Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla tällaista miestä? Joka ei keskustele vaikeista aiheista

Vierailija
07.04.2021 |

Mieheni on hyvin ratkaisukeskeinen. Jos on ongelma, niin hän ratkaisee sen. Jos en jostain tykkää, niin hän toimii toisin. Sanomattakin selvää, ettei se aina toimi kaikissa kohdin.

Jos nostan ongelmakohdan esille, hän kuuntelee ja ratkaisee. Sen jälkeen asiasta on turha yrittää keskustella. Hän vaihtaa puheenaihetta. Ei mökötä eikä suutu. Ei vain keskustele muutoin kuin ratkaisuajankohdan verran. Kuin ongelmaa sitä ei olisikaan.

Tiedän, että hän ei keskustele, koska asia ei ole ratkaistavissa. On vaikka perustavaa laatua oleva erimielisyys jostain, tai on ilmiö, jota ei voi muuttaa. Itse kuitenkin voisin haluta vähän puhua siitä, vaikka en minäkään vatvoja ole.

Muilla tällaisia miehiä? Mitä ajattelette?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole muita?

Vierailija
2/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran nostan. Jos kukaan ei tunnista, niin sitten hänellä ei oikeasti ole mitään riitelemisen aihetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni mielestä kun ei ongelmista puhu niitä ei ikäänkuin ole. Ei halua keskustella juuri mistään. Olen oppinut itsekkin olemaan hiljaa.

Toisinaan melko turhauttavaa, mutta kyllä kaivelemalla jotain saa irti, usein kyllä hermostuu kysymisestä ja vastaa lyhyesti, mutta kun ei itse puhu niin on kysyttävä.

Harvoin esim kertoo päivästään tai mitä on tapahtunut, mutta jos osaa kysyä oikean kysymyksen saattaa saada vastauksen, ei tosin mitä rönsyilevää tarinaa. Hänen mielestään kyllä ja ei ovat kelvollisia vastauksia. Kuulostaa oudolta kirjoitettuna, mutta ihan ok elämää eletään.

Vierailija
4/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa esimerkkejä, eihän tuosta ottanut erkkikään selvää. Minkä ikäisiä olette?

Vierailija
5/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni mielestä kun ei ongelmista puhu niitä ei ikäänkuin ole. Ei halua keskustella juuri mistään. Olen oppinut itsekkin olemaan hiljaa.

Toisinaan melko turhauttavaa, mutta kyllä kaivelemalla jotain saa irti, usein kyllä hermostuu kysymisestä ja vastaa lyhyesti, mutta kun ei itse puhu niin on kysyttävä.

Harvoin esim kertoo päivästään tai mitä on tapahtunut, mutta jos osaa kysyä oikean kysymyksen saattaa saada vastauksen, ei tosin mitä rönsyilevää tarinaa. Hänen mielestään kyllä ja ei ovat kelvollisia vastauksia. Kuulostaa oudolta kirjoitettuna, mutta ihan ok elämää eletään.

En ole ap

Vierailija
6/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies taas raivostuu, kun otan hankalampia asioita (ystävällisin sanankääntein) esille.

Niinpä ei halua ottaa niitä esille enää lainkaan. En vaan jaksa sitä raivoamista ja eihän siinä asia edes edisty.

Vierailija
7/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla yllättävän tavallista.

Ei minunkaan mies keskustele mistään sellaisista aiheista kuin tunteet tai jokin muu abstrakti asia, jota ei voi selkeästi mitata, saada kaavaan tai muuten mallintaa.

Ja kyllä, ongelma, olipa se mikä tahansa ratkaistaan jollain käytännöllisellä tavalla. Ja jos tällaista ratkaisumallia ei ole, ei ole ongelmaakaan.

Miehelläni on Asperger-piirteitä. Erittäin älykäs, korkeakoulutettu ja työssäkäyvä mies. Mitä luotettavin, uskollisin ja lempein aviomies ja isä.

Toisinaan tämä kasvamainen, käytännöllinen ratkaisukeskeisyys turhauttaa minua, kun kaipaisin ehkä vain halaista ja helliä sanoja.

Yritän kuitenkin muistuttaa itseäni, että mieheni näyttää välittämistään ja rakkauttaan niille tavoilla, jotka hänelle ovat luontaisia.

Muistutan itseäni myös siitä, että varmasti minunkin luonteenpiirteeni ja toimintatapani ärsyttävät ja turhauttavat miestäni.

