Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perinnöksi metsää noin 80 ha. Voinko elättää itseni metsällä?

Vierailija
07.04.2021 |

Kokemuksia?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita tuloja voi saada kuin päätehakkuu tuloja? Kai polttopuutakin voi tehdä ja myydä? Mitä muuta? 

No voihan sitä, kun ostaa ensin klapikoneen ja traktorin jos niitä ei ennestään satu olemaan. Myyntiin ei ihan pokasahalla ja kirveellä tehdä mitään.

Vierailija
62/68 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puun laatu ratkaisee tulevaisuudessa. Oksaista ja sentin vuosikasvaimella olevaa puuta ei osta kukaan, muuta kuin paperipuuksi ja hakkeeksi ja hinta on sitten sen mukainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsälaki velvoittaa kyllä uusimaan metsän istuttamalla ja alvitkin sitten tilittää puukaupoista.

Metsälaki ei vaadi istutusta!

Metsä tulee uudistaa. Voi myös kylvää, tai hoitaa siemenpuilla luontaisesti. Jos aikoo elää metsällä, niin istutus on pääsääntöisesti se ylivoimainen vaihtoehto. 30 v tehnyt tätä päivätyökseni.

Silti metsälaki ei vaadi istutusta, metsänuudistus voi todella olla monia muita asioita. Olen hankkinut hupirahat metsästä kohta 30 vuotta ja tiedän, että omilla soraisilla mailla ns. siemenpuuhakkuu on ylivoimaisesti parempi vaihtoehto kuin istutus. Edellyttää toki paljon enemmän työtä, mutta tuottaa myös juuri oikeaan paikkaan kasvavia puita. Istuttaessa sitä oikeaa paikkaa joutuu joskus hakemaan.

Vierailija
64/68 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puun laatu ratkaisee tulevaisuudessa. Oksaista ja sentin vuosikasvaimella olevaa puuta ei osta kukaan, muuta kuin paperipuuksi ja hakkeeksi ja hinta on sitten sen mukainen.

Kun puukuitu korvaa puuvillan, saa puustakin hyvän hinnan.

Vierailija
65/68 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero lätkäistään päälle. Uudishakkuiden jälkeen tulee maanmuokkaus ja istutus, ellei ole siemenpuita käytetty. Isälläni on vähän enemmän metsää, tehtiin erilailla. Kun metsä alkoi olla uudiskypsää, niin isä hakkasi metsän ja lahjoitti pienissä erissä meille lapsille eteenpäin. Käytettiin asuntokauppaan yms. 

Kun nyt metsä on pääosin nuorta taimikkoa, niin sen arvo ei ole mahdottoman kova ja perintöverokin on pienempi.

Vierailija
66/68 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Jaha, minä omistan metsää n. 200ha, olen hakkauttanut 20 vuoden aikana noin 30 000€ edestä.

Pari kymppiä sieltä vielä on otettavissa, sitten alkaa olla jäljellä vain nuorta kasvavaa metsää ja taimikoita seuraavat vuosikymmenet.

Minulla on vain 25 ha ja olen 20 vuoden aikana hakkauttanut noin 58 000 euron arvosta ja vielä olisi hakattavaa sen verran, että saisin noin 40 000 e samantien. Taimikkoa ei ole kuin 2 ha, sekin entisellä myrskytuhoalueella.

Juu, vaikuttaa asiaan tosiaan se, missä metsä sijaitsee ja millainen maapohja on, sekä mitä edelliset polvet ovat tehneet.

Minulla metsä on pääasiassa ojitettua rämettä.

Pienemmät kangastilkut pääasiassa ovat edellisten polvien hakkaamia.

Vierailija
67/68 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään ei tarvitse olla enää ei MTK:n, ei Kepun, ei Metsänhoitoyhdistyksen

eikä Osuuspankin jäsen jos omistaa maata ja metsää.

Vierailija
68/68 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 30 ha metsää keski-Suomessa ja hyvin tullut tuloja viime vuosina. Muutamia 20 000 euron puukauppoja on viimeisene 10 vuoteen osunut ja viime vuonna suurin, lähes 60 000 euron kauppa, jossa puuta hakattiin 6 hehtaarin alueelta. Metsäsuunnitelman mukaan seuraavan 5-7 vuoden aikana metsästä tulee tuloa n. 30 000 hehtaaria, jonka jälkeen sinne jää vielä paljon varttunutta metsää tulevia vuosia varten. Sanotaanko, että kun näistä myynneistä kun ottaa verot ja metsänhoitokulut pois, niin ainakin 60 000 euroa olen saanut 10 v aikana nettotuloa. Niukasti mummon mökissä elävä elättäisi kyllä 80 hehtaarilla jo itsensä, kun saisi vielä työmarkkinatuen siihen pääle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi