Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HIV todennäköisyys

Vierailija
06.04.2021 |

Harrastin 3,5vkoa sitten seksiä uuden kumppanin kanssa. Hän huomasi jossain vaiheessa kondomin hajonneen, jonka vaihdoimme uuteen. En siis tiedä kauanko kondomi oli rikki, mutta hän ei tullut sisälleni.

Olen tästä lähtien ollut ihan paniikissa ja ahdistus HIV:stä on läsnä jatkuvasti. Ensi viikolla menen testiin kun tapahtumasta on kulunut reilu neljä viikkoa.

Mikä on siis todennäköisyys saada HIV tällaisessa tilanteessa? Olen ihan hermoraunio.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on testattu. En tosin ole mikään "riskikäyttäytyjä", mutta nykyään hiv testataan rutiininomaisesti, jos haluaa varmistaa ettei ole sukupuolitauteja. Kävin testissä pitkäaikaisen vakikumppanin jälkeen. 

Ja jos et kerta oireillut mitenkään ensimmäisen 25 vuoden aikana, niin olet poikkeustapaus. Keskivertotapaus olisi jo kuollut aidsiin. Oletko edes varma, että virus oli ollut sinulla niin pitkään? Jos olitkin saanut sen myöhemmin?[/quote]

"En ole riskikäuttäytyjä", mutta silti halutaan testata seksiteitse tarttuvat taudit. Näinhän se menee. Suuri osa saada taudin vakisuhteesta. Suomessa huumeiden kautta tapahtuvat tartunnat on tosi vähäisiä. Vuoden aikana saattaa olla yksi tai kaksi. Ja silti täällä ajatellaan heidän olevan riskikäytyäytyjiä. En muuten tullut ajatelleeksi, että minusta heti ajatellaan "riskikäyttäytyjä". Sitä en todellakaan ole ollut tai ole nytkään. En ole "erilainen" eikä minun käyttäytyminen on erilaista. Mutta tietysti tuon riskikäytyäytyjä-ajatuksen kautta ajateltuna, en varmaan ole uskottava.

Vierailija
82/83 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli noin kuukausi sitten täysin suojaamaton yhdyntä. Vastapuoli oli mukava ja kävi testissä mutta hänen edellinen yhdyntä ennen minua oli vain kuukauden vanha. Negatiivisen hän sai mutta silti minä ressaan joskos olisi sen juuri silloin saanut ennenkuin oli minun kanssa. No menin ja maksoin yli 400€ pcr testistä joka tulee positiiviseksi 5-15 päivää tartunnasta. Tuloksia odotellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eniten harmittaa siis että kun olin huolellinen kondomin suhteen niin sitten se tietenkin hajosi..

Mies kyllä sanoi että ei ole tauteja. Mutta en kyllä osaa tähän luottaa..

Ap

No ei siihen pidäkään luottaa, vaan käyt tietysti testeissä. Se nyt kuitenkin on ihan älyttömän pieni se todennäköisyys HIV:lle, ettei sitä oikeasti kannata stressata etukäteen. Edelleen, se tarttuu todella huonosti (etenkin kun ei lauennut sisääsi) ja sitä kantaa hyvin pieni osa ihmisistä (etenkin jos miehesi ei ollut keski-ikäinen venäjän matkailija tai narkkari tai homoseksuaali tai kotoisin E-Afrikasta). Jos saat tosta HIV:in, niin pistäpä myös lotto vetämään.

Todennäköisyys on erittäin pieni, siitä olen samaa mieltä. Mutta olen niin nähnyt, kun ihmiset kuvittelee nuo "riskiryhmät" ja järkyttyvät koska niitä ei olekaan. Kuka tahansa voi olla tartunnansaanut.

Tottakai kuka vaan voi olla kantaja. Mutta väitätkö, että jos otetaan randomisti 100 000 kantasuomalaista miestä ja 100 000 kantaetelä-afrikkalaista miestä, niin niillä on kummassakin ryhmässä keskimäärin yhtä paljon HIV-tartuntoja? Tai sama homomiehille vs. heteromiehille tai suonensisäisiä huumeita käyttäville vs. niitä käyttämättömille?

Vedät asiat aika yksinkertaiseksi. Esim. Testaa maton on aika Na riski. Positiiviseksi testattu ja lääkityksellä ei ole riski. Ja jos ajatellaan suomalaisia narkkareista, niillä on vähän tartuntoja. Kiitos neulanvaihtosysteemin. Jos ajatellaan homoja, heidän testissä käyntiprosentti on paljon isompi kuin monen muun "ryhmän", joten taudit on tiedossa enemmän kuin monella muulla "ryhmällä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme