Sain perinnöksi metsää noin 80 ha. Voinko elättää itseni metsällä?
Kommentit (68)
Myymällä metsän ja käyttämällä rahat. Pelkästään metsän tuotolla voi olla nihkeää.... Tai riippuu tietysti muista tuloistasi ja kuinka paljon on menoja.
Omistan 110 ha ja olen hakkauttanut 11 vuoden aikana n. 85.000 arvosta.
Metsätilit tuntuvat suurilta, mutta seuraavana vuonna tilistä maksat aina alvit takaisin. Ja pääomavero on korkea.
Metsänomistajan kannattaa hoitaa metsiään. Metsurityöt menevät vähennyksiin.
Metsä on ISO rahareikä, kuluja jatkuvasti.
Suosittelen menemään metsän peruskurssille.
Et. Joudut myös tekemään itse töitä sen metsän eteen. Aina ei kannata taimikon istutusta tai polkemista teetättää muilla. Siihen menee kuitenkin jonkin verran rahaa. Isä omistaa tuon 80ha metsää. Nappulasta lähtien on pitänyt taimikkoa istuttaa ja hoitaa ja tehdä ties mitä. Aikaa menee myös siihen kun miettii kuinka paljon metsää kaataa ja kenelle puut myy yms. Isällä on "metsätili", jonne laittaa kaiken metsästä saadun tuoton. On niillä rahoilla yksi asunto ostettu, mutta oliskohan niin, että tilin saldo ei saa laskea alle 50 000 euron. Rahaa sinne tilille on säästetty jo kolmen sukupolven ajan ja tullaan edelleen säästämään vielä niin kauan kuin tulevilla jälkeläisilläni henki pihisee. Eli siis ei metsästä saatavia rahoja kannata tuhlata ja käyttää omaan elämiseen. Sieltä saa rahat hätätapauksia ja omaisuuden kartuttamista varten. Metsäisännät on sitten erikseen. Ne tyypit, jotka omistavat jopa tuhansia hehtaareja metsää. Ne elättävät itsensä metsällä ja tekevät paljon kauppaa ja bisnestä, joka kyllä jo käy työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitoa se valmis mettä nyt tarvitsee? Sehän kasvaa ittellänsä. Myyt aina osan jos on rahnan tarvetta.
Ja ne metsänhoitoyhdistykset ovat Kepun alajärjestöjä, ei niihin kannata liittyä.
Nykyänhän ei metsiä tarvitse enään edes istuttaa, jonsei kaada kaikkea ihan sileeksi
No sinä et selkeästi omista metsää😂😂😂 kaikki meni väärin
Assburger kirjoitti:
Jaha, minä omistan metsää n. 200ha, olen hakkauttanut 20 vuoden aikana noin 30 000€ edestä.
Pari kymppiä sieltä vielä on otettavissa, sitten alkaa olla jäljellä vain nuorta kasvavaa metsää ja taimikoita seuraavat vuosikymmenet.
Minulla on vain 25 ha ja olen 20 vuoden aikana hakkauttanut noin 58 000 euron arvosta ja vielä olisi hakattavaa sen verran, että saisin noin 40 000 e samantien. Taimikkoa ei ole kuin 2 ha, sekin entisellä myrskytuhoalueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitoa se valmis mettä nyt tarvitsee? Sehän kasvaa ittellänsä. Myyt aina osan jos on rahnan tarvetta.
Ja ne metsänhoitoyhdistykset ovat Kepun alajärjestöjä, ei niihin kannata liittyä.
Nykyänhän ei metsiä tarvitse enään edes istuttaa, jonsei kaada kaikkea ihan sileeksi
Valitettavasti kaltaisiasi on tässä maassa ihan liikaa ja siksi osa suomalaisten omistamista metsistä on aika huonossa kunnossa: annettu kasvaa luonnontilassa, jolloin puustokin on huonokasvuista. Se on ihan ok, jos se on oma valinta, mutta ymmärsin, että ap halusi metsästään säännöllistä tuottoa, eikä luonnontilaista suojelualuetta.
No onhan se hirveää jos on luonnontilainen metsä ja saa eläimet olla rauhassa ja hiilidioksidia sitoutuu. Kai se pitäis kaikkien suomalaisten mennä (Trumpin sanoin) haravoimaan metsiä.
Vierailija kirjoitti:
Metsätilit tuntuvat suurilta, mutta seuraavana vuonna tilistä maksat aina alvit takaisin. Ja pääomavero on korkea.
Siis mitä kuluja siinä on? Perin metsää jo jonkin aikaa sitten enkä ole toistaiseksi tehnyt sille yhtään mitään. En ole edes täyttänyt metsäveroilmoitusta, kun ei ole ollut tuloja eikä menoja. Pitänee ottaa yhteyttä metsänhoitoyhdistykseen, että mitäs sille metsälle oikein kannattaisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kuluja siinä on? Perin metsää jo jonkin aikaa sitten enkä ole toistaiseksi tehnyt sille yhtään mitään. En ole edes täyttänyt metsäveroilmoitusta, kun ei ole ollut tuloja eikä menoja. Pitänee ottaa yhteyttä metsänhoitoyhdistykseen, että mitäs sille metsälle oikein kannattaisi tehdä.
