Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanotun velvollisuus perehdyttää muita

Vierailija
07.04.2021 |

Google ei osaa kertoa joten kysymys tänne. Jos työnantaja irtisanoo niin mikä on työntekijän velvollisuus perehdyttää muut, työsuhteen säilyttävät työntekijät, olettaen että tehnyt työtehtäviä joita kukaan muut firmassa ei osaa tehdä tai eivät edes välttämättä tiedä tehtävän. Nämä tehtävät osittain jopa lainvaatimia joten firmalle tulee seuraamuksia niiden hoitamattomuudesta. Irtisanotun lojaliteetti firmaa kohtaan luonnollisesti aika matalalla tasolla.

Kommentit (462)

Vierailija
41/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin tuta-syistä (riitautin ja voitin jutun myöhemmin), mutta pakko oli peehdyttää irtisanomisaikana. Tein sen todella huonosti, unohdin monta juttua ja vetosin tilanteen minulle aiheuttamaan stressiin.

Vierailija
42/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia naisen euro on 80 senttiä, mutta sen tulisi näemmä olla 20 senttiä.

Niin minkä takia? Onko sulla joku eri näkymä, josta näet kirjoittajien sukupuolet?

Yksikään mies ei olisi niin tyhmä kuin tähän ketjuun "neuvoja" antaneet.

Omalla työpaikalla irtisanotut miehet eivät ole kyllä jääneet edes kyselemään mistään velvollisuuksista vaan poistuneet samantien kuka mihinkin. En itsekään neuvoisi ketään.

He ovatkin sopineet että irtisanomisajalla ei ole työvelvoitetta. Todennäköisesti siksi, koska ovat alun alkaenkin jo tehneet työnsä kunnolla niin että osaaminen ei ole henkilöitynyttä ja jatkaminen on helppoa.

Mistä sinä heidän sopimuksensa tiedät? On ihan hölmöä jäädä perehdyttämään jos on jo potkut saanut. On työnantajien tehtävä hoitaa nuo asiat jo ajoissa kuntoon.

Omituinen kommentti. Tuossahan se työnantaja hoitaa sitä asiaa kuntoon, että edeltäjä perehdyttää seuraajaansa ennen kuin tämä lähtee talosta. Vai tarkoitatko, että perehdyttäminen pitäisi aloittaa jo ennen irtisanomisilmoitusta. Sehän vasta reilua olisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulkitset ap:n sukupuolen? 

Eiköhän useimmilla ole tuossa kohtaa motivaatio ymmärrettävästi vähissä ja työnjälki sen mukaista. 

Vierailija
44/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes työnantajana/esimiehenä odottaisi, että ko. tilanteessa irtisanottu perehdyttäisi seuraajansa hyvin. Ymmärtäisin kyllä, jos irtisanottu ottaisi saikkua tai perehdyttäisi "sinne päin". Tietysti jos hyväuskoinen kiltti työntekijä perehdyttää seuraajansa viimeisen päälle, kyllähän se firmalle sopii, mutta en todellakaan odota näin tapahtuvan.

Vierailija
45/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minkä takia? Onko sulla joku eri näkymä, josta näet kirjoittajien sukupuolet?

Omalla työpaikalla irtisanotut miehet eivät ole kyllä jääneet edes kyselemään mistään velvollisuuksista vaan poistuneet samantien kuka mihinkin. En itsekään neuvoisi ketään.

He ovatkin sopineet että irtisanomisajalla ei ole työvelvoitetta. Todennäköisesti siksi, koska ovat alun alkaenkin jo tehneet työnsä kunnolla niin että osaaminen ei ole henkilöitynyttä ja jatkaminen on helppoa.

Mistä sinä heidän sopimuksensa tiedät? On ihan hölmöä jäädä perehdyttämään jos on jo potkut saanut. On työnantajien tehtävä hoitaa nuo asiat jo ajoissa kuntoon.

Omituinen kommentti. Tuossahan se työnantaja hoitaa sitä asiaa kuntoon, että edeltäjä perehdyttää seuraajaansa ennen kuin tämä lähtee talosta. Vai tarkoitatko, että perehdyttäminen pitäisi aloittaa jo ennen irtisanomisilmoitusta. Sehän vasta reilua olisi. 

Informaation pitää olla useammalla henkilöllä jo alunperin. On ihan älytön ajatus että irtisanottu jäisi työpaikalle.

Vierailija
46/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hakisin saikkua. Ei kyllä olisi mitään mielenkiintoa perehdyttää seuraavia...

itseni irtisanottiin aikanaan ja työvelvoitettiin toisiin tehtäviin. Pörssiyhtiö jossa olin vain numero irtisanotuissa... töitä oli kyllä hirveästi ja töitä tein työvelvoitettuna enemmän kuin moni muu. No, kolme kk jälkeen rupesi sylettämään ja kysyin mikä on irtisanomisaikani ( työvelvoite oli muistaakseni 6 kk ). Esimieheni totesi että enhän minä voi lähteä ja jättää heitä pulaan 🤣 juu, marssin samantien HR:n pakeille ja sanoin että lähden 2 viikon varoitusajalla jos uusia hommia saan. Näin toimittiin ja lähdin.

Eli saikkua vaan, mitään velvoitetta sinulla ei ole!! Työnantaja ei ajattele sinua pätkääkään...

Työnantajalla on irtisanomisaika riippuen tekemistäsi työvuosista. Se on maksimissaan 6kk, jos olet ollut vähintään 12 vuotta saman työnantajan palveluksessa. Silloin, kun työntekijä itse irtisanoutuu, irtisanomisaika on 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viiden vuoden ajan. Yli viiden vuoden työsuhteessa, irtisanomisaika on yksi kuukausi.

Eli maksimissaan joudut tekemään 1kk töitä työnantajallesi siitä hetkestä kun olet ilmoittanut irtisanoutuvasi. Voinette keskenänne sopia jotakin muuta, mutta onko sitten laillisesti pätevä, vastausta voi joutua etsimään työtuomioistuimessa. Yleensä yritykset eivät vaadi työntekovelvoitetta irtisanomisaikana, johtuen juurikin siitä ettei v*ttuuntunut työntekijä pääse sabotoimaan yrityksen asioita.

Vierailija
47/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Informaation pitää olla useammalla henkilöllä jo alunperin. On ihan älytön ajatus että irtisanottu jäisi työpaikalle.

Eli että kaikki muut tietävät irtisanomisesta ennen irtisanottua ja sitten ihan muuten vain käskettäisiin perehdyttämään jotain työkaveria. Sitten kun työkaveri osaa tarpeeksi hyvin, sitten annetaan irtisanomisilmoitus. Minusta tuo kuulostaisi törkeältä. 

Vierailija
48/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli että kaikki muut tietävät irtisanomisesta ennen irtisanottua ja sitten ihan muuten vain käskettäisiin perehdyttämään jotain työkaveria. Sitten kun työkaveri osaa tarpeeksi hyvin, sitten annetaan irtisanomisilmoitus. Minusta tuo kuulostaisi törkeältä. 

Oletko sinä ikinä ollut missään töissä? Ei asiat voi olla vain yhden ihmisen tiedossa organisaatiossa, jos se on järkevä paikka. Kuka tahansa saatta lähteä tai kuolla, eikä siinä sitten perehdytetä.

Vierailija
49/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomaa ei niin vaan haeta.

En tiedä mitä pitäs tehdä. Moni sanoo että kieltäytyis perehdyttämästä.

Ai ei haeta korona-aikana? Päänsärky, väsymys, kurkkukivut. Huonovointisuus, ripuli... Onhan näitä. Vaihdellen, jos ei viitsi lääkäriltä pidempää hakea heti kerralla.

Vierailija
50/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA stressilomalle (saikkua masennuksesta, ahdistuksesta, unettomuudesta, itsetuhoisuudesta yms) kun yt-lappu iskee. Jos ei heti saa koko ajalle saikkua, niin sitten vain uudestaan. On ole mitään järkeä tehdä töitä irtisanomisaikana, erityisesti jos joutuu muita perehdyttää. Ja lomaa ei missään kannata tuhlata, vaan paljon parempi ottaa rahana.

