En ole koskaan käynyt Helsingissä. Olenko ainoa?
Olen jo 23 vuotias, enkä ole koskaan käynyt Helsingissä, eikä nyt näin koronan aikana ole edes suunnitelmissa lähtäkään.
Ei me koulusta luokkaretkiäkään sinne tehty välimatkojen ja rahan puutteen vuoksi.
Asun siis Pohjois-Suomessa, eikä se Helsinki ihan lähellä ole.
Kerran sentään lapsena kävin Turussa, kun matkustimme sieltä Tukholmaan ja se on ollut myös ainoa, kerta kun olen ollut laivalla.
Olenko ainoa aikuinen Suomalainen, joka on välttynyt näkemästä pääkaupunkiamme? Miun toinen mummoni oli 69v, kun kävi ensikertaa Helsingissä, kun meni eläkeläiskerhon kanssa sinne retkelle, että onhan toki näitä myöhemmällä iällä ensikertaa "stadissa" käyneitä
Tämä vain on jotenkin nolo juttu, tai siltä se tuntuu
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole jäänyt mistään paitsi. Olisi tosin kannattanut käydä joskus 10v. sitten, kun Helsinki oli vielä kiva kaupunki.
Valitettavan totta. Muutin Helsinkiin 2013 ja viime jouluna n. 8v oleilun jälkeen takaisin länsirannikolle. Vuosi vuodelta koko kaupunki on alkanut muovautua "vihreäksi unelmaksi", ei vain tunne oloaan enää kotoisaksi katsellessa sitä menoa ja maksamalla melkein puolitoistatonttua Lumolle vuokraa jostain homeisesta kaksiosta.
Työpaikathan siellä on, mutta luojan kiitos etätyöt ovat uusi normi - saa stadin liksoilla aika makoisan elintason "maaseudulta" (top 10 kaupunki, mutta kehä 3 ulkopuolihan on erämaata). Ihan kiva siellä on silloin tällöin käydä työkavereita moikkaamassa, mutta takaisin en muuta.
Itse muuttaisin Helsinkiin heti, jos ei olisi palkka liian pieni, tai jos asuminen Helsingissä ei olisi halvempaa. Ihan turha edes verrata Helsingissä asumista johonkin top 10 kaupungissa asumiseen. Et tule ikinä saamaan samoja asioita elämältä siellä kuin mitä saisit Helsingissä. Voi tietty olla ettet niitä poisjääviä asioita kaipaakaan, mutta tosiasia se silti on ettet niitä voi saada top 10 kaupungissa.
Melkein kymmenen vuoden kokemuksella vertaan nyt kuitenkin :)
Toki kaupungista "pöhinää" löytyy jos sitä kaipaa. Oli se jokusen vuoden hauskaa ennenkuin turhautuminen alkoi kasvaa. Omistusasumisesta ei tarvitse haaveilla (ainakaan missään ihmisasuttavassa asunnossa. Talot voi unohtaa täysin), ulkona haisee pska, pakokaasut ja hiilivoimala. Lieveilmiöistä on varmasti uutisoitu tarpeeksi ettei tarvitse listata. Pöhinää kaivatessa Helsingissä tosiaan voi käydä koska haluaa, auto liikkuu kyllä.
Niin, ja autosta ja autopaikasta haaveilu on autovihamielisessä kaupungissa myös pois laskuista. Julkinen liikenne "toimii" mutta vain sivuttaissuunnassa. Ikä toki määrittelee paljon mitä Helsingiltä haluaa. Itse tulin niin "vanhaksi" että kaipaan sen pöhinän sijaan komeaa omakotitaloa, luontoa ja lapselle kivan ympäristön. Mutta en ihmettele jos tarpeeksi vanhana haluaa sinne esim. opiskelemaan. Mutta kokonaisuutena itse koen että kaikkien kompromissien unelmatilanne on saada palkka sieltä ja asua kuin kuningas muualla.[/quote
Köyhän mietteitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihmeellistä. En ole minäkään ikinä käynyt Rovaniemellä, Oulussa, Kokkolassa, Kajaanissa, Kemijärvellä, Kemissä tai missään, mikä on Joensuuta pohjoisempana.
Sen sijaan kaikki mantereet (pl Antarktis) on tullut koluttua.
Sori, mutta en kyllä menisi moista sanomaan ääneen tai edes anonyyminä johonkin kehua retostelemaan. Mäkin olen käynyt kaikki mantereet paitsi navat, Grönlannissa olen käynyt. MUTTA olen myös käynyt Oulussa, Rollossa, Sodankylässä, Sallassa, Kemissä ja Kemijärvellä, Torniossa, Muoniossa, Kolarissa, Kittilässä, Saana-tunturilla, Utsjoella jne. Ja olen siis paljasjalkainen helsinkiläinen. Ihan yleissivistystä on tuntea kotimaatakin.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla kävin kerran. Muuten en. Ainut ulkomaa missä olen ollut on Ruotsi koska asun lähellä Ruotsin rajaa. Tietty Ruotsi täällä pohjoisessa ei tunnu ulkomaalta kun samat Suomi naamat tulee siellä vastaan kuin täällä Suomen puolellakin.
Asun Lapissa ja ennen koronaa oli tosiaan Ruotsin tai Norjan puolella käyminen ihan arkinen juttu.
Helsinki taas, pari kertaa olen itse kaupungissa käynyt, lentokentällä kyllä lukemattomia kertoja.
Taitaa olla paikan parasta antia koko kenttä. Ja tiedän, että Vantaallahan se kenttä on, mutta täältä Lapista katsottuna se ja sama.
Hieman kärjistettynä tuli kommenttini, mutta elämää on myös Helsingin ja Suomenkin ulkopuolella.
Nolompaa on se, ettet osaa kirjoittaa 23-vuotias.
23-vuotiaana olin ehtinyt asua ja tehdä töitä kolmessa maassa Suomen lisäksi. Harmittaa, että vain Euroopassa, sillä 25-vuotiaana olin jo äiti ja jouduin pysymään kotimaassa, lomamatkoja lukuun ottamatta. Kauhean vaikea kuvitella, että edes uteliaisuus ei saa liikkeelle Helsinkiin asti?
Vierailija kirjoitti:
23-vuotiaana olin ehtinyt asua ja tehdä töitä kolmessa maassa Suomen lisäksi. Harmittaa, että vain Euroopassa, sillä 25-vuotiaana olin jo äiti ja jouduin pysymään kotimaassa, lomamatkoja lukuun ottamatta. Kauhean vaikea kuvitella, että edes uteliaisuus ei saa liikkeelle Helsinkiin asti?
Pointti oli siinä, että esim. Pohjois-Suomesta käydään Ruotsissa ja Norjassa, itärajalta Venäjällä, eikä Helsinkiä sinänsä tarvitse muuhun kuin koneen vaihtoon, tai Tallinnaan mennessä satamaa. Toki erlaisilla retkillä käydään Kansallisteatterissa, Linnanmäellä tai Korkeasaaressa, mutta kuplan ulkopuolella Hki ei näyttäydy mitenkään välttämättömänä paikkana edes Suomen mittakaavassa.
En usko, että on mitenkään tavatonta.
Itse olen nykyään helsinkiläinen, mutta ensimmäistä kertaa kävin täällä parikymppisenä yliopiston pääsykokeissa. Pääsin sisään ja muutin kaupunkiin, enkä ennen muuttoani tiennyt esim. sitä, että Helsingissä on metro 😁