Teettekö etätyöpäivien aikana kotitöitä töitten tekemisen sivussa?
Juttelin tästä äitini kanssa ja kerroin, että etätyöt ovat tehostaneet mulla kotitöitä, kun voin esim. Teams-palaverien ohessa laittaa pyykkikoneen päälle, siirtää puhtaat astiat astianpesukoneesta kaappeihin tmv. pientä järjestelyä. Imuroida en sentään ala palaverien aikana, enkä tee muutenkaan mitään isompia kotitöitä. Hän kauhistui ja piti tätä työnantajan huijauksena ja työajan väärinkäyttönä. Keskittymiskyky ei mulla herpaannu mitenkään ja saan työt tehtyä ihan yhtä hyvin kuin jos vain istua nököttäisin tuolilla.
Kommentit (50)
Teen ja se on ihan ok työnantajalle. Meillä myös kannustetaan kävelylle työpäivän aikana ym. Suoritusta mitataan, ei siihen käytettyä aikaa. Työhyvinvointi on hyvin tärkeä asia.
En tee koskaan, koska talo on iso ja työhuone ylhäällä ja keittiö alhaalla. Tauoilla käyn vain hakemassa vettä tai kahvia, sitten takaisin koneen ääreen. Haluan saada työt pulkkaan työpäivän aikana ripeästi, muuten joutuisin roikkumaan koneella vielä illallakin. Olen huomannut, että kun työajan ja vapaa-ajan erottaa selkeästi, niin jaksaminen paranee. Tekemättömät työt stressaavat eniten. Teen kotitöitä, paitsi tiskaus, vain vapaapäivinä.
Palavereja on monenlaisia. Joissakin pitää suurimmaksi osaksi olla vain läsnä ja kuunnella (esim. koulutustilaisuudet tai koko yritystä koskevat infot jne.), joten niiden aikana voi aika vapaasti touhuta muutakin. Mä pystyn kyllä kuuntelemaan ja tekemään jotain muuta samaan aikaan. Sitten on pienempien tiimien palaverit, joissa on tarkoitus ideoida, käyttää paljon puheenvuoroja tmv. ja silloin toki keskityn täysillä niihin enkä puuhaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mies tekee etätöitä (it-ala), ja mielellään tekee "aivottomia" kotitöitä kuten vaikka jotain astianpesukoneen tyhjäystä tai täyttöä silloin kun miettii jotain ongelmaa mikä pitäisi saada ratkaistuksi. Kuulemma ajatus kulkee paremmin jotain puuhastellen, kuin jos vain tuijottaisi tietokoneen näyttöä.
Mun miehellä ihan sama, IT alalla hänkin. Aikaisemmin tallusti ympäri asuntoa, mutta nyt on minun onneksi alkanut tyhjentämään tiskikonetta!
Vierailija kirjoitti:
Siis millaisia Teams-palavereita teillä on? Minun pitää seurata tarkkaan ja olla valmis kommentoimaan tai esittämään kysymyksiä omalta osaltani. En ikinä voisi tehdä kotitöitä Teams-palaverin aikana.
Ei mulla ole yhtään tuollaisia kokouksia. Kaksi kertaa kuussa on ryhmäpuhelu, jossa ei tarvi pitää videota päällä eikä tarvitse sanoa muuta kuin thanks, bye. Työni on siis 99.99% itsenäistä ja kunhan eräpäiviin mennessä homma on hoidettu, ketään ei kiinnosta laitanko pyykit välillä kuivumaan.
Tiskikoneen tyhjennystä ja täyttöä, pyykit pyörimääm, lämmitin puuhellaa, niin saa ruuan ajoissa uuniin, tms pientä.
Kyllähän mä toimistollakin a) nostan perseen penkistä ja käyn jalottelemassa, b) hoidan tiskejä ja keittiön siistimistä, c) kulutan aikaa juoruiluun, d) hoidan muita juoksevia asioita jotka ei kuulu toimenkuvaan, varsinkin nyt kun ollaan etänä vuorotellen.
Vastaavasti vastaan myös puheluihin ja kiireisiin meileihin työajan jälkeen. Jos menee yli 10min, niin laitan ne tuntilistaankin.
En, ei meillä tulostavoitteet muutu miksikään silloin, kun työ tehdään muualla kuin toimistolla. Tällä palstalla käyn silloin, kun kuuntelen jotain seminaaria, missä itselläni ei ole aktiivinen rooli. Lounastauon käytän kauniilla ilmalla ulkona käymiseen, mutta merkitsen sen tietysti työajan seurantaan, koska harvoin puoli tuntia riittää.
Puoliso tekee meillä, onneksi, muutenkin isomman osan jokapäiväisistä siivouksista ja pyykinpesusta. Minä vastaan iltaisin ruoanlaitosta ja harvemmin kuin päivittäin tapahtuvista töistä (lattioiden pyyhkiminen, vessan pesu, ikkunoiden pesu yms).
Kermaperse etätyöläiset, lomalla kotona ja palkka tippuu tilile. Törkeää. Kaikki eivät voi tehdä etätöitä, mites kaupan täti, mulla onkin etätyöpäivä tänään....................etätyöläiset oksettavaa laiskaa parasiittisakkia.
Vierailija kirjoitti:
En, ei meillä tulostavoitteet muutu miksikään silloin, kun työ tehdään muualla kuin toimistolla. Tällä palstalla käyn silloin, kun kuuntelen jotain seminaaria, missä itselläni ei ole aktiivinen rooli.
Ei meilläkään tulostavoitteet ole mihinkään muuttuneet, mutta ei niiden saavuttaminen myöskään kärsi tiskikoneen täyttämisestä tai tyhjentämisestä. Itse asiassa päin vastoin; kuten joku kirjoittikin, niin parhaat ideat saa usein puuhastellessaan jotain eikä jököttäessä koneen ääressä.
Välillä jaloittelen ja siinä samassa saatan laittaa pyykinpesukoneen tai astianpesukoneen päälle, tai viedä roskat jos tuntuu, että tarvitsee vähän enemmän jaloittelua. Muuten istun kyllä koneella aika tiiviisiti, nuo jaloittelutauot kestää noin 5 min. Minulla on kyllä melko tiivis työpäivä aina, palavereita paljon, joten ei siinä ehdi kuin vähän jaloitella silloin tällöin, ettei kangistu tuoliin.
Saatan laittaa aamulla pesunkoneen päälle ja tyhjentää sen ekalla kahvitauolla. Lounasaikaan voi hyvin käydä viemässä roskat. Kokousten aikaan en tee muuta, koska pitää olla valmiudessa kommentoimaan nopeasti. Muistan kun jollain unohtui kerran mikki päälle ja kokouksessa alkoi kuulumaan tiskien kolinaa kun hän alkoi tyhjentämään tai täyttämään tiskikonetta, se nostatti hieman myötähäpeää silloin.
Vierailija kirjoitti:
Saatan laittaa aamulla pesunkoneen päälle ja tyhjentää sen ekalla kahvitauolla. Lounasaikaan voi hyvin käydä viemässä roskat. Kokousten aikaan en tee muuta, koska pitää olla valmiudessa kommentoimaan nopeasti. Muistan kun jollain unohtui kerran mikki päälle ja kokouksessa alkoi kuulumaan tiskien kolinaa kun hän alkoi tyhjentämään tai täyttämään tiskikonetta, se nostatti hieman myötähäpeää silloin.
Kuinka kaukana roskis on? Minä käyn lenkillä lounasaikaan.
Meillä tästä on saatu jopa riitoja aikaiseksi. Työni on sellaista, että välillä saattaa olla tovi hyvinkin hiljaista, ja sitten tulla samanaikaisesti todella monta työtehtävää suoritettavaksi jotka ovat useimmiten vielä tarkkaan aikakehykseen rajattuja. Mies on itsenäinen ammatinharjoittaja, eli hän saa hyvin pitkälti itse määritellä omat aikataulunsa. Hän on lisäksi ollut nyt korona-aikana jonkin verran työttömänä.
Mies ei aina ymmärrä sitä, että vaikka minä olen kotona, en voi yhdeltä istumalta lähteä kauppaan/tiskata/laittaa ruokaa jne. Hän suhtautuu siihen kuin tekosyyhyn, että minä en voi jättää töitäni kesken esim. imuroidakseni tai auttaakseni häntä puutarhahommissa. Joudun jatkuvasti muistuttelemaan, että olen töissä. Jostain syystä ei tunnu menevän jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Siis millaisia Teams-palavereita teillä on? Minun pitää seurata tarkkaan ja olla valmis kommentoimaan tai esittämään kysymyksiä omalta osaltani. En ikinä voisi tehdä kotitöitä Teams-palaverin aikana.
niin minunkin, mutta ihan hyvin onnistuu kommentointi ja keskustelu.
Sama kuin muillakin, teen pieniä juttuja siinä työn lomassa tauoilla ja joidenkin infojen ym. kuuntelupalaverien aikana. Ei heikennä työtehoa, päin vastoin hyvä vaan jaloitella välillä ja joskus saa hyvin mietittyä ratkaisua johonkin juttuun siinä järjestellessä tai pyykkiä ripustellessa :)
Teen välillä oikeita töitä kotitöiden lomassa.
Koko keskustelu selittääkin sen, miksi ihmisten osallistuminen etäkokouksissa on niin heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Koko keskustelu selittääkin sen, miksi ihmisten osallistuminen etäkokouksissa on niin heikkoa.
Pyykkien ripustaminen ei vaikuta kokousosallistumiseeni millään lailla, pahempi ongelma on muut työasiat, jotka etätyöaikana eivät saa viivästyä edes käynnissä olevan kokouksen vuoksi.
En tee kotitöitä työpäivän aikana. Ne teen vasta illalla kuten ennen etäilyäkin.
En minäkään palaverin aikana niitä tee, vaan ns kahvitauoilla.