Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 12- ja 15-vuotiaat lapset jättää kahdestaan kotiin viikonlopuksi, jos tekee ruoat valmiiksi jääkaappiin?

Vierailija
07.04.2021 |

Ja tietty kännykät ladattuna, päällä jä äänet myös.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niillä nyt sähköt siellä on että voi kännykkää ladata, ja ton ikäisten pitäisi nyt osata tehdä jotain ruokaa että pärjäävät, vaikka ruokia ei valmiiksi tekisikään.

Vierailija
2/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos luotat siihen että he ovat ihmisiksi. Ja jos nuorempikin on omatoiminen, ettei sisaruksen tarvitse varsinaisesti vahtia häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka kypsiä ikäisekseen ovat. 15-vuotias kyllä pärjää, mutta onko hänestä huolehtimaan 12-vuotiasta? Sitten tuo 15-vuotias on siinä iässä että voi kiinnostaa kotibileiden järjestäminen kun vanhemmat ovat poissa. Pahimmillaan niistä tulee koronabileet, joissa häviää vanhempien perintökorut ja palaa talo. Sanoisin että jos on joku läheinen aikuinen joka voi käydä kerran päivässä visiitillä tarkistamassa että talo on pystyssä ja lapset hengissä, on minimi.

Vierailija
4/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. 15vee sanoo viikonlopun aluksi heihei 12vee ikäiselle ja on kateissa kavereiden kanssa koko viikonlopun. Hyvä jos kertaalleen nokkaansa pistää kotiin.

Eli kysymyksesi on oikeasti voiko 12veen jättää yksin viikonlopuksi. En itse jättäisi.

Vierailija
5/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jättäisi viikonlopuksi. Ehkä korkeintaan yhdeksi yöksi, mutta sekin suurella varauksella riippuen kokonaistilanteesta, eli mihin vanhemmat lähtisivät ja onko ketään aikuista siinä lähellä jos tulee tarve jne..

Vierailija
6/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärrät, että 15-vuotias pitää bileet.

Vierailija
7/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos ei välitä siitä mitä ne tekee.

Vierailija
8/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan täysin heidän luonteestaan.  Elämyshakuisia, uhmakkaita, sääntöjä mielellään kiertäviä tai tottelemattomia ei voi jättää. Rauhallisempia ja järkeviä taas voi, mutta olisi kyllä jonkun aikuisen hyvä olla hätätilanteen tullen tavoitettavissa ihan fyysisesti, vaikka naapurin kanssa voi sopia tuollaisesta. 

Vierailija
9/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsista. Jos luotat lapsiin ja ovat tottuneet toimimaan itsenäisesti, niin voi jättää. Mutta jos ovat sarjassamme ”kansakunnan toivot, jotka keksivät typeriä juttuja” niin ei sitä 15-vuotiastakaan voisi yksin jättää.

Vierailija
10/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luotan teiniini ja hän tietää että jos järjestäisi bileet menettäisi luottamuksen.

Tosin itse olen joutunut jättämään 12 vuotiiankin kerran yksin kun oli iltavuoro ja exän auto oli hajonnut eikä päässyt hakemaan lasta

Vierailija
11/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole 15-vuotiaan tehtävä vahtia nuorempiaan koko viikonloppua. 

Vierailija
12/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte kerran päivässä WhatsApp puhelun kotona niin varmasti pärjäävät.

Kannattaa muistaa, että tuon ikäiset olivat jopa sodassa aikoinaan.

Vierailija
13/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luotan teiniini ja hän tietää että jos järjestäisi bileet menettäisi luottamuksen.

Tosin itse olen joutunut jättämään 12 vuotiiankin kerran yksin kun oli iltavuoro ja exän auto oli hajonnut eikä päässyt hakemaan lasta

Ja iltavuoro kesti koko viikonlopun? 

Hieman eri asia istua kotona yksin iltavuoron ajan, kuin koko viikonloppu.

Vierailija
14/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja iltavuoro kesti koko viikonlopun? 

Hieman eri asia istua kotona yksin iltavuoron ajan, kuin koko viikonloppu.

Oli yksin 17 h koko yön ja päivän koska olin ollut ennen iltavuoroa asioilla

Vierailija
15/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovitte kerran päivässä WhatsApp puhelun kotona niin varmasti pärjäävät.

Kannattaa muistaa, että tuon ikäiset olivat jopa sodassa aikoinaan.

Ja kannattaa muistaa että nyt ei olla sodassa vaan eletään mukavaa aikaa jolloin lapset saa olla lapsia ja heistä saa huolehtia kunnolla. Tuollaisesta yksin jättämisestä tulee helposti tapa ja kohta ollaan tilanteessa kun lapset on vähän väliä omin päin ja se järkevämpikin alkaa kokeilla rajojaan ja kutsuu kylään ei-järkeviä kavereita.

Vierailija
16/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta riippuu ihan lapsista.

Vierailija
17/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsista. Nuo, jotka sanovat, että 15 v pitää bileet tai häipyy omille teilleen, perustavat näkemyksensä oman heikon kasvatustyönsä tuloksiin. Jos lapsi viihtyy muutenkin kotona eikä luuhaa epämääräisissä porukoissa, miksi keksisi sellaista juuri kun on vastuussa pikkusisaruksestaan. Sitten, jos on menevä tapaus ja muutenkin luottamuspulaa, en kyllä jättäisi.

Vierailija
18/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi.

Vierailija
19/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitäänkö tässä että

- pärjääkö

Vai

- kannattaako

Pärjää ja ei kannata.

Vierailija
20/43 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne ei osaa itse edes ladata kännykkää, niin en jättäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi