HIV todennäköisyys
Harrastin 3,5vkoa sitten seksiä uuden kumppanin kanssa. Hän huomasi jossain vaiheessa kondomin hajonneen, jonka vaihdoimme uuteen. En siis tiedä kauanko kondomi oli rikki, mutta hän ei tullut sisälleni.
Olen tästä lähtien ollut ihan paniikissa ja ahdistus HIV:stä on läsnä jatkuvasti. Ensi viikolla menen testiin kun tapahtumasta on kulunut reilu neljä viikkoa.
Mikä on siis todennäköisyys saada HIV tällaisessa tilanteessa? Olen ihan hermoraunio.
Kommentit (83)
Muistaakseni olen kerran googlettanut että normaaliseksissä hivin tarttumistodennäköisyys on niin pieni ettei yhdestä virheestä kannata huolestua. Testissä kannattaa silti käydä.
Tarkistaisin sinuna toki itse netistä vielä.
Onko kyseessä suomalainen mies? Onko kuinka vanha? Käykö ehkä maksullisissa kaukomailla? HIV on aika harvinainen Suomessa ja käsittääkseni vielä tarttuukin aika huonosti normiyhdynnässä, eli älä panikoi. Muut taudit paaaaljon todennäköisempiä. Aika hillittömän huonon munkin se vaatisi.
Et kertonut miehen taustoista mitään, joten todennäköisyyteen paha ottaa kantaa.
Muistahan, että jos käyt ekassa testissä 1 kk tartuntahetkestä, niin toinen näyte pitää silti ottaa 4 kk tartuntahetkestä. Se ei vielä välttämättä näy noin tuoreena tartuntana (toki voi näkyä).
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni olen kerran googlettanut että normaaliseksissä hivin tarttumistodennäköisyys on niin pieni ettei yhdestä virheestä kannata huolestua. Testissä kannattaa silti käydä.
Ei kai tällaisissa asioissa mihinkään todennäköisyyksiin luoteta. Riski on olemassa ja sillä selvä, eli testiin!
N. 30v suomalainen mies, en tiedä kävisikö maksullisissa. Ensimmäinen ns. yhden illan juttu ja voi luoja jos tästä selviän niin ei kyllä ikinä enää.
Järkyttävä tää tuska 😭
Vierailija kirjoitti:
Jossain tutkimuksessa hiv positiivinen+negatiivinen pariskunta oli harrastanut 10v seksiä, eikä ollut tarttunut toiseen.
Ei se niin helposti tartu. Tarvitsee verikontaktin, eikä se ole kovin helppoa saada.
Ja eniten harmittaa siis että kun olin huolellinen kondomin suhteen niin sitten se tietenkin hajosi..
Mies kyllä sanoi että ei ole tauteja. Mutta en kyllä osaa tähän luottaa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain tutkimuksessa hiv positiivinen+negatiivinen pariskunta oli harrastanut 10v seksiä, eikä ollut tarttunut toiseen.
Ei se niin helposti tartu. Tarvitsee verikontaktin, eikä se ole kovin helppoa saada.
Tässä on varmaan vaikuttanut lääkitys, joka pienentää tartunnan riskiä huomattavasti. Myös se, missä vaiheessa sairaus on, vaikuttaa tarttuvuuteen.
Jos henkilö tietää tartunnastaan, on hän aika varmasti lääkityksellä ja silloin HIV ei tartu.
Muut seksitaudit lisää tarttumista, joten sinun taudittomuus poistaa sen. Todennnäköisyys, että henkilö olisi HIV positiivinen, on erittäin pieni ja tarttuminen ilman mitään limakalvongelmia on erittäin pieni. Se ei poista huolta.
Tarttuu todella heikosti. En olisi rikkoutuneesta kondomista lainkaan huolissaan. Lisäksi Suomessa todella harvinainen. Itse olen Pattayalla pannut parikymmentä kertaa suoraan paljaalla eri paikoissa ja HIV on negatiivinen. Joten tuollaisessa turha murehtia.
T. M44
Ota ihmeessä nyt rauhallisesti. Mikäli ejakuloitumista ei tapahtunut, riski on todennäköisesti pieni. Todennäköisyys noiden muiden osalta jotka jo testasit on huomattavasti suurempi. HIV ei lisäksi ole nykyään kuolemantuomio, jos se havaitaan ajoissa.
Pahinta mitä voit itsellesi tehdä on pelätä testiä niin että et käy siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmaan vaikuttanut lääkitys, joka pienentää tartunnan riskiä huomattavasti. Myös se, missä vaiheessa sairaus on, vaikuttaa tarttuvuuteen.