Eläväinen, puhelias ja temperamenttinen eivät ehkä ole assien mielestä niitä toivotuimpia ominaisuuksia puolisossa.

Pitkässä liitossamme olemme kuitenkin löytäneet toimivia tapoja kommunikoida, kummankin tarpeet tulevat yleensä tyydytetyiksi ja ongelmatilanteissa toisen rationaalisuus ja toisen keskustelevampi ja intuitiivisempi tyyli on aika hyvä yhdistelmä.

Vierailija
8/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei osaa käsitellä tunteitaan tai ei ole ainakaan tottunut käsittelemään niitä?

Tunnistan ilmiön, mitä tarkoitat. Asiat lakaistaan maton alle. Poissa silmistä, poissa mielestä- eikö niin? Jos puoliso ei puhu, sitä ei ole olemassa eikä siitä tarvitse puhua. Jotkut ihmiset toimii just noin ja se on myös omasta mielestäni ärsyttävää. Esim. kun kerroin vanhemmilleni että miten heidän tekemisensä vaikuttavat minuun ja miten voin pahoin tuli vain sanat "pitäisikö sun käydä puhumassa jollekin?". Tarvitsin vain kuuntelevaa korvaa, ihan ekaa kertaa niin vastaus oli että ehkä sun pitäis käydä puhumassa jollekin toiselle... :D Kaikki on jossain itsen ulkopuolella. Auton korjauksesta voidaan puhua, politiikasta voidaan puhua ja kaikesta teknisestä/konkreettisesta muttei mistään syvällisestä tunteita herättävästä.

Vierailija
9/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan mies keskustele mistään sellaisista aiheista kuin tunteet tai jokin muu abstrakti asia, jota ei voi selkeästi mitata, saada kaavaan tai muuten mallintaa.

Ja kyllä, ongelma, olipa se mikä tahansa ratkaistaan jollain käytännöllisellä tavalla. Ja jos tällaista ratkaisumallia ei ole, ei ole ongelmaakaan.

Miehelläni on Asperger-piirteitä. Erittäin älykäs, korkeakoulutettu ja työssäkäyvä mies. Mitä luotettavin, uskollisin ja lempein aviomies ja isä.

Toisinaan tämä kasvamainen, käytännöllinen ratkaisukeskeisyys turhauttaa minua, kun kaipaisin ehkä vain halaista ja helliä sanoja.

Yritän kuitenkin muistuttaa itseäni, että mieheni näyttää välittämistään ja rakkauttaan niille tavoilla, jotka hänelle ovat luontaisia.

Muistutan itseäni myös siitä, että varmasti minunkin luonteenpiirteeni ja toimintatapani ärsyttävät ja turhauttavat miestäni.

Eläväinen, puhelias ja temperamenttinen eivät ehkä ole assien mielestä niitä toivotuimpia ominaisuuksia puolisossa.

Pitkässä liitossamme olemme kuitenkin löytäneet toimivia tapoja kommunikoida, kummankin tarpeet tulevat yleensä tyydytetyiksi ja ongelmatilanteissa toisen rationaalisuus ja toisen keskustelevampi ja intuitiivisempi tyyli on aika hyvä yhdistelmä.

Anteeksi, mutta nyt ihan asiallisesti haluan kysyä, miksi tuota asperger-diagnoosia tai piirteitä halutaan tarjota joka asiaan vastaukseksi? Eikö ihminen voi olla myös

-varautunut

-konservatiivinen

-ujo

-"juro"

-ei-avoin/sulkeutunut

-kaavoihinsa kangistunut tai rajoittunut

-murheissaan tai ahdistunut/pelokas

-herkkä

-introvertti

-haavelija

-käytännöllinen

-filosofinen

Jne

Ilman mitään sairautta/diagnoosia/neurologista häiriötä jne?

Vierailija
10/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta nyt ihan asiallisesti haluan kysyä, miksi tuota asperger-diagnoosia tai piirteitä halutaan tarjota joka asiaan vastaukseksi? Eikö ihminen voi olla myös

-varautunut

-konservatiivinen

-ujo

-"juro"

-ei-avoin/sulkeutunut

-kaavoihinsa kangistunut tai rajoittunut

-murheissaan tai ahdistunut/pelokas

-herkkä

-introvertti

-haavelija

-käytännöllinen

-filosofinen

Jne

Ilman mitään sairautta/diagnoosia/neurologista häiriötä jne?

Olen sama, jota lainasit.

Mainitsin mieheni as-piirteet, koska ne näkyvät meidän elämässämme juuri aloituksen kuvaamalla tavalla.

Mieheni on toki miljoona muutakin asiaa ja piirrettä kuin as-piirteisyys, mutta monessa tilanteessa se näkyy ja vaikuttaa.

Miksi asiaa ei saisi mainita tai siitä keskustella?

Kommentistani käy myös ilmi selvästi, että arvostan miestäni ja yhdessä olemme löytäneet tapoja yhdistää parhaita puoliamme.

As ei ole vastaus tai selitys joka asiaan, tietenkään, mutta erityisesti kommunikaation liittyvissä asioissa se kyllä tulee ilmi, etenkin läheisissä ihmissuhteissa.

Toivottavasti vastaukseni sinulle käy ja jollei, anteeksi kauheasti asia tuli mainituksi.

Vierailija
11/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Siis ei ratkaisukeskeisyydessä mitään vikaa ole. Olen itsekin samanlainen. Mutta nyt vuosien jälkeen yhtäkkiä heräsin siihen, että onko tämä tavallista? Tai onko se ylipäätään ongelma? Voiko tästä tulla ongelma.

En tiedä, onko tämä maton alle lakaisua, vai vain sitä, ettei hän näe asioiden puhumisesta olevan hyötyä. Kuten sanoin, nämä asiat ovat sellaisia, joita ei vain voi poistaa (vrt. anoppi on ongelma, eikä häntä voi poistaa).

Vierailija
12/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Siis ei ratkaisukeskeisyydessä mitään vikaa ole. Olen itsekin samanlainen. Mutta nyt vuosien jälkeen yhtäkkiä heräsin siihen, että onko tämä tavallista? Tai onko se ylipäätään ongelma? Voiko tästä tulla ongelma.

En tiedä, onko tämä maton alle lakaisua, vai vain sitä, ettei hän näe asioiden puhumisesta olevan hyötyä. Kuten sanoin, nämä asiat ovat sellaisia, joita ei vain voi poistaa (vrt. anoppi on ongelma, eikä häntä voi poistaa).

Kyllähän kaikki ongelmat ovat ratkaistavissa. Jos anoppi on ongelma, häntä ei voi poistaa, mutta asia, jossa hän on ongelma, on ratkaistavissa. Jos hän vaikka arvostelee elämäänne, sanotte siitä hänelle ja pyydätte lopettamaan tai sitten vain päätätte sietää tai ette ole tekemisissä. Kaikki vaihtoehdot ovat valintoja eli ratkaisuja.

Vierailija
13/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitähän voisi kertoa joka päivä samanlaisesta päivästä?

Vierailija
14/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Kyllähän kaikki ongelmat ovat ratkaistavissa. Jos anoppi on ongelma, häntä ei voi poistaa, mutta asia, jossa hän on ongelma, on ratkaistavissa. Jos hän vaikka arvostelee elämäänne, sanotte siitä hänelle ja pyydätte lopettamaan tai sitten vain päätätte sietää tai ette ole tekemisissä. Kaikki vaihtoehdot ovat valintoja eli ratkaisuja.

Tuo anoppi ei siis ole ongelma, mutta voisi olla: minä pidän anoppia ongelmana, mutta mies ei. Kuitenkin mies ratkaisisi asian niin, että käymme siellä harvoin ja silloinkin lyhyemmän aikaa.

Mutta: minä näen ongelman siinä, että olen vienyt häneltä äidin, vaikka hän haluaisi olla äitinsä kanssa tekemisissä. Ja jostain syystä hän ei pysty järjestämään äitinsä kanssa kahdenkeskistä tapaamista. Eli tämä vaivaa minua, mutta mies ei halua asiasta keskustella.

Ap

Vierailija
15/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksitymia.

Vierailija
16/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aleksitymia.

Ei ole meillä siitä kyse, kuten ei aspergistakaan.

Ap

Vierailija
17/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole miehillä se normaalein tapa reagoida?

M32

Vierailija
18/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole miehillä se normaalein tapa reagoida?

M32

Niin varmaan onkin, mutta voiko siitä tulla miehelle ongelma. Kts. Anoppivertaus viestissä 16. Voiko mies katkeroitua tai jotain?

Ap

Vierailija
19/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös, että kokemus keskustelutilanteista naisen kanssa ei ole ollut hyvä.

Vierailija
20/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nainen, joka ei suostunut keskustelemaan muuta kuin koirista. Eipä ole enää, onneksi.