Voiko 12- ja 15-vuotiaat lapset jättää kahdestaan kotiin viikonlopuksi, jos tekee ruoat valmiiksi jääkaappiin?
Ja tietty kännykät ladattuna, päällä jä äänet myös.
Kommentit (43)
Itse olin 16, kun olin ekan viikonlopun isosiskon kanssa kahden. Ei haluttu enää lähteä vanhempien kanssa asuntovaunureissulle. Sisko nosti kytkintä heti, kun vaunun perävalot lakkasi näkymästä. Minä hoidin yksin kissat ja kukkapenkit... Oli se vastuu aika suuri yhtäkkiä koko talosta ja tontista eläimineen
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan lapsista. Nuo, jotka sanovat, että 15 v pitää bileet tai häipyy omille teilleen, perustavat näkemyksensä oman heikon kasvatustyönsä tuloksiin. Jos lapsi viihtyy muutenkin kotona eikä luuhaa epämääräisissä porukoissa, miksi keksisi sellaista juuri kun on vastuussa pikkusisaruksestaan. Sitten, jos on menevä tapaus ja muutenkin luottamuspulaa, en kyllä jättäisi.
Ne meidän epämääräiset lapset on sen sun kunnolla kasvatetun kavereita. Mietippä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luotan teiniini ja hän tietää että jos järjestäisi bileet menettäisi luottamuksen.
Tosin itse olen joutunut jättämään 12 vuotiiankin kerran yksin kun oli iltavuoro ja exän auto oli hajonnut eikä päässyt hakemaan lastaJa iltavuoro kesti koko viikonlopun?
Hieman eri asia istua kotona yksin iltavuoron ajan, kuin koko viikonloppu.
Oli yksin 17 h koko yön ja päivän koska olin ollut ennen iltavuoroa asioilla
Mitä asioita sä öisin toimitat kun lapset hengailee yksin kotona? Äsken se oli iltavuoron ajan yksin ja yhtäkkiä menot ja iltavuoro kestikin lähes vuorokauden.
Olin ensimmäisen kerran yksin kotona yön 13 vuotiaana. Nautin ja söin karkkia ja katsoin elokuvia isosta tv:stä. Harvinaista herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luotan teiniini ja hän tietää että jos järjestäisi bileet menettäisi luottamuksen.
Tosin itse olen joutunut jättämään 12 vuotiiankin kerran yksin kun oli iltavuoro ja exän auto oli hajonnut eikä päässyt hakemaan lastaJa iltavuoro kesti koko viikonlopun?
Mitä asioita sä öisin toimitat kun lapset hengailee yksin kotona? Äsken se oli iltavuoron ajan yksin ja yhtäkkiä menot ja iltavuoro kestikin lähes vuorokauden.
12 h iltavuoro ja 5 h poikaystävän kanssa olin
Suurin osa nykynuorista ei pidä bileitä, vaan todennäköisemmin pelaa ja kittaa energiajuomaa koko vanhempien poissaolon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nykynuorista ei pidä bileitä, vaan todennäköisemmin pelaa ja kittaa energiajuomaa koko vanhempien poissaolon ajan.
Näin on ja tutustuvat pelin kautta johonkin Eikkaan 24 vee joka tulee kylään kun äiti ja isä on pois.
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänkö tässä että
- pärjääkö
Vai
- kannattaako
Pärjää ja ei kannata.
Just näin. Jos se 15v haluaa olla yksin kotona, niin sille voi vuokrata oman yksiön todeten, että täällä olet sitten yksin vastuussa kaikesta.
Jos lapset haluaa jäädä. Mutta jos lapset epäröi vähääkään, niin sitten ei. Tietenkin jos kyseessä on jotkut isänmaantoivot, niin ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole 15-vuotiaan tehtävä vahtia nuorempiaan koko viikonloppua.
Ja näin kasvaa taas uusi minäminä-sukupolvi. Kyse on selvästi harvinaislaatuisesta poikkeuksesta, eikä siitä, että tuo olisi usein toistuvaa. Mutta eihän nyt herranen aika teiniltä voi vaatia yhtään mitään edes tilapäisesti, teineillä on vain oikeuksia. Velvollisuuksia ei ole, yhteisöllistä käytöstä ei edellytetä.
12-vuotiaassa ei nyt yleensä ole niin paljoa kyttäämistä, että 15-vuotias joutuisi koko viikonlopun pidätellä hengitystään. Sinänsä kyllä pitäisin hyvänä sitä, jos teinillä on ongelmatilanteessa mahdollisuus siirtää vastuu jollekin aikuiselle. Teini siis raportoisi jollekin paikalle tarvittaessa saatavalle aikuiselle, jos 12-vuotias on tehnyt avotulen takaterassille tai aikoo yöpyä ulkona teltassa ilman aiempaa telttailukokemusta. Teini siis lähinnä raportoisi ongelmista, mutta ei olisi velvollinen selviämään niistä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan lapsista. Nuo, jotka sanovat, että 15 v pitää bileet tai häipyy omille teilleen, perustavat näkemyksensä oman heikon kasvatustyönsä tuloksiin. Jos lapsi viihtyy muutenkin kotona eikä luuhaa epämääräisissä porukoissa, miksi keksisi sellaista juuri kun on vastuussa pikkusisaruksestaan. Sitten, jos on menevä tapaus ja muutenkin luottamuspulaa, en kyllä jättäisi.
Kyllähän se riippuu muustakin kuin omasta lapsesta.
Minut jätettiin viikonlopuksi yksin 15-vuotiaana. En tiedä, miten se oli tietoon tullut, mutta sain puhelinsoittoja puolitutuilta vanhemmilta pojilta, että voiko tulla kylään. Jos olisi sattunut olemaan ihastus, olisin kyllä sortunut suostumaan siihen, että tulee kaljakassin kanssa meille. En tiedä, mitä olisin tehnyt, jos joku tuttu olisi tullut yllättäen ovelle.
Joskus ne bileet voivat saada alkunsa puolivahingossa, vaikka nuori ei olisi tarkoittanut. Sisään voi päästä vaikka kuka, eikä lapsi osaa tai kehtaa käskeä lähtemään. Ja vaikka olisi miten hyvin kasvatettu, kyllä se murkku on kuitenkin utelias kokeilemaan ja herkkä vaikutuksille.
Itse en jättäisi lapsia yksin kotiin. Voivathan he vaikka sairastuakin tmv.
Riippuu täysin lapsista, omani voisin jättää, mutta en uskaltaisi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin kasvaa taas uusi minäminä-sukupolvi. Kyse on selvästi harvinaislaatuisesta poikkeuksesta, eikä siitä, että tuo olisi usein toistuvaa. Mutta eihän nyt herranen aika teiniltä voi vaatia yhtään mitään edes tilapäisesti, teineillä on vain oikeuksia. Velvollisuuksia ei ole, yhteisöllistä käytöstä ei edellytetä.
12-vuotiaassa ei nyt yleensä ole niin paljoa kyttäämistä, että 15-vuotias joutuisi koko viikonlopun pidätellä hengitystään. Sinänsä kyllä pitäisin hyvänä sitä, jos teinillä on ongelmatilanteessa mahdollisuus siirtää vastuu jollekin aikuiselle. Teini siis raportoisi jollekin paikalle tarvittaessa saatavalle aikuiselle, jos 12-vuotias on tehnyt avotulen takaterassille tai aikoo yöpyä ulkona teltassa ilman aiempaa telttailukokemusta. Teini siis lähinnä raportoisi ongelmista, mutta ei olisi velvollinen selviämään niistä yksin.
Nimenomaan tuo vastuu. Aloituksessa ei puhuttu että tarvittaessa lähellä olis aikuisia jotka voi tilanteesta ottaa kopin tarvittaessa.
Toki paljon riippuu siitäkin mihin vanhemmat/vanhempi on menossa. Jos kyse on mökkireissusta 800 kilometrin päähän, niin ei voi. Jos taas esim. tuplatyövuorot kotikaupungissa, tms. niin varmasti voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään minäminä-sukupolvea kasva. Vanhemmilla on vastuu lapsistaan, ei pari vuotta vanhemmalla sisaruksella, joka on itsekin ihan lapsi vielä.
Jos 15-v. on sellainen, että ottaa vastuun sisaruksensa huolehtimisesta + hänelle maksetaan siitä reilu korvaus. Ei ole reilua isosisaruksille ainakaan liikaa joutua vahtimaan pikkusisaruksistaan.
Kyllä 15-vuotiaan voi jättää, mutta 12-vuotiasta ei voi jättääkään 15-vuotiaan vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄 taas joku jankkaaja eksyny langoille
Totta kai voi, jos olet kasvattanut heidät vastuunsa tunteviksi. Minulla kasvatusperiaatteena oli, että valtuudet ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Alkoi jo parivuotiaasta "sitten kun osaat tehdä noin, niin saat tehdä myös näin" ja meillä lasten ja vanhempien välinen luottamus on suuri. Teini-iässäkin kertoivat etukäteen pileisiin menoistaan ja alkoholikokeiluistaan yms. jolloin voi varoitella riskeistä. Eihän nuorten kokeiluja kieltämällä estää voi, mutta tukena voi olla. Esim. kerran 16-vuotias tuli jostain juhlista kesken kotiin keskivahvassa humalatilassa - oli pyytänyt kaverinsa saattamaan kotiin kun tuntui että oli ottanut liikaa alkoholia. Minusta tuo oli hienoa vastuuntuntoista käyttäytymistä, parempi niin kuin että jäisi humalassa hortoilemaan jonnekin.
Sehän riippuu sun lapsista eli vastauksen tähön tiedät parhaiten itse. Itse muistan vetäneeni ekat kännit heti 13-vuotiaana vanhempien lähdettyä reissuun. Hyviä muistoja.