Joo ehdottomasti kannattaa ottaa metsänhoitoyhdistykseen yhteys. Siellä asiantuntijat neuvoo mitä kannattaa tehdä ja tulevat tekemään metsäkatselmuksen. Jos metsä on koskematonta ja vanhaa niin valtio saattaa haluta ostaa sen suojelukäyttöön. Jos metsästä on talousmetsäksi niin saat siihen neuvontaa.
Mulla on 2000 hehtaaria metsää, eikä rahat riitä edes oravannahkoihin!
Se, voitko elää metsän tuotolla loppuelämäsi riippuu tietenkin loppuelämäsi pituudesta;)
Mutta sais olla mieluummin 300-500 ha ja vielä hyvää metsää että sillä elelisi
Jos olisit perinyt 300hehtaaria kaatokelpoista tukkimetsää voisit ehkä nuukasti elää. Metsä tuottaa rahaa hitaasti. Jos esim tuosta 300hehtaarista kaataisit 100hehtaaria jäljelle jää 200sataa. Tolle kaatamalle 100 kun istutat taimet niin et niistä puista itse enää pääse "nauttimaan". Taimesta kaatokelpoiseksi tukiksi vie vähintään yhden sukupolven. Mainitsemasi tilkulta jotain rahoja saatat saada riippuen minkälainen metsä, mitä puuta yms. En vielä jättäisi päivätyötä ton takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hyvä idea. Voimassaoleva metsänhoitosuunnitelma kannattaa pitää voimassa, jotta hyvä tuotto säilyisi.
Metsällä ei tee yhtään mitään. Ihan samat asait voi tehdä toisen metsässä. Et edes omista niitä puita nekin on periaatteessa valtion omaisuutta jos haluat alkaa kaataa tarvti kaatoluvan ja pitää itsuttaa uudet puut valtiolle
Riippuu minkä ikäistä metsää se on. Jos vasta taimikkoa niin menee kymmeniä vuosia ennen kuin tuottaa mitään. Jos taas on vanhaa metsää niin saa hyvät kertatuotot nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Metsällä ei tee yhtään mitään. Ihan samat asait voi tehdä toisen metsässä. Et edes omista niitä puita nekin on periaatteessa valtion omaisuutta jos haluat alkaa kaataa tarvti kaatoluvan ja pitää itsuttaa uudet puut valtiolle
Me saatiin just 15 k tuloa. Valtionmetsistä ei taida saada henkkoht tuloa.
Perusta retkeilyalue ja ano EU:lta kehittämistukea ja ympäristötukea ja mitä vielä. Suunnitelmissa siis retriittimäinen lomakeskus ja ohjattua retkeilyä, joogaa, luonnonhelmassa hiljentymistä tms. keski-eurooppalaisille porhoille. Väsäät jotain jurttia sinne ja nätin valekaivon, riippumattoja puihin ja kunnon riuku vähän kauemmaksi.
Tuskin edes 500 hehtaaria riittää. Jos kaadat siitä kaikki puut ja ryyppäät rahat, mitään ei jää jäljelle.
Jos pienet asumiskustannukset eikä vekselivetoista autoa niin pärjäähän tuolla
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit perinyt 300hehtaaria kaatokelpoista tukkimetsää voisit ehkä nuukasti elää. Metsä tuottaa rahaa hitaasti. Jos esim tuosta 300hehtaarista kaataisit 100hehtaaria jäljelle jää 200sataa. Tolle kaatamalle 100 kun istutat taimet niin et niistä puista itse enää pääse "nauttimaan". Taimesta kaatokelpoiseksi tukiksi vie vähintään yhden sukupolven. Mainitsemasi tilkulta jotain rahoja saatat saada riippuen minkälainen metsä, mitä puuta yms. En vielä jättäisi päivätyötä ton takia
Taimesta tukiksi vie noin 80 vuotta ja sinä aikana sillä alueella tehdään noin 3 harvennusta, jos toki myös taimikonhoitoa ja raivaustakin. Ei metsänhoito ole sitä, että istutetaan taimet ja sitten odotellaan, että ne kasvavat tukkipuiksi, kyllä sieltä saa rahaa 15 vuoden välein, toki ensimmäisen kerran suunnilleen silloin, kun taimikko on himpun verran yli 20 v.
Kyllä sillä siitä kivan lisän saa työttömyyskorvausten päälle. Varsinkin jos käytät kuitupuut itse polttopuun tekoon ja myyt hyvään hintaan. Toki jos tila on Lapissa, niin sittenpä sillä ei kummoista arvoa ole.