Vierailija
51/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa lapsellisia vastauk

sia. Miksi polttaa sillat ja lisäksi jättää huono kuva itsestään? Itse kyllä perehdyttäisin parhaani mukaan.

Niin, koska oot koira. Nöyrä voi olla mutta ei tyhmä ja hyväksikäytettävä hölmö.

Mitkä sillat? Miks kukaa haluis takas jonnekki, mistä sai lähtöpassit? Terve.

Ihmettelen tätä tyyliä täällä nuolla pers.. eitä työpaikalla. Vaikka ne palkkaa maksaaki, niin kannattaa muistaa, että se maksetaan tehdystä työstä, eikä olis yhtää hel.. vetin lafkaa pystyssä ilman ihmisiä, jotka sen työn tekee. Joku itsekunnioitus olisi ihan jees

Vierailija
52/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä ikinä ollut missään töissä? Ei asiat voi olla vain yhden ihmisen tiedossa organisaatiossa, jos se on järkevä paikka. Kuka tahansa saatta lähteä tai kuolla, eikä siinä sitten perehdytetä.

Kyllä olen ollut monessakin paikassa töissä. Tällä hetkellä olen yksinyrittäjä ja todellakaan minulla ei ole tässä ketään, joka lennosta osaisi täsmälleen kaikki asiat, mitä minä osaan. Jos kuolen, ne tärkeimmät asiat kyllä löytyy eräälle luottohenkilölle, mutta tilanne ei kyllä siitä kovin jouhevasti heti etenisi. Jos tiedän, että kuolen kuukauden päästä, tottakai perehdytän jonkun näihin asioihin nyt paremmin. Tällä hetkellä se vain on täysin mahdotonta, koska se vaatisi, että joka päivä raportoisin jokaisen asiakkaani tekemisistä, missä kenenkin kanssa mennään. 

Monissa työpaikoissa on varahenkilöt, mutta hekään eivät hallitse ihan kaikkia osa-alueita ihan täydellisesti. Itse olen ollut sellaisessa paikassa, että siellä oli suorittavaa työtä, jonka kaikki osasivat ja tiettyjä eriytettyjä vastuualueita, jotka olivat ainoastaan tiettyjen henkilöiden takana. Itse olin suorittavan työn tekijä, mutta erään vastuualueen kakkosvastuullinen. Eli lomat ja sellaiset kyllä pystyin hoitamaan, mutta jos ykkösvastuullinen olisi jäänyt kokonaan töistä pois, minulla olisi jäänyt silti paljon opeteltavaa. 

Itse olen myös lennosta siirtynyt erään henkilön kenkiin, joka ei tosiaan vaivautunut perehdyttämään minua yhtään. Esimies varasi meille tapaamisen, jossa käytäisiin työtehtävät läpi, mutta edellinen työntekijä lähinnä näytti salasanat eri järjestelmiin ja mistä mikäkin mappi löytyy, mutta ei sanallakaan kertonut, mitä niillä järjestelmillä pitäisi tehdä. Hän vain kysyi minulta, mitä minä haluan tietää enkä tietenkään osannut vastata, kun en tiennyt, mitä kaikkea minun edes pitäisi tietää ja edes kaikki vastuualueet eivät olleet minun tiedossani. Siitä sitten ihan itsekseni päivä päivältä opettelin ne asiat ja kyselin esimieheltä, kun edellinen työntekijä oli niin vastahakoinen. Onneksi sillä hetkellä oli yrityksessä sellaisia muutoksia, että heti ensimmäisestä päivästä ei alkanut täysi työtahti vaan siinä oli muuttoa eri liiketiloihin ja asiakassopimuksien muutoksia jne. 

Vierailija
53/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa tilanteessa perehdyttäisin todella huolella.

Päin helvettiä.

Vierailija
54/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomaa ei niin vaan haeta.

En tiedä mitä pitäs tehdä. Moni sanoo että kieltäytyis perehdyttämästä.

Aivan varmasti työterveys antaa saikkua, sanot että et henkisesti jatka!

Sain kolme kuukautta saikkua ja loput 3kk oli kertyneitä ja pitämättömiä lomia. Sinnepä jäivät suut auki kun ei ollut perehdyttäjää.

Vierailija
55/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot niille ihan mitä sattuu ja unohdat jakaa tarvittavaa tietoa. Työnantajan olisi pitänyt huolehtia riittävästä osaamisesta ajallaan, ei ole sinun murheesi. Jos pitää oikein jotain koulutustilaisuuksia pitää niin tuhtailet vaan materiaalin kanssa ja lupailet että joo on ens viikolla eiku tarviinki vielä viikon aikaa jne. 

Vierailija
56/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan perehdyttäisin tarkasti. Siis todella tarkasti. Niin, että ne helpoimmat asiat ehtii näyttää ja opettaa ja antaa hyvän kuvan itsestään loppuun saakka, mutta lopulta suurin osa hommista jää näyttämättä. 

Onhan se aika pikkumaista, mutta hyvin inhimillistä!

Vierailija
57/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä heidän sopimuksensa tiedät?

Siitä, että he eivät olleet töissä. Muussa tapauksessa olisivat rikkoneet työsopimustaan ja joutuneet vastaamaan siitä.

Vierailija
58/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä heidän sopimuksensa tiedät?

Siitä, että he eivät olleet töissä. Muussa tapauksessa olisivat rikkoneet työsopimustaan ja joutuneet vastaamaan siitä.

Ja saaneet vaikkapa potkut!

Vierailija
59/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa lapsellisia vastauk

sia. Miksi polttaa sillat ja lisäksi jättää huono kuva itsestään? Itse kyllä perehdyttäisin parhaani mukaan.

Niin, koska oot koira. Nöyrä voi olla mutta ei tyhmä ja hyväksikäytettävä hölmö.

Mitkä sillat? Miks kukaa haluis takas jonnekki, mistä sai lähtöpassit? Terve.

Ihmettelen tätä tyyliä täällä nuolla pers.. eitä työpaikalla. Vaikka ne palkkaa maksaaki, niin kannattaa muistaa, että se maksetaan tehdystä työstä, eikä olis yhtää hel.. vetin lafkaa pystyssä ilman ihmisiä, jotka sen työn tekee. Joku itsekunnioitus olisi ihan jees

Kovin lyhytnäköistä ajatella pelkästään sitä työpaikkaa, josta lähti. Itselläni esimerkiksi tällä hetkellä oma yritys johon pian olen palkkaamassa uutta työntekijää. Minulle on soittanut useampikin entinen työkaveri. Voin kertoa, että en kyllä palkkaisi sellaista entistä työkaveria, joka on jättänyt aiemmalla työpaikalla sen viimeisen annetun tehtävänsä tekemättä ja haistatellut piut paut työnantajalle. Tällä alalla yrityksien välillä on myös tiivistä yhteistyötä, eli jos kuulen, että joku on heittäytynyt edellisessä työpaikassaan hankalaksi, sanon kiitos ei, jos hän kysyy töitä. Ja tyypillistä on myös kysyä omilta työntekijöiltä, tuntevatko tätä ihmistä esimerkiksi kesätyöntekijöitä valitessa. 

Mutta juu, pitäkää vain se itsekunnioituksenne. Minä arvostan työnantajana jotain muuta. 

Vierailija
60/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos työnantaja irtisanoo niin mikä on työntekijän velvollisuus perehdyttää muut, työsuhteen säilyttävät työntekijät, olettaen että tehnyt työtehtäviä joita kukaan muut firmassa ei osaa tehdä tai eivät edes välttämättä tiedä tehtävän. Nämä tehtävät osittain jopa lainvaatimia joten firmalle tulee seuraamuksia niiden hoitamattomuudesta."

Mielestäni tässä tapauksessa irtisanomisen perustelut ovat oleellisia. Tuotannolliset ja taloudelliset syyt eivät hevin päde tällaisessa tilanteessa. Jos niitä käytetään ja samalla vaaditaan perehdyttämään muita, niin ollaan aika lähellä työsuhteen laitonta päättämistä.

Pikaisesti siis yhteys omaan ammattilliittoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi