HIV todennäköisyys
Harrastin 3,5vkoa sitten seksiä uuden kumppanin kanssa. Hän huomasi jossain vaiheessa kondomin hajonneen, jonka vaihdoimme uuteen. En siis tiedä kauanko kondomi oli rikki, mutta hän ei tullut sisälleni.
Olen tästä lähtien ollut ihan paniikissa ja ahdistus HIV:stä on läsnä jatkuvasti. Ensi viikolla menen testiin kun tapahtumasta on kulunut reilu neljä viikkoa.
Mikä on siis todennäköisyys saada HIV tällaisessa tilanteessa? Olen ihan hermoraunio.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eniten harmittaa siis että kun olin huolellinen kondomin suhteen niin sitten se tietenkin hajosi..
Mies kyllä sanoi että ei ole tauteja. Mutta en kyllä osaa tähän luottaa..
Ap
Heräsi kiinnostus tästä 'kondomi hajosi" nimittäin ne eivät hajoa helposti.
Olisi hyvä että nainenkin osaisi huolehtia että se on puettu päälle oikein jne rikkoontumisen estämiseksi, mm ei kynsillä raavita sitä.
Mutta rikki.... oliko kuivuutta? Olitko valmis? Oliko miellyttävä kokemus? Koitko painetta mukautua miehen haluun? Et kommunioinut että et ole riittävän kiihottunut - omat liukasteet?
Nyt seksuaalisesti voimaantumaan, tämä on avainasia, en nimittäin keksi muuta kuin että kokemus oli kuivakas ja kivulias ja kondomi hajosi?
Sen kerran kun minulla itsellä kortsu hajosi 17 kesäisenä ensimmäisen naisen kanssa, niin se hajosi siksi koska olin jättänyt siihen ilmakuplan vahingossa. Eli kärjestä täytyy pitää kiinni ja sitten asettaa se siittimeen, niin ei jää ilmakuplaa. Se jos jää, niin se poksahtaa helpommin, koska laajenee ja ei sitten välttämättä anna myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut miehen taustoista mitään, joten todennäköisyyteen paha ottaa kantaa.
Muistahan, että jos käyt ekassa testissä 1 kk tartuntahetkestä, niin toinen näyte pitää silti ottaa 4 kk tartuntahetkestä. Se ei vielä välttämättä näy noin tuoreena tartuntana (toki voi näkyä).
En tiedä miksi kommentti sai alapeukkuja, mutta tosiseikka on se, että hiv näkyy luotettavasti testissä vasta 4 kk mahdollisesta tartuntahetkestä. Eli vaikka 1 kk jälkeen otettu testi olisi negatiivinen, niin toinen testi pitää ottaa silti.
90% :lla vasta-aineita näkyy neljän viikon päästä. Ja 3 kk on aika jota pidetään käypähoitosuosituksissa 100% luotettavana.
(käsittääkseni käytännössä 2 kk, mutta tästä en menee väittämään mitään.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarttuu todella heikosti. En olisi rikkoutuneesta kondomista lainkaan huolissaan. Lisäksi Suomessa todella harvinainen. Itse olen Pattayalla pannut parikymmentä kertaa suoraan paljaalla eri paikoissa ja HIV on negatiivinen. Joten tuollaisessa turha murehtia.
T. M44
Joo niin varmaan. Se eräs Rovaniemen hiv-tartuttaja yli 10 v sitten sai thaikuilta yhdeltä reissulta 16-vuotiaana hivin, B-hepatiitin ja klamydian. Ja onnistui tartuttamaan hivin ainakin 5 naiseen Suomessa.
Melkoinen värisuora sieltä.
Ei kannata murehtia, HIV:n kanssa pystyy elämään täysin normaalia elämää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut miehen taustoista mitään, joten todennäköisyyteen paha ottaa kantaa.
Muistahan, että jos käyt ekassa testissä 1 kk tartuntahetkestä, niin toinen näyte pitää silti ottaa 4 kk tartuntahetkestä. Se ei vielä välttämättä näy noin tuoreena tartuntana (toki voi näkyä).
En tiedä miksi kommentti sai alapeukkuja, mutta tosiseikka on se, että hiv näkyy luotettavasti testissä vasta 4 kk mahdollisesta tartuntahetkestä. Eli vaikka 1 kk jälkeen otettu testi olisi negatiivinen, niin toinen testi pitää ottaa silti.
90% :lla vasta-aineita näkyy neljän viikon päästä. Ja 3 kk on aika jota pidetään käypähoitosuosituksissa 100% luotettavana.
(käsittääkseni käytännössä 2 kk, mutta tästä en menee väittämään mitään.)
Se ei ollutkaan asian ydin, vaan se että 1 kk jälkeen testitulosta ei voi pitää vielä luotettavana, vaan vaatii uusintatestin, 3-4 kk kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarttuu todella heikosti. En olisi rikkoutuneesta kondomista lainkaan huolissaan. Lisäksi Suomessa todella harvinainen. Itse olen Pattayalla pannut parikymmentä kertaa suoraan paljaalla eri paikoissa ja HIV on negatiivinen. Joten tuollaisessa turha murehtia.
T. M44
Joo niin varmaan. Se eräs Rovaniemen hiv-tartuttaja yli 10 v sitten sai thaikuilta yhdeltä reissulta 16-vuotiaana hivin, B-hepatiitin ja klamydian. Ja onnistui tartuttamaan hivin ainakin 5 naiseen Suomessa.
Se on mahdollista, mutta on hyvä tietää, että thaikuissa ja varsinkin pattayalla seksityöntekijät käyvät jatkuvasti testeissä, erityisesti jos ovat gogo-baarissa työskenteleviä. Heillä on vähintään kuukausittaiset tarkistukset noissa työpaikoissa.
Prostituoitu voi olla usein puhtaampi ja riskittömämpi kuin tavis, joka käy harvoin testeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eniten harmittaa siis että kun olin huolellinen kondomin suhteen niin sitten se tietenkin hajosi..
Ap
No ei siihen pidäkään luottaa, vaan käyt tietysti testeissä. Se nyt kuitenkin on ihan älyttömän pieni se todennäköisyys HIV:lle, ettei sitä oikeasti kannata stressata etukäteen. Edelleen, se tarttuu todella huonosti (etenkin kun ei lauennut sisääsi) ja sitä kantaa hyvin pieni osa ihmisistä (etenkin jos miehesi ei ollut keski-ikäinen venäjän matkailija tai narkkari tai homoseksuaali tai kotoisin E-Afrikasta). Jos saat tosta HIV:in, niin pistäpä myös lotto vetämään.
Todennäköisyys on erittäin pieni, siitä olen samaa mieltä. Mutta olen niin nähnyt, kun ihmiset kuvittelee nuo "riskiryhmät" ja järkyttyvät koska niitä ei olekaan. Kuka tahansa voi olla tartunnansaanut.
Tottakai kuka vaan voi olla kantaja. Mutta väitätkö, että jos otetaan randomisti 100 000 kantasuomalaista miestä ja 100 000 kantaetelä-afrikkalaista miestä, niin niillä on kummassakin ryhmässä keskimäärin yhtä paljon HIV-tartuntoja? Tai sama homomiehille vs. heteromiehille tai suonensisäisiä huumeita käyttäville vs. niitä käyttämättömille?
Se ei vaikuta tartunnan saamiseen mitenkään. Ongelma on vain se, että kanstasuomalaisilla heteromiehet on yliedustettuina siinä, että hiv löytyy vasta aids-vaiheessa. Eli he elävät kauemmin ilman lääkkeitä ja lääkitys estää tartunnat eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. M44
Melkoinen värisuora sieltä.
No se tyyppi itse antoi haastattelun Hymy-lehteen ja siinä kerrottiin tuo. Saattaa löytyä vieläkin googlen kautta. En epäile, jos siellä vetelee paljaalla niin tauteja taatusti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisi hyvä että nainenkin osaisi huolehtia että se on puettu päälle oikein jne rikkoontumisen estämiseksi, mm ei kynsillä raavita sitä.
Mutta rikki.... oliko kuivuutta? Olitko valmis? Oliko miellyttävä kokemus? Koitko painetta mukautua miehen haluun? Et kommunioinut että et ole riittävän kiihottunut - omat liukasteet?
Nyt seksuaalisesti voimaantumaan, tämä on avainasia, en nimittäin keksi muuta kuin että kokemus oli kuivakas ja kivulias ja kondomi hajosi?
Sen kerran kun minulla itsellä kortsu hajosi 17 kesäisenä ensimmäisen naisen kanssa, niin se hajosi siksi koska olin jättänyt siihen ilmakuplan vahingossa. Eli kärjestä täytyy pitää kiinni ja sitten asettaa se siittimeen, niin ei jää ilmakuplaa. Se jos jää, niin se poksahtaa helpommin, koska laajenee ja ei sitten välttämättä anna myötä.
Just näin. Aivan oikein.
Vaikuttaa siis siltä että ap:n kumppani on ollut kokematon hänkin.... ja riskit vaikuttavat pieniltä tätä taustaa vasten?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. M44
Kyllä se totta on. En tiedä onko tuuria vai geneettistä alttiutta vai mikä vaikuttaa. Kerran olen saanut toisessa Aasian maassa klamydian. Pattayalla en mitään. Toki tuo ehkä sittenkin oli kännistä ja tyhmää riskikäyttäymistä jota ei kannata toistaa. Ehkä tuurit loppuvat aikanaan. Päissään sitä ei vaan pysty kumien kanssa rentoutumaan niin oli "pakko".
Testautin sen geenin itseltäni joka estää HIV:in tarttumisen mutta sitäkään minulla ei ollut eli se ei selitä. Ehkä Pattayalla on viime vuosina sitten ollut hiljaista HIV-epidemian kanssa, ovat testauttaneet ja vaativat testitodistuksia baareissa ja muualla?
t. M44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(käsittääkseni käytännössä 2 kk, mutta tästä en menee väittämään mitään.)Se ei ollutkaan asian ydin, vaan se että 1 kk jälkeen testitulosta ei voi pitää vielä luotettavana, vaan vaatii uusintatestin, 3-4 kk kuluttua.
Miksi väkisin sitä 4 kk siihen tunget? Normaalisti vasta-aineita muodostavalla ne tulee nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä että klamydia ja tippuri olivat jo negatiiviset, ne kävin heti testaamassa.
Ap
Ei niitä heti hyödytä testata kun eivät näy heti. Virus ottaa aikansa ennen kuin alkaa näkyä testissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Just näin. Aivan oikein.
Vaikuttaa siis siltä että ap:n kumppani on ollut kokematon hänkin.... ja riskit vaikuttavat pieniltä tätä taustaa vasten?!
Onhan se huvittavaa, että ainoa kortsun rikkoutuminen on itsellä sen ensimmäisen partnerin kanssa. Eli johtuu juurikin kokemattomuudesta. Sen jälkeen ei ole hajonnut, enkä edes tiedä miten saisin kortsun nyt kokeneena hajoamaan. Valmistusvirhettä epäilisin ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pelkäät ensimmäisenä HIViä? Se on hyvin epätodennäköinen, tarvitsee verikontaktin (jonka takia huumeidenkäyttäjät ruiskuja jakaessaan altistuu sille useasti).
Mutta herpes voisi olla todellinen pelko, koska 25% suomalaisista kantaa sukupuolielinherpestä. Jopa miljoona suomalaista, eli joka neljäs vastaantulija.
Herpes on siis todennäköisempi, HIV mahdollisuus taas promilleissa.
No hyi saatana. En taida koskaan harrastaa seksiä.
1kk HIV testi on varmaan 95% luotettava ja 2kk käytännön 100%. Tämä on se "virallinen" aikaraja useassa maassa. En tiedä miksi Suomessa siihen ollaan ainakin 1kk lätkäisty päälle. Maailmassa lienee kourallinen jos yhtään jolla 2kk testi olisi negatiivinen ja 3kk positiivinen.
Helpommin vahtii vakallista kirppuja kuin yhtä huoraavaa vittua, joten kärsi tyttö kärsi...
Pelko on saanut vallan mielessäsi ja kasvanut valtavaksi jättiläiseksi.
Hyvin, hyvin todennäköisesti pelkosi on täysin turha, mutta selätät sen
vasta kun olet pari kertaa saanut testistä negatiivisen tuloksen. Yritä rauhoittua ja rentoutua, jatka elämääsi, ei tuo ole moka eikä mikään moneen pahempaan asiaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pelkäät ensimmäisenä HIViä? Se on hyvin epätodennäköinen, tarvitsee verikontaktin (jonka takia huumeidenkäyttäjät ruiskuja jakaessaan altistuu sille useasti).
Mutta herpes voisi olla todellinen pelko, koska 25% suomalaisista kantaa sukupuolielinherpestä. Jopa miljoona suomalaista, eli joka neljäs vastaantulija.
Herpes on siis todennäköisempi, HIV mahdollisuus taas promilleissa.
No hyi saatana. En taida koskaan harrastaa seksiä.
Eikö nuo luvut vain todista sen, että mitä väliä, jos se on noin yleistä niin ei kannata pelätä sitä turhaan. Aivan normaalia elämää ne miljoona herpeksen kantajaakin elää, ei niiden elämä ole loppunut siihen virukseen.
Tuota herpestä pelätään ihan liikaa verrattuna sen haittoihin. Pahimmillaan kosmeettinen haitta. Ei se ole maailmanloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(käsittääkseni käytännössä 2 kk, mutta tästä en menee väittämään mitään.)Se ei ollutkaan asian ydin, vaan se että 1 kk jälkeen testitulosta ei voi pitää vielä luotettavana, vaan vaatii uusintatestin, 3-4 kk kuluttua.
Miksi väkisin sitä 4 kk siihen tunget? Normaalisti vasta-aineita muodostavalla ne tulee nopeasti.
Sanotaan nyt vielä yhden kerran: Jos henkilö menee testiin 1 kk tartuntahetkestä ja se on negatiivinen, niin se ei vielä poissulje hiv-tartuntaa. Uusintatesti pitää silti ottaa 3-4 kk kuluttua, jotta hiv-tartunta voidaan varmuudella poissulkea.
Jos et nyt ymmärtänyt, niin sitten en voi mitään. (Toivottavasti mahdollinen kumppanisi tietää faktat eikä luota tuohon sinun 1 kk testitulokseen. Kuten ei myöskään siihen, että kondomi olisi 100 % suoja.)
No yritin kirjoittaa sarkasmin suuntaista maailmaahalailevaa höttöä 😁 Siis kun eihän ei-kantiksilla ole varaa lähteä naisiin kaukomaille.
Käsittääkseni PK-seudulla on melko paljon nigerialaisia yms. naisia alan töissä, että kai se maksullisia palveluita käyttävä kantis voi kotimaassakin saada Afrikan tuliaiset.