Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teille myöhäisen lapsentekoiän taivastelijoille

Vierailija
07.04.2021 |

Tiedoksi, että elämä ei mene kaikilla aina suunnitelmien mukaan. Aina ei ole mahdollista itse valita, että lapset tehdään alle kolmekymppisenä, vaan elämä voi heittää eteen mitä tahansa jolloin suunnitelmat muuttuvat. Todella usein kuulee syyllistävää puhetta siitä, miksi lapsen tekemistä aletaan suunnitella liian myöhään. "Olisiko kannattanut miettiä vähän aiemmin"... Joo olisi varmaan kannattanut ja eiköhän suurin osa tiedosta iän tuomat riskit. Mutta kun elämää ei voi aina itse hallita ja käsikirjoittaa. Minä olen 32-vuotias vastikään jätetyksi tullut nainen. Halusin lapsia mieheni kanssa, mutta hän päätti suhteen. En valinnut tätä tilannetta, mutta näin elämä meni. Nyt tulee menemään aikaa, että olen kenties seuraavan kerran realistisesti tilanteessa jossa lasta voi harkita. Yksin en lasta halua. Näin se elämä vaan joskus yllättää hyvinkin negatiivisella tavalla.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tsemppiä! Elämä voi yllättää myös positiivisella tavalla <3 Sinulla on vielä hyvin aikaa löytää mies, jonka kanssa toteuttaa haave lapsista ja perheestä. Kaikki kääntyy hyvin.

Vierailija
2/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ihme käsityksiä ihmisillä sitten. Minusta kolmekymppisenä ollaan vielä nuoria tekemään lapsia. Paljon oudompaa on tehdä lapset 20-30. Silloinhan ollaan ihan pentuja vielä itsekin.

Ja nyt tulee alapeukkuja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen 40+ vuotias (sinkku), eikä itselläni ole ainoatakaan lasta halustani ja vuosikymmeniä kestäneestä yrityksestä, haaveestani ja ja unelmastani huolimatta . - Jaan tunteesi Ap. Ei asiat etene ja mene aina niin kuin itse toivoisi niiden menevän. Ehkä tällä kaikella on kuitenkin, jokin tarkoitus, vaikka en ole keksinyt mikä.  

Vierailija
4/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onhan noissa ketjuissa ihme kommentteja siitä että olisi pitänyt miettiä aiemmin. No minkäs teet kun ei ole sitä miestä, tai tulee ilmi ettei se ei halua lapsia, sinun kanssasi ainakaan.

Vierailija
5/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä aloittaja vielä ehdit. Hedelmällisyyden laskua liioitellaan, suurin osa alle nelikymppisistä tulee ihan hyvin raskaaksi kunhan ehkäisyn jättää pois. Olen samanikäinen, tosin parisuhteessa, mutta lapsen hankinta ei nyt onnistu hankalan elämäntilanteen takia (joo priorisointi jne. mutta henkilökohtaisista syistä en halua lasta tähän tilanteeseen)

Vierailija
6/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen haaskojen ei kuulu lisääntyä ja synnyttää mutanttipentuja. Piste

Eikä kaltaistesi idioottien.

En voinut itse valita, että jäin leskeksi. Sitä ei ole ihan tuosta vaan valmis uuteen suhteeseen, joten aikaa kuluu. Olen pahoillani, että minun terveet, suloiset lapset ovat sinusta mutantteja.

Vierailija
7/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahanilmanlintu :(  ,miksi pyörit tällä palstalla?

Vierailija
8/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niissä lapsissa on niin hienoa, että ei voi olla tekemättä?

Vierailija
9/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voinut ennakolta tietää sitä, että edellinen suhteeni päättyy miehen pettämiseen ja valehteluun, kun olin alle kolmenkymmenen. En myöskään voinut mitään sille, että viimeisin mieheni päätti perhesuunnitelmista huolimatta, ettei sittenkään halua olla kanssani suhteessa vaan ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen. Mitään en myöskään mahda kahdelle keskenmenolle, jotka viimeisimmän suhteeni loppumetreilllä koin. Nämä ovat nyt esimerkkejä siitä, miten elämä ei ole niin yksinkertaista, että voisi vaan itse päättää mitä tapahtuu ja milloin. Moni asia ei ole omissa käsissä.

Ap

Vierailija
10/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voinut ennakolta tietää sitä, että edellinen suhteeni päättyy miehen pettämiseen ja valehteluun, kun olin alle kolmenkymmenen. En myöskään voinut mitään sille, että viimeisin mieheni päätti perhesuunnitelmista huolimatta, ettei sittenkään halua olla kanssani suhteessa vaan ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen. Mitään en myöskään mahda kahdelle keskenmenolle, jotka viimeisimmän suhteeni loppumetreilllä koin. Nämä ovat nyt esimerkkejä siitä, miten elämä ei ole niin yksinkertaista, että voisi vaan itse päättää mitä tapahtuu ja milloin. Moni asia ei ole omissa käsissä.

Ap

Miksi haluat lapsia?

Vierailija
11/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa kanojen kaakattaa ja elää sitä elämää. Ei kannata alkaa perustelemaan omaa elämää ja omia valintoja kenellekään.

Vierailija
12/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään vielä, että yksi tyypillinen kommentti, jonka aina saa lukea kun joku 35 vuodesta ylöspäin (tai siis vaikka 40 täyttänyt) kirjoittelee lapsihaaveista, on "ihanaa kun tein lapset jo kaksikymppisenä, en kyllä vanhana jaksais enää yövalvomista ja en haluais enää tämän ikäisenä (vaikka 38-44) enää sitä pikkulapsiarkea". En ymmärrä, mitä tämmöiset kommentoijat ajattelevat tuovansa siihen 39 veen lapsihaaveiluun.

Vierailija
13/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ihme käsityksiä ihmisillä sitten. Minusta kolmekymppisenä ollaan vielä nuoria tekemään lapsia. Paljon oudompaa on tehdä lapset 20-30. Silloinhan ollaan ihan pentuja vielä itsekin.

Ja nyt tulee alapeukkuja...

No eipäs tule vaan yläpeukkuja koska keitäpä tällä palstalla on eniten: vanhoja, ylimielisiä, vihamielisiä mummomammoja. Onnea, olet av-eliitin enemmistönä.

Vierailija
14/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruuteni kului opiskellessa ja töitä tehdessä. Tapasin kumppanini 26-vuotiaana, pääsin vakituiseen työhön 27-vuotiaana. Nyt 28-vuotiaana ajankohta lapsentekoon olisi hyvä, mutta taloudellinen tilanteemme on edelleen epävakaa, sillä kumppanini on työtön. Jos köyhä lapsuus opetti jotain, niin ainakin sen, että lasta en halua köyhiin oloihin tuoda, sillä se ei karaise vaan kasvattaa epävarmuuteen. 

Jos olisin tehnyt lapsia väkisin päälle kaksikymppisenä, olisin nyt varmasti työtön yh. En käsitä, miten se olisi parempi tilanne kuin nyt. Ehdin vielä saada lapsia ja he pääsevät kasvamaan suhteellisen vakaassa kodissa. 

Vierailija
15/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kaltaistesi idioottien.

En voinut itse valita, että jäin leskeksi. Sitä ei ole ihan tuosta vaan valmis uuteen suhteeseen, joten aikaa kuluu. Olen pahoillani, että minun terveet, suloiset lapset ovat sinusta mutantteja.

Sama täällä, antaisin mitä vain että olisin saanut pitää rakkaan puolisoni. Pahinta tässä oli se että sukulaisetkin painostivat etsimään uuden miehen ja äkkiä lapsia tekemään, olihan minulla vielä muutama "hyvä" vuosi jäljellä. Ei 15 vuoden suhdetta niin vain lakaista maton alle.

Vierailija
16/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen miksi joku ylipäätään kyselee ja miettii palstan mielipidettä asioihin..täällä ei ymmärretä kuitenkaan T.teini-äiti, mummo-äiti ja vielä suurperheen äiti

Vierailija
17/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätään vielä, että yksi tyypillinen kommentti, jonka aina saa lukea kun joku 35 vuodesta ylöspäin (tai siis vaikka 40 täyttänyt) kirjoittelee lapsihaaveista, on "ihanaa kun tein lapset jo kaksikymppisenä, en kyllä vanhana jaksais enää yövalvomista ja en haluais enää tämän ikäisenä (vaikka 38-44) enää sitä pikkulapsiarkea". En ymmärrä, mitä tämmöiset kommentoijat ajattelevat tuovansa siihen 39 veen lapsihaaveiluun.

Samaa olen miettinyt ja joskus kommentoinutkin, että miten voi olla niin surkeassa kunnossa nelikymppisenä, ettei jaksaisi valvoa tms hoitaa vauvaa. Itsellä yli 4-kymppisenä onnistui paremmin kuin 25 v.

Vierailija
18/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia voi hankkia seuraavassa elämässä.

Vierailija
19/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt ja joskus kommentoinutkin, että miten voi olla niin surkeassa kunnossa nelikymppisenä, ettei jaksaisi valvoa tms hoitaa vauvaa. Itsellä yli 4-kymppisenä onnistui paremmin kuin 25 v.

Minä ihmettelen miksi tuollaisesta olet mennyt loukkaantumaan. Minä en uskoisi jaksavani pikkulapsivuosia uudestaan sen vuoksi, että toivon lapsia olevan ainakin kaksi samanikäistä. Tämä tarkoittaisi, että kolmen teinin lisäksi kotona olisi kaksi tai useampi vauva/taapero. Vaikea keskittyä kaikkiin kun on elämässä muitakin tavoitteita. Jos joku on tehnyt lapsen 25 v ja pitänyt vanhemmuudesta niin ilman muuta jaksaa toisenkin. Samalla siitä voi vaikka ylpistyä kun on niin tarmokas nelikymppinen, ai että...

Vierailija
20/44 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oltava ruma tai läs ki jos ei miestä saa "ajallaan" ja pääse lapsen tekoon.

Olen 35 kohta. On seurustelusuhteita ollut, mutta ei sitä oikeaa. En ole voinut kuvitella, että hankkisin lapsen vaan ensihuumassa. Ei, asia on iso ja ihmisen on oltava oikea.

En ole osaani valinnut. Kuvittelin meneväni naimisiin n.28-vuotiaana ja siitä sitten pian lapsi. Näin siis vaaleanpunaisissa haaveissa.

Teen mallihommia päivätyön lisäksi. Olen siis ihan ok ulkoisesti ja en jää ilman seuraa baareissa, festareilla tai missä nyt milloinkin olen. Kyllä naisilla vaan on vaikeampaa tämän asian suhteen. Miehet voi jatkaa pidempään villejä poikamiesvuosiaan ... ei noista villikoista ole ollut isäksi, vaikka hauskaa muuten on ollut