalin opettelun, on vähän sama kuin luovuttaisi polkupyörällä tasapainoilun oppimisen ja ajaisi loppuelämän apupyörillä (=automaattivaihteilla).
Manuaali on pitkässä juokussa luotettavampi ja aina saa oikean vaihteen ajotilanteen mukaan. Kytkimen ehkä saa kerran vaihtaa auton eliniän aikana mutta automaattiin taas menee kustannuksia usein öljyn ja suodattimen vaihtoon. Automaatin remppa se vasta kallista on ja niitä hajoaa, esim DSG.
Ja tosiaan kuten polkupyörällä haluan mahdollisuuden kallistaa sitä ajotilanteen mukaan (vaikka apupyörät helpottaisi tasapainoilua), haluan myös autolla itse valita vaihteen optimaalisesti ajotilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pysykää panikoijat pois liikenteestä, kiitos. Ihan tarpeeksi jo torspoja tien päällä.
Sinunlaisesi pahimpia 🍑
Oman autokoulun opettajan kommentti silloin nuorena: "Ootko käynyt mitään kouluja, kun et ymmärtänyt olla vetämättä" sen jälkeen kun käski sarkastisesti vetää käsijarrusta, kun olin vetänyt jo aika reippaasti. Mäkilähtöjä opeteltiin.
Mulla puhkesi paniikkihäiriö reilu 10v sitten 18-vuotiaana just samaan aikaan, kun suoritin ajokorttia.
En ymmärrä, miksi autokouluissa vieläkin pakotetaan noita manuaalivaihteita. Eihän sellaisia enää saa kaupasta vaikka haluaisi. Onneksi.
Ei enää nykypäivän autoissa säädellä mitään seoksia manuaalisesti tai sytytysennakoita. Miksi siis välityssuhteita pitäisi käsineen hämmentää? Kuulostaa tosi modernilta, että jonkun vivun avulla liikutellaan rattaita akselilta toiselle ja luistatetaan samalla kitkalevyjä vastakkain, että saadaan auto kulkemaan erilaisia nopeuksia :D
Ajokorttisäännöksiä pitäisi ehdottomasti muuttaa ja tuosta ihme manuaali/automaatti -pykälästä luopua. Se on ihan ihmisen oma asia opetella ajamaan erilaisilla autoilla. Eihän siellä ole erikseen mitään sähköautopykälääkään, vaikka autokoulun Micrasta Teslan rattiin hyppäys on kuitenkin melkoinen muutos.
Nimenomaan autokouluissa pitäisi olla vanhoja rotiskoja jotta kaikki oppisi ajamaan! Huitsin nevadaan kaikki tietokoneautot jotka ajaa sun puolesta. Sitte ihmetellään talvella kun ollaan metsähallituksen puolella, kuinkas se nyt noin. .
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan autokouluissa pitäisi olla vanhoja rotiskoja jotta kaikki oppisi ajamaan! Huitsin nevadaan kaikki tietokoneautot jotka ajaa sun puolesta. Sitte ihmetellään talvella kun ollaan metsähallituksen puolella, kuinkas se nyt noin. .
Niin siis "ajaa" sun puolesta.
Kun saat kortin, osta automaattivaihteinen auto.
Monesti "ongelma" voi piillä myös siinä, että ei ymmärrä auton toiminnan logiikkaa. Vaihde silmässä auto "vetää", ja siksi erityisesti "monien tilanteiden olosuhteissa", eli esim. ruuhkaisella kaupunkialueella, kannattaa jo selkäytimeen juurruttaa kytkinjalan ja vaihdekäden valmius. Se on se, millä valmistaudutaan kohtaamaan yllättävät tilanteet: kytkin alas, jarrutellen, ja mahdollisesti pienempää vaihdetta silmään, jos tilanne menee ohi ja vauhti on ehtinyt jo hiljetä.
Jos autoa ei "tunne persiin alla", voi mennä pasmat hyvinkin sekaisin, että mitä pitikään tehdä missä järjestyksessä. Ennen kaikkea kuljettajalla tulee olla koko ajan valmius pysäyttää tai väistää yllättävässä tilanteessa. Ja siihen tarvitaan juuri sitä selkäytimestä tulevaa autonkäsittelytaitoa.
Ei ajamaan opi pelkkää kirjaa lukemalla, vaan tutustumalla autoon. Ryömitä, revittele, äkkijarruttele jossain hiekkakentällä, turvallisissa olosuhteissa.