Ei tuo on normaalitila. Kukaan vain ei voi etukäteen ennustaa millä kerralla se tarttuu.
Lääkitys HIV ei tartu. =Fakta
En ymmärrä miksi pelkäät ensimmäisenä HIViä? Se on hyvin epätodennäköinen, tarvitsee verikontaktin (jonka takia huumeidenkäyttäjät ruiskuja jakaessaan altistuu sille useasti).
Mutta herpes voisi olla todellinen pelko, koska 25% suomalaisista kantaa sukupuolielinherpestä. Jopa miljoona suomalaista, eli joka neljäs vastaantulija.
Herpes on siis todennäköisempi, HIV mahdollisuus taas promilleissa.
Suurin riski kun mies on etelästä tasaajan läheltä jossa on ollut epidemiaa jo 35-40 vuotta ja jos sinulle tuli nirhaumaa tai varsinkin a-osaan laitettu, ja lisäriski jos mies ollut s-alan tyontekijä ja lisäriski jos myynyt palvelua toisille miehille subbina, ja jos käyttänyt s-sisäisia hooneita, ja jos desperado eikä huolehdi terveydestä ja jos acting out addikti ja usein ja monien kanssa, niin aika kova riskiprofiili.
Ihan vaan tässä ajateltavaa että ei se ole sama kuka se on.
Vierailija kirjoitti:
Ja eniten harmittaa siis että kun olin huolellinen kondomin suhteen niin sitten se tietenkin hajosi..
Ap
No ei siihen pidäkään luottaa, vaan käyt tietysti testeissä. Se nyt kuitenkin on ihan älyttömän pieni se todennäköisyys HIV:lle, ettei sitä oikeasti kannata stressata etukäteen. Edelleen, se tarttuu todella huonosti (etenkin kun ei lauennut sisääsi) ja sitä kantaa hyvin pieni osa ihmisistä (etenkin jos miehesi ei ollut keski-ikäinen venäjän matkailija tai narkkari tai homoseksuaali tai kotoisin E-Afrikasta). Jos saat tosta HIV:in, niin pistäpä myös lotto vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tällaisissa asioissa mihinkään todennäköisyyksiin luoteta. Riski on olemassa ja sillä selvä, eli testiin!
Eikös hän testiin ollut menossa? Itseä voi lohduttaa niillä todennäköisyyksillä. Todennäköisyydellä ei voi tietää omaa tilaansa, mutta se helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pelkäät ensimmäisenä HIViä? Se on hyvin epätodennäköinen, tarvitsee verikontaktin (jonka takia huumeidenkäyttäjät ruiskuja jakaessaan altistuu sille useasti).
Mutta herpes voisi olla todellinen pelko, koska 25% suomalaisista kantaa sukupuolielinherpestä. Jopa miljoona suomalaista, eli joka neljäs vastaantulija.
Herpes on siis todennäköisempi, HIV mahdollisuus taas promilleissa.
Herpes ei tartu myöskään joka kerta ja monilla se pysyy oireettomana läpi elämän tai oireilee hyvin harvoin. Todennäköisesti myös sinä kannat herpes-virusta elimistössäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei siihen pidäkään luottaa, vaan käyt tietysti testeissä. Se nyt kuitenkin on ihan älyttömän pieni se todennäköisyys HIV:lle, ettei sitä oikeasti kannata stressata etukäteen. Edelleen, se tarttuu todella huonosti (etenkin kun ei lauennut sisääsi) ja sitä kantaa hyvin pieni osa ihmisistä (etenkin jos miehesi ei ollut keski-ikäinen venäjän matkailija tai narkkari tai homoseksuaali tai kotoisin E-Afrikasta). Jos saat tosta HIV:in, niin pistäpä myös lotto vetämään.
Todennäköisyys on erittäin pieni, siitä olen samaa mieltä. Mutta olen niin nähnyt, kun ihmiset kuvittelee nuo "riskiryhmät" ja järkyttyvät koska niitä ei olekaan. Kuka tahansa voi olla tartunnansaanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä oli kantasuomalainen mies, niin pelkosi on liioiteltu. Käy kuitenkin testeissä, jotta saat mielenrauhan.
Jos hän on näitä Thaimaassa mieslapseilevia huumeukkoja, niin on ihan aiheellinenkin pelko. Myös c-hepatiitti kannattaa varuilta tsekata.
Lisätään vielä että klamydia ja tippuri olivat jo negatiiviset, ne kävin heti testaamassa.
Ap