Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanotun velvollisuus perehdyttää muita

Vierailija
07.04.2021 |

Google ei osaa kertoa joten kysymys tänne. Jos työnantaja irtisanoo niin mikä on työntekijän velvollisuus perehdyttää muut, työsuhteen säilyttävät työntekijät, olettaen että tehnyt työtehtäviä joita kukaan muut firmassa ei osaa tehdä tai eivät edes välttämättä tiedä tehtävän. Nämä tehtävät osittain jopa lainvaatimia joten firmalle tulee seuraamuksia niiden hoitamattomuudesta. Irtisanotun lojaliteetti firmaa kohtaan luonnollisesti aika matalalla tasolla.

Kommentit (462)

Vierailija
421/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloma on ihan yleinen käytäntö tuollaisissa irtisanomisissa, joissa on vielä työvelvollisuutta. 

Vierailija
422/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanottuna en todellakaan perehdyttäisi ketään, vaan tekisin niin kuin monet täällä neuvovat eli hakisin sairaslomaa ja pitäisin tietysti myös pitämättä jääneet lomapäivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työnantajalla kävi tuuri, perehdytettävä oli paitsi työkaveri, myös hyvä ystävä, ystävystyimme vuosien varrella. Häntä en olisi jättänyt pulaan niiden stanallisten asioiden kanssa, joita menossa oli. JHän sitä paitsi oli mun potkuista varmaan enemmän tolaltaan kuin minä. Jos näin ei olisi ollut, en osaa sanoa. Tahtoisin ajatella, että olisin halunnut joka tapauksessa hoitaa asiat mintisti, mutta kuka sen tietää.

Oli silti ihan kauhean raskas se aika. Iltaisin olin hullun väsynyt, mutta en silti saanut unta. Kaikki ne keskeneräiset asiat jauhoi päässä ja mietin kerroinko sen ja sen. Palaverit muiden kanssa vasta saatanaa olikin, mutta yritin roikkua mukana ja pitää turpani kiinni.

Ja tämä täälläkin mainitusta syystä: firmalla olisi ollut konstinsa tehdä irtisanomisesta vielä inhottavampi kuin se oli. Nyt selvisi enimmäkseen pitämällä turpansa kiinni, mutta kyllä se tuntui pitkältä. 

Vierailija
424/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa kertoa sen verran, kun on saanut tietoa ja perehdytystä aikoinaan muilta. Mitään omia keksintöjä ei kannata jakaa, jos eivät ole muiden tiedossa.

Salasanat nyt on pakko tietenkin antaa eteenpäin, että ohjelmat aukeavat.

Ei niitä salasanoja tartte antaa. Hakkeroikoot koneen auki...

It-tuesta saa salasanat tarvittaessa. Henkilökohtaisia salasanoja en antaisi kenellekään. Yhteiskäyttötunnarit.

Pienillä puljuilla ei välttämättä ole IT-tukia tai pääkäyttäjiä. Siinähän touhuavat... Meillä laitettiin yks neitokainen aika rumasti ulos - sitten sekosi ikivanha sähkölukkosysteemi eikä sitä pc:tä saanut olevinaan kukaan auki. Tämä mm. avaimista huolehtinut pois potkittu rouva ei enää muistanut salasanoja. Joutuivat lopulta hommaamaan uudet lukkosysteemit...

Vierailija
425/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertyneet ylityöt kentied. Minulla oli 200 tuntia ylitöitä ja kertyneet vapaat kun vaihdoin firmaa. En polttanut siltoja takanani.

Vierailija
426/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos saa irtisanomisaikana uuden työn? Lähtee sinne ja maksaa kiltisti mahdollisen "sakon". Työntekijän puoleltahan irtisanomisaika on se kuukausi, vaikka olisi se puoli vuotta työnantajan puolelta. Kuukaudessa ei välttämättä ehdi paljoa perehdyttämään.

Vierailija
427/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän tuulisella alalla töissä ja vaihtanut monta kertaa työpaikkaa. Joskus lähtenyt itse, joskus saanut kenkää ja kerran meni firma konkkaan.

Jos firmassa on ollut meno asiallista, niin olen ihan kelpo järjestykseen jättänyt hommat. Kirjoittanut ohjeita, järjestellyt tiedostot yms. Jos meno ei ole ollut asiallista, niin ei ole kiinnostanut yhtään miten kaikki paska toimii lähtöni jälkeen.

Esim. viimeisin paikka josta lähdin; palkat oli aina myöhässä, lomia peruttiin ja siirreltiin, perseennuolijat sai kaikki kivat hommat, isoimmat palkat ja komeimmat tittelit ja muut teki niidenkin työt, ihmeellisiä sääntöjä, etätyötä ei saanut koskaan tehdä vaikka se oli monelle mahdollista, työtä oli liikaa väkeen nähden jne. Tein ihan asialliset luettelot hommista joita olin tehnyt, kirjoitin tärkeät dedikset ylös, listasin keskeneräiset työt jotka piti jonkun hoitaa. Toki tiesin että osaa hommista ei kukaan muu osannut tehdä, eikä niihin perehtymiseen olisi edes kuukausi riittänyt. Se oli niitten ongelma miten järjestävät asiat, ei mun.

Vierailija
428/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomalle vaan. Heti.

Et saa nukuttua, vatsakivut, pääkivut... työ ja työkaverit ollut sulle elämässä todella iso asia.

Pyydät aluksi 2-viikkoa ja sitten lisää. Tuossa tilanteessa ei ainakaan itseä kinostaisi pätkääkään perehdyttää oikein ketään

Mikä V..... 2-VIIKKOA?!?! Ei KUKAAN VOI olla noin šaataňaň tyhmä!! 2-viikkoa!!!!

Vierailija
429/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En perehdyttäisi. Jos ei ole työntekijälle tarvetta näihin sinulta jääviin tehtäviin, niin ei kai niitä tarvitse kenellekään opettaa. Esimies vastaa alaistensa pätevyydestä, ei työtoveri. Itse hakisin saikkua ja käyttäisin lomapäivät pois. Töissä saattaisin istua kahvihuoneessa tai koneella surffailla vaikka kissavideoita. Mikään pakko ei ole tehdä mitään irtisanottuna. Kantakoot vaikka pihalle.

Voi. hyvä ihminen, mitä moskaa taas.   Esimiehen ei nyt sentään voi olettaa osaavan jokaikistä työtehtävää. Esimies pelaa ihan eri liigaa kuin joku pikkuduunari ja siksi koulutuskin on aivan eri.   Joku sen duunin tälle irtisanotullekin neuvoi, joten se n nyt ihan kohtuullista, että tyyppi opastaa henkilön joka jatkossa hommaa hoitelee.  

Ei esimiehen tarvitse osatakaan, mutta hänen tulee huolehtia, että alaiset saavat tarvittavan koulutuksen. Erilaisia koulutuspalveluja saa rahalla, etenkin, jos tehtävä on lain edellyttämä. Esim. vaikka jonkun tietyn ohjelmiston käyttöä varten. Taidat olla joku urpo "esimies" joka kuvittelee olevansa tosi hyvä duunissaan. Taidat olla sellainen esimies, josta ei kukaan pidä.

Vierailija
430/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain potkut yt:ssä, eikä paljon kiinnostanut muiden perehdyttäminen. Ensin hain pari viikkoa salkkua, sen jälkeen tein hommia just sen minimin verran. Perehdytyksen hoidin sinne päin. Ja kun seuraaja mokaili totaalisesti töissä, niin ei paljoo kiinnostanut vastailla kysymyksiin, ei ollut mun ongelma.

Vierailija
431/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma on jo päättänyt päästä sinusta eroon, joten et voi enää pahentaa tilannettasi sillä että et opeta töitäsi seuraajille.

Vierailija
432/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanottiin. Otin irtisanomisajan sairaslomaa masennuksen takia, ja työtodistuksen postissa.

Vierailija
433/462 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomas Epäileväinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikulle vaan.

Velvoite perehdyttää muita, kun työnantaja on irtisanonut työsuhteen, on jo henkistä väkivaltaa.

Itse en nyt ymmärrä tätä ketjua ollenkaan. Miksi irtisanottu etsii ja kyselee mitenkä mahdollisimman paljon tekee haittaa kolmannelle osapuolelle? Yritykselle/firmalle? Eikö kannattaisi keskittyä keskustelemaan sen lähipomon kaa tahi vielä paremmin hänen esimiehen kaa perusteettomasta irtisanomisesta? Ja nyt vielä haluaisi etsiä neljännen osapuolen jolle kostaa? Uudelle työntekijälle?  Uusi työntekijä on kentien pitkäaikaistyötön joka 7 vuoden jälkeen löytää unelmaduunin ja riemuiten tulee perehdyttämisjaksolle ja toteaa tällä opilla saavansa kohta potkut? Kun hän juuri pääsi 4lle lapselleen lupaamasta uudet lenkkarit ja polkupyörät kunhan eka palkka tulee? Ja rouvalle uusi kevätmekko?

Viestin aloittajalla on nyt pallo, oletko 5 vuoden päästä itseesi tyytyväinen kusetettuasi uutta tulijaa ja firmaa vai toteatko että keskustelu pomon pomon kaa saa riittää ja uusi työntekijä pärjää hyvin antamasi opastuksen ansiosta?

En ole ap. Mutta ollut vastaavassa tilanteessa. En ole katunut päivääkään, itseasiassa sekuntiakaan, että saatuani potkut menin työterveyteen ja olin irtisanomisajan stressilomalla. Työpaikan ilmapiiri oli huono, yt:t pahensi tilannetta. Olin ihan aidosti sairasloman tarpeessa, ollut jo pidemmän aikaa.

Oliko työnantaja iloinen? Ihan sama mulle. En koe olevani heille mitään velkaa. Olin alipalkattu sekä ylityöllistetty ja silti turha. Entä ne, joille jäi minun työtehtävät. Sori siitä, kyllä he oppivat. Kuten minäkin aikoinani. Ihan itsekseen kokeilemalla ja erehtymällä. Perehdytyksellä olisi ollut helpompaa, mutta sen järjestäminen on työnantajan, ei minun, harteilla.

Halusit siis kostaa firmalle kun esimiehesi olisi ollut se oikeampi kohde. Entä se mahdollinen tulija sinun tilallesi?  Olisiko ollut sinulta pois jos lapset olisivat saaneet lenkkarit ainaisten kumppareiden sijaan? Entä rouva? Kesämekko meni ja elämä yhtä kittuutusta kun mies taas työtön? 

Jos uusi tekijä joutuu vähän opiskelemaan ja firma maksamaan siitä vähän oppirahoja niin piikkihän osuu just sinne minne pitääkin että edes vähän kirpaisee, firman rahapussiin.

Vielä jos kerrot mitenkä firma kykenee olemaan syyllinen kun se on lähinnä non person? 

Päätit siis kostaa jopa toiseen polveen asti tulijalle joka ei ole sinua edes nähnyt?

- tämähän on raamatullista-))

Minusta nyt kyllä väkisin kielellä pyörii sana pienisieluista? 

Se että yritykselle tulee ylimääräisiä kuluja ja ongelmia irtisanomisista saattaa olla jopa sen seuraavan etu, kenties irtisanomisia mietitään seuraavalla kerralla tarkemmin...

Se hiljainen tieto mitä minulla on, sen vien mukanani seuraavaan paikkaan kun sitä ei kerran enää tarvita... todennäköisesti suoraan kilpailijalle. Jos et halua että pelaan sinun joukkueessasi, haluatko että pelaan sinua vastaan?

Tuskinpa on seuraajan etu, että sinä tahallasi sabotoit hänen työtehojaan. Jos heittäydyt oikein hankalaksi ja esimerkiksi valehtelet tekeillä olevista asiakkuuksista tai mustamaalaat työnantajaa jälkeenpäin, etkö tajua, että sehän ei tietenkään estä uusia irtisanomisia vaan pahimmillaan aiheuttaa niitä lisää. Olisiko sinusta kivaa, jos tietäisit, että sinin irtisanomisesi johtuu siitä, että edellinen työntekijä sai pari isoa asiakasta häipymään? Vieläkö hurraat irtisanotulle työntekijälle, joka sai aikaan myös sinulle potkut? 

Miksi ihmeessä minua kiinnostaisi tasan tippaakaan, mitä sille firmalle tapahtuu, mistä joutuu irtisanotuksi?

Vierailija
434/462 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut irtisanottiin pitkän työsuhteen jälkeen tunteikkaasti, pomo itkeskeli joka nurkassa, voivotteli ja vakuutteli kaikkea hyvää. Perehdyttämistä oletettiin 3 kk verran, eikä sekään oikeasti edes riittänyt. Työsuhde 30 v.

Tietysti olen takaisinottovelvollisuuden piirissä, joten saan kirjeen säännöllisesti vapaista duuneista. 

On siellä ollut jo parikin, johon mun profiililla kannattaisi edes hakea ja odottelin, miten pomo reagoi. Aivan oikein, ei mitenkään. Ei todellakaan ole soitellut perään, että hei nyt meillä olis tälläinen paikka. Veikkaan, ettei omien urasuunnitelmiensa ohessa ole mitään open vacancies sivustoa kerinnyt selaamaan ja tuskin on muutenkaan millään prio-listalla minun hyvinvointini.

Että se näistä lässytyksistä, miten kannattaa itseään rikkoa perehdytyksissä, tosin, eihän tää yllärinä tullut. 

Vierailija
435/462 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikulle vaan.

Velvoite perehdyttää muita, kun työnantaja on irtisanonut työsuhteen, on jo henkistä väkivaltaa.

Itse en nyt ymmärrä tätä ketjua ollenkaan. Miksi irtisanottu etsii ja kyselee mitenkä mahdollisimman paljon tekee haittaa kolmannelle osapuolelle? Yritykselle/firmalle? Eikö kannattaisi keskittyä keskustelemaan sen lähipomon kaa tahi vielä paremmin hänen esimiehen kaa perusteettomasta irtisanomisesta? Ja nyt vielä haluaisi etsiä neljännen osapuolen jolle kostaa? Uudelle työntekijälle?  Uusi työntekijä on kentien pitkäaikaistyötön joka 7 vuoden jälkeen löytää unelmaduunin ja riemuiten tulee perehdyttämisjaksolle ja toteaa tällä opilla saavansa kohta potkut? Kun hän juuri pääsi 4lle lapselleen lupaamasta uudet lenkkarit ja polkupyörät kunhan eka palkka tulee? Ja rouvalle uusi kevätmekko?

Viestin aloittajalla on nyt pallo, oletko 5 vuoden päästä itseesi tyytyväinen kusetettuasi uutta tulijaa ja firmaa vai toteatko että keskustelu pomon pomon kaa saa riittää ja uusi työntekijä pärjää hyvin antamasi opastuksen ansiosta?

En ole ap. Mutta ollut vastaavassa tilanteessa. En ole katunut päivääkään, itseasiassa sekuntiakaan, että saatuani potkut menin työterveyteen ja olin irtisanomisajan stressilomalla. Työpaikan ilmapiiri oli huono, yt:t pahensi tilannetta. Olin ihan aidosti sairasloman tarpeessa, ollut jo pidemmän aikaa.

Oliko työnantaja iloinen? Ihan sama mulle. En koe olevani heille mitään velkaa. Olin alipalkattu sekä ylityöllistetty ja silti turha. Entä ne, joille jäi minun työtehtävät. Sori siitä, kyllä he oppivat. Kuten minäkin aikoinani. Ihan itsekseen kokeilemalla ja erehtymällä. Perehdytyksellä olisi ollut helpompaa, mutta sen järjestäminen on työnantajan, ei minun, harteilla.

Halusit siis kostaa firmalle kun esimiehesi olisi ollut se oikeampi kohde. Entä se mahdollinen tulija sinun tilallesi?  Olisiko ollut sinulta pois jos lapset olisivat saaneet lenkkarit ainaisten kumppareiden sijaan? Entä rouva? Kesämekko meni ja elämä yhtä kittuutusta kun mies taas työtön? 

Jos uusi tekijä joutuu vähän opiskelemaan ja firma maksamaan siitä vähän oppirahoja niin piikkihän osuu just sinne minne pitääkin että edes vähän kirpaisee, firman rahapussiin.

Vielä jos kerrot mitenkä firma kykenee olemaan syyllinen kun se on lähinnä non person? 

Päätit siis kostaa jopa toiseen polveen asti tulijalle joka ei ole sinua edes nähnyt?

- tämähän on raamatullista-))

Minusta nyt kyllä väkisin kielellä pyörii sana pienisieluista? 

Se että yritykselle tulee ylimääräisiä kuluja ja ongelmia irtisanomisista saattaa olla jopa sen seuraavan etu, kenties irtisanomisia mietitään seuraavalla kerralla tarkemmin...

Se hiljainen tieto mitä minulla on, sen vien mukanani seuraavaan paikkaan kun sitä ei kerran enää tarvita... todennäköisesti suoraan kilpailijalle. Jos et halua että pelaan sinun joukkueessasi, haluatko että pelaan sinua vastaan?

Tuskinpa on seuraajan etu, että sinä tahallasi sabotoit hänen työtehojaan. Jos heittäydyt oikein hankalaksi ja esimerkiksi valehtelet tekeillä olevista asiakkuuksista tai mustamaalaat työnantajaa jälkeenpäin, etkö tajua, että sehän ei tietenkään estä uusia irtisanomisia vaan pahimmillaan aiheuttaa niitä lisää. Olisiko sinusta kivaa, jos tietäisit, että sinin irtisanomisesi johtuu siitä, että edellinen työntekijä sai pari isoa asiakasta häipymään? Vieläkö hurraat irtisanotulle työntekijälle, joka sai aikaan myös sinulle potkut? 

Miksi ihmeessä minua kiinnostaisi tasan tippaakaan, mitä sille firmalle tapahtuu, mistä joutuu irtisanotuksi?

Ja jos siis firmasta potkitaan ulos se, joka pitää koko firmaa pystyssä ja jääneet on niin tumpeloita, etteivät keksi eteenpäin tietä, vaan firma ajautuu konkkaan, millä tavalla tämä on moraalisesti irtisanotun vastuulla??

Kyllä se firma sinne konkkaan paitsi joutaa, myös menee, kun noin huonosti valitsevat irtisanottuja eivätkä osaa damage controllia typerien toimiensa jälkeen.

Vierailija
436/462 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertyneet ylityöt kentied. Minulla oli 200 tuntia ylitöitä ja kertyneet vapaat kun vaihdoin firmaa. En polttanut siltoja takanani.

Olisit ottanut rahana mukaan.

Vierailija
437/462 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin on työpaikkoja joista potkut saadessaan työntekijä luovuttaa samantien avaimet, kulkukortit ym. työpaikan omaisuuden ja vartijat saattavat ulko-ovelle saakka. Palkkaa maksetaan toki irtisanomisajan mutta työvelvollisuutta ei tietenkään ole. Tämä siksi ettei työntekijä pikaistuksissaan aiheuta tappioita tahallisella sabotaasilla päästessään vaikkapa tietokoneen ääreen tai varasta yrityssalaisuuksia ja marssi muistitikku kourassaan kilpailijan leipiin/ esittämään kilpailijalle myyntitarjouksen yrityssalaisuuksista.

Vierailija
438/462 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain potkut niin en kertonut mitään keinoista joita olin kehittänyt vuosien aikana työtäni nopeuttamiseksi. Kerroin vain mitä pitää tehdä ja jätin seuraajan miettimään että miten työt tulee hoitamaan. Käytännössä joutui tekemään asiat vähintään kymmenen kertaa hitaammin kuin minä. Mutta ei ollut enää mun ongelma.

Jos saa potkut niin ei missään nimessä kannata kertoa kaikkea mitä tietää. Varsinkin hiljainen tieto kannattaa pitää itsellään, se ei kuulu työnantajalle.

Vierailija
439/462 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin on työpaikkoja joista potkut saadessaan työntekijä luovuttaa samantien avaimet, kulkukortit ym. työpaikan omaisuuden ja vartijat saattavat ulko-ovelle saakka. Palkkaa maksetaan toki irtisanomisajan mutta työvelvollisuutta ei tietenkään ole. Tämä siksi ettei työntekijä pikaistuksissaan aiheuta tappioita tahallisella sabotaasilla päästessään vaikkapa tietokoneen ääreen tai varasta yrityssalaisuuksia ja marssi muistitikku kourassaan kilpailijan leipiin/ esittämään kilpailijalle myyntitarjouksen yrityssalaisuuksista.

Ulkomailla tuo on tyypillinen tapa ja monesti sellaisen yrityksen tytäryritykset (esim Suomessa) joutuvat noudattamaan samaa tapaa. Kertoo aika paljon kyseisen maan työkulttuurista. Tosin näissä samoissa maissa homma pelittää toisinkinpäin eli jos kaupan kassalle ehdotat että "tule meille töihin, saat 100 puntaa enemmän viikossa samalla työajalla" niin kassa luultavasti lopettaa hommat siihen paikkaan vaikka olisi jonkun asiakkaan ostokset liukuhihnalla ja rahastus tekemättä.

Ihan vakavasti ottaen suosittelisin olemaan sabotoimatta millään tavoin sillä Suomen kaltaisessa pienehkössä maassa ei kannattaisi poltella siltoja takanaan. Jos pyydetään perehdyttämään seuraaja niin tekee sen asiallisesti (ja samalla voi vihjata että olikos tässä sittenkään niitä tuotannollisia ja taloudellisia syitä jos homma ei muutukaan tarpeettomaksi). Aika moni homma on sellainen että vaikka kuinka perehdyttäisi niin jotain jää väkisinkin sanomatta ja uusi työntekijä joutuu opettelemaan sen nk tyhjästä. Tai kysymään esimieheltään. :-)

Vierailija
440/462 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia fiksuimmat ovat ottaneet ne talteen ennen potkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan