Hermot menee 8v bonuslapseen
Lapseton bonusäiti täällä hei. Olen seurustellut mieheni kanssa 3 vuotta mistä 2 asuttu yhdessä, tyttö viikko-viikko systeemillä. Mua on alkanut ärsyttämään tämä lapsi ihan tolkuttomasti aika-ajoin. Tuntuu että hän pitää kotiamme hotellina missä on vierailevana tähtenä. Kaiken tulisi pyöriä hänen ympärillään, ihmettelee jos mieheni ja minun keskustelu ei lakkaa hänen tullessaan patsastelemaan huoneeseen, poseeratessaan siinä saattaa kysyä esimerkiksi että emmekö huomanneet häntä yms.
Mitään keskustelua hänen kanssaan on mahdotonta saada aikaiseksi, jos aihe ei suoraan liity häneen itseensä tai tekemiseensä. Jälkiään ei koskaan siivoa, roskat, likaiset astiat, leivänmurut ynnämuut jättää aina niille sijoilleen. Edes pestyt viikatut vaatteet ei löydä vaatekaappiin kirjoituspöydältään ilman mainintaa asiasta. Kun ehdotin, että voisi auttaa mua kotitöissä vaikka imitoimalla oman huoneen, tyttö alkoi kirjaimellisesti itkemään ettei halua imuroida??
Arkivapailla, kun haluisin kerrankin nukkua hieman myöhempään, tytön herätessä se on mahdottomuus. Heti aamusta sängystä noustessa alkaa hänen kokopäivän kestävä show, missä lauletaan ja pidetään kamalaa meteliä niin että varmasti kaikki kuulevat. Tuo itsekkyys nakertaa myös vietävästi, toivon että se kuuluu asiaan ja hellittää sitten lapsen vanhetessa.
Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eroa heti, olet vahingollinen kasvavalle lapselle
Huoh. Älä eroa. Tämä on hyvin yleinen ongelma erolapsilla. Ja on hyvin normaalia myös väsyä tuohon. Lapsenkaan vika se ei tosin ole.
Valitettavasti ydinperheessä lasta on helpompi uskaltaa kasvattaa. Jos erotilanteessa jää hyvittelymoodiin, niin vanhemmuus katoaa ja vanhemmasta tulee lapsen kaveri, hyvittelijä ja ohjelmatoimisto sekä suosion kerjääjä. Lapsi tarvitsisi kasvattajan, tuen ja turvan sekä elämään ohjaajan, mutta erovanhempi ei tätä uskalla olla, koska hän pelkää. Pelkää sitä, että lapsi ei enää pidäkään hänestä. Ja pelkää tuottaa lapselle pettymyksiä. Tämä kaikki vahingoittaa lasta ja tuo ongelmia, eikä lapsiaan lopulta voi hyvin - ja hänestä tulee muiden silmissä sietämätön.
Se sietämättömyys on kyllä ihan katsojassa. Näkee kahdeksanvuotiassa itsekkyyttä. Lapsen ilmeisesti pitäisi olla näkymätön, jotta rouva saisi raskaan viikkonsa jälkeen nukkua.
Käännäpä tilanne ydinperheeseen: kyllä siellä uskallettaisiin lapselle rajoja laittaa, eikä koko perhe pysähtyisi yhden ympärille.
Minulla kaatui kerran uusiosuhde juuri rajojen puutteeseen. Äiti oli "tiikeriemo", tytär teiniprinsessa ja minulla ei ollut minkään valtakunnan sanomista mihinkään asiaan. Ei niin mihinkään. Itse en saanut laittaa edes itselleni kaurapuuroa, kun se oli prinsessan mielestä ällöä. Sunnuntaiaamut olisi molempien mielestä pitänyt kuluttaa salkkariuusintojen parissa, enkä olisi saanut lähteä treenaamaan.
Ei kuulosta ihan normaalilta lapselta, adhd? Keskustele isän kanssa lääkärillä käynnistä. Häiriköikö koulussa?
Näe hyvä lapsessa ja keskity siihen.
Täysin normaalia lapsi luulee että viet hänen isänsä ja siksi hakee huomiota
Kyllä 8-vuotias ymmärtää jos hänelle puhuu asioista. Hänelle voi kertoa, että jokaiselta odotetaan jotain, esimerkiksi siisteyttä. Ei pidä vain katsella vierestä ja sitten mielessään harmitella. Jotkut rajat pitää myös asettaa ja vaatia hyvää käytöstä.
Huomiota kaipaavat kaikki lapset ja sitä pitää antaa, mutta lapsi ei saisi oppia siihen, että hän saa määrätä tahdin tai että hän saa milloin vain keskeyttää aikuisten puheet tai muuten vaatia joka hetki huomiota kun siltä tuntuu.
Pitää oppia odottamaan vuoroaan ja antamaan toisillekin tilaa. Tässä on asetettava rajat ja bonusäidilläkin on oikeus kodissaan niitä vaatia.
Lapsi on silti lapsi eikä pieni aikuinen, kannattaa yrittää olla joka tapauksessa kärsivällinen.
Mitään eroa ei kannata harkita tuon takia. Toivottavasti rakkautta riittää vaikka ”samassa paketissa’ miehen kanssa on tullut lapsi. Lapsi myös kasvaa nopeasti ja voi lyhyessäkin ajassa muuttua.